ROSEBANK

More
16 years 7 months ago #12623 by st7
ROSEBANK was created by st7
Jeg overvejer pt. at købe min første lowland-flaske...men hvilken en???? :?
Jeg har efter at have læst og hørt diverse anbefalinger besluttet mig for en Rosebank.
Jeg er ikke interesseret i en "let" whisky, men istedet en lavlænder med fylde og karakter.
Desværre kan man ikke længere købe de flasker der tidligere er blevet anbefalet i dette forum :( . Jeg har istedet kig på følgende flasker, der alle kan fåes til under en plovmand: :wink:

Chieftains Choice Rosebank 16 år, 1990 - 46 %
Mackillop's choice Rosebank 16 år, 1990 - Cask No. 1755 - 43 %
Provenance Rosebank 13 år, 1991 - 46%
Provenance Rosebank 14 År
Whisky Galore Rosebank 13 års - 46%
Signatory Rosebank 14 år, 1991 - 43%

Så hvis der er nogle herinde der kan sætte ord på smagsnoter m.m. vil det være super.

Sláinte
Søren

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12626 by Peteys
Replied by Peteys on topic ROSEBANK
Hej Søren
Det er problemet med Rosebank, men samtidigt også noget af det fede, de fleste aftapninger er single cask aftapninger, og derfor er der af mange årsager ikke så mange der har prøvet de enkelte!
Provenance serien som er fra Douglas Laing, skulle borge for en i hvert fald rimelig kvalitet men jeg har også smagt en Signatory der var fænomænal, så man skal heller ikke se bort fra nogen af dem.

Jeg kan så i samme ombæring sige at jeg ikke har smagt nogen dårlige Rosebank's, men det er også et af mine favorit destillerier, så min mening er måske også lidt forudindtaget!


Jeg har vedhæftet et billede af destilleriet, taget sidste tirsdag, så du kan se tilstanden af bygningerne pt.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12627 by BigMac
Replied by BigMac on topic ROSEBANK
Jeg har fundet smagsnoter på den 16års fra CTC, som jeg også selv har smagt - uden at være synderligt imponeret :?
Generelt synes jeg dog at Chieftains Choice-aftapningerne er meget middelmådige, men inden jeg bliver slagtet for den kommentar, skal jeg dog også sige at jeg har smagt noget Springbank sidst i 20'erne som har været fantastiske! Så ingen regler uden undtagelser :wink:

Smagsnoter på den 16års CTC her(på tysk):
Aroma: Fruchtig ( Zitrone, Pampelmuse, Ananas) sehr delikat
Geschmack: Getrocknetes Zitronengras, ölig, cremig, leicht rauchig und würzig, mild
Nachklang: Frisch und leicht zitrusartig

jeg har også smagt en Signatory der var fænomænal, så man skal heller ikke se bort fra nogen af dem


Helt enig, jeg har selv haft en 91' 13år fra Signatory som mildest talt var fantastisk

Jeg har også fået et par fra Blackadder som har været virkelig gode, senest en 15års 1990 som virkelig var fantastisk - noget af det sødeste whisky jeg nogensinde har smagt, på trods af den hold en alc.vol på næsten 60% :!:

Jeg har vedhæftet et billede af destilleriet, taget sidste tirsdag, så du kan se tilstanden af bygningerne pt.

SØRGELIGT !! :cry: :cry: :cry:

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12629 by BigMac
Replied by BigMac on topic ROSEBANK
Jeg fandt lidt noter på den Rosebank fra Whisky Galore på Serge's hjemmeside:

Rosebank 13 yo 1990/2003 sherry (46%, Whisky Galore) The nose is very perfumy, smooth and rounded. The mouth is sweet and, again very rounded. Very satisfying, but Rosebank's usual markers aren't there (citrus). Could have been a Speysider. 82 points.

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12648 by Chief
Replied by Chief on topic ROSEBANK
Hej Søren
Du har ikke en Provenance (Spring) Rosebank 12 år, 1993/2005, 46 % med på din liste. Det er også en dejlig dram med masser af typisk Rosebank-karakter. Den flaske, jeg har stående i skabet er købt for ca. ½ år siden her i DK, så der skulle være en chance for at den endnu kan fås.

men jeg har også smagt en Signatory der var fænomænal, så man skal heller ikke se bort fra nogen af dem.

Helt enig, jeg har selv haft en 91' 13år fra Signatory som mildest talt var fantastisk


Jeg kan kun tilslutte mig. Har haft en Rosebank fra 1991 både fra Signatory og Van Wees, som var aldeles fremragende. :D :D

Når nu Rosebank er en af mine favoritter, kan man kun blive trist, når man ser Peters billede.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12649 by Peteys
Replied by Peteys on topic ROSEBANK
Ja jeg har stadig et sample af en '91 signatory (vist også 13 år) et sted, sidder og bliver helt lækkertørstig ved tanken.

