Ny Laphroaig Norse Cask

More
17 years 6 months ago #9235 by Towle
Så kom de endelig, min andel på fire i Laphroaig-fadet fra Whisky Owner. Den ene blev naturligvis slagtet med det samme og spændingen udløst.

Lad det være sagt straks: jeg er yderst tilfreds med aftapningen og synes bestemt at jeg har fået valuta for pengene, men jeg ligner et stort spørgsmålstegn i ansigtet. I sandhed et forvirrende indtryk, som jeg nok lige skal prøve et par gange, før jeg finder takten.

Det første snus får man jo allerede når proppen ryger af. "Nå", tænkte jeg, "det var da en underlig Laphroaig". Første indskydelse var tæt og lidt syrlig frugt. Op i glasset og hastigt videre (det var jo ulideligt spændende, så bedømmelse af farve og gardiner og alt der der måtte vente). En god slant op i glasset og så ellers næsen hen over og ned i.

Jeg vil ikke påstå at jeg kom i ekstase. Duften, nogen vil måske sige stanken, af sure sokker eller harsk skosværte var virkelig gennemtrængende. Lidt hurtig håndopvarmning og så en pæn mundfuld, så der var lidt at tygge i. Se, se, så begyndte det lige pludselig at smage af Laphroaig. Og dog. Faktisk utrolig blød, selv om der er godt med egetræ i den. Også i smagen kommer der lidt syrlighed, men det nedtones af røgen og tørven. Alt ialt er man ikke i tvivl om, at det er en Laphroaig man sidder med.

Jeg tror aldrig jeg har oplevet så stor difference mellem duft og smag i en whisky. Kun hvis man under skvulpning og tygning af mundfulden får lidt "damp" baglæns op i næsen, fornemmer man de sure sokker. Og som noget usædvanligt, vil jeg umiddelbart mene, at denne Laphroaig ikke bør opvarmes for meget, men det skal jeg lige eksperimentere med.

Første smagning skal man jo være lidt forsigtig med at bedømme. Jeg har det i hvert fald sådan, at min oplevelse af den samme whisky kan være himmelråbende forskellig, alt efter humør og omstændigheder. Hvis jeg i morgen oplever noget helt andet, skal jeg nok vende tilbage.

Hvis nogen skulle have lyst til at smage, deler jeg gerne dramme ud på adressen i Viborg :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9240 by Towle
Replied by Towle on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Dag 2:
Mine "noter" fra i aftes holder. Sokkerne er der stadig i duften, men man kan jo vænne sig til meget. På forhånd ville jeg jo forvente noget barskt og særpræget af en Laphroaig og det bliver da også i rigt mål indfriet. Nok en af de få whiskies, hvor jeg vil gå direkte til sagen og ikke sidde med himmelvendte øjne og bare snuuuuuse.

Nu vil nogen nok indvende, at man da ikke kan adskille smag og duft og at disse ting er uløseligt forbundet. Det er jeg helt med på, men lige præcist med denne dram, vil jeg skelne. Smagen og fornemmelsen i mundhulen er ypperlig og lever helt op til mine forventninger, om jeg så skal tage en klemme på næsen.

Det kunne være spændende at høre om der er andre der har smagt den. Hvor er Karl Ejnar i øvrigt blevet af? Syn's ikke vi har hørt fra ham længe.

P.S. Ved nærmere eftertanke: Jeg havde faktisk en del reservationer over for Laphroaig Quarter Cask da den kom, men den hører nu til en af mine absolutte favoritter, så....

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9241 by Hering
Replied by Hering on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Interessant læsning, Kurt - tak for noterne.

Jeg spekulerer over om du har prøvet at se, om en sjat vand kan få den til at åbne sig?

Karl Ejnar er vist stadig på den årlige pilgrimsrejse (denne gang 3 måneder, svjh).

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9242 by Towle
Replied by Towle on topic Ny Laphroaig Norse Cask

Interessant læsning, Kurt - tak for noterne.

Det der med noter har aldrig rigtig været mig. Jeg duer ikke til at sætte ord på, så mine noter består som regel af to elementer: kan jeg lide den, eller kan jeg ikke lide den? Flere forsøg har hver gang resulteret i, at jeg slet ikke kan genkende det meste af det jeg skrev og så kan det jo være lige meget. Men godt at nogen måske kan have lidt fornøjelse af min "anmeldelse" af Laphroaig'en (jeg håber da ikke André, david og Co. synes det er nagativt?).

Jeg spekulerer over om du har prøvet at se, om en sjat vand kan få den til at åbne sig?

Vand?!!! Fisk boller i det!!!

Nej, men jeg skal gerne prøve; måske er det en god idé. Tanken er ikke faldet mig ind, dels fordi jeg af princip prøvesmager først uden vand og dels fordi jeg ikke fornemmede at denne dram behøvede det. Alkoholprocenten er så moderat som 48,3% og, som tidligere nævnt, er den behageligt rund og blød og river ikke på nogen måder, men smag og krop er der nu alligevel masser af. Eftersmagen varer dog desværre ikke resten af aftenen :cry:

Karl Ejnar er vist stadig på den årlige pilgrimsrejse (denne gang 3 måneder, svjh).


