Noter fra Lowlandsmagning

More
19 years 2 months ago #4072 by MacChristensen
Hejsa

som lovet herved noterne efter en lille privat Lowlandsmagning igår:

1992 MMc Auchentoshan bourbon fad 46%:
Farve: Hvidvin
Duft: Meget sød, skarp, vanilje, anelse honning
Smag: Modsvare duften, sammen med en snert af æble/pære
Finish: Meget sød, og forholdsvis hurtigt
Karakter: 7-8 (13 skala)

1992 MMc Rosebank bourbon fad 46%:
Farve: Hvidvin
Duft: Meget ren malt, sød, vanilje, vingummi,
Smag: Igen utrolig ren, frisk, vanilje, syltet frugt, sødme
Finish: Afdæmpet frugt, måske med fløde?, vanilje, god længde
Karakter: 9

1967 MacKillops Littlemil 49,1% 1fill sherry aft. 2000
Farve: Mørk rav
Duft: Sherry, blommer, madeira, vanilje, citrus, mug??, træ
Smag: Sherry, mørke bær, blommer, vanilje, kraftig, nødder, krydret
Finish: Laaaannnngggg, træ, krydret, blommer, vanilje
Karakter: Set under kategorien "typisk lowland": 5-6
Karakter: Drikkevenlighed: 10 pil op

Sjov whisky, havde den været serveret blind, havde jeg 100% skudt den til at være en gammel speysider........ Utroligt så meget påvirkning fadet har haft på denne aftapning, uden det er "kammet over"...!!!

Bladnoch ob 13 yo 55%
Farve: Lys rav
Duft: Hø, moden fersken, lyng, honning, hø, sur, anelse kvalm
Smag: Frugtig sødme, en anelse lyng og honning, græs
Finish: Sødme og holder god længde
Karakter: 8

Set i bagspejlet så skulle 3 og 4 måske havde været byttet om, men jeg var ræd for at Bladnoch ´en ville overdøve Littlemill ´en, og derfor kom den nok ikke helt til sin ret som sidste.

Det var som det - håber bare lidt af det gi ´r mening.... :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4090 by JimTaggart
Jamen, det giver da absolut mening, Jesper. (Gør whisky ikke altid det? :wink: ) Det er netop positivt at høre om personlige smagsopfattelser, og det er rart, når vi overraskes i denne de liflige dråbers verden. Jeg har desværre ikke smagt Littlemill'en men andre Lowlands som St. Magdalene (Peerless Lithlingow) har overrasket mig smilende :)

Rosebank'en finder jeg også frisk. Jeg synes, den smager som en lys og venlig frugtbutik, der slår dørene op.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4091 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Noter fra Lowlandsmagning
Hej Jesper

Prøv lige at forklare at Littlemill kun får 5-6 set under katagorien typisk lowland. Er den dårlig ?. Eller re det bare fordi du havde forventet den ville smage anderledes?. Og hvordan ville du forvente en gammel Littlemill ville smage ?.
(Måske vi en dag skulle lave en "lowland" smagning?)

Selv har jeg gode erfaringer med St. Magdelene, hvor der findes en god i serien Rare Malt !
Jeg har aldrig smagt LittleMill

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4093 by MacChristensen

Prøv lige at forklare at Littlemill kun får 5-6 set under katagorien typisk lowland. Er den dårlig ?. Eller re det bare fordi du havde forventet den ville smage anderledes?. Og hvordan ville du forvente en gammel Littlemill ville smage ?. MacDeffe


Tja det er jo den gamle diskution om områdeopdelingerne igen... :wink: Har kun smagt den "normale" 8 års før denne, og det husker jeg ikke just som nogen god oplevelse, den var meget krads, tendens til sprittet, og ikke særlig god - eller faktisk en diametral modsætning til den vi fik i fredags..... Så det var ud fra devisen om at det må være "Littlemil" karakteristika ´en, så måtte ´67 ´eren jo være overdøvet af fadet, som så har gjort det til en atypisk Littlemil - derfor 5-6 i karakter. At det så har gjort den lysår bedre end den 8 årige, og derfor gjort det til en rigtig behagelig oplevelse, jeg gerne går tilbage til igen, jamen derfor valgte vi at give den 2 karaktere. Men utroligt hvad det sherryfad har gjort ved den.... Måske var det en ide at medbringe den til Springbank-dagen ??

MacDeffe - håber det har kastet lidt lys over sagen....!! :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4097 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Noter fra Lowlandsmagning
Hej Jesper
Meget udmærkede noter - lige til et 11-tal, tror jeg ;-)

Apropos Littlemill, så har den jo ikke for godt et ry, men det er nok den 8-års, der er skyld i det. JM skriver dog, at efterhånden som den nærmer sig de 13år, er den blevet lidt bedre. Selv har jeg jo smagt Dun Bheagan's 19-år's aftapning ved vores lille private "Skotland rundt" Som flere andre lowlands havde den en del blomster, bl.a. kamille og hyldeblomst som de mest fremtrædende. Men fadet får åbenbart blomsterne til at udvikle sig til frugter istedet ;-)

Mht Rosebank, så købte jeg jo 1990'eren fra MMD istedet for, efter at have smagt '92. Den er ikke så "frisk" som '92, og blomsterne i duften bliver til frugt i smagen med rosiner og eukalyptus i eftersmagen.

MacDeffe skrev:

(Måske vi en dag skulle lave en "lowland" smagning?)


En lowlandsmagning er jeg med på. Stig prøver jo at "liste" nogen ind i andre smagninger i Århus, når vi nu ikke var til en ren lowland smagning. Så på Robert Burns arr. i lørdags var der både Bladnoch 16år "Sheep" 55% og en St.Magdalene '79 fra Rare Malts.

Men måske skulle vi prøve at finde en dato, og et lokale, og så evt. bede Stig om at forsøge igen med lowland. Eller vi kunne holde det privat á lá Springbank og Port Ellen.

En anden ide er at finde en dato, hvor John MacDougall er herovre, finde et lokale og en 30-40 stykker, som er interesserede, og så engagere ham til at holde foredrag.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4123 by bruhns
Replied by bruhns on topic Noter fra Lowlandsmagning

En anden ide er at finde en dato, hvor John MacDougall er herovre, finde et lokale og en 30-40 stykker, som er interesserede, og så engagere ham til at holde foredrag.


Vi plejer at have John herovre 1-2 gange om året, men jeg tror ikke at der er nogle konkrete planer for resten af året, fordi det har været svært at koordinere vores kalendere. Men hvis vi kan samle en flok kan det da være at det giver mening alligevel...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.199 seconds