Destillerier - den ultimative liste?
Hering
A
Aberfeldy, Aberlou , Adelphi , Allt-a-Bhainne , American Biker , Amrut , An Cnoc , Antiquary , Ardbeg , Ardmore , Armorik , Arran , Arran Malt , Asyla , Auchentoshan , Auchroisk , Auld Reekie
B
Baillie Nicol Jarvie , Baker's , Bakery Hill , Balblair , Ballantine's , Balmenach , Balvenie , Banff , Basil Hayden's , Bell's , Ben Nevis , Bennachie , Benriach , Benrinnes , Benromach , Bernherim , Berry's Best , Berry's Best Lowland , Berry's Own , Berry's Own Selection , Black Barrel , Black Bottle , Black Bush , Black Cuillin , Bladnoch , Blair Athol , Blairfindy , Blantons , Blue Hanger , Booker's , Bourbon , Bowmore , Braes of Glenlivet , Brora , Bruichladdich , Buffalo Trace , Bulleit , Bunnahabhain , Bushmills
C
Cadenhead's , Caledonian , Cambus , Cameron Brig , Campbeltown Loch , Canadian , Canadian Club , Canadian Mist , Caol Ila , Caperdonich , Cardhu , Carme , Celtique Connexion , Century Reserve , Chieftain's , Chieftain;s Banff , Chivas Bros , Chivas Regal , Clan Campbell , Classic Cask , Classic of Islay , Clonmel Peated , Clynelish , Cock o' the North Liqueur , Coleburn , Coleraine , Compass Box , Connemara , Convalmore , Cooley , Cooper's Choice , Cragganmore , Craigellachie , Craigellachie Hotel of Speyside , Crested Ten , Crown Royal , Cutty Sark
D
Dailuaine , Dallas Dhu , Dalmore , Dalwhinnie , Deanston , Dewar Rattray , Dewar Rattray Cask Collection , Dewar's , Distillery Select , Douglas Laing , Dram House , Drambuie , Drumguish , Dufftown , Dufftown-Glenlivet , Dumbarton , Dun Bheagan , Duncan Taylor , Dunglas
E
Eagle Rare , Early Times , Easy Drinking Whisky Co , Edradour , Edradour Straight from the Cask , Elijah Craig , Elmer T. Lee , Evan Williams , Evermore
F
Famous Grouse , Feis Isle 2006 , Finlaggan , Formidable Jock , Forty Creek , Four Roses , Frisky Whisky , Fujigotenba
G
George A. Dickel's , George T. Stagg , Gibson's Finest , Glen Albyn , Glen Calder , Glen Darbach , Glen Deveron , Glen Elgin , Glen Flagler , Glen Garioch , Glen Grant , Glen Keith , Glen Kirk , Glen Mhor , Glen Moray , Glen Ord , Glen Scotia , Glen Spey , Glencadam , Glencoe , Glencraig , Glendronach , Glendullan , Glenfarclas , Glenfiddich , Glenfiddich Vintage , Glenglassaugh , Glengoyne , Glenkeir Treasures , Glenkinchie , Glenlivet , Glenlochy , Glenlossie , Glenmorangie , Glenrothes , Glentauchers , Glenturret , Glenury Royal , Golden Horse , Gordon & Macphail , Greenore , Greenwich Meridian
H
Hakushu , Hancock's , Harris , Harris Whisky , Hazelburn , Heaven Hill , Henry McKenna , Hewitts , Hibiki , Highland Park , Hokuto
I
Ichiro's , Ichiro's Malt , Ileach , Imperial , Inchgower , Inchmurrin , Inishowen , Inverey , Invergordon , Inverleven , Islay , Islay Mist , Isle of Arran , Isle of Jura , Isle of Skye
J
J & B, Jack Daniel's , James MacArthur, James Martin's, Jameson, Jefferson's Reserve, Jim Beam, John McDougall's, Johnnie Walker, Jon, Mark and Robbo's, JTS Brown
K
Karuizawa , Karuizawa Vintage , Kilbeggan , Killyloch , Kirin Fuji-Sanroku , Kirin Whisky , Knappogue Castle , Knights , Knob Creek , Knockando , Knockdhu
L
Ladyburn , Lagavulin , Lammerlaw , Langs Select , Laphroaig , Leapfrog , Ledaig , Lindores Abbey , Linkwood , Linlithgow , Littlemill , Loch Lomond , Lochside , Lockes , Lombard , Longmorn , Longrow , Lot 40
M
