Ny hæder til Stauning Rye

More
9 years 11 months ago #30527 by Rauff
Så fik Stauning lidt mere hæder for deres Rye.

tastings.com/search_spirits.lasso?se=k&k...=All&sf=ScoreForSort

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30528 by mama74

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago - 9 years 11 months ago #30533 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Ny hæder til Stauning Rye
Når jeg ser alle de medaljer og høje ratings Stauning får rundt omkring i verdens whiskyafkroge, så bliver jeg faktisk altid lidt skuffet når jeg selv smager deres produkter.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 9 years 11 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30534 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ny hæder til Stauning Rye
Synes det var et HELT ANDET indlæg jeg læste fra MacDeffe i morges - men jeg havde måske ikke gnedet søvnen ud af øjnene, eller måske troede jeg bare jeg læste noget andet????

Jeg synes personligt, at deres Rye er ganske god - jeg bryder mig normalt ikke om rye / bourbon ex USA, men Stauning rammer noget i mig, jeg finder tiltalende.

Sådan er vi heldigvis så forskellige - så kan vi ikke blot udlede af ovenstående, at MacDeffe ikke bliver kunde hos Stauning, mens jeg godt kunne blive det. Og derfor skal man hverken pege fingre af mig eller andre, der tiltales af et specifikt produkt.

Ingen tvivl om, at MacDeffe ved en del om bourbon, rye og hvad de ellers kan finde på på det amerikanske marked - så det skal jeg nok afholde mig fra at kommentere på, og ud af nedenstående kan man også udlede, at den smag Macdeffe har, ikke er det produkt, som Stauning sender på markedet.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago - 9 years 11 months ago #30535 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Ny hæder til Stauning Rye
Med tiden skal det nok blive godt, indtil videre smager det for meget af newmake. Så før deres whisky får flere år på bagen så er det rigtigt at sige at den whisky de sender på markedet ikke passer til min smag.

Flemming, hvis du godt kan lide Stauning rye, så prøv noget fra LDI (High West, Templeton, Bulleit, Willet 4yo etc.) eller Whistlepig, der er af samme type, bare med flere år på bagen

Jeg mangler endnu at høre fra en i min whiskyomgangskreds sige at det smager godt. Jeg har doneret en halv flaske Stauning til entusiastisk gruppe i Edinburgh, der talte flere branchefolk og ingen af dem var imponeret

Selvom jeg måske ikke udtrykker mig så positivt om deres produkter, så er det faktisk mere dem der ud-deler disse medaljer eller måden de gør det på der er kritisabel og mangelfuld.

Jeg har faktisk tiltro at Stauning måske bliver godt i fremtiden, og selv om man måske ikke skulle tro det, så er jeg nok faktisk den jeg kender i min omgangskreds der er mest positiv overfor deres nuværende produkter...


Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 9 years 11 months ago by Macdeffe.
The following user(s) said Thank You: Peteys

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 11 months ago #30536 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ny hæder til Stauning Rye
Generelt er jeg imponeret af Staunings arbejde - både hvad angår deres idé, deres måde at fortælle det på, deres indgang til at producere produktet, analysere resultatet og så videre. Når det er sagt, så er deres ældste vel omkring 4-5 år, og de fade, som de anvender vil jo i sagens natur ikke modne destillatet synderligt hurtigt, og i modsætning til temperaturerne på de fleste amerikanske destillerier, er den noget lavere, hvilket jo heller ikke motiverer til hurtig modning.
Stauning fik jo for en del år siden nogle flotte ord med på vejen af Jim Murray, som jo som så mange andre har en holdning. Min holdning / overbevisning i denne sammenhæng er, at man som "rater" af produkter, skal se på produktet på dets nuværende stadie. Jeg tror (håber) ikke, at de der rater de forskellige destillater / whiskies, mener at det er sammenligneligt med et fuldt modnet produkt - for det er (stadig efter min mening), Staunings produkter ikke endnu, men deres newmake og produkter som de ser ud lige nu, tegner meget lovende, ligesom jeg vil tro, at Stauning retter op på deres "fejl", når de sporer dem - og derfor vil det på sigt blive endnu bedre.
Der er jo forskellige former for vurderinger. Der er personer som Jim Murray, der ud fra deres personlige holdning giver whiskies karakter og bedømmelser - tidligere havde vi Michael Jackson, og i Whisky Magazine har vi også nogle eksempler. En anden kategori er ekspert paneler - altså branchefolk, der ud fra deres lærdom og erfaringer vurderer og tildeler medaljer. Endelig er der "forbruger" awards i stil med den, som "De Danske Whiskyproducenter" introducerede på WWW Falster i 2013. Her blev vi noget overrasket over reaktionen fra flere producenter og importører, der ikke ønskede ratings af forbrugere, som de ikke anså som "kompetente" til at kunne udføre en sådan Award. Men - sjovt nok, så er det vel forbrugeren, der i sidste ende bestemmer, hvilket produkt de finder bedst - og ikke professionelle, der mener, hvad vi nødvendigvis skal lide.
Jeg håber, at jeg en dag finder vej til en af MacDeffe´s smagninger, for jo jeg er nysgerrig, om jeg kan finde noget i whiskies fra "over there", som jeg hidtil har haft svært ved at finde interessant for MINE smagsløg.

Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.260 seconds