Kommentar: Bruichladdich: Usquebaugh-baul

More
18 years 1 month ago #7869 by Duffer
Denne keramik ting har (næsten) samme navn

my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=10521

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7888 by MacLars
Det forlyder nu at first-run havde en styrke på 92%, gennemsnittet blev 90% - hvilket formentlig må betyde at det er lagt på fad ved 90%.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7894 by Kim_M
Har "The Laddie" kommunikeret at de vil hælde denne superstærke 'new make' ufortyndet på fad?

Normen er at vande det ned til at lavere niveau. Mest for at alle fade kan starte fra samme udgangspunkt. Ca. 63-65% er vist ret normalt.

Men jeg er da nysgerrig for at vide præcis hvad Bruichladdie har tænkt sig at gøre.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7896 by karlejnar

Normen er at vande det ned til at lavere niveau. Mest for at alle fade kan starte fra samme udgangspunkt. Ca. 63-65% er vist ret normalt.

Ja på de fleste destillerier, men lige netop Bruichladdich har valgt at lægge på fad ved fuld styrke. I deres tilfælde er normalen altså 70-72%.

Om de så vil "fortynde" denne sprit til de ca. 70% er jo et godt spørgsmål. Jeg læste et sted, at det faktisk slet ikke er så godt at putte så stærk sprit i en trætønde, da det kan trække nogle ubehagelige stoffer ud af træet. Der er jo tale om et rimeligt kraftigt organisk opløsningsmiddel, så jeg synes det lyder meget sandsynligt.

Men hvad ved jeg - jeg er jo ikke kemiker :roll:

MacDeffe ??

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7897 by MacLars
Så vidt jeg har forstået på de utallige artikler der har været i de engelske medier om denne whisky, er at intentionen er/var at lave den stærkeste whisky (målt i abv). Så giver det jo ingen mening at nedvande den.

Hvad er forøvrigt dagens stærkeste bud på en whisky?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7898 by karlejnar
Nej det kan der da være noget om.

Måske gælder bekymringen ovenfor mest for nye tønder, det er vist derfor man besluttede at nedvande bourbon før fadpåfyldning. Bourbon nydestillat er vel egentlig meget lig grainwhisky, da det er destilleret ved brug af kolonnekedel.

En anden grund var, at pga de særligt varme omgivelser, stiger abv'en faktisk under lagring, men det er næppe et problem, der optager folkene på Islay (eller i Skotland i det hele taget) :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7909 by Duffer
Samme emne;

www.dailyrecord.co.uk/news/tm_ob ... _page.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7911 by Kim_M

Hvad er forøvrigt dagens stærkeste bud på en whisky?

Jeg har en Signatory Highland Park (14yo) stående med en abv. på 60,8, men mener at have smagt en CS Connemara i Amsterdam engang, der var 65,3%. Det er i hvert fald noget af det stærkeste jeg har haft fingre i.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7912 by mbrinks

Hvad er forøvrigt dagens stærkeste bud på en whisky?


Jeg har en (endnu uåbnet) St Magdalene 19 år i skabet fra Rare Malts serien. Den er på 63,8%.

Da det er en lowland whisky, er den vel triple destilled?

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7913 by BigMac
Jeg har en Macallan 13år Blackadder Raw Cask åben her foran mig med en Alc.vol på 61,6%

I skabet har jeg en uåbnet Rosebank 20år fra RareMalt serien på hele 62,3%

Ved vores Lowlandsmagning i AWL i november blev der budt på en Linlithgow på 63%, men i lige præcis dennes tilfælde synes jeg at det ødelagde både smagen og duften... den var simpelthen for stærk :cry:

I kontrast til Linlithgow'en har jeg til gengæld smagt en George T. Stagg Bourbon Amerikaner-smagning holdt af ingen mindre end Jim Murray. Den holdte - så vidt jeg husker - en Alc.vol på ikke mindre end lige godt 69% uden at den blev for stærk - sikke en forskel der kan være på spritten/lagringen.

Denne 'Stagg' var i al fald en oplevelse - prøv den :!: :D

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7914 by mactommy
Jeg har et par flasker Norse Cask Selection Strathmill 1992 på 64%.

Mvh Tommy

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #7920 by ivar
Cadenhead's har en Ben Nevis på 66,5 %: www.coventgardenwhiskyshop.co.uk ... -high.html

De har også en sterk single grain fra Invergordon på 67,8 %: www.coventgardenwhiskyshop.co.uk ... ingle.html
Ung grain kan ha høy styrke ved fatstyrke, da de kan ha vært fylt opp ved 80%.

Og rum'en går opp i 75,7 %...

Noen som vet hva styrken i sin tid var på Springbank's Triple S?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #7940 by jones
I deres Cask Series har Gordon & MacPhail Millburn fadnr. 2021, destilleret 1980, aftappet 1998.

På 67%.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.188 seconds