Macallan , Mackmyra , MacLeods , Macleods's , Magilligan , Maker's Mark , Mannochmore , Matisse , McCarthy's , McDowell's , Mercian , Mercian Ship , Michael Collins , Midleton , Milford , Millars , Millburn , Miltonduff , Monkey Shoulder , Mortlach , Mosstowie , Murphy's , MWBH
N
Nikka , North British , North of Scotland , North Port
O
Oak Cross , Oban , Old Charter , Old Course Hotel , Old Fitzgerald , Old Forester , Old Islay Single Malt , Old Man Of Hoy , Old Midleton , Old Overholt , Old Parr , Old Pogue , Old Pulteney , Old Rip Van Winkle's , Orangerie
P
Paddy , Pappy Van Winkle , Penderyn , Pendleton , Pittyvaich , Port Ellen , PortWood , Pride of Islay , Pride of Orkney , Pride of Strathspey , Pride of the Lowlands , Provenance
Q
Queen of the Moorlands
R
Rare Malt Millburn , Rare Old St Magdalene , Redbreast , Rittenhouse , Rittenhouse Rye , Rock Hill Farm , Rosebank , Royal Brackla , Royal Lochnagar , Royal Mile Whiskies , Royal Salute , Royal Silk
S
Sam Houston , Sazerac , Scapa , Scottish Leader , Sendai , Shannon Grain , Silver Barley , Single Malts of Scotland , Singleton of Dufftown , Six Isles , Slaney Malt , Smokehead , SMWS , Special Release 2005 , Special Reserve 2005 , Speyburn , Speyside , Springbank , St Magdalene , St. George , Strathisla , Strathmill , Stronachie , Suir Peated Malt , Sullivans Cove , Suntory Yamazaki
T
Talisker , Talisman , Tambowie , Tamdhu , Tamnavulin , Teacher's , Teaninich , The Arran Malt , The Balvenie , The Century of Malts , The Clan Denny , The Dalmore , The Damore , The Famous Grouse , The Glendronach , The Glenrothes , The Hakushu , The Mackenzie , The McGibbon's Provenance , The Peat Monster , The Single Malts of Scotland , The Six Isles , The Wee Dram , The Yamazaki , Three Ships , Tobermory , Tomatin , Tomintoul , Tormore , Tullamore Dew , Tullibardine , Tyrconnell
V
Van Winkle , Van Winkle Kentucky , Very Old Barton , Very Special Old Fitzgerald , Virginia Gentleman
W
W.L. Weller , Waldviertler , Wee Dram , Welsh Whisky , Wemyss Vintage Malt , Wemyss Vintage Malts, Whisky Breton , Whisky Fair , Whisky Galore, Whyte & Mackay, Wild Scotsman, Wild Turkey, Wild Turkey Heritage, William Grant's, Woodford Reserve
Y
Yamazaki , Yoichi
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Det er "bare" en usorteret - og ganske mangelfuld - liste over whisky varemærker fra hele verden.
F.eks. mangler aktive destillerier som Kilchoman på Islay og Glengyle (Kilkerran) i Campbeltown, antagelig fordi de ikke har færdige produkter på markedet.
En meningsløs, ubrugelig liste.
Al J.
Enig....En meningsløs, ubrugelig liste.
Royal Mile Whiskies - hvor ligger det destilleri..?
Jeg er klar over de har deres egne aftapninger.
"A fool and his money are soon parted"
MacDeffe
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Men jeg kan nu ikke forstå jeres skarpe udfald. Det fremgår klart, at der er tale om en amerikansk produceret liste, idet der er mange varemærker for eks. bourbon på listen. Men at den er ubrugelig eller er lort synes jeg er skudt langt over målet. Jeg kan sagtens værdsætte et forsøg på at lave en sådan liste.
Jeg er mere enig med Towles nuancerede kommentar om at det er noget rod. Det skyldes til dels min overskrift, som ikke fremgår af den originale (Facebook) side. Den angiver blot at der er tale om 'skey...
Hering
Men helt bortset fra det, så vil jeg fastholde at listen mangler både hoved og hale. Det er en usorteret, ufuldstændig liste over destillerier, aftappere, aftapninger(single malt, vatted, blended) fra gud hved hvor mange lande.
