Fadstørrelser

More
18 years 3 months ago #7464 by Duffer
Fadstørrelser was created by Duffer
Jeg fandt lidt om fade og deres størrelser på Nettet.


Gorda / "bodega butt"; 600 Liter

Pipe ex-Portvin ; 500 Liter

Hogshead ; 250 Liter (den mest anvendte fadtype)

Puncheon ; 545 Liter

Butt ex-Sherry ; 500 Liter

Dump puncheon ; 460 Liter

Barrel ; 200 Liter

Kilderkin / "kinken" ; 82 Liter

Quarter / "firkin" ; 45 - 80 Liter

Anchor ; ca. 40 Liter

Octave ; 22,5 Liter

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7465 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Fadstørrelser
Hej Michael

Fin oversigt ....

Det enkelte casks individuelle form har dog også en del at sige.

Der kunne stoppes 485 liter ned i min 1999 Springbank sherry butt og 205 liter ned i min 1999 Springbank bourbon barrel. (Det fremgår ihverfald af ejerbeviserne).

Men bare whiskyen er god, så kan jeg godt se lidt large på de 10 liter sammenlagt ..... :lol:

Slainte
Jørn - Fredericia

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7466 by BigMac
Replied by BigMac on topic Fadstørrelser
Fandt det første billede på Bruchladdich's hjemmeside - hjælper måske lidt med at sætte størrelseforholdene på fadene i den 'rette proportion' :)

De to andre billeder er taget i september måned udenfor Glenmorangie's Warehouses ned til Dornoch Firth

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7482 by MrP
Replied by MrP on topic Fadstørrelser

Jeg fandt lidt om fade og deres størrelser på Nettet.


Gorda / "bodega butt"; 600 Liter
Pipe ex-Portvin ; 500 Liter
Hogshead ; 250 Liter (den mest anvendte fadtype)
Puncheon ; 545 Liter
Butt ex-Sherry ; 500 Liter
Dump puncheon ; 460 Liter
Barrel ; 200 Liter
Kilderkin / "kinken" ; 82 Liter
Quarter / "firkin" ; 45 - 80 Liter
Anchor ; ca. 40 Liter
Octave ; 22,5 Liter


Desuden findes Blood tub på 32 l
Er dere nogen, der ved, hvorfra de forskellige fade har deres (nogengange lidt bizarre) navne?

mvh Poul

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14541 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Fadstørrelser
Jeg kunne godt tænke mig at udvide denne tråd lidt på den måde at hvis der er nogen der ligger inde med et billede af en bestemt størrelse fad, så må i gerne sende det til mig. Så vil jeg lave et oversigt med billede af fad og beskrivelse af størrelse samt hvad det har indeholdt før det blev brugt til lagering af whisky.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14542 by per
Replied by per on topic Fadstørrelser

Jeg kunne godt tænke mig at udvide denne tråd lidt på den måde at hvis der er nogen der ligger inde med et billede af en bestemt størrelse fad, så må i gerne sende det til mig. Så vil jeg lave et oversigt med billede af fad og beskrivelse af størrelse samt hvad det har indeholdt før det blev brugt til lagering af whisky.

MacNiels


Var der ikke noget med en silde whisky????

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14580 by tilia
Replied by tilia on topic Fadstørrelser
Jeg fandt vedlagte billede i mine gemmer. Måske kan det bruges?
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14679 by Peteys
Replied by Peteys on topic Fadstørrelser
Faldt lige over følgende information igår,
En sildetønde (Dansk mål) indeholder 108,21 L
Mens en Dansk tønde er på 139,12L (en tønde land = det stykke land der skal til for at høste en tøndefuld korn)

Så er det da på plads......

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14711 by linnet
Replied by linnet on topic Fadstørrelser
Og nu hvor vi er ved tønder er denne oversigt over de forskellige fadtyper lige snuppet fra Gastro

Caratello 50 liter
Feuillette 114 liter (i Chablis 132 liter)
Gonci ungarsk normalt 136 liter til Tokaj
Piece Champenoise 205 liter
piece 228 liter i Bourgogne
Barrigue 225 liter
Foundre ingn faste størrelser kan også være ovale som i Alsace
Hogshead 300 liter
Puncheon 450 - 500 liter
Tonneau 5oo liter oprindligt 900 liter
Demi-muid 600 liter
Fuder tysk som regel 1000 liter
Botte italiensk som regel mindst 1000 liter.

Det er selvfølgelig tønder der oftest bruges i vin industrien og sjovt nok mangler både barrel og butt, men mon ikke man kommer til at se nogle af disse på de forskellige destillerier engang imellem - specielt de steder hvor man går op i forskellige vin finish.
Jeg har forøvrigt selv set nogle meget underlige små ovale fade på Glenfiddich der vist nok indeholdt 22 liter - og disse var en del af et kunstprjekt Gelnfiddich kørte - de var godt nok fyldt med whisky - men var i følge Jens Tholstrup for små til at man kunne kalde indholdet af disse tønder for whisky - så der må vel egentlig også være et eller andet mindste mål for hvor lidt en tønde kan indeholde.

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14712 by Duffer
Replied by Duffer on topic Fadstørrelser

Og nu hvor vi er ved tønder er denne oversigt over de forskellige fadtyper lige snuppet fra Gastro
Hogshead 300 liter

Whisky Hogshead tønder indeholder ifølge flere hjemmesider 250 Liter.
"HOGSHEAD"
"A measure of capacity containing 52.5 imperial gallons or 63 old wine gallons and 54 old beer gallons. A hogshead is also a nominal quantity and varies in exact amount according to the contents. The word hogshead in this more extended sense referring rather to the vessel than to the liquid within it. Thus the hogsheads in which different kinds of wine are imported differ very materially in capacity."


