Min favorit, den ultimative whisky- af dem Jeg har

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #31905 by Hjulben
:P :cheer: Hvad er den bedste, den ultimative whisky du har smagt og hvad gør den, til den bedste/ultimative whisky for dig???

Om prisen skal tages i betragtning, er naturligvis op til en selv.
Men nævn gerne, om prisen har betydning for din vurdering :-)

Whiskyhilsner - Hjulben.
Last edit: 9 years 5 months ago by Hjulben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31906 by Macdeffe
The Party Source

Single Barrel Weller 12 omring 2012

25$, ja prisen var afgørende, for hvor tit får man gudewhiskey til den pris

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31907 by DanielChristensen
Ardbeg Uigeadail - Den har bare det hele! Og så fås den ofte i Tyskland til rigtig god pris!

Nu kom prisen med i betragtning. Skal nok lige rode mine noter igennem og se hvad er ramt i de højere luftlag.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31908 by st7
Highland Park 18yo "old label" (dumpy bottle).
www.whiskybase.com/whisky/3462/highland-park-18-year-old

Hele Skotland i én flaske. Den gode gamle Highland Park stil...håber de finder den igen ;-)
Den nye 18yo (flat bottle) er desværre en helt anden whisky.

Aftapningen er desværre blevet et samlerobjekt...og det afspejles i prisen, selvom den stadig er til at finde/købe.

Denne aftapning var stærkt medvirkende til at jeg blev "hooked" på single malt whisky.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31914 by DanielChristensen

The Party Source

Single Barrel Weller 12 omring 2012

25$, ja prisen var afgørende, for hvor tit får man gudewhiskey til den pris

Steffen


Hej Steffen
Er der nogle steder, som ikke er USA, hvor man kan få denne whiskey til i nærheden af den nævnte pris?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31917 by Macdeffe
Weller 12 koster ca. 289-325 de sidste par gange jeg har samlet den op, men det er standard aftapningen. Jeg har ikke set shopaftapninger ad Weller 12 i Europa

Ved nærmere eftertanke var det en Weller 107 de havde i Cincinati, men den koster ca. det samme i DK

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31919 by TSG
Springbank 15 års, prisen taget i betragtning.

Fremragende hele vejen igennem.

En top tre hvis ikke prisen er i betragtning:
1. Springbank 21 old bottle.
2. Glen Farclas Rechlerich Norse Cask.
3. port Charlotte "Jørn aftapning"

Outsidere:

Highland Park 40 års (sample fra dette års Braunstein arrangement"
Ardbeg LOTI. (altid en fantastisk dram)
Ardbeg Kildalton " sample smagt for år tilbage fra Al Jones ved en smagning i Kbh.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31921 by Whiskynyderen
Det kan jeg simpelthed ikke svare på. Lad mig i stedet give et par citater fra salig afdøde Michael Jackson:

"Nogle former for spiritus er forsagte og tilbageholdende, mens andre har behov for at forklæde sig. Whisky er derimod frimodig og stolt. Der findes spiritus af så formålsløs en oprindelse, at de må destilleres til næsten åndenød, drives frem til en farveløs, smagløs væske, der i den vestlige verden kaldes for vodka.
Det duer kun til folk, der lider af smagsskræk, en af vor tids store lidelser, Vestlig vodka duer kun til at blive druknet i frugtjuice.
Whisky er i kraft af sin ædelhed, sin dybde, sit format og sin kompleksitet en glæde for mænd og kvinder, som kan lide ordentlige drikkevarer og god mad. Det duer ikke til mennesker, der er bange for deres egen skygge.

De skotske single malts er de reneste af alle spirituosa og er mere end nogen anden et produkt af deres omgivelser. Af samme grund er de også nogle af de mest forskellige. En skærper appetitten før middagen, en anden hjælper på fordøjelsen, en passer til at følge med rundt på en golfbane, en anden foretrækker en bog ved sengetid. Ingen anden spiritus har så stor spredning i sin karakter.

