Skotsk roulette...? Hvordan gør I?

More
17 years 10 months ago #8469 by Hering
Overskriften er et forsøg på at være morsom. Referencen findes længere nede...

Altså: Det er ikke længere siden end den 15. oktober 2005, at jeg for alvor blev hooked på det med SMSW. Jeg havde taget tilløb længe, og læst en masse, men den dag skete det. Det er ikke det interessante her.

Jeg har siden smagt omkring 60 forskellige flasker, bl.a. hele Mission II og hele Mission V-serien, og købt for ca. 13-15.000 kr. Det bliver vel til, at jeg har en 25 flasker stående - ca. 20 af dem åbne. Det er heller ikke det interessante her.

Nu har jeg imidlertid det samme problem som med min vinkælder på ca. 300 fl.: Hvordan får jeg købt de rigtige flasker at supplere med?

Mht. vinen har jeg forsøgt at disciplinere mig selv, og kun købe vine jeg har smagt (eks. på smagninger), kan gemmes, eller kender rigtig godt. Jeg overvejer nu om det er den vej jeg skal gå med whiskyerne også? Derfor lyder spørgsmålet: Hvordan gør I? Køber I kun sager I har smagt, eller splejser I om flaskerne med en anden entusiast? Eller spiller I skotsk roulette, og køber ind på lykke og fromme, med risikoen for slemme lommesmerter og dårlig smag i munden?

Med alle de forskellige eks. vin-finish-aftapninger :shock: der er på markedet, er det jo risky business at brænde en plovmand eller værre af, og risikere at det smager som benzin. Det er jo kun penge, men alligevel: Verden er så fuld af gode flasker til salg, og jeg har så få penge...

Et eksempel: Mit indlæg whiskynyt.dk/index.php?name=PNph ... pic&t=1431 , omhandler en flaske HP25 til ca. 875,-. Det er en god pris - en besparelse på ca. 20-25%. Jeg er ikke så vild med HP12, selv om det da er en fin flaske til pengene. Men hvorfor købe to 'fine-til-pengene'-flasker, hvis man kan få en 'jorden-ryster-jeg-er-lykkelig-og-har-fødselsdag-i-maven'-flasker i stedet? Hvis en Cragganmore 12 OB giver mig samme vederkvægelse som en HP 25, hvorfor så ikke spare boxen? Som det fremgår ovenfor er det jo ikke drammer jeg mangler. Det er oplevelser!

Selvfølgelig betyder 'omsætningshastigheden' noget, men: Hvad mener I er et passende antal åbne flasker? Et hjemme-årsforbrug? Eller skal alle flasker, der når 1/3 drikkes inden en måned - eller hvilke tommelfingerregler har I?

Det var mange spørgsmål på en gang, men gode input ønskes - jeg glæder mig til at læse og lære. Lad mig høre nogle indspark fra jer...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago - 17 years 10 months ago #8471 by Duffer

Hvordan får jeg købt de rigtige flasker at supplere med?


SMWS er et FREMRAGENDE sted at supplere - her kan du også smage på varen først...
Og deres aftapninger er absolut verdensklasse... 8)

Og så er der også Jim Murrays - "Whisky Bible" - som sjældent er helt ved siden af...

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 17 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8472 by Hering

Det er et spørgsmål som er lidt svært at svare på.


Det er jo derfor jeg spørger... :lol:

Har siden jeg postede indlægget læst mange gamle indlæg (som jeg sikkert burde have gjort inden :roll: ). Der står mange kloge og lærerige ting til begyndere (som mig), men jeg synes nok at jeg er kommet et stykke vej, trods alt.

Der er en knivskarp balance imellem at være whiskyentusiast og at være whiskysnob. Den ene køber de specielle flasker der alle koster over 1.000,-, fordi han kan lide dem. Den anden smider pengene ud af vinduet, og kan lide dem FORDI de koster over 1.000,-.

Jeg vil helst være den første slags. :D

Det er bemærkelsesværdigt, når jeg læser indlæg af 'de tunge drenge', at de næsten alle refererer til CS-flasker. Jeg har så småt vænnet mig til dem, men hælder som oftest vand i til de balancerer (smager godt).

Hvad med jer gamle børster? Drikker I dem (oftest) rå? :shock:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8474 by Duffer
Jeg tror ikke du vil opleve "whiskysnobber" som blandt vinentusiaster :?
Jeg har tværtimod kun mødt usnobbede entusiaster med begge ben på jorden - som glædeligt deler ud af deres viden...

De første CS'er kan være svære - det er en vanesag. Whisky er bedst fra 46 - 60% (IMHO) :o

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8475 by Hering

Jeg tror ikke du vil opleve "whiskysnobber" som blandt vinentusiaster


Måske ikke, men jeg HAR da mødt et par stykker, som så ikke ville indrømme, at de havde lavet et fejlkøb, når deres nyindkøbte 28-års Glen Et-eller-andet smagte af benzin :D

Det er jo derfor jeg har startet denne tråd...

