Afstemning: Fortynder du Cask-Strength whisky?

×

Poll: Fortynder du Cask Strength whisky?

Nej
33 44%
Et par dråber vand
30 40%
Lidt vand
8 10.7%
½ vand, ½ whisky
2 2.7%
Mest vand
2 2.7%
Total number of voters: 41 ( ThomasAntonsen, mama74, Rauff, kgf, Luke ) See more
Only registered users can participate to this poll
More
17 years 4 weeks ago #11206 by MacLars
Fortynder du CS whisky?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11207 by plesner
Jeg synes ikke, at jeg kan vælge en af mulighederne, da det i høj grad afhænger af, hvilken CS whisky, det drejer sig om. Nogle gange drikkes den ren, nogle gange får den et par dråber vand og nogle gange lidt mere endda.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11208 by karlejnar
Som hovedregel fortynder jeg ikke CS whisky. Men det hænder, at jeg tilsætter et par dråber, for at se om det ændrer noget. Nogle gange synes jeg faktisk alkoholen river mere i næsen efter tilsætning af lidt vand. Foretrækker klart at lade whiskyen åbne langsomt over tid i stedet for at "chokere" den til at åbne sig.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11209 by BigMac
Fortynder heller ikke CS-whisky.
Men de får dog nogle dråber for at se om den udvikler sig i enten den ene eller anden retning, men først efter jeg har smagt på den ufortyndet.
Har aldrig prøvet at hælde så meget vand i at den kommer ned på omkring de 20% som skulle være optimalt for duft/smagsindtryk.
Giver også gerne whisky'en en god snurretur i glasset for at ilte den lidt, inden jeg smager på den...

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11210 by Duffer
Samme her - fortynder normalt ikke, men det er situationsafhængigt.
Nedvandet whisky fortynder jeg til gengæld aldrig... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11211 by BenRiach
Som hovedregel gør jeg det ikke.

Jeg gjorde det meget lige da jeg var startet med at smage på whisky seriøst, men det er meget sjældent nu.

Slàinte Mhath
Michael.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11215 by Macdeffe
Oftest gør jeg det ikke

Det tog en del år som malt whisky nyder at vænne mig til at drikke ren cask strength

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 weeks ago #11221 by Peteys
Som hovedregel nej, JEg bruger dog af og til en Laphroaig CS, som eksempel over for "nybegyndere" så de kan se hved vand kan gøre ved en Whisky.
Og, nå ja der var også en Blackadder smagning hvor Rosebanken ikke kunne trænge igennem spritten. Men den blev også rigtig god af noget vand (mer end et par dråber)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11294 by LochLading
Ikke ved første zip...Men det er ind i mellem sjovt, hvordan en whisky kan ændre sig efter et par dråber vand...

Henrik.

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
17 years 3 weeks ago #11298 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Afstemning: Fortynder du Cask-Strength whisky?
Det er jo nærmest et religøst spørgsmål! De lærte strides ...

Men - "Jim Murray skolen" foreskriver at man varmer sin whisky (faktisk alt spiritus) op godt før den indtages. Det er hvad jeg hælder mest til - da det ofte giver ret gode resultater - faktisk næsten altid med almindelige spiritus produkter. Alt hvad der ikke er på fad styrke synes jeg generelt er "Ready-To-Drink" - og det bør man ikke gøre mere ved, og tråden handler jo også om CS-whisky :D

Når det er sagt, så løber man af og til ind i en whisky med fadstyrke, hvor det er sidste udvej med vand. For lige at checke om man er gået glip af noget. Jeg synes det er sjældent at whiskyen vinder med mere vand - men det sker da.

Indrømmet jeg var presset ved en testsmagning i den forløbne uge af vores nye rye Thomas H. Handy. Det er simpelthen en vild whiskey - og jeg tyede til sidst til at hælde vand i glasset. Det var nærmest selvforsvar. OG - denne rye blev som flydende slik da den fik lidt vand i sine 66,35%.

En anden indfaldsvinkel vi er nødt til at tage med som importører - og "Danmarks Mundskænke" - det er, at hvis Hr. og Fru Danmark nyder whiskyen kold - så er vi også nødt til at smage produkterne på den måde. Så det gør vi også. Men hvor er det synd at Hr. og Fru Danmark ikke kender til metoden med at varme spiritussen op. Mange ved at cognac skal have den behandling - men det gælder faktisk alt.

