Jim Murray måtte give mig ret!

More
17 years 5 months ago #9277 by Towle
Jeg skrev forleden om den store dag hos Mac Y i anledning af deres 10 års jubilæum. Blandt lækkerierne fremhævede jeg en 10 års Isle of Arran, en enkeltfadsaftapning og udgivet som "Specially Selected Celebration Range" med jubilæums etiket og hele svineriet. Det er en refill sherry på 48%. Prima, prima whisky til en yderst beskeden pris (389 kr.).

Jim Murray, som var til stede på dagen, har bedømt den og giver den 95 point i næste udgave af sin Whisky Bible. Rart at vide, at Jim og jeg har samme smag :-)

www.macy.dk/Default.asp?Mode=News&ID=139

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9278 by Duffer
Cú Dhub til 82 point - det er da en væsentlig fremgang fra den jeg sniffede til for et års tid siden.
Den ramte nærmere 28 end 82. :cry:
Med andre ord: UDRIKKELIG

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9279 by Chief
Der må da i den grad være sket noget med Cú Dhub'en siden den kan opnå 82 points hos Jim. Den første Cú Dhub han bedømte gav han karakteren 66 ("Ganske ligegyldig").
Vi smagte den første ved en privatsmagning for ca. 6 måneder siden, og den vakte ikke jubel. Faktisk tror jeg de fleste var af samme mening som Michael. Men da fruerne kom for at hente deltagerne, fik de lov at få en dram af den, og som en sagde, at: "hvis whisky smager sådan, så vil vi osse være med til jeres smagninger". I parantes skal det dog nævnes, at vi skyndte os at lade dem smage en CS Laphroig, så var den snak forstummet.

Med venlig hilsen

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9280 by Hintze
: "hvis whisky smager sådan, så vil vi osse være med til jeres smagninger". I parantes skal det dog nævnes, at vi skyndte os at lade dem smage en CS Laphroig, så var den snak forstummet.
[/quote]
That ´s my man!!
Tænk hvis de fik smag for det,så blev det jo dobbelt så dyrt.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
17 years 5 months ago #9323 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Jim Murray måtte give mig ret!

Men da fruerne kom for at hente deltagerne, fik de lov at få en dram af den, og som en sagde, at: "hvis whisky smager sådan, så vil vi osse være med til jeres smagninger"

Det er netop pointen med vores sorte whisky - Cú Dhub! Det eksperiment skulle I tage og afprøve flere gange. Vi har aldrig lagt skjul på at vores sorte whisky er lavet for at tiltrække nye whiskydrikkere - og gerne af det smukke (og købestærke) køn! :!:

Har I nogensinde prøvet at smagsteste helt blindt - altså i blå glas - så selv farven er skjult? Prøv det engang med Cú Dhub sammen med andre af samme alder og fra samme region. I vil blive overrasket. Jeg tror der er gemt en whiskyracist i os alle - vi kan hverken li' vores whisky for hvide eller sorte. De skal være brune!

Lige som med alle andre hæmninger, så må vi se at komme videre.

Læs her hvad et whiskylaug fik ud af en blind test:
www.macy.dk/Default.asp?Mode=News&ID=39

Jeg vil gerne byde på en smagsprøve på Cú Dhub i Aarhus på Wining & Dining messen i den kommende weekend. Jeg har et særligt tilbud til alle jer "der elsker at hade den sorte" - køb en flaske (om ikke andet står man vel altid og mangler en hadegave her op under jul? :) ) - og så vil vi give jer en smagsprøve på den - allerede udsolgte - Limited Release 10 år - som Mr. Murray mener er udenfor kategori. Han ved ikke helt hvordan den er lavet - det ved vi - men det tror han ikke på!

Læs mere om vores sortiment til weekendens messe her:
www.macy.dk/messer2006/wd2006aarhus.htm

PS: det står ingen steder - men vi har et lille fad (Octave) Ben Nevis 1996 10 år fadstyrke med - og der er mulighed for at købe en smagsprøve frisk fra fad. Ved køb af en 50cl aftapning fra fadet - refunderes smagsprøven. Og der er flere overraskelser på standen.

Cheers,
MAC Y AS
Søren

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9324 by Duffer

Har I nogensinde prøvet at smagsteste helt blindt - altså i blå glas - så selv farven er skjult? Prøv det engang med Cú Dhub sammen med andre af samme alder og fra samme region. I vil blive overrasket. Jeg tror der er gemt en whiskyracist i os alle - vi kan hverken li' vores whisky for hvide eller sorte. De skal være brune!

