Irsk whiskey

More
9 years 5 months ago #31717 by DanielChristensen
Hej med jer

Er der nogen der ved om der er nogle steder i Kbh der har et okay irsk whiskey udvalg, alternativt blot et par gode flasker? Synes ikke Juuls har det helt store at byde på, og de fleste vinhandlere (osv) strækker sig ikke meget længere end Jameson 12 års osv.

Håbet er nok ikke stort, men på forhånd tak.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31718 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Irsk whiskey
Kokkens vinhus på Frederiksberg har nogle forskellige A Drop of the Irish

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31722 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Irsk whiskey
Super! Der må jeg lige forbi i løbet af ugen!

Tak for svar.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31725 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey
Vi havde en irsk aften for et par uger siden. Må sige jeg ikke var sønderligt imponeret. Synes de var list kedelige.

fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-a...e5198cf9802b0c4d5471

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #31727 by Duffer
Replied by Duffer on topic Irsk whiskey

Må sige jeg ikke var sønderligt imponeret. Synes de var list kedelige.

Også min opfattelse - har dog ikke smagt Green Spot, som skulle være ok.
Men det er der så mange andre almindelige og billige skotske whiskies der også er... :-)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31728 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Irsk whiskey
Så røg jeg forbi Kokkens vinhus. Endte med at købe et par flasker... Bare ikke irske... Måske jeg skal snige nogle skotske ind i min irske smagning :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31729 by Peteys
Replied by Peteys on topic Irsk whiskey
Nu gør jeg lidt i de irske ind i mellem
Dem der er mine favoritter er så klart Potstill whiskyerne
De plejer at holde
Dog skal der som med så meget andet gerne være lidt procenter at komme efter. Ellers er det sku kedeligt
Ud fra billedet at dømme så vil jeg gætte på at Powers og Yellow spot har været dem i bedst har kunnet lide? 12års Redbreast er fin nok, men lidt kedelig hvis den er 40%. Green spot ka virke lidt ung. De to Tyrconnel er vel egentligt bare to alm NAS malt whiskyer og ikke mere spændende end det.

Hvis de to har været gode a jeg anbefale den 15års Redbreast

Peter

Ps
Husk at bare fordi det er destilleret i en potstill, så er det ikke potstill whiskey.....

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31730 by Lading
Replied by Lading on topic Irsk whiskey
Prøv Midleton very rare hvis du falder over den.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31731 by Droenert
Replied by Droenert on topic Irsk whiskey

Husk at bare fordi det er destilleret i en potstill, så er det ikke potstill whiskey.....


Kunne en ny i irsk whisky få en lille uddybning om potstill.

På forhånd tak

Tomas

En dram er altid bedre i godt selskab.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31733 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey

Dog skal der som med så meget andet gerne være lidt procenter at komme efter. Ellers er det sku kedeligt. Ud fra billedet at dømme så vil jeg gætte på at Powers og Yellow spot har været dem i bedst har kunnet lide? 12års Redbreast er fin nok, men lidt kedelig hvis den er 40%. Green spot ka virke lidt ung. De to Tyrconnel er vel egentligt bare to alm NAS malt whiskyer og ikke mere spændende end det.


Peter du har gættet rigtigt. De to der scorede højst var Yellow Spot og Powers. Dog uden at imponere. De to Tyrconnell som lå på de næste pladser var begge 10 årige. Den ene afrundet på et sherry fad og den anden på et Madeira fad. De sidste to Green Spot og Redbreast lå i bunden. Du har ret i der skal være lidt procenter i inden det begynder, at blive rigtig spændende. Vi talte også om det kunne have været fin, at have haft et par stykker med ved fad styrke. For selv om de første fire var 46% var de ufatteligt milde, ikke særligt komplekse og ret hurtigt væk igen. Ingen af dem var whiskeys vi ville huske om et par uger. Vi var dog enige om, at irsk whiskey måske kunne være et godt sted at starte som "newbie" da ingen af disse whiskeys ville skræmme nogen væk.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31734 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey

Green Spot, som skulle være ok.
Men det er der så mange andre almindelige og billige skotske whiskies der også er... :-)


Green Spot var jævn kedelig :( jep der findes også billige og jævn kedelige skotske whiskies men til €55-€60 som f.eks. de to Tyrconnell eller Yellow Spot kostede kan man få væsentlig bedre skotsk & amerikansk. Springbank CS, Glenlivet Nadurra, Aberlour Abunadh, Noah's Mill, Elijah Craig Barrel Proof osv. Men ok nu har vi smagt de irske og det er jo også en stor del af charmen, dvs. at smage andet end det vanlige :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31735 by Peteys
Replied by Peteys on topic Irsk whiskey
Begrebet potstill whisky stammer fra den tid da Irland var en del af storbritanien.
Englænderne pålagde whisky (og øl?) producenterne en malt skat.
Irerne valgte at blande umaltet byg i når de lavede mæsken. Det giver en "speciel potstill" note på whiskyen.
Hvis man er vant til røget cask strength whisky så er irsk/potstill (og meget andet) whisk(e)y nok kedelig.

