Gammel Balmoral Scotch Whisky

More
8 years 4 months ago - 8 years 4 months ago #33446 by abefar
Hej whiskyeksperter! B)

Jeg er ikke den store whiskyentusiast, men har fået en gammel flaske Balmoral Scotch Whisky (se nedenstående billeder) af et familiemedlem som har haft den stående i mange år, og jeg er lidt nysgerrig efter hvornår den er fra.
Er der nogle af jer som har en idé om det, eventuelt ved hjælp af toldmærket på billede 3? Jeg forestiller mig at den er fra 70'erne eller 80'erne, men har ikke kunnet finde information om historiske toldmærker nogle steder.

Er det en whisky som jeg bør gemme til særlige lejligheder, eller er det slagsen som er lige til at hælde ud? Eller et sted midt imellem? :-)

På forhånd tak for hjælpen!





Attachments:
Last edit: 8 years 4 months ago by abefar.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33447 by uldall
Kære Abefar!

37.5% vol.står der på flasken, ifølge Skotsk Lovgivning kan intet under 40% vol. kaldes for whisky, så indholdet hvad det end måtte være er IKKE "whisky" smag på det, hæld det i kaffen eller fortynd en Cola med det, God Fest.

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33449 by MacNiels
Hej Uldall

Du har ret og så måske ikke alligevel..

Det har været sådanne at førhen har det været muligt at aftappe på under 40% alc.

Jeg kan dog ikke finde andet omkring det nedenstående fra Scotch Whisky Act fra 2009 der afløser lovgivningen fra 1988. Jeg har ikke kunne finde noget i den fra 1988 omkring 40% alc.

Men det kan være at der nogen der ved mere om det..

The Scotch whisky Regulations 2009 prohibit the production in
Scotland of whisky other than Scotch whisky.

The Scotch whisky Regulations 2009 and The European Spirit
Drinks Regulation 2008 both specify a minimum alcoholic
bottling strength of 40 per cent by volume


Desværre har jeg ikke kunnet finde noget på Balmoral Blended whisky.

Der er to muligheder.

Flå proppen af og se om det er noget
Eller sælg den.

Har kigget på whiskyauction.com men kan ikke finde en lignende flaske, så hvad den skal koste har jeg ikke noget bud på.
Men høre gerne hvad du synes om den :-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33450 by Duffer
Den er fra før 1990. Dette ud fra postnummeret (PLZ) som blev ændret til et 5-cifret tal efter sammenlægningen af øst og vest Tyskland.

Jeg undrer mig dog lidt at bagetiketten er tysk, men med dansk banderole.

Aftapperen (Montrose Whisky Company Ltd.) er så vidt jeg kan se registreret første gang 27 Juni 1988 og eksisterer stadig.

Umiddelbart gætter jeg på en blend fremstillet til drinks.
Nok ikke en du vil kunne tjene på og indholdet er nok ikke i den høje ende af kvalitets skalaen - tværtimod

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33451 by DanielChristensen
Jeg mener bestemt også at det først er i nyere tid at reglen om de 40 % kom. Så at kalde den whisky er formentlig helt i orden :-)

Det skal dog lige undersøges nærmere! Jeg vender tilbage hvis jeg finder et svar.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33464 by Macdeffe
Iflg The Scotch Whisky Regulations 2009

3.1 (i) gælder der:

(i) that has a minimum alcoholic strength by volume of 40%.


Scotch Whisky Act fra 1988 omtaler ikke en minimumsgrænse

Til gengæld skal vi kigge mod EU der generelt har defineret alle katagorier af spiritus. Deres definition af whiky er mere eller mindre en kopi af de skotske definitioner (Det skal bare ikke nødvendigvis være fremstillet i Skotland)

Council Regulation (EEC) No 1576/89 of 29 May 1989 siger direkte:

Article 3

1. With the exception of juniper-flavoured spirit drinks as defined in Article 1 (4) (m) (1), for the spirit drinks listed below, the minimum alcoholic strength by volume for release

for human consumption in the Community under one of the names listed in Article 1 (4), with the exception of certain specific products whose alcoholic strength is indicated in Annex III, shall be as follows:

- 40 %

whisky/whiskey

pastis

- 37,5 %

rum

Rum-Verschnitt

wine spirit

grape marc spirit

fruit marc spirit

raisin spirit

fruit spirit

cider spirit, eider brandy and perry spirit

gentian spirit

gin/distilled gin

akvavit/aquavit

vodka

grappa

ouzo

Kornbrand

- 36 %

brandy/Weinbrand

- 35 %

grain spirit/grain brandy

anis

- 32 %

Korn

- 30 %

caraway-flavoured spirit drinks (except akvavit/aquavit)

- 25 %

fruit spirit drinks

- 15 %

aniseed-flavoured spirit drinks (except ouzo, pastis, anis)

the other products referred to in Article 1 (4) and not listed above.

2. National provisions may set a minimum alcoholic strength by volume which is higher than the values referred to in paragraph 1 for the spirit drinks listed in Annex II. Member States shall notify the Commission of such alcoholic strengths within three months of:

- either the entry into force of this Regulation, in the case of existing provisions,

- or their adoption, in the case of any provisions which may be adopted after this Regulation comes into force.

The Commission shall ensure that they are published in the 'C' series of the Official Journal of the European Communities.

3. The Council, acting by a qualified majority on a proposal from the Commission, may fix minimum alcoholic strengths by volume for categories of drinks other than those referred to in paragraph 1.

4. Before 31 December 1992, the Council will review the minimum alcoholic strength of whisky/whiskey on the basis of a market study by the Commission.


Personligt har jeg kun set nogle få eksempler på whisky under 40% fra før 1989

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33465 by Macdeffe
Og undskyld det sene svar, men der var lige et par julekalendere ser skulle passes først :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.856 seconds