Stauning Rye

More
13 years 1 month ago #23001 by Duffer
Stauning Rye was created by Duffer
Citeret fra nyhedsbrev:
22. marts slipper Stauning Whisky de første flasker løs. Der er endnu ikke tale om whisky men derimod om Rye, der allerede er klar til at vise, hvad der gemmer sig bag en etiket fra Stauning.

Salg af de første flasker Stauning Rye - First impression
22. marts · 12:00 - 15:00
Stauning Whisky - Dansk Single Malt og Rye Whisky
Rye "“ First impression: En verdensnyhed fra Stauning Whisky
Det er ikke en whisky "“ men det er en Stauning, vi er stolte af!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #23002 by Duffer
Replied by Duffer on topic Stauning Rye
1. De mener ikke rye whiskey er whisk(e)y?
2. De mener ikke rye whiskey er whisk(e)y fordi den kun er 2 år (hvor skotsk whisky skal være minimum 3 år)?
3. Der er mig bekendt regler for amerikansk og canadisk rye whiskey/whisky - er der nogle regler for dansk rye whisky?
Læsestof: en.wikipedia.org/wiki/Rye_whiskey

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #23006 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Stauning Rye
Stauning kan vel selv sætte barren :-) . Der er ingen regler for dansk whisky. De eneste andre 100% rye's jeg kender til er Anchor's (der er malted) og WhistlePig (10yo)

den Old Potrero jeg har er 14 måneder. Staunings er vel ikke engang 2 års, da der er fade fra 2010

Amerikansk Rye whiskey skal bare have set et fad i 10 minutter :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #23012 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Stauning Rye
Hvis det er selvsamme rye som jeg smagte sidste år på whiskymessen i Valby, så kan de sagtens være den bekendt.

Den smagte på trods af at den kun dengang var ca. 1 år gammel ganske godt.

Så den håber jeg at kunne komme til at smage på igen.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #23014 by Nemesis1972
Replied by Nemesis1972 on topic Stauning Rye
Jeg smagte den i Frederiks sidste år, den var så go at vi købte en flaske af hver.

Kan dog ikke lige huske hvornår den bliver tappet...!

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23472 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Stauning Rye
En gruppe whisky entusiaster fra Edinburgh holder i den nære fremtid en rye smagning, og jeg syntes det kunne være en sjov idé at de havde Stauning med på programmet. Det bliver spændende at se hvordan en gruppe skotter tager imod dansk whiskEy :-) , så jeg har lovet at tage en stor sample med til dem!

Den kommer i selskab med Canadisk Rye, High West Rendezvous, Old Potrero, Millstone og maget andet spændende, jeg vil forsøge at få en rapport, men man kan aldrig vide med de skotter :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23517 by dmwa
Replied by dmwa on topic Stauning Rye

Det bliver spændende at se hvordan en gruppe skotter tager imod dansk whiskEy :-) n


Inden du serverer den, skal du fortælle om projektet og gøre det klart, at der er tale om ren sprit - der om nogle år bliver til Whisky - og så tror jeg nok, at de vil finde den ganske interessant

God tur

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23518 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Stauning Rye
Rye er jo en amerikansk whiskey og de har ikke de samme samme alderskrav som skotsk malt whiskey. Derfor kan de kalde det whiskey efter 10 minutter på fad. Stauning Rye er kun en anelse yngre end Old Potrero f.eks...

Derudover syntes jeg langt fra det kan betegnes som rent sprit, også bedømt på selve smagen selvom næsen har en lighed med vodka!

Uanset hvad I vælger at kalde ..potato potato..er det deltagende felt nok i stand til at vide at der nok er forskel i fadpåvirkningen af en 1-2 års rye og og en 10 års rye, det er trods alt ikke just et nybegynderfelt der deltager i smagningen

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #23666 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Stauning Rye
Jeg spurgte på whiskymessen en fra Stauning om de ville fortælle deres mashbill. Det ville de ikke med den begrundelse at "vores whisky er unik"

Ja ja, uforståelig holdning over for sine kunder, og da jeg før havde fået nogenlunde samme holdning via en en email, må jeg sige at vi her nok har tale om et distilleri der lever i deres osteklokke mht til kundeservice

Enhver der følger lidt med hvad rye/bourbon entusiaster ytrer sig om i disse tider, ved jo at mashbill cirka er det første vi er interesseret i at få at vide

