Tamnavulin genåbner

More
16 years 10 months ago #12025 by jones
Tamnavulin genåbner was created by jones
Det lyder temmelig usandsynligt at de kan starte produktion med fem ugers varsel efter 11 års lukning.

Vi stoppede ved Tamnavulin på vores Road trip først på måneden. Her er et par billeder af facaden og det smukt beliggende forhenværende visitors' centre The Old Mill.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12026 by arvele
Replied by arvele on topic Tamnavulin genåbner
Nå er det ikke akkurat på fem ukers varsel - som det står i saken hos nmwl.no :

Planene om gjenåpning er noe Mallay fikk på kjøpet av destillerigruppen, da det i 2005 ble bekreftet at en prosess for å gjenåpne destilleriet var igang hos Whyte & Mackay.


Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12058 by ivar
Replied by ivar on topic Tamnavulin genåbner
De har washbacks i stål som er rustne. Om det holder å banke rusten løs, er et åpent spørsmål. Men det kan bekreftes at nødvendig mothballvedlikehold har vært utført. Destilleriet er jo ellers ganske moderne, og stills'ene virket ganske greie i fjor høst.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12059 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tamnavulin genåbner

De har washbacks i stål som er rustne. Om det holder å banke rusten løs, er et åpent spørsmål.

Hvis de mangler en Svejseinspektør - melder jeg mig gerne - mod betaling forstås... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12064 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tamnavulin genåbner

De har washbacks i stål som er rustne. Om det holder å banke rusten løs, er et åpent spørsmål.

Hvis de mangler en Svejseinspektør - melder jeg mig gerne - mod betaling forstås... :-)

Betaling i naturalier - ikke? 8) :wink:

Spøg til side. Hvordan kan stål-washback's være rustne, er de ikke i rustfrit stål?

På Bladnoch har de også nogle meget rustne tanke ude bagved, men det er varmtvandstanke. Nå det var et sidespring :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12065 by Hering
Replied by Hering on topic Tamnavulin genåbner

Hvordan kan stål-washback's være rustne, er de ikke i rustfrit stål?

"Rustfrit" stål er bare et lægmandsnavn. Det kan sagtens ruste, men gør det ikke i nær samme grad som almindeligt 'sort' jern.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12067 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tamnavulin genåbner

Hvordan kan stål-washback's være rustne, er de ikke i rustfrit stål?
På Bladnoch har de også nogle meget rustne tanke ude bagved, men det er varmtvandstanke.

Rustfrit stål eller rustfast stål ruster hvis de ikke bliver behandlet rigtigt. Der er flere faktorer som spiller ind, som jeg skal spare jer for her... :-)
Varmtvandstanke - er det ex-kølevand...? Rustfrit stål er meget dyrt - og bruges kun hvor det er nødvendigt.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12068 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tamnavulin genåbner

Rustfrit stål eller rustfast stål ruster hvis de ikke bliver behandlet rigtigt.

OK - det er måske derfor Aberlour har malet deres skriggule :roll: Forhåbnetlig da kun udenpå :shock:

Varmtvandstanke - er det ex-kølevand...?

Jeg er ikke sikker, men måske er det snarere varmt vand til mashing.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12069 by Chief
Replied by Chief on topic Tamnavulin genåbner
Hvis man har lyst til at genopfriske smagen af destileriets 12-års standardaftapning, så har COOP, nettorvet tilbud på 2 flasker (70 cl.) til en samlet pris af kr. 355,50.

Så vidt jeg husker er det en meget let whisky med en duft og smag af citrus og bær. Jeg vil kalde den en typisk terrasse-whisky til en uforpligtende og afslappende sommeraften sammen med vennerne. :D Og så er den velegnet som introduktions-whisky til begyndere. :wink:

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12070 by Peteys
Replied by Peteys on topic Tamnavulin genåbner
Hej Niels

Ja 12'eren er absolut en drikkelig whisky, men ikke en der umiddelbart får mine tænder til at løbe i vand. Jeg ville give den 75-79 point efter Jim Murray's skala hvis jeg blev bedt om det.

Men til 200kr. flasken er det da et udemærket køb, men jeg ville da anbefale en nybegynder at gå efter en Glen Moray istedet, der er prisen ovenikøbet lidt lavere (så længe det varer!)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12072 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tamnavulin genåbner

men jeg ville da anbefale en nybegynder at gå efter en Glen Moray istedet, der er prisen ovenikøbet lidt lavere (så længe det varer!)

Enig - Glen Moray kan alle drikke... Med hensyn til prisen - så har prisen lagt mellem 120-130 kroner (p.t 124,95 kr. - 16,50 £ på destilleriet) de sidste fem år - siden Chardonnay - så jeg tror ikke der er planer om prisstigninger :-)
Faktisk tror jeg at Danmark verdens billigste land at købe Glen Morays OB'er i... !!!! :-)

Se gammel tråd www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&p=5089

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12073 by Chief
Replied by Chief on topic Tamnavulin genåbner
Det er sq godt gået, Peter. Jim Murray giver den 79 points og Michael Jackson giver den 76.