Det har krævet mig noget tid at lære potstill whiskey at kende, men det har absolut været arbejdet værd.

Men jeg er også over "alt whisky skal være røget" fasen.
Hvis det er det det kræver for at være kvalificeret til at være begynder så er jeg vel det B)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!
The following user(s) said Thank You: Droenert

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31736 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey
Jeg synes ikke engang sammenligningen behøver, at være med røgede cask strength whiskyer for at de irske (i hvert fald dem vi havde med i smagningen)synes en smule kedelige. Jeg synes et eller andet sted de mangler "balast" og kompleksitet. Jeg oplevede dem som ret ensidige. Lidt tynde, ikke særligt komplekse og hurtigt væk igen.

"Alt skal være røget whisky" fasen :) det må godt nok være kedeligt for så går man glip af mange rigtig gode whiskyoplevelser :) Tror nu heller ikke der er så mange der er af den opfattelse, at alt skal være røget men sammenligner man med ost gider ingen vel kun at spise lillebror ;) .

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31737 by MCGlen
Replied by MCGlen on topic Irsk whiskey
Spændende diskussion.

Jeg skal hverken sige for eller i mod. Men Irsk whiskey er tilsyneladende spændende nok til at det kunne være et tema for en smagning i whiskyklubben. Det må prøves på et tidspunkt.

Har selv overvejet at købe en Readbreast, men den er åbenbart ikke så anbefalelsesværdig.

Er i øvrigt enig med tdh1 i at irsk whiskey umiddelbart ikke ser ud til at være "bang for the buck". Men det afhænger jo af smag i den sidste ende.

Er der nogen der har erfaring med røgede Irske whiskies, så som Connemara?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31738 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Irsk whiskey
Jeg synes folk er lidt hårde ved de irske whiskies! Man kan ikke bare købe standardaftapninger og så måle dem op mod god skotsk whisky! Der findes massere af rigtig god irsk whiskey derude :-)

At priserne er lidt højere end de skotske, ja det kan jeg ikke argumentere mod :P Men med den hast de bygger og producere derovre, så kommer det nok på niveau med Skotland på et tidspunkt...

Mht røgede whiskeyer, så har jeg smagt helt fantastiske. Synes dog ikke den billige Connemara er noget specielt...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31739 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey
Daniel jeg sammenlignede ellers med whiskyer der kostede stort set det samme eller endda lidt billigere. Så sammenligningsgrundlaget synes jeg er fair nok ud fra et prismæssigt synspunkt. En del af whiskybedømmelsen må da også ligge i at se på kvalitet kontra pris og på det parameter falder de efter min mening igennem.

Det sagt så vil jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at de irske vi smagte (i min bog ihvertfald) ikke engang når en almindelig Springbank 10, Balvenie Double Wood, Clynelish 14 års, Elijah Craig 12 års, Elmer T. Lee osv. til sokkeholderne og de er alle væsentlig billigere whisk(e)ys.

Måske er det fordi de er triple distilled og så alligevel ikke for der er nogle rigtig gode triple distilled lowlandere og Hazleburn synes jeg også er en fin whisky. Så jeg ved ikke rigtigt, hvad det er men de fænger mig bare ikke.

Omkring røgede whiskyer så skal det heller ikke forstås som om jeg fornægter røget whisky. Tværtimod jeg er vild med røget whisky men jeg er ikke røgfanatiker. Nogle af mine favorit whiskys er ikke røgede og jeg elsker en heftig sherrybombe. Jeg kan lide lidt af det hele og på det sidste er jeg også begyndt, at eksperimentere lidt med rom.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31740 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Irsk whiskey
Som jeg også skrev, så er jeg helt enig med prisen! Og efter min mening, så skal man lidt op i pris for at få god irsk whiskey. Det er så også derfor jeg holder mig hovedsaligt til skotsk :-)

Og faktisk bruger de fleste irske destillerier kun helt almindelig dobbelt destillering.

Jeg synes dog trippel destillering og røg går godt i hånd, men igen, man skal godt op i pris før det bliver rigtig spændende...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #31741 by Duffer
Replied by Duffer on topic Irsk whiskey

Jeg synes folk er lidt hårde ved de irske whiskies!

Jeg tror du misforstår - folk skriver bare hvad de mener.
Jeg vil kunne finde en skotsk standard aftapning der overgår enhver irsk standard aftapning og til en væsentlig lavere pris.
Det ud fra min smag, men fint hvis du er af anden opfattelse...