Det er sikkert med jer herinde som det er med vinanmeldere. Man må finde en man deler smag med (Speyside-fans :wink: , tørvetrillere, fenolsnusere, blomstersniffere etc.), og så vove at sætte sin lid til deres udsagn. Jeg synes dog, at det kan være lidt svært at huske/gennemskue folks præferencer - og nogen lader til at kunne lide alt!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8477 by BigMac
Hej,

Hering skrev:

Jeg synes dog, at det kan være lidt svært at huske/gennemskue folks præferencer - og nogen lader til at kunne lide alt!


Ja, det kan jeg for eksempel "“ højland, lavland, speyside, øer "“ ALT! :lol:

Men sådan startede det ikke "“ det startede med den blide højlænder Glenmorangie 10, men gled så brat over i Islay whiskies "“ og blev der et stykke tid, men så kom jeg heldigvis videre :D

Mht. til udvidelse af horisonten, så er smagninger (og whiskymessen) klart de bedste måder at gøre det "“ der rammer man bredt i smagespektret i selskab med ligesindede, hvilket er super, da man som regel har forskellige referencepunkter ift. duft/smag osv.

Duffer skrev:

Og så er der også Jim Murrays - "Whisky Bible" - som sjældent er helt ved siden af...


Ja, Whisky Bible er en god reference "“ selv jeg ikke altid er enig med Jim Murray "“ så er den et godt 'fyrtårn' at have hvis man er i tvivl. Eller kan nævnes whiskymagazines oversigt, hvor der også gives anmeldelser/karakterer og til sidst og ikke mindst så er der diverse fora "“ benyt dem, læs læs læs"¦det betaler sig :idea:

Hering skrev også:

Det er bemærkelsesværdigt, når jeg læser indlæg af 'de tunge drenge', at de næsten alle refererer til CS-flasker. Jeg har så småt vænnet mig til dem, men hælder som oftest vand i til de balancerer (smager godt).


Og igen Ja, CS er efterhånden mere regel end undtagelsen når man er kommet 'lidt ind i sagerne', tror jeg. CS betyder jo som regel også NC NCF = bedste smagoplevelse. Mht. vand så er jeg faktisk begyndt at give nogle dråber, modsat at 'nyde dem råt' som før i tiden "“ dette sker som regel dog først efter at have smag på dem 'rå' "“ det er jo ikke sikkert whiskyen vinder ved det, men mange gør. Personligt bygger mine typisk indkøb på en kombination af alt ovennævnte. :D

Og snobber ?? nej"¦det tror jeg ikke"¦

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8478 by Macdeffe
Jeg var nogen år om at vænne mig til CS, Har måttet drikke en del whisky for at vænne mig til stadset

It's was a tought job...

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8479 by Towle

Overskriften er et forsøg på at være morsom.

Min version af skotsk roulette er at sætte 6 glas whisky foran offeret, der jo har bind for øjnene. I det ene glas er der King George IV, i de øvrige god malt :twisted:

Mht. vinen har jeg forsøgt at disciplinere mig selv, og kun købe vine jeg har smagt (eks. på smagninger), kan gemmes, eller kender rigtig godt. Jeg overvejer nu om det er den vej jeg skal gå med whiskyerne også?

Det er i hvert fald min erfaring som nybegynder på 3. år. Det tog lidt tid at komme over den første begejstring og dernæst endnu længere af få kvalt alle de elendige flasker jeg fik købt, bare fordi de var på tilbud, eller fordi jeg havde læst at de skulle være gode.

20-25 åbne flasker - jeg har selv omkring 15 åbne - rækker vel til et stykke tid og mon ikke der fjæler sig nogle uåbnede reserver bagerst i skabet? Der bør derfor være tid og råd til omtanke og at smage sig frem, men det med smagninger afhænger jo meget af hvor man bor. Selv i en "stor" by som Viborg er der kun ganske få lejligheder til at smage og det er jo langt fra alle smagninger der overhovedet er interessante.

Ud over arrangerede smagninger er der jo også messerne (Whiskymessen i Kolding og Spiritusmessen i Århus) og du kan besøge Dansk Malt Whisky Akademi den første lørdag i hver måned - alle gode muligheder for at smage noget uprøvet.

Men hvorfor købe to 'fine-til-pengene'-flasker, hvis man kan få en 'jorden-ryster-jeg-er-lykkelig-og-har-fødselsdag-i-maven'-flasker i stedet?

