Kommentar: Ardbeg Supernova

  • Anonymous
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
15 years 2 months ago #17134 by Anonymous
Kommentar: Ardbeg Supernova was created by Anonymous
Hmmm, lyder egentligt ikke så tiltrækkende i mine ører - trist at se at LMVH nu forsøger sig med prissætning ala Bruichladdichs PC & Octomore. 65 pund for en ung whisky - blot fordi den har lidt ekstra tørv? Nej tak.

Men det er vel også et teoretisk spørgsmål - Ardbeg sender vel fortsat ikke til DK?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17138 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Nu kan man åbenbart:

Seven steps to whisky heaven

Good news for all Danish Committee Members! There is a way to buy Ardbeg from the online distillery shop "“ as long as you carefully follow the rules on excise tax.

Here's our step by step guide to ordering Ardbeg from Denmark.

1. Contact SKAT (Danish tax authority) on 72 22 18 18 to let them know:
- the quantity of bottles you want to buy
- the size of each bottle (e.g. 70cl)
- the alcoholic strength of each bottling
- the total value of your order

2. Pay the excise tax for your order in advance. The current Danish excise tax is 1,50 DKK for 1cl of pure alcohol.

3. Visit the online shop at <!-- w --><a class="postlink" href="www.ardbeg.com">www.ardbeg.com and order your selection of Ardbeg bottles. Your order will be registered but not processed at this stage.

4. When you receive the receipt for your excise tax, post it to:
Jackie Thomson,
Ardbeg Distillery Limited,
Isle of Islay,
Argyll,
Scotland
PA42 7EA

5. When Jackie receives your tax receipt, she will process your order and ship your bottle(s) to you with an Ardbeg receipt attached.

6. Send the Ardbeg receipt to SKAT as proof that you have paid the correct excise tax for the number of bottles you have received.

7. Open your Ardbeg and enjoy!

SKAT
<!-- w --><a class="postlink" href="www.skat.dk">www.skat.dk
72 22 18 18

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17198 by EckoVicto
Forsøgte mig lige med at bestille et par flasker.
SKAT har en anden holdning til det med at betale afgift. Man skal få Ardbeg til at skrive på pakken at den indeholder whisky så fragtmanden kan se det og dermed afregne afgifter med modtageren.
Nu må vi se hvad der kommer ud af det

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17199 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Venligst hold os orienteret.
Hvis det er PostDanmark der skal opkræve pengene - koster det yderlige 150 kroner per forsendelse.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17201 by Hering
Replied by Hering on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Hmmm... skal man også betale moms (af købet og af afgiften)?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17202 by EckoVicto
Det gik stærk med at få solgt de flasker, ca to timer - Add to basket ikonet er i hvertfald fjernet fra deres shop site

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17203 by MacLars
Replied by MacLars on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Der står nu: "Count your lucky stars if you managed to order a bottle of Ardbeg Supernova because this very limited test launch to the Committee went off like a rocket and has already sold out."

"Seven steps to heaven" stoppede allerede ved step 3 (jeg sprang godt nok lige step 1 og 2 over, da der jo lige skulle sikres en flaske først), jeg blev mødt med den ene mærkelige fejlside efter den anden...så jeg tror da lige de skal forberede sig lidt bedre næste gang (og evt. begrænse til en så vi alle kan være med...eller i hvert fald op til dobbelt så mange...)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17204 by larsb
Replied by larsb on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Jeg havde lige brugt formiddagen på at skaffe de fornødne bilag + 2 bandaroler til 19 øre hos told og skat, men Ardbeg ville have næsten £56 i forsendelse for 2 flasker super +2 huer og nogle småting.
Så jeg droppede det. Betaler af princip ikke £56 i fragt for 2 flasker og lidt merchandise :evil:

Det man betaler, er en ekstra alkohol afgift på 1,5 kr. pr. cl. 100% alkohol.
0,7L x 0,589% x 1,5 = 61,845 Kr. + bandarole á 15 øre + moms.
Dette skal gøres på et T & S kontor, fordi formularen åbenbart er en slags sikkerheds dokument som der nemt kan snydes med. Husk destilleriets virksomhedsnr.
Man får så udleveret en org. samt kopi.
Kopien sendes i dette tilfælde til Ardbeg, som så sender varen til dig.
Når varen er modtaget, skal du igen til T & S med faktura samt følgeseddel, så de kan se at du kun har modtaget den ene flaske du har betalt afgift for og ikke flere.
Så er sagen afsluttet.