Så kan man mene hvad man vil om trippel destillation og nedvandet whisky

Irland har generelt meget høje afgifter og det specielt på alkohol.
Dertil kommer de forholdsvise høje lønninger og produktionsomkostninger.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31742 by DanielChristensen
Replied by DanielChristensen on topic Irsk whiskey
Selvfølgelig siger folk deres mening, og det skal de da endelig blive ved med :-)

Men synes bare at det er ærgerligt at irsk whiskey bliver bedømt ud fra Green Spot og Redbreast 12 yo, for det er meget mere end det.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31743 by Peteys
Replied by Peteys on topic Irsk whiskey
Nu er der for nyligt åbnet en del nye irske destillerier. Men, indtil for nyligt var der tre destillerier
Bushmills som kun lave en triple malt destillation
Cooleys som laver en dobbelt malt og grain destillation. (Connemara, tyrconnell etc.)
Middleton har så lavet triple potstill, triple malt grain og muligvis andre mærkelige kombinationer. (Jameson, Paddys, Powers etc.)
Det er whisky fra de tre destillerier der primært er tilgængelig i dag

Så det er nok lidt en tilsnigelse at sige at det meste irske whisky er enten dobbelt eller triple destilleret.

Hvis man kigger sig godt for kan man i øvrigt være heldig at finde noget fra nogen af de desværre mange lukkede irske destillerier. Men igen den store pung skal frem...

I øvrigt så er priserne på de specielle irske whiskeyer vel egentligt ikke så meget højere en de tilsvarende skotske OB special aftapninger? Det er vel egentligt kun whiskey fra Cooleys der reelt er tilgængelig sum uafhængig og det meste af det er på 40%.
Har dog for længe siden haft en 16 års Cooleys grain fra 1st fill Bourbon der var på 46% og ekstrem lækker. Men specielt irsk var den vel egentligt ikke.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31744 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Irsk whiskey
Redbreast Cask Strenth, den er super lækker og et bevis på at irerne skal aftappe ved en højere styrke før vi rigtigt kan sammenligne

Greenore, et bevis på at Grain ikke behøver være supergammelt for at være godt

Jameson 18 og Middleton Very Rare hvis man skal ind i det lidt dyrere segment

Kvaliteten af Connemara er lidt op og ned, præcis ligesom uafhængige skotsk whisky

Efter min mening holder Irsk Whisky et lidt højere bundniveau en skotsk, men udvalget er en hel del tyndere og de lider af at for meget aftappes ved 40%

Der sælges mere irsk whisky end skotsk malt whisky i USA

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #31745 by Duffer
Replied by Duffer on topic Irsk whiskey
Kilde: Whiskybase

Irske whiskies der får vurderinger over 85 point og +25 stemmer:
Redbreast (85 point) - WB Ranking: C
Midleton (87 point) - WB Ranking: C

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31746 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey
Steffen Redbreast Cask Strength kunne måske være interessant da den ligger i området €60-70 så det kan jo ikke gå helt galt endda ;) men en nedvandet 40% Jameson 18 til omkring €130 eller en ditto Middleton Very Rare, hvor snakker vi nærmere de €200 :S. Da kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad jeg ellers kan få for de penge.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31755 by Peteys
Replied by Peteys on topic Irsk whiskey
ekstrabladet.dk/vin/spiritus/article5221224.ece

Ekstra Bladet har nu også været igang

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31756 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Irsk whiskey
"Ofte er whiskyerne mere charmerende og ligetil - måske vil kritikere sige at de ikke er nær så komplekse som de skotske."

Falder meget godt i tråd min opfattelse af irsk whiskey. "Charmerende og ligetil" og dermed rigtig gode begynder whiskeys og jeg er klart en af de kritikere der siger de "ikke nær så komplekse som de skotske".

"Der var en håndfuld, som bejlede til vinder af testen, og i sidste ende var det Midleton Very Rare som knebent vandt foran Powers John's Lane 12 års."

Midleton Very Rare 95 point
Powers John's Lane 12 års 94 point.

Puha! jeg håber da virkeligt prisen har spillet meget ind på vurderingen når de ligger så tæt for selv om Powers John's Lane var en af dem der scorede højst i vores smagning var det som jeg tidligere nævnte uden at imponere og til 1199,- skulle Midleton Very Rare gerne imponere.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33260 by nickw14
Replied by nickw14 on topic Irsk whiskey
Have you ever tried the Teeling range? Fantastic Irish Whiskey from Dublin have won many awards over last couple of years! Range is growing but I still love the Single Grain that is done in a wine cask! Around 350-400 DKK a bottle if you want an inbetween Irish and Scottish kind then then Single Malt is a very good one too!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.324 seconds