Peated Bunnahabhain

More
17 years 1 month ago #10785 by MortenP
Peated Bunnahabhain was created by MortenP
Så er der kommet en ny Sign. peated Bunnahabhain (igen en ung version). Endnu et dest. som åbenbart ønsker at lefle for røgfreaks - eller selv producere peated whisky til blends.


Kan pt. købes ved RMW.

www.royalmilewhiskies.com/catego ... _id=D_BUNN

Ses

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10786 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Peated Bunnahabhain
Jeg tror faktisk ikke det var meningen at lave en røget Bunna.

Jeg mener at have hørt den phenol mængde de plejer at få leveret deres byg i, er på 1,5 ppm, men ved en fejl fik de leveret malt byg på 15 ppm.

De uafhænge aftappere har været fyr og flamme for at få fat i nogle af de "fejl" fade, men Bunne har holdt dem for sig selv. Dog kan man se at der er sluppet nogen ud som den du beskriver.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10787 by Lading
Replied by Lading on topic Peated Bunnahabhain
Hørte noget om at Signatory har købt et stort antal fade af det!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10788 by arvele
Replied by arvele on topic Peated Bunnahabhain
En diskusjon om dette ble tatt på det norske forumet for noen uker siden - les hele diskusjonen her (den skled etterhvert ut i en diskusjon om biler...).

Kort sagt kunne den norske importøren av Bunnahabhain fortelle:

Her er greia, en gang for alle:
De lagde en liten batch for noen år siden, som et eksperiment. Det var ikke noe uhell, hverken hos Port Ellen eller Bunna.

Bunnahabhain ønsker å gjøre dette oftere, men de som jobber med branding og PR, og dessuten EIER destilleriet, ønsker heller å holde fokus på "The gentle Islay malt", fremfor å "forvirre" kunden.

SÅ: den lille batchen med peata Bunna som finnes, blir porsjonert ut. Et par fat til festival, et fat til en Indietapper, kanskje vi ser et par fat til på årets festival? Det er uansett ikke nødvendig å kvitte seg med alt på en gang.

Konklusjon: Vi "vet" at det finnes. Vi kommer ikke til å se det kommersielt med det første. Ikke tenk for mye på det. Vi kommer ikke til å prate om det...


Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10789 by Peteys
Replied by Peteys on topic Peated Bunnahabhain
Årets DMWA aftapning er også en peated Bunna, ovenikøbet til yderst rimelige penge.
Det jeg syntes er mest overraskende ved den er at de har valgt at kalde den Moines. Eller er jeg den eneste der syntes det virker lidt for tæt på Moine Mohr fra Bruichladdich?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10790 by arvele
Replied by arvele on topic Peated Bunnahabhain
Moines er navnet Bunnahabhain ga til den den peata spriten når de lagde den i 1997. Og at de lagde spriten med det navent var en dårlig holdt hemmelighet - så Bruichladdich kjente nok til den når de skulle finne på Moine Mohr.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10791 by Peteys
Replied by Peteys on topic Peated Bunnahabhain
Lyder næsten som en historie a la hønen og ægget.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10792 by arvele
Replied by arvele on topic Peated Bunnahabhain
Moines = peat / bogs

Så at det er egentlig underlig at det ikke har blitt brukt mer.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10793 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Peated Bunnahabhain
Er det ikke ca. 2 år siden Bunnahabhain lavede en destilleriaftapning med navnet Moine ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10794 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Peated Bunnahabhain
Jeg er for tiden ved at læse "Peat Smoke and Spirit" af Andrew Jefford (kan i øvrigt anbefales).

Han skriver at Bunnahabhain's normale malt har under 2 ppm phenoler og sådan har det været siden midt 1960'erne.

Malten kommer primært (90%) fra "Simpson's Berwick". Port Ellen levere de sidste 10%.

I 1991 og 1997 blev der lavet eksperimenter med peated malt på 28 og 38 ppm. Det var altså ikke nogen fejl.

John MacLellan (manager) citeres i bogen: "The whisky was really good" the only problem "was that it took seven or eight weeks to get rid of it afterwards. All of that semi-peaty spirit had to go for blending, and Highland [Distillers = ejerne] took the view that it was too long a spell to have to put up with it".

Der findes altså to batches af peated Bunna fra 1991 og 1997. Og noget "semi-peaty", hvis det ikke alt sammen er gået til blends.
Det betyder faktisk at de aftapninger, som f.eks. Signatory udsender, kan være fra de egentlige peat eksperimenter, eller de kan være fra de efterfølgende "semi-peaty" batches.

Det undre mig i øvrigt, at det skulle tage 7-8 uger at få røgen skyllet ud af systemet? Hvis ellers de tømmer alle kar og kedler, og rengøre dem, hvor kan røgen/phenolerne så blive hængende? Om ikke andet, skulle man da tro at systemet var rent efter en eller to batches, men 7-8 uger???