Jeg har et særligt tilbud til alle jer "der elsker at hade den sorte" - køb en flaske (om ikke andet står man vel altid og mangler en hadegave her op under jul? :) ) - og så vil vi give jer en smagsprøve på den - allerede udsolgte - Limited Release 10 år - som Mr. Murray mener er udenfor kategori. Han ved ikke helt hvordan den er lavet - det ved vi - men det tror han ikke på!


Nej, indrømmet - men det bliver heller ikke nødvendigt....
Jeg vil ikke anse mig selv som "whiskyracist" (hvad end det så er...) og indrømmet - farven KAN have en bevidst eller ubevidst indflydelse...

Men der er ingen jeg "hader" så meget at jeg ville forære den en flaske Cu Dhub :-)
Og så er det egentlig - for mig - ligegyldigt hvordan den er fremstillet....

Smag er individuelt og jeg kan ikke mindes noget mere udrikkeligt end lige netop den... :-(

Hvis tonen lyder skarp - er det bestemt ikke meningen - jeg kan bare ikke lide det sorte "stads" - jeg er enig med Jim Murray :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9330 by Chief
Du har ret et stykke hen ad vejen, Søren. Som "whisky-konservativ" (ikke whisky-racist) må jeg da inderst inde indrømme, at farven nok spiller en rolle.

Jeg husker for et par år siden på vej hjem fra London (efter behørig indkøb, s'føli) sad jeg i flyet og læste i Whisky Magazine no. 42, hvor der blev omtalt, at Bruichladdich ville barsle med en ny whisky. Den var lyserød og skulle hedde "Flirtation". Jeg må da indrømme, at tanken om at sidde derhjemme i lænestolen og drikke lyserød whisky ikke umiddelbart var lige mig. I parantes skal jeg nævne, at jeg aldrig har smagt den. :oops:

Men nu har jeg da den opfattelse, at whisky skal smages uanset farve, og jeg kan da oplyse dig, at Cú Dhub'en er på programmet senere på året ved en smagning i Vordingborg Malt Whisky Forening. Så må vi jo se hvad medlemmerne siger. Smag er gudskelov individuelt, ellers vil det jo være noget trist. :?

Med hensyn til at tiltrække nye whiskydrikkere, så skal jeg da også oplyse, at i sommers var mor og jeg en tur hos gode venner i Herning. Der smagte min hustru en Cú Dhub, og var meget begejstret, og hun rører ellers aldrig whisky. Gudskelov er det den eneste hun bryder sig om, så jeg får da heldigvis lov til have mine andre flasker i fred. :D

Med venlig hilsen

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
17 years 5 months ago #9336 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic Jim Murray måtte give mig ret!
Mange tak for kommentarerne - kom endelig med flere - hvis der er andre der har erfaringer med vores sorte whisky. :D

Jeg bliver glad når jeg hører beretninger om at uerfarne nydere af whisky, synes godt om Cú Dhub. De møder jo - med rette - alt slags whisky med et åbent sind. De er jo i processen med at opbygge smagsbiblioteket et sted nord for øjnene. Og det gør det mange gange lettere at være fair.

Vi forestiller os ikke at nogen - hverken kvinder eller mænd - vil drikke og nyde Cú Dhub black single malt whisky som den eneste og bedste whisky resten af deres dage.

I såfald skulle både kompositionen og prisen være en hel anden :!:

Men bare det at vi altid har et åbent sind og bedømmer vores whiskyer for det de er - og ikke det vi synes eller tror de skal være. Det er lidt lige som med mennesker! Dog er der prisskilte på whiskyer som fortæller lidt/meget om hvad vi kan forvente. Det kunne vi af og til også godt bruge på de mennesker vi møder - eller er det bare mig :?:

Nå, en messe venter - håber at nogen af jer har tid til at kigge forbi!

mvh
MAC Y AS
Søren

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9527 by MacLars

Jeg skrev forleden om den store dag hos Mac Y i anledning af deres 10 års jubilæum. Blandt lækkerierne fremhævede jeg en 10 års Isle of Arran, en enkeltfadsaftapning og udgivet som "Specially Selected Celebration Range" med jubilæums etiket og hele svineriet. Det er en refill sherry på 48%. Prima, prima whisky til en yderst beskeden pris (389 kr.).


Så fik jeg endelig "tid" til at få smagt på denne meget roste Arran - uha det er en dejlig aftapning. Umiddelbar lidt svær at få fat i næsen på synes jeg, men efter lidt håndvarming og et enkelt nip åbnede den sig pænt i min næse, smagen er et kapitel for sig og herlig, umiddelbar ville jeg gætte den til noget ældre end de 10 år den er, dejlig lang sherry-fyldt eftersmag. Den tror jeg at jeg komme til at tilbringe god tid med ;-) Virkelig flot whisky, mere af den slags, tak!

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.312 seconds