Jeg må give både Peter og Michael ret i, at Glen Moray er en særdeles drikkevenlig whisky, og særdeles velegnet som "introduktions-whisky". FAKTA har efterhånden i en del år haft den som fast tilbud. Desværre tror jeg den synger på sidste vers, idet vores lokale FAKTA kun har et par flasker 8-års tilbage, og på forespørgsel oplyste den unge dame i forretningen, at der ikke kommer mere. :(

Vores lokale ALDI havde i et par år den 10-års Black Bottle til den lave pris af kr. 150,00, men den er også udsolgt.

Men jeg overvejer at benytte COOP's tilbud, for to flasker Tamnavulin er rare at have stående i skabet, især til den pris. Og det er min opfattelse, at man kan altid finde en lejlighed eller en begivenhed, hvor de kommer frem fra gemmerne. :D Om ikke andet, så tror jeg, at min søde hustru vil synes om den, for hun er så langsomt begyndt at fatte interesse for whisky, bare de her i "begyndelsen" er milde og lette (ja, jeg kunne jo sige mig selv, at mine whisky-aktiviteter ville have en afsmittende virkning i det lille hjem ). :wink:

A pros pos Kvickly (eller COOP), så har vores lokale Kvickly fået en ung og initiativrig mand i vin- og spiritus afdelingen. Og han havde for et stykke tid siden et kanon-tilbud på en en 18-års Tallisker til kr. 356,00, og det var uden for COOP's tilbudsramme, idet han selv havde iværksat det. :D Og det er da et tilbud, som vil noget. I Border-shoppen i Puttgarden står den til kr. 420,00.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12074 by Peteys
Replied by Peteys on topic Tamnavulin genåbner
Ja der er nogen der er heldige, det er ikke helt uden grund at Whisky mag. har udnævnt den til årets whisky.

Men 356kr. Hmm Niels hvor er det nu lige du bor henne?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12077 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tamnavulin genåbner

Desværre tror jeg den synger på sidste vers, idet vores lokale FAKTA kun har et par flasker 8-års tilbage, og på forespørgsel oplyste den unge dame i forretningen, at der ikke kommer mere. :(


Mail fra Fakta - modtaget idag.

"Der er på nuværende tidspunkt ikke planer om at tage denne ud af sortimentet. Vi følger selvfølgelig løbende udviklingen og mængderne til rådighed på de forskellige markeder.

Der kan i enkelte butikker stadig købes 12- års og 16-års Whisky, men disse er udgået af det faste sortiment.

Tak for din præference for vores produkt."

Med Venlig Hilsen
Eva Barka
Dansk Vinimport/Fakta

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12080 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tamnavulin genåbner
Visitor centret afbildet tilhørte ikke destilleriet, hvis jeg forstod det ret.

Det var Tamnavulin Woolen Mill. Der var en plade hængt uden på bygningen hvor der stod at en kendis havde åbnet stedet i 1985

Så det holdt ikke længe

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12083 by Peteys
Replied by Peteys on topic Tamnavulin genåbner
Jeg syntes ellers jeg havde læst et sted at det var der der var visitor center, men selvfølgelig, hvis destilleriet er lukket, så er der vel ikke den store pointe i at have et visitor center....
Men det skulle så også være "visitor centret" der er afbilledet på OB 12'erens etiket, så en eller anden forbindelse er der vel....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12084 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tamnavulin genåbner
Misako Udo skriver at Tamnavulin blev skrinlagt i 1995, men underligt nok står der at man stadig kan besøge destilleriet med åbningstider og shop...
Det bar det ikke præg af da vi var der for en måned siden.
Til gengæld skriver hun "One of the loveliest picnic sites in Scotland".
Det er nok ikke helt ved siden af :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12085 by Chief
Replied by Chief on topic Tamnavulin genåbner
David Wishart skriver i sin bog:
"Tamnavulin-destilleriet har ombygget den tidligere mølle til et fint besøgscenter, som også ses på maltwhiskyens etiket. Besøgende ser en kort film om whiskyfremstiling, og får en rundvisning på destilleriet fulgt af smagsprøver. Der er også en butik og et velanbragt picnicområde i et dramatisk landskab."

Han tilføjer dog: "Da dette blev skrevet, var både destilleri og besøgscenter lukket."

Michael Jackson skriver:
"..da firmaet i midten af firserne åbnede et gæstecenter i en tilstødende bygning, der tidligere var vandmølle til uldkartning."

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12086 by Peteys
Replied by Peteys on topic Tamnavulin genåbner
En ting jeg lige lagde mærke til på billederne;
Udendørs arealerne ser næsten ekstremt velholdte ud, er det ikke de samme der ejer det udenfor som ejer det indenfor? Og i så fald, er destilleriet så ikke nogenlunde "nemt" at sætte igang igen?
Altså hvis de bruge så meget energi på at holde området udenfor, mon ikke der så også er penge til at holde indendørsarealerne?
Som det ser ud på billederne, så er det jo ikke ligefrem noget der virker nedrivningstruet, men kan være en af dem der har været forbi kan fortælle det?


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12087 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tamnavulin genåbner
Tamnavulin

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #12088 by jones
Replied by jones on topic Tamnavulin genåbner
Hvis man klikker på et af mine billeder af møllen og klikker igen i billedet der kommer frem for at få fuld størrelse, står der helt tydeligt på skiltet i gavlen:

The Old Mill
Tamnavulin Visitors' Centre

selv om der mangler et par bogstaver.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.341 seconds