Jeg kom hjem med en 14 års fra signatory 1991 forrige gang jeg var igennem Stanstead, som stadig er uabnet, i den tro at det var den samme..... pris 22 £ (uåbnet) så jeg ved endnu ikke hvordan den smager....

Peter

ps Jeg poster nogle flere billeder fra Rosebank senere

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12684 by st7
Replied by st7 on topic ROSEBANK
Tak for hjælpen. Jeg har netop tilmeldt mig Duncan Taylor Whisky Festival , hvor jeg håber at kunne smage en Whisky Galore Rosebank 13 års - 46% :idea: . Hvis den ikke lever op til mine forventninger, tager jeg chancen med Chief anbefaling :!: .

Du har ikke en Provenance (Spring) Rosebank 12 år, 1993/2005, 46 % med på din liste. Det er også en dejlig dram med masser af typisk Rosebank-karakter.


Sláinte
Søren

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12685 by Hering
Replied by Hering on topic ROSEBANK

Provenance (Spring) Rosebank 12 år, 1993/2005, 46 %... Det er også en dejlig dram med masser af typisk Rosebank-karakter.

Denne Provenance kan med stor sandsynlighed fås endnu. Prøv evt. at kontakte MacY ( www.macy.dk ) for nærmeste forhandler. Prisen er omkring 400-450 kr. vil jeg tro.

I betragtning af, at Rosebank er et lukket destilleri, så vil jeg mener, at det er vel optimistisk at tro, at en DTC-aftapning fra 2003 stadig er at skaffe. Men jeg kan jo tage fejl - der står jo ind imellem nogle flasker og får lys på hylderne rundt omkring :twisted:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12686 by Chief
Replied by Chief on topic ROSEBANK
Hej Søren

Jeg har lige checket MAC Y's oversigt over Rosebank. Der er en Rosebank 1990 Douglas Laing Old Malt Cask, og en Rosebank 1990 med Rum Finish, ligeledes fra Douglas Laing. Resten af deres Rosebanks er desværre markeret med et x, hvilket betyder de er udgået. Dette er dog ikke ensbetydende med, at man ikke stadig kan finde nogle af dem i forretningerne.

Meeeen, en Rosebank med Rum Finish !! For en konservativ Rosebank-nyder som mig, vil jeg nok være lidt betænkelig.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12687 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic ROSEBANK
Jeg har på et tidspunkt haft en Rosebank Dun Bhegan 13 år 1991 - 2005 46% Cask no.2048-2049, bourbon barrel - 600 fl.
En ganske fin dram, den havde sjovt en snært af røg, og smagte faktisk ret godt når den var kølet en smule ned

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12688 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic ROSEBANK

Meeeen, en Rosebank med Rum Finish !! For en konservativ Rosebank-nyder som mig, vil jeg nok være lidt betænkelig.

Sláinte
Niels


Jeg har også min sunde skepsis, når der sendes whisky på markedet med diverse finishes. Heldigvis kan man blive positivt overrasket ind i mellem. Først på året smagte jeg en Rosebank, 1989, 950 fl. 55.3% fra Murray McDavid's Mission Gold-serie (en aftapper jeg ellers ikke har på min top fem). Fadlagringen er sket på Bourbon / Marsanne / Rousanne-fade og afslutningen på Hermitage Blanc. Dette er simpelthen en glimrende whisky, meget dyb, krydret med hø og med en eftersmag, der bare bliver ved. Den ku' jeg godt tænke mig at smage igen :)

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12690 by Hering
Replied by Hering on topic ROSEBANK

Først på året smagte jeg en Rosebank, 1989, 950 fl. 55.3% fra Murray McDavid's Mission Gold-serie (en aftapper jeg ellers ikke har på min top fem). Fadlagringen er sket på Bourbon / Marsanne / Rousanne-fade og afslutningen på Hermitage Blanc. Dette er simpelthen en glimrende whisky, meget dyb, krydret med hø og med en eftersmag, der bare bliver ved. Den ku' jeg godt tænke mig at smage igen :)

Ohhh ja, det var sager... Guigal (som Hermitage-fadene var fra) er en super vinmager, så måske der er en forbindelse der? Den kan stadig købes i udvalgte Vi(g)noble-butikker - og ellers ved jeg hvor der står en. Jeg har dog lovet Peteys ikke at sige hvor...

