Norse Cask Port Ellen 1979 28y 53,6%

More
16 years 2 months ago #14206 by plesner
Hentede mine flasker fra ovennævnte fad hos Qualityworld og fik ved den lejlighed en smagsprøve på indholdet.

Jeg syntes helt klart, at den var interessant, men da det er den første Port Ellen, jeg nogensinde har smagt, så det var lidt svært at sammenligne den med noget andet.

Er der nogen, der har smagt denne Port Ellen og kan sætte tingene lidt i perpektiv i forhold til andre Port Ellen?

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14207 by Hering
Jeg nåede ikke at smage den, da jeg hentede mine flasker lillejuleaftensdag. Men vi skal smage Port Ellen på lørdag, og der er den oppe mod mindst fem andre, så skal du få en melding.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14208 by Springbank21
Jeg kan også spørge her Hering.... Hvilke andre PE skal i smage på Lørdag?

Bare nysgerrig.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14210 by st7
Jeg nåede desværre ikke at købe en andel af ovennævnte fad, men har netop i anledning af min fødselsdag i dag, erhvervet mig min første Port Ellen. :mrgreen:
En OMC 20 år, 50%, D. 02/1982, B. 03/2002, på sherry fad. 1 af 666 fl.
Er der nogen der kender denne aftapning :?:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14211 by Wallace
Hej Søren,

jeg har selv den OMC-aftapning, du nævner :)

Jeg har også smagt den ved flere lejligheder. Jeg synes, at det er en rigtig typisk Port Ellen med røg/tørv i både næse og smag. Der er desuden citrus, lemon osv. i smagen. Sherry-fadet dominerer ikke på nogen måde, således at destilleri-karakteren rigtig træder frem. Jeg synes, at det er en rigtig flot, afbalanceret og kompleks Port Ellen.

Rigtig god fornøjelse med den :)

Slainthe
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14217 by st7
Hej Bjarne

Tak for dine smagsnoter :D . Det lyder til jeg har været heldig i mit valg. Målet var netop en Port Ellen med den typiske destilleri-karakter. Med de priser Port Ellen efterhånden er oppe i :roll: , bliver jeg nok aldrig den store samler, men der manglede ligesom én, i min beskedne samling. Jeg var dog i 7 sind :? , da det ikke var muligt at prøvesmage den først. Den eneste guide jeg havde, var Whiskyfun/Malt Maniacs, som desværre ikke havde nogle smagsnoter, men til gengæld flotte karaktere. Nu glæder jeg mig til d. 23 februar, hvor proppen ryger :mrgreen:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14360 by plesner

Jeg nåede ikke at smage den, da jeg hentede mine flasker lillejuleaftensdag. Men vi skal smage Port Ellen på lørdag, og der er den oppe mod mindst fem andre, så skal du få en melding.


Fik i så smagt på Jeres Port Ellen :?:
Jeg ville i hvert fald stadig gerne høre om, hvordan Norse Cask Port Ellen klarer sig i selskab med de andre.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15212 by st7
Så har Whiskyfun smagt på Norse Cask Port Ellen 1979 28 år, 53,6%.

Port Ellen 28 yo 1979/2007 (53,6%, Norse Cask Selection, cask #QW1311, 277 bottles) Colour: pale straw. Nose: ah yes, now we're really talking! Big, big smoke (coal and peat), with the kind of austerity we're really fond of. Lemons, raw wool, wet limestone, a little mint, oysters, lemon tonic, ink, ashes and the rest of the gang... It suddenly explodes after a while, with big notes of fresh eucalyptus leaves, new oak and pear peelings. Not really sexy and maybe a tad ‘cerebral', but truly beautiful. For Port Ellen exegetes? With water: a full plate of oysters, with lemon, seaweed and pepper and added notes of fresh almonds. Less herbal and maybe more typical. Mouth (neat): a little sweeter and rounder than on the nose and more resinous and herbal as well. Even bigger notes of eucalyptus, pine resin sweets, mint... And of course a lot of pepper and peat. Excellent! With water: it got more almondy but still quite resinous. And very peppery. Finish: rather interminable, with a peaty backburn and also a little salt. Comments: one of these sharp Port Ellens that we like so much, but that may put off lovers of sweet and rounded whiskies. You've been warned. SGP:158 "“ 92 points (and mange tak, Carsten-H.)

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.150 seconds