Jeg tror ikke den almindelige whiskydrikker køber CS-whisky i større mængder - selvom det da går den rigtige vej. Så alle whisky freaks har en opgave i at udbrede de metoder der findes til at maksimere nydelsen. Vand eller ej!

En og anden vil sikkert anføre, at mange også drikker alm. whisky med vand - og endda i cola. Det må jo være en privat sag - og i Kina spiser de hunde. Når flasken er købt og betalt - må man såmænd vaske fluer af vindspejlet med væsken - mod uvidenhed kæmper man forgæves :wink:

Det vigtige er at vi er nysgerrige - og gerne udforsker de snirklede kroge der er i whiskyverdenen. Det ved jeg I gør i stor stil her på siten.

Jeg håber at se jer på vores stand på lørdag - for der vil I blive "tvunget" til at udforske flere aftapninger end I beder om, da vi bruger samme fremgangsmåde som i Kolding 2006. Ingen "cherry picking" - altså smag dig igennem et større udvalg fra f.eks. Scott's Selection - for at danne dig et indtryk. Ønsker I så at hælde vand i jeres smagsprøve - ja det lever vi med. Det kan dog være vi rynker på næsen :? - da vi har udvalgt disse CS-whiskyer "as nature made them".

Fortsat god whisky-weekend!
MAC Y AS
Søren

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11303 by Macdeffe

Jeg håber at se jer på vores stand på lørdag - for der vil I blive "tvunget" til at udforske flere aftapninger end I beder om, da vi bruger samme fremgangsmåde som i Kolding 2006. Ingen "cherry picking" - altså smag dig igennem et større udvalg fra f.eks. Scott's Selection - for at danne dig et indtryk. Ønsker I så at hælde vand i jeres smagsprøve - ja det lever vi med. Det kan dog være vi rynker på næsen - da vi har udvalgt disse CS-whiskyer "as nature made them".



Ja, det er godt at i forsøger at lave lidt "seriøs" whiskysampling på messen. Personligt syntes jeg selv der godt kan gå for meget "polterabend" i det på whiskymessen (Og når JEG syntes det, så.... :D )

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11304 by Duffer

Personligt syntes jeg selv der godt kan gå for meget "polterabend" i det på whiskymessen (Og når JEG syntes det, så.... :D ) MacDeffe

Ja, så ser det fa..... skidt ud. :wink:
Jeg fik samme indtryk da jeg deltog sidste år (vandt billetterne).

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11305 by Macdeffe

(vandt billetterne).


Duffers pengepung har tilnavnet "muldvarpen". Det er sjældent den ser dagens lys...

MacDeffe :twisted:

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11306 by Duffer
Den ser dagens lys hver dag... Og måske alt for ofte efter bankens mening...
Men der bliver vurderet - og jeg bruger meget hellere penge på en tur til Limburg end på Whiskymessen...
Jeg er jo en mand med små midler - jeg er ikke ungkarl som dig Steffen :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 weeks ago #11313 by MacNiels
Det er meget sjældent at jeg tilsætter vand CS aftapninger.
Jeg har dog en undtagelse og det er Raw Cask aftapninger, her synes jeg faktisk at de jeg har smagt vinder med et par dråber vand. Specielt i starten hvor Raw Cask kan virke noget grov.

Jeg synes også at ideen med at få folk til at smage på noget andet ved whiskymessen er en god idé. Jeg har oplevet for mange der ikke tør kaste sig ud i nye ting, hvilken whiskymessen egenlig er beregnet til.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 weeks ago #11316 by fao
MacNiels skrev:

Specielt i starten hvor Raw Cask kan virke noget grov.

:?:

Hvordan fjerner du så vandet igen, når du er halvvejs gennem drinken :wink:

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 weeks ago #11317 by MacNiels

Hvordan fjerner du så vandet igen, når du er halvvejs gennem drinken Wink

Frank

Hmm, så drikker jeg ud og skænker mig et nyt glas uden ekstra vand.. :P

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 weeks ago #11321 by Chief
Smager først, og beslutter så om der skal et par dråber vand i. Men aldrig mere end et par dråber. Har en pipette til formålet, og den sad faktisk bag på en flaske, jeg købte i Tyskland.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.271 seconds