Hering

P.S.: Det var i øvrigt den dag - ved W(h)ining and Dining i Odense - at jeg måtte give Tommy Oddmar lidt credit. Jeg havde indledningsvis forsøgt at forklare ham, at jeg ikke faldt for hans sædvanlige salgsgas, da han lovpriste denne ACE'd whisky, men måtte jo gå til bekendelse og give den 90 point. Tommy var dog så meget gentleman, så han lovede ikke at sige det til nogen :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12768 by Peteys
Replied by Peteys on topic ROSEBANK
Var forbi Føtex idag, og kom i tanke om at jeg havde indleveret et engangskamera med Skotlandsbilleder, så i får lige et par sørgelige Rosebank billeder mere

Peter

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12769 by Chief
Replied by Chief on topic ROSEBANK
Hej Peter.
Jim Murray skriver et sted om Rosebank: "Hvis der er en gud, så vil det genåbne en dag". Men når man ser dine billeder, så er der nok ikke lyttet ret meget til den gode Jim. Trist - meget trist. :( Bagest i mit skab fandt jeg min sidste sample med min Van Wees Rosebank fra 1991, så den sidder jeg i øjeblikket og nyder i tavs respekt for et fantastisk destilleri med en fantastisk whisky.

Og til Søren... Da du jo kommer fra Glumsø, så ses vi på Gisselfeldt den 19. oktober. Og der har jeg et lønligt håb, at der vil være en lille chance for
at smage en helt forrygende Rosebank, nemlig en Whisky Galore 15 års Rosebank fra fad no. 3588, 61,2%, som vi ved en smagning i Vordingborg i april dette år smagte, og som alle var vildt begejstrede for. Det er en rigtig herredram. Jeg havde regnet med at have en sample med hjem, men flasken blev tømt til sidste dråbe. Selv om sandsynligheden for igen at smage denne Rosebank er lille, har man da lov at leve i håbet. Men ellers er jeg sikker på, at der den aften under alle omstændigheder vil være en Rosebank. :D

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12778 by st7
Replied by st7 on topic ROSEBANK

Og til Søren... Da du jo kommer fra Glumsø, så ses vi på Gisselfeldt den 19. oktober.

Selvfølgelig ses vi på Gisselfeldt, hvor jeg glæder mig til evt. at smage den nævnte Rosebank :D
Jeg har i jagten på at købe den "rigtige" flaske også tilmeldt mig "Day of Whisky" i Slagelse d. 29 september, hvor der iflg. det fortløbige program, vil være 3 forskellige aftapninger:
Berrys Own Rosebank 15y, 46% 1990
Hart Brothers Rosebank 15y, 46% 1990
Malts Of Scotland Rosebank 14y, 46% 1991 (87 point hos Serge/Whiskyfun)

Ses vi så også i Slagelse :?:

Sláinte
Søren

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12779 by Duffer
Replied by Duffer on topic ROSEBANK

Berrys Own Rosebank 15y, 46% 1990
Malts Of Scotland Rosebank 14y, 46% 1991 (87 point hos Serge/Whiskyfun)

De to går man ikke fejl af - specielt Berry Bros & Rudd's Rosebank er en dejlig frisk Rosebank

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12781 by st7
Replied by st7 on topic ROSEBANK

Berrys Own Rosebank 15y, 46% 1990
Malts Of Scotland Rosebank 14y, 46% 1991 (87 point hos Serge/Whiskyfun)

De to går man ikke fejl af - specielt Berry Bros & Rudd's Rosebank er en dejlig frisk Rosebank


Glæder mig også som et lille barn. :D
Dog trækker det lidt ned at se Peteys billeder. :cry:
Selv lidt "GORI" hjælper vel ikke nu :!:

Sláinte
Søren

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12795 by -arsH
Replied by -arsH on topic ROSEBANK
Hei alle danske whiskyvenner!

Sist helg gjennomførte fire herrer fra Norsk Maltwhiskylag en stor Rosebank-tasting. Les mer om tastingen på forumet til NMWL . Det var riktig så godt, så det er god grunn til å glede seg om dere skal ha en slik tasting!

Lars Helge
NMWL Oslo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12796 by Chief
Replied by Chief on topic ROSEBANK
Hej Lars Helge.
Det var dog en imponerende smagning. Hele 32 Rosebank !!! Hvor kunne jeg dog godt tænke mig at have været med. :D Da jeg så listen måtte jeg fluks selv skænke mig en af mine Rosebank, som i øjeblikket indtages med stor nydelse.

