Min favorit Ardbeg - Oogie

More
10 years 6 months ago #29212 by Duffer
Aller øverst på min liste - og så er det en Ardbeg der ikke er hyped eller prissat som om det var den sidste flaske whisky på Jorden...

Ardbeg Oogie ifølge Serge Valentin

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29213 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Der er en forskel på de forskellige batches, jeg har op til 8 point i forskel, scorer dem mellem 85 og 93, så en forskel er der, selvom de fleste ligger omkring de 87-88 for mig, enkelte kan have en smule gummi, men ikke rigtigt noget der ødelægger oplevelsen

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29214 by kate
Replied by kate on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Og spørger man Frank, så er der sikkert en togdram hvis man kommer sydfra med toget... :)

Mvh

womens leather jacket womens leather jacket
70-417 70-417
700-505 700-505
350-080 350-080
700-501 700-501

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29215 by Duffer
Replied by Duffer on topic Min favorit Ardbeg - Oogie

Der er en forskel på de forskellige batches

Marginalt ja - L8 er måske den bedste.
Når de ikke smages HTH kan jeg dårlig smage forskel.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29222 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
L8 er betegnelsen for årgangen (2008). Hver årgang har flere batches, der alle er forskellige. 2008 havde mindst 5.

Den bedste jeg har smagt er L7 325 der simpelthen udklasserede de 5 andre batches jeg smagte den op imod. Jeg tror der var faldet et par gamle fade ned i den batch

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29223 by Duffer
Replied by Duffer on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Jo - kender god betegnelsen, men efter et besøg på Tims hjemmeside, kan jeg godt se der er produceret flere batches end jeg havde forestillet mig.
Han opdaterer dog ikke mere...

Kan se fra min fjernlager liste, at jeg har:
L7 257 07.03 - 4 ML (ikke listet på Tims hjemmeside)
L12 13 04.02 - 6 ML
L13 079 19.34 - 6 ML

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29226 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie

L7 257 07.03 - 4 ML (ikke listet på Tims hjemmeside)


Check lige igen

Han opdaterer dog ikke mere...


Det er vist ikke rigtigt

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29228 by Duffer
Replied by Duffer on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Jeg kikkede på denne side: ardbegproject.com/uig.shtml
Sidst opdateret 2010?

Fandt ikke L7 257 07.03 4ML men kun L7 257 09.15 4ML

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29229 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Det er samme batch

L7 er årstallet (2007 i det her tilfælde)
257 er dagen (14 September)

07.03 og 09.15 er klokkeslettet. Din flaske er altså aftappet ca. to timer før den som er listet.

Grunden til at klokkeslettet kan være interresant er at man kan få en ide om hvor stor et batch egentligt er.

Når der er store huller i master listen skyldes det at anlægget også har været brugt til SMWS, Glen Moray og Glenmorangie

(eller anlæggene, der er nemlig flere bånd og GlenMo har også udskiftet på udstyr og hjemsted for deres aftapningshal)

Jo flere codes man har på listen jo bedre overblik kan man få. F.eks kan to ens bottle codes godt være fra to forskellig batches hvis man aftapper dem lige i rap. Og to forkellige være fra samme batch hvis aftapningen kører henover midnat.

Der er en fysisk størrelse for hvor mange flasker der egentligt er plads til i hver vatting (= 1 batch)

De største batch ligger på den store side af de 20000 flasker. Når et destilleri aftapper en whisky i "Kun 23000 eksemplarer" tænker jeg altid at "kun" er meget misplaceret, for man kan ikke aftappe større kvantum :-)

Hvis man tror de forskellige batch er ens, har jeg for et par år siden drukket fire Ardbeg 10 "blindt" med Mr. Puett (ardbegproject.com) Vi havde en liste over de fire bottle codes. Mr. Puett matchede de fire glas med de fire botle codes!

Det var lidt blæret for at sige det på jysk, selvom det var hans egne flasker :-)

En af de mere interresante ting man kan se fra masterlisten er at der kun har været aftappet Rennaisance en gang. Et batch.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 10 years 6 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29230 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Masterlisten er her ardbegproject.com/codes.shtml

Opdateret i år. Mr. Puett er afhængig af at folk mailer ham bottle codes, selvom han gerne vil have en flaske af hver, så er det meget svært. Jeg kender ikke ikke mange der støvsuger forhandlere for A10 batches man ikke lige har derhjemme :-)

Så hvis man ligger inde med noget der kan forbedre listen kan man sende dem her www.ardbegproject.com/contact.shtml

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29231 by Duffer
Replied by Duffer on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Ok - jeg kunne jo også bare læse hvad han skriver på hjemmesiden...
Fra idag betragter jeg min flaske som en HELT unik flaske, som samlere vil betale hvad som helst for - jeg mener - hvor mange har liiige en flaske der er aftappet netop klokken 7:03? :-)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29232 by PWA
Replied by PWA on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Ved man hvilket batch mr Murray smagte på da han kårede den til verdens bedste? Så vidt jeg husker var det en Canadisk flaske

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29233 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
L7 325, og den er bedre end de andre jeg har smagt. Men det er IKKE verdens bedste whisky.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29237 by ArdbegProject
Hi Duffer and all,

I have to admit that I have not updated the codes on the individual expression pages as I should remove the codes from those pages. I just don't have the time or technical skills to dynamically update codes to each bottle expression page. The Master List is the one to reference, and I do update it as much as I can. However, I am dependent on other whisky enthusiasts for contributions as well.

As for the time section of the code, it would be impossible, and in all honesty, even more absurd for me to include all times for the code. Consider the Renaissance, which was approximately 21,000 bottles. It was bottled over a 3 (calendar) day period of around 27 hours, minus a 4 hour break (in theory), so it seems there would be about 1,000 bottles per hour (or about 16 per minute). Far too many for me too record. You may suggest that the codes are incomplete due to the exclusion of all time possibilities, but I may wager an accusation that the codes section of my site will ALWAYS be incomplete. I don't have documents that provide a start and ending time for not just every expression, but for that matter, any expression, and I just try to supply information to those that may find it as interesting as I do. As for value purposes, I say all Ardbeg is worth what you are willing to pay for a drink. Anything else should be left up to those that care about collectible values. I, for one, do not. :) I do mention the following on the Master List page which also explains times.

IMPORTANT:the first five digits (ex: L7 252) are the main part of the code, and the other four digits (14:15) are the time of the day. There will be hundreds of different codes for each day as bottling runs can extend for hours.

I do appreciate any and all input, and if you have codes you would like to share, I will definitely add them when my day job permits. ;)

As for the blind tasting Steffen "MacDeffe" and I did here, I simply tried to guess the code based on which batch I liked, and in what order. I knew the order in which I liked the batches we poured, and when trying them blind, I put them in order I liked and lined up the codes. :) Steffen was at a disadvantage since the bottles were familiar to me, and not him. It was a fun exercise though.

I hope this explains my position a bit more, but please let me know if there is something I might do to improve the site.

I apologize for the English I'm using, but I do not speak Danish. :(

Regards,

Tim

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29238 by Duffer
Replied by Duffer on topic Min favorit Ardbeg - Oogie
Hi Tim,
Apart from you not speaking or reading Danish, I have no complaints whatsoever :-)
I am not really that much into Ardbeg - except for Oogie.

Keep up the good work!

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29241 by ArdbegProject
The fact I don't speak or read Danish is a complaint I have as well. ;)

You've picked a fine expression to like. Uigeadail is a keeper in my opinion. Cheers...

Tim

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.329 seconds