Det er også det jeg er kommet frem til. Jeg ville have forsvoret i starten, at jeg nogensinde ville komme til at købe whisky til over 1.000 kr. flasken, men det er efterhånden blevet dagligdag :wink: Jeg har dog stadig f.eks. 10 års Laphroaig og Talisker som faste elementer i mit skab.

Og så lige et par ord om snobberi: Jovist trives det - også i dette forum, men i en let form og der er ingen personer her jeg vil kalde snobber. Men når du har læst nogle tråde vil du finde ud af, at destilleriaftapninger (OB) ikke agtes særligt højt og da slet ikke hvis der er tale om 40-43%'s udgaver. Og gå lidt stille med dørene, hvis du er til Islays; Islay betragtes kun som et mellemstadie i din udvikling. Og endelig: det er ikke fint at se på prisen. Der står ikke meget respekt om dem der sparer 2-3-400 kr. pr. flaske ved at købe ind i f.eks. Tyskland.

Venlig hilsen fra en der nok aldrig kommer længere end til at være "nybegynder"

Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8480 by Chief
Arrangerede smagninger og whiskymesser er en virkelig god ting, men jeg må også henvise til de efterhånden mange whisky-foreninger, som finder mange steder. Her kan man sammen med "ligesindede" sagtens finde frem til sine ynglinge. Jeg har været hooked på malt whisky i de sidste 10 år, og har under min under min tjeneste i flyvevåbnet startet whisky klubber op på Færøerne og i Tyskland. Efter min hjemkomst fra min tjeneste i Tyskland har jeg lige statert en whisky-forening op i Vordingborg, hvor vi nu allerede er over 40 personer, som jævnligt mødes til smagninger og debat.
Med hensyn til "lager", så ligger jeg nok i toppen, idet mine skabe rummer ca. 80 forskellige malts, som skal forsøde min pensionist-tilværelse med. :D

Men venlig hilsen og go' fornøjelse

Chief

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8482 by Duffer

Men når du har læst nogle tråde vil du finde ud af, at destilleriaftapninger (OB) ikke agtes særligt højt og da slet ikke hvis der er tale om 40-43%'s udgaver.


Jeg taler på egne vegne; OB'er kan være særdeles udmærkede, men måske er det knap så "spændende" at købe en flaske Glenwhatever som man har haft muligheden for at smage mange gange før...!! ("Been there - Done that") :wink:
Og de uafhængige aftapninger (i hvert tilfælde SC) kommer ikke igen...
Når de er væk - er de væk - ingen fortrydelsesret her... :(

Med hensyn til styrken - jeg køber primært CS - jeg vil gerne selv bestemme om der skal - og hvor meget vand der skal i min whisky...
Jeg har oplevet flere "døde" whisky omkring de 40% :roll:

For de fleste entusiaster gælder det om at whiskyen er så "ren" som mulig - det vil sige - ikke kølefiltreret - uden karamel - og tappet ved fadstyrke, men det syntes jeg ikke man kan kæde sammen med "snobberi"

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8484 by Towle

Men når du har læst nogle tråde vil du finde ud af, at destilleriaftapninger (OB) ikke agtes særligt højt og da slet ikke hvis der er tale om 40-43%'s udgaver.


Jeg taler på egne vegne; OB'er kan være særdeles udmærkede, men måske er det knap så "spændende" at købe en flaske Glenwhatever som man har haft muligheden for at smage mange gange før...!! ("Been there - Done that") :wink:
Og de uafhængige aftapninger (i hvert tilfælde SC) kommer ikke igen...
Når de er væk - er de væk - ingen fortrydelsesret her... :(


For mig er det ikke "enten/eller", men "både/og". Jeg sætter stor pris på at kunne genanskaffe gode oplevelser, men køber da i stigende grad generelt i højere alkoholstyrker - også flasker fra uafhængige aftappere, men kun hvis jeg har smagt dem i forvejen, eller har fået en skudsikker anbefaling, som f.eks. for nyligt, hvor Al Jones skrev om en Blackadder Blairfindy. Den blev købt udelukkende på Al's ord og de tårnhøje forventninger blev rigeligt indfriet.

Med hensyn til styrken - jeg køber primært CS - jeg vil gerne selv bestemme om der skal - og hvor meget vand der skal i min whisky...
Jeg har oplevet flere "døde" whisky omkring de 40% :roll:


Meget enig, men der findes skam også gode, fortyndede og filtrerede standardaftapninger. Den almindelige 10 års Talisker, som ganske vist holder knapt 47%, er efter min ringe mening en ypperlig dram.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8486 by bruhns

Mht. vinen har jeg forsøgt at disciplinere mig selv, og kun købe vine jeg har smagt (eks. på smagninger), kan gemmes, eller kender rigtig godt. Jeg overvejer nu om det er den vej jeg skal gå med whiskyerne også? Derfor lyder spørgsmålet: Hvordan gør I? Køber I kun sager I har smagt, eller splejser I om flaskerne med en anden entusiast? Eller spiller I skotsk roulette, og køber ind på lykke og fromme, med risikoen for slemme lommesmerter og dårlig smag i munden?