Ha en fortsat god dag.
LarsB

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17448 by EckoVicto
Så fik jeg endelig mine flasker i hus.
Måtte sende dem til en UK adresse da den SKAT mand jeg snakkede med ikke talte samme sprog som Ardbeg.
Men de var trods alt hurtigere fremme end Corryvreckan (Jaja ved godt at Ardbeg denne gang "kun" teoretisk set skulle sende til 1500 adresser mod 5000 ved Corryvreckan)

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17464 by larsb
Replied by larsb on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Hvis det er noget du skal smage, er jeg nysgerrig efter at læse dine smagsoplevelser af denne Supernova.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17510 by EckoVicto
Regner med at lave en HTH når den kommercielle udgave kommer engang i maj. Så skal jeg gerne lige lidt smagsnoter ud på sitet.

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17518 by larsb
Replied by larsb on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Hvad er en HTH, udover et køkkenfirma??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17520 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova

Hvad er en HTH, udover et køkkenfirma??

Mon ikke der menes Head to Head?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17525 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Smagte Supernova ved en Cadenheads smagning i går.
Da phenol ppm er næsten dobbelt så høj som almindelig Ardbeg, og den samtidigt er cask strength, så forventede jeg en rigtig røgbombe.

Næsen: forholdsvis urøget - nærmest som en OB 10 års. Dette overraskede mig (og andre). Umiddelbart var jeg lidt skuffet, men på den anden side så fejler næsen på standard 10 års jo ikke noget, så fint nok.
Smagen: helt som forventet - røgdetektoren slog ud på max :-) Ardbeg i anden potens :D
Eftersmagen: mere af det samme, og den blev hængende længe (1 time+).
Godt det var sidste dram på dagens officielle program (faktisk var det en ekstra dram, uden for program - men så sidste dram inden vi gik til butikken) :-)

Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på, at den forholdsvis urøgede næse kan skyldes at vi før Supernova fik en Port Ellen 8. release, så måske var røgalarmen allerede aktiveret da vi kom til Supernova?

Den eneste aftapning jeg har smagt, som kan sammenlignes med Supernova, er Young Uigeadail.

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 days ago #17731 by EckoVicto
Det lader til at den kommercielle Supernova aftapning kommer i handelen fra 15 April (i Schweiz)
den er på 58,9% tilsvarende det i commitee aftapningen - så mon ikke at det bare er etiketten der er ny

www.ardbeg-whisky.ch/ardblog/200 ... rhaltlich/

EV

//Esben
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17820 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Juuls får den i butikken den 8.april.:
Ardbeg Supernova Onsdag den 8. april hos Juul's Vin & Spiritus

Onsdag den 8. april falder der stjernestøv ned over Værnedamsvej 15, når Juul's Vin & Spiritus åbner de allerførste flasker af den umådeligt røgede Ardbeg Supernova.

Ventetiden og rejsen fra Ardbeg destilleriet har været lysår lang, men nu skulle den altså være god nok. Ardbeg Supernova lander hos Juul's Vin & Spiritus onsdag den 8. april og derfor byder vi selvfølgelig alle Ardbeg fans på et glas af denne ustyrligt dejligt røgede maltwhisky.

Hvad sker der? Juul's Vin & Spiritus inviterer indenfor og byder på Ardbeg Supernova og andre gode whiskyer fra Ardbeg fra klokken 14 og lige indtil lukketid klokken 17:30 onsdag den 8. april.

Hvad er Ardbeg Supernova? Ardbeg Supernova er, efter vores viden, den mest røgede maltwhisky fra Ardbeg destilleriet til dags dato. Bygmalten er røget op til 100 ppm og det er ikke så lidt skulle vi hilse fra vores ganer og sige. Ardbeg Supernova er aftappet i 58,9 % vol.

Vi tager ikke imod forudbestillinger eller reservationer på Ardbeg Supernova.
Ardbeg Supernova kan købes i butikken på Værnedamsvej 15 og fra vores hjemmeside onsdag den 8. april. Ardbeg Supernova er tappet i et begrænset antal flasker og vil ikke blive en del af Ardbeg destilleriets faste udvalg.


