Kommentar: Octomore

More
15 years 11 months ago #15232 by MacLars
Kommentar: Octomore was created by MacLars
Iflg Malt Advocate siges der fra bruichladdich destilleriet:

There will be a limited edition release later this year in different packaging and at a different ppm which will be sold through traditional channels to consumers. More information will be supplied in due course when we have it.


MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15261 by per
Replied by per on topic Kommentar: Octomore
Det lyder spændende, desværre bliver det nok til en helt uforskammet høj pris.... :roll:


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15269 by henrikslaug
Replied by henrikslaug on topic Kommentar: Octomore
www.laddieshop.com/cgibin/sh0000 ... #aoctfut12

Går man ind på webshoppen, så var prisen på Octomore 2004 300 £. Egentligt ikke så slemt - da det er for en kasse med 12 :) Men ved at jeg får en monster-hovedpine, hvis jeg prøver på at regne afgifterne ud :x Og kan man godt købe et parti på 12 flasker hjem? Er der en kvik afgiftsnørd, som kan regne den ud?? Sikker på at sådan en kasse på 12 kan splittes op i 2-3-4-6-12 andele :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15272 by dmwa
Replied by dmwa on topic Kommentar: Octomore

Er der en kvik afgiftsnørd

Ja - vi må jo hellere melde os under fanerne. Der er i princippet 2 måder at beregne det på. Enten henter du selv på Islay - og betaler Skotsk / britisk afgift og moms - eller du allierer dig med en dansk importør, der kan stå for at betale told, få det banderolet etc. Vælger du den første model, er afgifter ca GBP 5 for en flaske med 40% alkoholstyrke / 70 cl - er alkoholstyrken højere, stiger afgiften forholdsvis. Momsen i Storbritannien er 17,5%. Vælges den danske model er afgiften DKK 150,00 pr liter 100% alc - dvs DKK 42,00 pr flaske 40% + 25% moms.
Udover dette kommer jo også selve aftapningsomkostningerne (hvis de ikke er med i GBP 300) samt fragten til Danmark (på den ene eller anden måde - vælger man at hente selv, skal man jo enten i egen bil eller være flere, da man jo får et problem med vægten i flyveren ellers).
Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15273 by Hering
Replied by Hering on topic Kommentar: Octomore
Flemming,

Jeg tror du har misforstået. Det er en standard konsumvare der skal flyttes fra UK til Danmark, og tillægges afgifter.

Eller er det mig, der tager fejl...?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15274 by henrikslaug
Replied by henrikslaug on topic Kommentar: Octomore
Fleming,

tak for udregningen. Umiddelbart enig med Hering, meeen... har læst lidt videre på linket. Dét om aftapningen er lidt løst formuleret. Skal det forståes på den måde, at man køber flaskerne uden afgifter. Hvorefter disse regnes ud efter aftapningen?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16481 by Ronnie
Replied by Ronnie on topic Kommentar: Octomore
Jeg har set noget om, at Octomore nu er blevet frigivet til detailhandelen. Er der nogen som ved hvor i Københavns-området man kan få fat i en flaske. Juhls får ingen, har jeg fået at vide derinde.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16482 by dmwa
Replied by dmwa on topic Kommentar: Octomore
Valora Trade i Herlev er importør - hvis de er til salg i Danmark, må de kunne henvise til en forhandler.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16483 by Peatfreak
Replied by Peatfreak on topic Kommentar: Octomore
Jeg har netop modtaget en kasse Octomore (12 flasker) med posten. Seks flasker til mig selv og seks flasker til min gode ven.

Med hensyn til afgift gik jeg op til Skat og fortalte at jeg havde denne bestilling undervejs. De udregnede en afgift, som blev betalt kontant på stedet. Jeg fik så udleveret en attest, som blev sendt til destilleriet. Denne attest blev så sendt sammen med flaskerne, så evt. toldere kunne se, at der var svaret afgift. Prisen på afgiften var omkring kr. 560.