All of the above?

Jeg vil sige at det gælder om at finde nogle andre som deler din smag eller i det mindste forstår din smag. Jeg har nogle venner og bekendte som jeg har drammet tilstrækkeligt meget med til at de ved nogenlunde om jeg vil kunne lide en whisky når de smager den. Det samme forhold burde du kunne oparbejde med din lokale whisky butik, hvis den er seriøs. Nogle mennesker finder ud af at de deler smag med f.eks. Murray eller en af de andre forfattere der udgiver smagsnoter og vurderinger -- jeg må sige at jo mere jeg smager jo mindre er det tilfældet for mig, men sådan er vi jo så forskellige. Til sidst kan man jo også finde ud af at visse mærker eller uafhængige aftappere har en smag som ligner ens egen og har adgang til gode ting -- og så tager man den sjældne skuffelse med i købet...

Selvfølgelig betyder 'omsætningshastigheden' noget, men: Hvad mener I er et passende antal åbne flasker? Et hjemme-årsforbrug? Eller skal alle flasker, der når 1/3 drikkes inden en måned - eller hvilke tommelfingerregler har I?


Hmmm, ja. Om whisky udvikler sig efter at have været åbnet har jo være diskuteret her gentagne gange og jeg tror efterhånden at mange er enige i at der tit sker noget "et stykke tid" efter man har åbnet en flaske -- hvor hurtigt er meget forskelligt alt efter destilleri, aftapper, styrke, restindhold i flasken etc. og hvad der sker er også forskelligt -- nogle gange bliver drammen ligesom lidt "flad" i det men jeg har også haft flasker som klart blev bedre efter de havde været åbnet et stykke tid. Så... hvor mange skal man have åbne? Jeg går efter at have et pænt og varieret udvalg til mig selv og til gæster, og det jeg går efter konkret er omkring 10 åbne flasker. Pt. har jeg lidt flere åbne, men jeg arbejder meget seriøst på at nedbringe antallet ;-)

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8497 by WhiskyMadsen

Hvordan får jeg købt de rigtige flasker at supplere med?


Det kommer vel an på hvad men er ude på!
Jeg køber whisky for at drikke det, men også fordi at jeg er nysgerrig!

I forhold til vin er der for mig den betydelige forskel, at det tager noget tid at at komme igennem en flaske, og at jeg helst ikke vil have mere end 5-6 flasker igang på samme tid, for at de ikke skal blive "trætte". Nogle gange er der flere åbne, men så gør jeg en ihærdig og målrettet indsats for at få tallet ned.
Så hvis man vil kunne byde på lidt af hvert, er det vigtigere hvad der er åbnet for, end hvad der ellers er i skabet. (for mig).- hvis det drejer sig om vin kan man bedre vælge i hele beholdningen.
Whisky bliver ikke bedre af at være på flaske, så her må man også tænke andeledes end ved vin.- og den umiddelbare konklusion er vel at man ikke skal have for meget på lager (hvad det så end er), hvis ens smag og præferancer skulle ændre sig,- og hvis det ikke sker så er man vel gået i stå! (Jeg har pt. en del tørvet sprit i skabet der venter på at jeg igen får lyst til det).

Mht. originale aftapninger, er der efter min mening ikke noget i vejen med dem! De kan være spændende eller mindre spændende, lige som uafhængige aftapninger.- Men de kan lige så godt stå i forretningen til man får lyst til at smage dem, så de behøver jo ikke fylde så meget i skabet (med mindre man har fundet dem til en god pris).

Jeg har sjældent mulighed for at komme til smagning, og kommer ikke hyppigt i et forum
hvor jeg har mulighed for at smage på andres flasker, eller gøre fælles indkøb. - Så jeg tager nogle chancer, dog som regel efter at have konsulteret litteraturen (Jim Murray).

Dine tanker om to (eller 3) billige kontra een dyr flaske, - der så måske ikke altid alligevel lever op til forventningerne kender jeg også. men der er nok ikke en enkel eller rigtig løsning på det problem.

Jeg prøver at have en plan med de indkøb jeg gør! Prøver at have nogle temaer, bestemte destillerier f.eks, men ikke den samme udgave/ aftapning hver gang. Aktuelt er jeg ved at forberede en smagning for dem jeg deler et par fade Bruichladdich med. (hvad det nærmere går ud på er en hemmelighed), det er iøvrigt en god måde at øge omsætnigshastigheden i laget på, så man kan komme igang med nogle nye spændende flasker.

jakob Madsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.192 seconds