Der findes naturligvis dem, som udelukkende holder sig til det ene eller det andet mærke. Men en gane, der tvinges til den slags monotoni, vil før eller senere blive drevet til druk. Den største glæde kommer med udforskning og mødet med nye mærker.

Maltwhiskyelskere ynder at udforske, sammenligne og samle. Da der stadig kommer nye aftapninger til, er det en fornøjelse uden ende."

Det beskriver på smukkeste vis, hvorfor jeg elsker god maltwhisky :)

Mvh.
Jørgen
The following user(s) said Thank You: Hjulben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31923 by tdh1
Akkurat Jørgen. Det kan vel ikke siges bedre end som Michael Jackson gjorde det.

Synes også det er noget nært umuligt, at pege på en favorit - den ultimative.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #31940 by Hjulben

Det kan jeg simpelthed ikke svare på. Lad mig i stedet give et par citater fra salig afdøde Michael Jackson:

"Nogle former for spiritus er forsagte og tilbageholdende, mens andre har behov for at forklæde sig. Whisky er derimod frimodig og stolt. Der findes spiritus af så formålsløs en oprindelse, at de må destilleres til næsten åndenød, drives frem til en farveløs, smagløs væske, der i den vestlige verden kaldes for vodka.
Det duer kun til folk, der lider af smagsskræk, en af vor tids store lidelser, Vestlig vodka duer kun til at blive druknet i frugtjuice.
Whisky er i kraft af sin ædelhed, sin dybde, sit format og sin kompleksitet en glæde for mænd og kvinder, som kan lide ordentlige drikkevarer og god mad. Det duer ikke til mennesker, der er bange for deres egen skygge.

De skotske single malts er de reneste af alle spirituosa og er mere end nogen anden et produkt af deres omgivelser. Af samme grund er de også nogle af de mest forskellige. En skærper appetitten før middagen, en anden hjælper på fordøjelsen, en passer til at følge med rundt på en golfbane, en anden foretrækker en bog ved sengetid. Ingen anden spiritus har så stor spredning i sin karakter.

Der findes naturligvis dem, som udelukkende holder sig til det ene eller det andet mærke. Men en gane, der tvinges til den slags monotoni, vil før eller senere blive drevet til druk. Den største glæde kommer med udforskning og mødet med nye mærker.

Maltwhiskyelskere ynder at udforske, sammenligne og samle. Da der stadig kommer nye aftapninger til, er det en fornøjelse uden ende."

Det beskriver på smukkeste vis, hvorfor jeg elsker god maltwhisky :)

Mvh.
Jørgen


Du og Michael Jackson har/havde nok ret. :-)

Den bedste Jeg indtil videre har smagt, eller den som står tydeligst når jeg tænker "den bedste" er en Bruichladdich 12 yo 2nd Edt.
Jeg synes den er så afbalanceret i smagen, så alle noterne er lige repræsenteret og alligevel er der en kompleksitet, så de forskellige nuancer popper op på skift, her og der. :-)

Den har i øvrigt medvirket til, at Bruichladdich er et af mine foretrukne destillerier. :-)

Whiskyhilsner - Hjulben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #32600 by Hjulben
Jørgen, hvor har du fundet det citat? Det er jo genialt :-)

Whiskyhilsner - Hjulben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #32602 by Whiskynyderen
Det er forskellige citater fra nogle af hans bøger/artikler, som jeg har klippet sammen.

Du får lige et Jackson citat mere: "Finishen er et crescendo, fulgt af en række ekkoer. Når jeg forlader flasken, vil jeg gerne kunne fløjte dens melodi."

:) :) :) :)

Mvh.
Jørgen
Last edit: 9 years 2 months ago by Whiskynyderen. Reason: tilføjet signatur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #32710 by Havsgaard
Én af dem jeg kan huske tilbage på, er en Douglas Laing's old & rare platinum, Highland Park 1978 29yo - det var simpelthen en fantastisk dram. Duften og den endeløse eftersmag var guddommelig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.340 seconds