Pris i alt 300 pund (oprindelig pris) + 205 pund (fragt og afgift til UK) + kr. 560 (DK afgift) i alt ca. kr. 5.600 for 12 flasker, eller 466 per flaske
Nu glæder jeg mig til at smage denne vildt røgede whisky (ppm 80,5)

Med venlig hilsen
Peatfreak

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16485 by per
Replied by per on topic Kommentar: Octomore
Jeg er misundelig.......... god fornøjelse. :mrgreen:

vh

Per

PS

Jeg ved godt det er uhøfligt, men hvis 6 flasker skulle være for meget......... så bare send en PB :oops:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16486 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Kommentar: Octomore
Min pris dengang i 2003 var kr. 225,00 pr. flaske og dertil kommer nu et tillæg pr. flaske på kr. 165,10 - I alt kr. 390,00 pr. flaske. (Alt inkl. - afgifter i UK - fragt mm)

Kassen på 12 stk. er så sendt til Krügers Whiskygallerie i Rendsburg, men den køretur kan vel godt betale sig, når besparelsen i forhold til DK i alt er kr. 912,00.

Her fra Fredericia tager det ca. 1 ½ til Rendsburg (km. 168) og whiskyen indføres helt legalt - 10 liter pr. person. Derudover er der en masse andet godt i Thomas' butik, så det er helt klart turen værd.

NB. Kassen er delt på andele med gode whiskyvenner, så en PB nytter ikke noget :-) )

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16487 by MLP
Replied by MLP on topic Kommentar: Octomore
Det er østjysk der har retten til octomore,
så man skal i en vinoble for at finde dem,

vi har dog bla. Peat (35ppm)og Waves (18ppm) i butikken.

mvh mlp,
chas.e

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16617 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Octomore
Smagsnoter:
Octomore 5 yo ‘Edition 01.1' (63.5%, OB, bourbon, 6,000 bottles, 2008) Here it is, the frightening peat monster that was distilled out of malt that was peated to 131ppm (whilst the ‘Futures' used malt peated to 80ppm). Everybody knows that ppms in the barley and ppms in the spirit aren't the same thing and that one may lose a huge proportion of the peatiness during the mashing/brewing/distilling process, but still, 131! Unusual bottle too! Colour: straw. Nose: once again, it's a bit hard to get many aromas from such high strength but the first overall sensation I have is ‘an ashtray full of cigar ash at four in the morning' plus quite some olive oil. With water: a maelstrom of kerosene, diesel oil, tar, fermenting grass, canned sardines and even anchovies. And both the habanos and the olive oil are still there. The only possible comparison with other ‘general profiles' would be with ‘old young' Ardbegs such as the 10yos white label. Mouth (neat): very, very unusual! The peat is extremely big, even at full strength, and you get almost the same flavours as when you chew raw peated malt. Other than that there's some other ‘stuff' (fruits and such) but I feel it's too dangerous to go any further without bringing this baby down to roughly 45% (Serge, you sissy!). With water: an immense smokiness, notes of pipe juice, salmiak, Japanese oyster sauce, mastic, walnut skin and ultra-dry fino sherry (yes we know this one didn't mature in sherry casks.) Finish: long, extremely tarry and liquoricy, with a little salt "“ or rather a saltiness. Comments: good, one may have thought that after all the fuss, this unusual whisky may have brought nothing but shrugs and disappointments. But truth is that this is a very impressive beverage, both very spectacular and extremely good, far from being only a peat record breaker. As Jean de la Fontaine would have said, this garage whisky has got ‘le ramage et le plumage' (both warbling and plumage.) The new Le Pin of the whisky world? SGP:249 "“ 89 points. (I'm sure Octomore will fetch 90+ points within only a few years, maybe even one single year, but of course you have to be a peatophile to enjoy this. Now, who isn't these days?)

Kilde: Whiskyfun

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 3 months ago #17109 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Octomore
Jeg fik en smagsprøve af Octomore 5 yo ‘Edition 01.1' (63.5%, OB, bourbon) og må sige at det er et spændende "eksperiment".
De 131 ppm giver whisky en helt ny betydning - specielt lige efter en knap 28 års Glenfarclas fra Port Pipes. :-)
Man kan genkende en del fra Serges smagnoter og sikkert tilføje 20 mere.
Flaskens design er også noget specielt - der har Bruichladdichs marketingsafdeling været på overarbejde...
Sjov at smage - men kommer ikke på min favoritliste - og slet ikke på min indkøbsliste... :-)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.202 seconds