Selv når jeg glemmer din overskrift, så kan jeg med den bedste vilje ikke se formålet med denne liste.
Al J.
Hvor fremgår det klart Carsten..? Der er mange bourbon varemærker på listen ja, men det kan vel i princippet også være en tysker med hang til bourbon der har udfærdiget listen...!!Det fremgår klart, at der er tale om en amerikansk produceret liste, idet der er mange varemærker for eks. bourbon på listen
Snak dog pænt til Hering!!!
Jeg mindes da ikke i dette forum at have hørt sådan en tone før.
Svarene her går udelukkende på listens indhold.
Jeg er ganske sikker på at Carsten ikke opfatter diskussionen som noget personligt angreb. Der skal vist meget mere til.
Al J.
Hehehe - så kan du ikke huske Braunstein-diskussionenJeg kan da være nok så enig med andre om, at det ikke er en særlig fornuftig liste, men jeg mindes da ikke i dette forum at have hørt sådan en tone før.
Tak for støtten - men jeg kender jo begge d'herrer IRL også, så jeg ved hvad man kan forvente sig fra den kant. Som Al ganske rigtigt skriver: Der skal (meget) mere til...
Hering
Men han var jo også nærmest en direkte tumpe at høre på....
Men sådan er der jo så meget
Peter
Den bedste dram er den næste dram!
Men bestemt rart at vide at du stadig følger med i de små samtaler, der foregår her. Vi er her vel alle for at udvide vores horisonter...
Hvad er din holdning til listen?
EDIT: Indlægget er skrevet på baggrund af Luke's. Det ser dog umiddelbart ud til at være skrevet før(?) når jeg åbner tråden.
Hold da op, hvilket vid,og så dette fantastiske behov for at profilere sig i forhold til sine omgivelser. Jeg er imponeret.
Med venlig hilsen Tumpen
Nå men min "ultiamtive" liste over destillerier, udemærker sig ved at være dem der har opereret i Skotland i min levetid. Dvs. siden 1974, så er der nogenlunde styr over hvor mange, hvorhenne osv.
Jeg har ikke lige i sinde at lægge en liste op, så glemmer jeg sikkert et enkelt eller to, men man kan jo altid kigge ind forbi eks. whiskyfun eller andre steder, det er cirka de samme destillerier Serge og mange andre har med.
Peter
Den bedste dram er den næste dram!
Hvad er din holdning til listen?
Jeg tror nok det PB mener - hvad er din holdning til den liste Hering har postet (den ultimative liste i denne tråd) - og ikke så meget hvad du selv har på din egen liste...Jeg har ikke lige i sinde at lægge en liste op, så glemmer jeg sikkert et enkelt eller to, men man kan jo altid kigge ind forbi eks. whiskyfun eller andre steder, det er cirka de samme destillerier Serge og mange andre har med.
Hvad menes der egentlig med det ?
Der er vel så og så mange destillerier, og der lukker og genåbner konstant nogen.
En liste over destillerier er aldrig mere rigtig end den dag bliver lavet
Mange bøger lister destillerier, men hvor langt tilbage man går i lukkede destillerier er altid lidt flydende.
Og så er der jo bastardaftapningerne der ofte forvirrer billedet
Jeg er enig med Peteys at en praktisk liste er en liste over destillerier der har produceret indenfor en overskuelig årrække (tilbage)
Destillerier der har produceret langt tilbage i tiden kan dog have akademisk interesse, men tilhører man nørd-katagorien anbefaler jeg Misako Udo's bog
MacDeffe
PS
Og til sidst lige en bemærkning til Herning. Han har åbenbart store problemer med at lave lister. F.eks har han også fuldstændigt misforstået hvad en "search og destroy" liste er
Hvad mangler der ?. Daftmill udover de nævnte
Citat; OrdbogenUdtrykket "Den ultimative liste" går mig lidt på!
Hvad menes der egentlig med det ?
ultimativ adjektiv <-t, -e>
Betydning og brug; det endelige eller mest ekstreme af sin art
Synonymer;
endegyldig
betingelsesløs
definitiv
endegyldig
ufravigelig
uigenkaldelig
uomgængelig
Døm selv om listen er "ultimativ"