Nå, pyh, jeg var lige ved at frygte at vi havde tabt ham i svinget :)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9243 by Niels
Replied by Niels on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Hej Kurt
Det er hulens at jeg ikke bor lidt tættere på, ville gerne smage denne.
venlig hilsen
Niels ( fra thisted du ved nok.)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9244 by Towle
Replied by Towle on topic Ny Laphroaig Norse Cask

Det er hulens at jeg ikke bor lidt tættere på, ville gerne smage denne.
venlig hilsen
Niels ( fra thisted du ved nok.)

Hej Niels,

Nå ja, men vi kan jo mødes på halvvejen som vi plejer ;-)
Send mig en mail, hvis du er trængende (kurt-snabela-towle.dk)

Er der andre der er med på et mik i Salling? Det ku' da være lidt hyg'ligt :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9247 by Hering
Replied by Hering on topic Ny Laphroaig Norse Cask

Jeg spekulerer over om du har prøvet at se, om en sjat vand kan få den til at åbne sig?

Vand?!!! Fisk boller i det!!!

Nej, men jeg skal gerne prøve; måske er det en god idé. Tanken er ikke faldet mig ind, dels fordi jeg af princip prøvesmager først uden vand og dels fordi jeg ikke fornemmede at denne dram behøvede det. Alkoholprocenten er så moderat som 48,3% og, som tidligere nævnt, er den behageligt rund og blød og river ikke på nogen måder, men smag og krop er der nu alligevel masser af. Eftersmagen varer dog desværre ikke resten af aftenen :cry:

Klart nok, men der er forskel på at prøvesmage og prøve-"næse"/dufte. Jeg prøver ofte - også ind imellem med 40% whiskies - at tilsætte vand (nogle gange endda en ordentlig slat). Ikke for smagens skyld, men for at træne næse og smagsløg til at identificere aromaer og smage fra hinanden. Nogle gange bliver det meget nemmere at identificere en duft eller en smag, når der er plasket lidt vand i. Hvis man bruger to glas, vil man i referenceglasset (det uden vand) oftest kunne genfinde de samme noter, fordi man nu ved hvad man leder efter.

Det der med noter har aldrig rigtig været mig. Jeg duer ikke til at sætte ord på, så mine noter består som regel af to elementer: kan jeg lide den, eller kan jeg ikke lide den? Flere forsøg har hver gang resulteret i, at jeg slet ikke kan genkende det meste af det jeg skrev og så kan det jo være lige meget.

Jeg har det lidt på samme måde. Alt for mange noter giver for meget bøvl, og hvis man ikke gør det til alle, bliver det ligegyldigt.

Jeg giver point på en 100-skala. Den store test er så, om man kan give en whisky den samme score (+/- 1) hver gang. Det er lidt det samme problem som du beskriver - at du ikke kan genkende det du tidligere har skrevet. Det er klart, at vores smag og præferencer ændrer sig over tid. Men jeg mener alligevel (uden at det skal lyde alt for avanceret), at man alligevel godt kan stræbe efter at bliver bedre til at finde (og genfinde) de enkelte komponenter i sin whisky.

Jeg har fra tid til anden stor glæde af et par ark jeg har fået ved nogle forskellige smagninger. Der står de forskellige dufte, smage m.v., og når man engang imellem er i humør til at "smage efter", så prøver jeg at identificere nogle af dem der står på de ark, ved specifikt at lede efter dem. Er der for eksempel frisk æble, eucalyptus, chokolade, kaffe etc. i den jeg sidder med? Når det sker, er det som tidligere skrevet ofte med et referenceglas og et nedvandet glas indenfor rækkevidde.

God fornøjelse,

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9659 by Towle
Replied by Towle on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Så nærmer jeg mig bunden af den første flaske og det var været en rigtig stor og stigende fornøjelse. Pist borte er fornemmelsen af sure sokker, som jeg beskrev i starten og nu er jeg jo spændt på om denne "flavour" vender tilbage ved åbningen af den næste flaske.

Fornemmelsen er langsomt aftaget. Kan det tænkes at jeg bare har vænnet mig til den, eller kan en ny flaske have et hint, som forsvinder efterhånden? Er der nogen der har oplevet det?

Mystisk, men også lidt ophidsende, synes jeg :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9676 by bruhns
Replied by bruhns on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Jeg har haft tilsvarende oplevelser med flere andre flasker -- altså at aromaen ændrer sig efter den har været åbent et stykke tid og ligesom har fået lov til at ånde lidt.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 months ago #9678 by LochLading
Replied by LochLading on topic Ny Laphroaig Norse Cask
Jeg havde på et tidspunkt en Brora CC fra 1982. Den blev også bedre og bedre jo mere ilt den fik.

vh Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.273 seconds