Jeg forsøger selv at spore min smag ind, og derfor er det rart at vide hvad der er i glasset. Jeg har efterhånden fundet ud af at 100% ryes eller tæt derpå (95%) er en kende éndimensionale i forhold til "normale" ryes eller bourbons med et høj rye indhold. Stauning har nok et højt rye indhold, og vil gerne gå 100%, men jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis giver et bedre produkt. 100% ryes er for mig mere en smagsingrediens til blends end noget der egentlig egner sig til aftapning som særskilt produkt

Jeg sidder lige nu med en WhistlePig Rye, der med sine 10år er drikkevenlig , men ret endimensionel. Kan du lide ryes får du valuta for pengene dog - Selvom det er en straight rye, er der ikke taget ret meget fra mht til træsmag når man sammenligner med hvad der sker i straight bourbons. Det falder meget godt i hak med at megert gamle straight ryes er en meget bedre en meget gamle straight bourbons, der næsten altid har fået alt for meget træ

Jeg syntes ryes har godt af mange år på fade, og at de også kan klare mosten!

High West, som blender nogle af de bedste rye's på markedet imo, kom jo i et større stormvejr da de oprindeligt ikke fortalte ret meget om både oprindelse af deres fade, samt mash bill. En ting de har ændret drastisk. Godt at os forbrugere en gang imellem har indflydelse

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24019 by Gammelfar
Replied by Gammelfar on topic Stauning Rye
Hej! Er der nogle af Jer, der smagt den nye rye Second opinion fra Stauning og eventuelt kan sammenligne den med den første, som jeg synes har en fortræffelig finish.

Venligst
Gammelfar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24024 by WhiskyPete
Replied by WhiskyPete on topic Stauning Rye
Hej Gammelfar

Jeg og nogle venner besøgte Stauning for et par uger siden, hvor Second Opinion netop var ved at blive hældt på flaske. Vi smagte den og vi sammenlignede så med First Impression, da vi kom hjem igen. Og ja, personligt kunne jeg bedst lide first impression og faktisk i høj grad pga finishen. Her synes jeg, at second opinion er blevet for sød i eftersmagen og smager mere ensporet af vanilie. Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.

Venlig hilsen
Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24025 by Gammelfar
Replied by Gammelfar on topic Stauning Rye

Hej Gammelfar

Jeg og nogle venner besøgte Stauning for et par uger siden, hvor Second Opinion netop var ved at blive hældt på flaske. Vi smagte den og vi sammenlignede så med First Impression, da vi kom hjem igen. Og ja, personligt kunne jeg bedst lide first impression og faktisk i høj grad pga finishen. Her synes jeg, at second opinion er blevet for sød i eftersmagen og smager mere ensporet af vanilie. Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.

Venlig hilsen
Peter

Hej Peter
Det er jo bare min holdning og mine smagsløg.
[/quote]
Det var jo også, hvad jeg spurgte efter :D Jeg satser på at smage Second Opinion oppe i Frederiks til whisky- og rommessen i oktober, så må jeg jo se, om pengene skal op af lommen. Jeg glæder mig dog til deres whisky peated version kommer til næste år. Jeg smagte den, da den var omkring et år, og jeg synes, det virker meget lovende.

Venligst

Gammelfar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24026 by WhiskyPete
Replied by WhiskyPete on topic Stauning Rye
Udover second opinion smagte vi også deres ikke-røgede malt og den peatede udgave - begge ca 1 år gammel. Det var især også den røgede, der tiltalte mig! Og jeg er ellers ikke en peatfreak, men jeg synes der var rigtig meget at hente i whiskyen selv den meget unge alder taget i betragtning.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #24446 by Stauning
Replied by Stauning on topic Stauning Rye
Hej
Lige en kommentar til hvad der må kaldes whisky, og hvornår, når det er produceret i Danmark.

Da vi startede Stauning Whisky op, var vi i kontakt med myndighederne for at få afklaret hvilke regler der gælder i Danmark. Vi håbede på, at Rye kun skulle lægge på fade i to år, som i Nordamerika, for at måtte kaldes Rye Whisky. (Ikke at navnet ændrer på smagen).

Men det vi fik oplyst, og har også læst os til i diverse lovtekster er, at ordet "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24932 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Stauning Rye
En artikkel om Stauning whisky:

www.fri.dk/gastronomi/whiskyen-i-vestjylland

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24933 by dmwa
Replied by dmwa on topic Stauning Rye
Nu er der jo en grund til at booke bord på NOMA :-D

Keep up the good work out there

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24935 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Stauning Rye
Og inden du får plads på NOMA, så er whiskien også blevet 3 år ;-)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.263 seconds