Bogen forsætter med at fortælle at i 2003 blev der lavet en batch på 250 t malt med 38 ppm (svarer vel til ca 100.000 l spiritus). Dette var ikke et eksperiment, men regulær produktion, som gentages i de følgende år.

Så det er vel et rimeligt gæt at i 2003 + 8-10 år kommer der en peated Bunna som standard aftapning.

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10797 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Peated Bunnahabhain
2 ½ sekunders Google og jeg fandt dette på www.whiskyfun.com

Bunnhabhain ‘Moine' (59.6%, OB, bottled 20/5/2004 for the festival, cask #3180) Here's a good example of the peated run they did six years ago "“ btw ‘Moine' means peat in Gaelic. Colour: white wine. Nose: nice and elegant peat. Great smokiness but all quite light. Some grassy and feinty notes, but almost no fruits. Mouth: bold and quite fruity this time (strawberry, gooseberry, fresh pineapple). Lots of smoke. Long finish, with a little pepper. A beautiful whisky, perhaps just not as big and majestic as Port Charlotte, but I tasted the latter only at 2 and 3yo. Ratings for the Moine: 90 points (Olivier 90).



Se billeder her også

www.whiskyfun.com/ArchiveJune04.html#180604

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10798 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Peated Bunnahabhain
Bruichladdichs Moine Mhor var så vidt jeg husker ude i 2005

Jeg ved nu ikke om man kan sige de stjæler eller genbruger navnet. Moine betyder som før omtalt jo tørv

Moine Mhor betyder simpelthen "Stor tørv" eller sådan noget

Mhor er den lidt mere gæliske stavemåde for "More"

Ikke det engelske more (mere), men den gæliske -more (stor). Kendt fra Bowmore m.m.

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10811 by fritte
Replied by fritte on topic Peated Bunnahabhain
Så har BigMac bestilt en flaske til os hver.....så må vi jo se hvordan skidtet smager :-)

Fritte

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10816 by jones
Replied by jones on topic Peated Bunnahabhain


Det undre mig i øvrigt, at det skulle tage 7-8 uger at få røgen skyllet ud af systemet? Hvis ellers de tømmer alle kar og kedler, og rengøre dem, hvor kan røgen/phenolerne så blive hængende? Om ikke andet, skulle man da tro at systemet var rent efter en eller to batches, men 7-8 uger???


Caol Ila laver deres røgfrie Caol Ila Highland ca. 4 måneder om året.

Ovenpå produktionen af deres normale 35 ppm variant, regner de med tre ugers intensive rengøring inden de kan gå i gang med den urøgede.

Jeg synes at jeg kan have problemer nok med at få en super-phenolic whisky skyllet ud af et glas eller en måleprop, så det undrer mig slet ikke at det tager uger at få de sidste spor ud af et produktionsanlæg med mange store flader.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10818 by caskdk
Replied by caskdk on topic Peated Bunnahabhain
Vi har lige fået det omtalte peated Bunnahabain på lager.
Der er kommet to versioner fra Signatory. Begge fra 1997. Det drejer sig om en 46% unchill version og en Cask str. version. Det er fra sherry butts og vi prøvesmagte forleden og var så positivt overraskede at vi straks bestilte mere i Skotland. Vi er ikke i tvivl om at det bliver en populær aftapning.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10885 by caskdk
Replied by caskdk on topic Peated Bunnahabhain
Som tidligere skrevet er vi meget overrasket over hvor god den peated Bunnahabhain 1997 fra Signatory er.
Det er der også andre der er blevet så derfor må vi melde den totalt udsolgt allerede nu efter den kun har været på lager i 9 dage. Vi har bestilt mere og håber at vi igen kan leverer om 2 - 3 uger.
Alle dem der har mailet til os må derfor have lidt tålmodighed inden vi kan levere til en butik i deres område.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10890 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Peated Bunnahabhain
Jeg har smagt den nye Bunnahabhain i Signatorys Cask Strength udgave og jeg må også sige, det virkelig er en formidabel dram. Kun 9 år men allerede meget harmonisk og lækker. Duften er af røg og søde, modne bær samt en speciel nuance, jeg forbinder med regnvejr, måske ligefrem ozonen i luften ved et uvejr. Smagen er fyldig med god røgbalance og lidt lakrids til ganen i afslutningen. En flot Bunna :)

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10894 by Laur
Replied by Laur on topic Peated Bunnahabhain
Royal Mile Whiskies har sat en flaske til side til mig, som jeg afhenter næste lørdag. Glæder mig til at smage den, da den jo får mange rosende ord med på vejen.

/Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.252 seconds