Jeg får 52.5 imperial gallons gange x 4.55 = 239 liter :roll:

* Gorda (130 gallons; 600 litres)
* Pipe (formerly used for maturing port; 110 gallons; 500 litres)
* Puncheon (also called a 'Dump Puncheon' 100-110 gallons; 454-500 litres)
* Butt (formerly used for maturing sherry; 110 gallons, 500 litres)
* Australian Wine Hogshead (65 gallons; 300 litres)
* Hogshead (also called 'Re-made Hogshead' or 'Dump Hogshead': 55 gallons, 250 litres
* Barrel (usually referred to as 'American Barrel': 40-44 gallons; 190-200 litres)
* Kilderkin (in Old Scots 'kinken'; 18 gallons; 82 litres)
* Quarter (also called a 'Firkin'; 9-10 gallons, 45 litres)
* Anker (8-10 gallons; 40 litres)
* Octave (5 gallons; 22.5 litres)

Kilde; SMWS

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14713 by jones
Replied by jones on topic Fadstørrelser

Jeg har forøvrigt selv set nogle meget underlige små ovale fade på Glenfiddich der vist nok indeholdt 22 liter - og disse var en del af et kunstprjekt Gelnfiddich kørte - de var godt nok fyldt med whisky - men var i følge Jens Tholstrup for små til at man kunne kalde indholdet af disse tønder for whisky - så der må vel egentlig også være et eller andet mindste mål for hvor lidt en tønde kan indeholde.

Per


Det er vist disse fade som du tænker på. Billedet er taget på Glenfiddich. Jeg mener der findes en lovmæssig øvre grænse, men findes der nogen nedre grænse for fadstørrelse?

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14714 by Peteys
Replied by Peteys on topic Fadstørrelser
På Speyside Cooperage fortalte en af de ansatte mig, at tønder på 10-20L og derunder ingen effekt havde på whiskyen. Hvorfor det skulle være tilfældet ved jeg ikke.
Han fortalte i øvrigt at de også sagtens kunne lave firkantede tønder hvis nogen var interesserede (ku være nemmere at bruge når tønderne nu ligger/står på paller, af pladshensyn etc.) Men ingen var rigtigt interesserede i at købe dem?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14717 by MacLars
Replied by MacLars on topic Fadstørrelser
Der findes en aftapning som stammer fra en firkantet tønde.

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... e&sid=1137

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14720 by jones
Replied by jones on topic Fadstørrelser
Jeg checkede info om lovlige fadstørrelser.

Af Scotch Whisky Associations hjemmeside fremgår det på FAQ siden at et fad til lagring af whisky ikke må være større end 700 liter.

Der står intet om mindste rummål.

Så mon ikke der er en anden historie omkring Glenfiddichs flade fade?


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14749 by JTH
Replied by JTH on topic Fadstørrelser
Nej, jeg har ingenlunde sagt at spritten der lagres i de underlige oval-flade fade ikke kan kaldes whisky p.g.a. netop størrelsen! Grunden er en ganske anden. The Scotch Whisky Association (SWA)'s holdning til fadene er, at man godt må lagre i dem, men da de ikke har den traditionelle form, kan det lagrede produkt ikke kaldes for Scotch whisky. Ergo må en aftapning fra en firkantet tønde heller ikke kaldes for Skotsk whisky hvis man skal følge SWAs retningslinier.

Angående små fade, 10 - 20 liter og at de ikke skulle give smag, som fortalt hos Speyside Cooperage. Det er forkert. Jo mindre fadet er, desto større er whisky til træ proportionerne og whiskyen lagrer hurtigere, men bliver også mere rå og mindre afrundet, nærmest som om smagen presses ud. Det er jo af nøjagtig samme grund der findes en øvre grænse (700 liter) - nemlig at whiskyen i dette tilfælde ikke får rørt nok eg og dermed bliver for "tynd". Tænk blot på at lægge whisky i et 50.000 liters kar. Egentlig er de eksisterende fadstørrelser nok meget velvalgte...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14750 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fadstørrelser
Hej Jens

Velkommen til danmarks bedste whiskyforum. Håber vi ser mange flere indlæg, hvor du deler dine erfaringer med os. Om skotsk whisky i almindelighed, og om Balvenie, Glenfiddich og Kininvie i særdeleshed.

SWA er da noget "firkantede" ;-) i deres holdninger ang. fade. Så det undrer mig, at de tilsyneladende ser stort på den omsiggribende brug af ikke-traditionelle fade til lagring/finish/ACE - you name it.

Det undrer mig også, at de ikke anerkender ovale eller firkantede fade. Især når man tænker på, at det jo var tilfældigheder, der gjorde, at man begyndte fadlagring i sin tid. Og man brugte vel de forhåndenværende fade i starten. Man kan vel med nogen ret påstå, at bourbonfade ikke er traditionelle, idet de først er taget i brug senere, da de blev i overskud fra bourbonfremstillingen.

Men når man samtidig tænker på deres uheldige valg af blended malt i stedet for vatted malt, der jo er det traditionelle navn, må man jo undres endnu mere. Eller deres nye forslag om, at kun indhold af fade, der er aftappet i Skotland, må kaldes scotch whisky. Så vidt jeg ved, aftappes der da whisky i f.eks. Frankrig, fordi det sparer transport af vand. Whiskyen køres derover i tankbil, og reduceres så med det lokale vand under aftapningen. Det vil da betyde meget større transportomkostninger, når hele flasker skal skibes af.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.215 seconds