Kilde: Juuls

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17909 by EckoVicto
Er der nogen der ved hvorfor Juuls og andre danske whisky shops er de eneste der pt forhandler den kommercielle udgave af Supernova - synes at prisen på knap 800 kr er sparket ud i det ydre rum.
Det undrer mig at eks engelske forhandler ikke har den endnu.
Og var der engentlig nogen der nåede at smage den hos Juuls i onsdags

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17910 by Macdeffe
Jeg har fra nogenlunde pålidelige kilder at den britiske pris bliver 70 £, den første aftapning står til 65 £ på Ardbegs hjemmeside

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17911 by EckoVicto
Nu er der pt en af de nye Ardbeg til salg på ebay til 184 EUR, så virker den danske pris på 800 kr ikke længere så skræmmende :o

cgi.ebay.de/Ardbeg-Supernova-Ste ... 240%3A1318

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17912 by BigMac
Replied by BigMac on topic Kommentar: Ardbeg Supernova

Jeg har fra nogenlunde pålidelige kilder at den britiske pris bliver 70 £, den første aftapning står til 65 £ på Ardbegs hjemmeside

MacDeffe


(Måske samme) pålidelig kilde oplyste nu 80 £ i Onsdags

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17913 by Macdeffe
Ja du har nok ret, jeg er ikke sikker

Igen samlerpriser fra Ardbeg, men jeg syntes i hvert fald ikke man kan klage over den danske pris ift £-prisen

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17914 by uldall
Replied by uldall on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Jammen selvfølgelig købte og smagte Uldall Super Novaen.
En glimrende røget og især tørvet malt, med forunderlige mange søde noter i smagen, står den i glasset natten over lugter hele hytten af tjæret fiskenet dagen derpå uhm..uhm .
De 100 ppm skal snart holdes op mod Octomorens er det ca. 140 ppm? i en face to face smagning.

En dejlig dag hos Juul ´s hvor mange kikkede forbi og smagte et bredt udvalg af Ardbegs sager, linie serien, og andre af Juul ´s fremragende forhandlinger.
Personligt smagte jeg Ardbeg 1978,renaissance, blasda, uigeadail, nam beisten, Flying pirate Bunna, 1979 Glenrothes, HP 1970 fra G&M, 25 års glenrothes og et par stykker andre. Jeg skulle videre til børnebørnene, så der var på tide at holde, hvis jeg skulle kunne genkende dem.

Svigresøn og undertegnede sluttede aftenen med Springbank "vores egen aft." fra Fredericia Whisky Golf & Gourmandise Society, igen en fremragende dram.

Tak til Juul ´s og familien for en god Onsdag og Torsdag. :D

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17954 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova

De 100 ppm skal snart holdes op mod Octomorens er det ca. 140 ppm?

131 ppm - Jeg vil anbefale at smage Octomoren til sidst :wink: Smagsløgene bliver total lammet - og man kan ikke smage andet end tørv de efterfølgende timer...
Supernovaen har de hos AOW (sender ikke til DK) til en pris af cirka 600 DKK og max. 2 per kunde...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17956 by Peteys
Replied by Peteys on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Nu spørger jeg sikkert dumt, men den Octomore der er kommet på markedet nu, er det den første de lavede ved 80ppm, eller er det den superrøgede ved 131ppm?? Eller har de bevidst ladet være med at nævne det nogen steder?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17957 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Den jeg skrev om er den i den sorte designerflaske - Octomore 5 yo ‘Edition 01.1' (63.5%, OB, bourbon, 6,000 bottles, 2008) som indeholder 131 ppm.
Både Octomoren og Supernova kan ses her: blog.thewhiskyexchange.com/2009/ ... -octomore/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17978 by BigMac
Replied by BigMac on topic Kommentar: Ardbeg Supernova
Jeg har lige fået årets chok!! :shock:

På vores svenske broder-forum er det afsløret at Supernova'en vil blive solgt på systembolaget for 491 SEK!! Det er med dagens kurs 333 Dkr.

Jeg har endnu ikke kunne finde den på Systembolagets hjemmeside, men info'en på det svenske forum plejer at holde stik...

Svenskerne 'truer' med at slæbe den hjem i kassevis...og jeg overvejer at tage færgen til Göteborg og købe en kasse :shock:

Det afsløres samtidig at prisen i UK skulle blive ca. 73 £
I Norge skulle prisen være 829 NOK / 696DK

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #17989 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kommentar: Ardbeg Supernova

Det afsløres samtidig at prisen i UK skulle blive ca. 73 £

Til alle jer Ardbeg freaks - er Supernova nu til salg på TWE hjemmeside: www.thewhiskyexchange.com/P-9715.aspx
Ardbeg Supernova
Single Islay Malt Scotch Whisky
After the Advance Committee Release of Ardbeg Supernova sold out in a mattter of hours, here's the general release at last for those of you who missed out. For anyone who's been living in a cave for the last few months, this is the peatiest Ardbeg ever at over 100ppm. Get 'em while they're hot.

ONE BOTTLE PER CUSTOMER

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.358 seconds