Ses vi så også i Slagelse

Desværre, Søren. Vi skal i Vordingborg selv have en for lang tid siden planlagt smagning i den weekend. Men det er helt sikkert vi ses den 19. oktober. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at der er tilmeldt en 400 - 500 til det arrangement. Den søde Birte fra BJ Vin&tobak her i Vordingborg stiller bustransport til rådighed for os sydsjællændere. Er der andre sjællændere her fra siden, som skal til Gisselfeldt den aften? Da der er samme arrangement i Fredericia aftenen før, går jeg ud fra, at vores jyske frænder tager dertil.

Vores program for vores smagninger her i Vordingborg for 2008 er allerede nu på skinner, der mangler kun datoerne, og da Glumsø da ikke ligger så hulens langt fra Vordingborg, så kunne du jo overveje, at fylde bilen med ligesindede. I skal være så hjertelig velkomne. Bare hold øje med kalenderen her på siden. Programmet omfater smagninger med Flora&Fauna, amerikansk, irsk og japansk whisky, specialudagver af skotsk whisky samt årsafslutning (sjattetømning!).

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12799 by -arsH
Replied by -arsH on topic ROSEBANK

Hej Lars Helge.
Det var dog en imponerende smagning. Hele 32 Rosebank !!! Hvor kunne jeg dog godt tænke mig at have været med. :D Da jeg så listen måtte jeg fluks selv skænke mig en af mine Rosebank, som i øjeblikket indtages med stor nydelse.


Godt at vi i Norge kan friste dere i Danmark litt også! Normalt er det vi som blir imponert over deres smagninger :wink:

Det er kun en Rosebank tilgjengelig i det norske markedet (CC fra G&M 1990, 40%). Resten av tapningene har blitt samlet på diverse ekspedisjoner iløpet av det siste året.

-Lars Helge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12805 by Peteys
Replied by Peteys on topic ROSEBANK
Hej Lars Helge
Jeg kender godt den ovennævnte Rosebank fra G&M, og jeg syntes faktisk godt om den, selvom den er vandet ned.
Jeg har også min sidste slat med på en smagning om en måneds tid.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 6 months ago #12812 by st7
Replied by st7 on topic ROSEBANK

Vores program for vores smagninger her i Vordingborg for 2008 er allerede nu på skinner, der mangler kun datoerne, og da Glumsø da ikke ligger så hulens langt fra Vordingborg, så kunne du jo overveje, at fylde bilen med ligesindede. I skal være så hjertelig velkomne. Bare hold øje med kalenderen her på siden. Programmet omfater smagninger med Flora&Fauna, amerikansk, irsk og japansk whisky, specialudagver af skotsk whisky samt årsafslutning (sjattetømning!).


Lyder spændende, men så tror jeg nu, bilen bliver erstattet af toget, da jeg endnu ikke har været til en smagning, hvor det har været forsvarligt at køre hjem. :lol:
Vil selvfølgelig holde øje med kalenderen, og give dig et prej, hvis det er muligt at kigge forbi. :wink:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13036 by st7
Replied by st7 on topic ROSEBANK
Så er jagten overstået.
Har netop modtaget min 12 års Rosebank F&F, som jeg med glæde :mrgreen: har købt af Steffen i dette forum. Håber så den er så god, som Jim Murray skriver :!:

Det lykkes desværre ikke at smage en 1991 Rosebank fra The Single Malts Of Scotland på "Day Of Whisky" i forrige weekend (udsolgt :( ), men smagte dog en 1990/15 års fra Hart Brothers, som jeg dog ikke blev imponeret af.
Desværre ser det heller ikke ud til at det bliver muligt at smage en Rosebank fra Whisky Galore på den snartkommende "Duncan Taylor Whiskyfestival" iht. det netop offentlige smagsprogram. Eneste aftapning fra lavlandet, bliver iflg. samme smagsprogram så kun en 8 årig Auchentoshan fra Battlehill-serien :roll: .

Tak for hjælpen til alle, i jagten på min første lowland-aftapning.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13037 by Duffer
Replied by Duffer on topic ROSEBANK

Det lykkes desværre ikke at smage en 1991 Rosebank fra The Single Malts Of Scotland på "Day Of Whisky" i forrige weekend (udsolgt :( )

15-års - 1991 - 46% udgaven fåes stadig ? www.thewhiskyexchange.com/C-404.aspx?pg=3

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 8 months ago #35289 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic ROSEBANK
Det er ikke så tit man ser nye Rosebank aftapninger, men den tyske importør Borco kommer med en 30 års aftapning fra Rosebank til august.
Fadene er fra 1990 og består af 62% refill sherry butts og 38% refill bourbon hogsheads.
Den er aftappet ved fadstyrke på 48,6%

Link til pressemeddelse

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.458 seconds