Lochnagar

More
18 years 11 months ago #5192 by MacLars
Lochnagar was created by MacLars
Vi har fået stillet flg. spørgsmål:

Jeg er kommet i besiddelse af en flaske Lochnagar single malt
12 års, købt i 1975, altså 42 år gammel nu.. Hvad kan man smags mæssigt
forvente af sådan en?

Venlig hilsen, H.P.


MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5194 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lochnagar
Det var da et godt spørgsmål. Jeg har ikke lige smagt en fra 1975, men en nyere fra ca. '94. Det var før jeg begyndte at skrive noter, så jeg kan ikke huske den.
Men helt ringe var den vist ikke - på godt jysk.

Ellers må man jo "gågle" lidt for at finde smagsnoter.

Og så lige for at rette en udbredt misforståelse. Whisky bliver ikke "ældre" i flasken. Så den er altså stadig kun 12 år gammel. Først når den åbnes ændrer den sig, men det er en helt anden historie.

Michael Jackson giver den 80 point, og skriver i sin "Malt Whisky Companion, 5th edition":

NOSE: Big, with some smokiness
BODY: Medium to full, Smooth
PALATE: Light smokiness, restrained fruitiness, and malty sweetness
FINISH: Again, dry smokiness and malty sweetness. The first impression is of dryness, then comes the sweet, malty counterpoint.


Jim Murray er noget mere kortfattet i "Whisky Bible 2004", og giver den 79 point.

Dissappointing: a bit on the hot side with toffee where the malt should be.


Det skal bemærkes, at det højst sandsynligt er nyere aftapninger, de to herrer har smagt på, så der tages forbehold for dette. Men noterne kan måske være et fingerpeg.

Ellers er der jo kun én måde at finde ud af det på - åbn flasken :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5195 by jones
Replied by jones on topic Lochnagar
Jeg tror at nutidige smagsnoter har meget lidt relevans, hvis man sidder med en flaske fra 1975.

Ejeren skal nok ikke sætte forventningerne for højt. Malt-branchen var ikke særligt moden dengang og som Karl Ejnar rigtigt påpeger, bliver whiskyen ikke bedre af at stå på flaske.

Hvis der er tale om skruelåg, så er risiko for utæthed efter så lang tid meget stor og så kan indholdet være nærmest udrikkelig. Resultatet vil svare til at flasken har stået åbnet i flere årtier.

Men vi vil sikkert allesammen gerne høre hvad der sker når flasken åbnes.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5196 by fao
Replied by fao on topic Lochnagar
Hvor længe kan en uåben flaske gemmes, uden den taber/ændre smag :?:
Jeg har set gamle aftapninger hvor der er fordampet eller fortættet noget af whiskyen.
Er det "kun" alkoholdet der forsvinder eller hvad.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5197 by jones
Replied by jones on topic Lochnagar
Hvis skidtet holder tæt, er der nærmest ingen tidsbegrænsning og ingen forringelse.

Men ikke engang en flaske med en god prop som opbevares stående og køligt - er 100% tæt.

Så længe væsken står godt oppe i halsen på flasken, er der ingen alarm, men hvis niveauet synker ned til "skuldrene", så en stor, bred overflade får kontakt til luft, så skal man være på vagt og enten gå i gang med at tømme den eller sælge den.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5208 by Towle
Replied by Towle on topic Lochnagar
Selv om det følgende måske lyder fjollet i min sædvanlige lallende stil, mener jeg det faktisk alvorligt: Efterhånden som jeg får opbygget et lager af Juuls Caol Ila og andre exeptionelt gode dramme, overvejer jeg faktisk at få nogle af dem krympepakket (plastfolie som luften er suget ud af) med henblik på mange års oplagring. Er det en ide der er farbar?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5209 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lochnagar

Efterhånden som jeg får opbygget et lager af Juuls Caol Ila og andre exeptionelt gode dramme, overvejer jeg faktisk at få nogle af dem krympepakket (plastfolie som luften er suget ud af) med henblik på mange års oplagring.


Jeg forstår godt du vil gemme et par flasker et par år, men hvis det er på ubestemt tid syntes jeg det er spild af gode kræfter.
Hvorfor ikke drikke det, som andre har brugt deres gode håndværk, viden, kompetence og kræfter på at fremstille...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5210 by Towle
Replied by Towle on topic Lochnagar
Duffer skrev:

Jeg forstår godt du vil gemme et par flasker et par år, men hvis det er på ubestemt tid syntes jeg det er spild af gode kræfter.
Hvorfor ikke drikke det, som andre har brugt deres gode håndværk, viden, kompetence og kræfter på at fremstille...?

Joeh, det kan der være noget om. Jeg overvejer det osse bare ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5211 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Lochnagar
Selvom jeg ofte har lyst til det forsøger jeg bevidst ikke at hamstre gode aftapninger. Jeg er fuldt overbevist om at fremtiden vil bringe en lind strøm af fantastiske aftapninger.

Juuls Caol Ila er rigtig god, men det syntes jeg som nævnt før at uafhængige CI som regel er. Især gør den sig gødt forholdsvis ung

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.149 seconds