Nyborg destilleri åbner snart dørene

More
7 years 1 month ago #34295 by MacNiels
Til de to Master Classes står menuen på følgende:...

Selvom de har destilleret siden 2009, er det ikke mange dråber whisky, der er sluppet ud fra Nyborg Destilleri, som almindelige dødelige kan komme til at smage. Nu åbner Nyborg Destilleri dog snart dørene for deres nye destilleri ved havnen i Nyborg og i samme ombæring også for et par fade.
Destilleriet benytter sig primært af 200 liters bourbn fade, men benytter sig også af nogle portvins-, sherry- og rom- fade.

Til Whiskymessen i Kolding d. 4. marts holder Blender og Fortæller Kim Møller-Elshøj to Master Classes, hvor de vil blive serveret 4 smagsprøver fra nogle af Nyborg Destilleris allerbedste fade fra 2010, tre whiskyer og én rom."
Read more...

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34296 by Kim_M
Hej! Der er et par fejl i opslaget. Både Fadprøve 2 og 3 er fra 2010, ikke 2016. Og jeg lover at det er kronjuvelerne fra vores lager!

--
Kim M.
The following user(s) said Thank You: Månedensmalt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34297 by Månedensmalt.dk
Det er fedt at se flere og flere danske destillerier producerer whisky til alles fornøjelse :-)

Jeg håber på at kunne opleve en eventuel 10 års fra dem, engang i slut 2019?

Gad vide om de har fade på lager, som ligger og venter til de engang kan aftappe en 10års ? nogle der har noget "insider" ? B)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34298 by JimTaggart
Smagte i går to af de fadprøver, der er på programmet til messen og blev positivt overrasket over kvaliteten. Som indfødt nyborgenser er jeg naturligvis positivt indstillet til det nye destilleri på havnen, og alligevel blev jeg overrumplet af kompleksiteten fra disse fade, der er betydeligt bedre end Isle of Fionia fad nr. 1, som var første udgivelse fra Ørbæk/Nyborg. Der er solide planer og hensigter i støbeskeen, og jeg ser frem til at følge produkterne fremover og selvfølgelig også til sommerens åbning af Nyborg Destilleri. Smagsnoter følger senere.
The following user(s) said Thank You: Kim_M

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34302 by Månedensmalt.dk
FEDT at høre !

Har du mere information omkring fadene ? Type, størrelse, first/second fill ?

Det er jo typisk Bourbon fade de benytter sig af, men har det nogle spændende sherry-fade også ? :)
The following user(s) said Thank You: Kim_M

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34303 by JimTaggart
Pt er langt de fleste fade friske bourbon barrels fra Jack Daniels. Der er enkelte Oloroso og Manzanilla-fade samt få specielle forsøg som fx et sherryfad, der tidligere har lagret whisky fra Laphroaig.

Jeg havde ikke de store forventninger til de samples, der var på smagning, og som det kan ske, når forventningerne ikke er skyhøje, og produktet er i orden, blev jeg overrasket. Her er mit take på to af de samples, som blender og fortæller Kim M længere oppe i tråden kalder "kronjuvelerne".

Fadprøve "Håb Forude", 6 år 2010/2017, bourbon barrel, 67.2%:
Duft: Slik. Haribo sprit-vingummi. Kraftig men nødde- og blomsteraromaer kommer frem. Mandelessens. Forår i luften, som når en hæk springer ud. Appelsinskræl i alkohol og lækker vanilie. Lidt eau de cologne samt mælkechokolade med nøddeknas. Med vand kommer citrus og kulnoter frem i den nu mere parfumerede næse. Hvid vingummi (Matador-mix) dukker op til sidst - jeg kan godt lide hvid vingummi! Overraskende god.
Smag: Igen kraftig men overraskende kompleks. Frisk vanilie og citrus, en sødme, der leder mine tanker hen på bolcher (Mågeklatter). Stærke appelsiner. Med vand får jeg friskt træ fra en tømmerhandel og coctailbær- og frugter.

Fadprøve "Iberia Islay" 6 år 2010/2017, sherry puncheon, tidligere indeholdt Laphroaig-destillat, 67.9%:
Duft: Først et tydeligt pift af Islay samt toffee og karamel. Blid og lækker. En smule smør-karamel. Spis en flødekaramel på stranden midt i tang og havluft.
Smag: Tørv, strand og tang med et sødt sherrymodspil. Fyrretræ og skorsten - måske brændt fyrretræ i kakkelovnen. Mildere og meget drikkevenlig trods de heftige procenter. Jeg får ikke lyst til at tilsætte vand her.

Jeg prøvede at være så neutral som muligt i min bedømmelse (er som nævnt nyborgenser), og disse to fadprøver er virkelig, hvad jeg vil kalde lovende og i den bedre ende af de 5 danske destillerier, jeg indtil nu har smagt produkter fra.
Skal jeg presses til at sætte en karakter på, lander vi i min bog omkring 84-86 på 100-skalaen, hvilket for mig er temmelig højt whiskyernes alder taget i betragtning.

Venlig hilsen
Lars
The following user(s) said Thank You: Kim_M

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #34305 by Månedensmalt.dk
Tusind tak for det grundige og yderst interessante svar Lars :-)

Super grundige smagsnoter og neutral kan man jo aldrig være, når man jo er så enestående hvad angår smag, sans og indtryk.

Jeg må sige at jeg glædes over deres mod til at udforske og prøve lidt anderledes... og det lyder som om at de er sluppet rigtig hæderligt fra det :-)

Kan du have en rigtig god aften

Vh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 weeks ago #34308 by Kim_M
For at svare på hvilke fade vi bruger - eller har brugt hidtil, så er det helt rigtig hvad Lars har skrevet.

Derudover, så har vi også et enkelt cognacfad, et romfad, flere sherryfade og en række ruby portvinsfade. Fremtiden byder på alverdens eventyr udi fade, og der vil være stærke danske islæt og fade som man ikke har set så ofte før.

Til de Master Classes Nyborg Destilleri afholder til whiskymessen kan du smage de to fade som Lars omtalte.
Her er en lille video-intro: www.facebook.com/NyborgDestilleri/videos/1275017389247067/

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.324 seconds