Stauning Whisky - Salg af de første flasker

More
15 years 1 week ago #17904 by Jan_

Der er vist noget med at Ørbæk bryggeriet også vil lave whisky. Men om de er gået i gang ved jeg ikke.
Derudover er der det bornholmske projekt som er over tre år gammelt (se beskrivelse i sidste forrige nummer af Malten)

Det giver så 4 Danske destillerier... Ikke lige Skotske forhold, men mere end Irland :D

Peter


Njah, der er vist også noget i gang på Troldhede Mikrobryggeri - i hvert fald fortalte de om deres planer på sidste års ølmesse, hvor de også fremviste (fake) demo flasker.

De havde vist også planer om at sælge en 3 år til omkring en tusse. Mener at de både ville lave en malt og en rye. Men på deres hjemme side nævnes ikke noget om alt dette - så måske har de droppet det igen.

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17919 by JEJ
Hvad angår antallet af destillerier, så kommer der snart et mere. Jeg har et projekt i gang i Midtjylland, hvor jeg i løbet af i år har et nybygget microdestilleri klar. I øvrigt det først i Danmark, som er bygget specielt til whiskyproduktion. Så der bliver efterhånden en håndfuld produkter, hvor pris og kvalitet kan sammenlignes.

Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17923 by Towle

Hvad angår antallet af destillerier, så kommer der snart et mere. Jeg har et projekt i gang i Midtjylland

Hvorfor?

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17930 by Peteys

. I øvrigt det først i Danmark, som er bygget specielt til whiskyproduktion.

Jens-Erik


Stauning folkene har jo købt og ombygget bygninger til at lave whisky destilleri i, så helt det første er det vel ikke.
Men held og lykke med det, glæder mig til at høre mere.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 week ago #17941 by JEJ
Der er tale om en ny bygning til et whiskydestilleri. Planerne har været undervejs i et par år. I løbet af i år står destilleriet klar med udstyr. Der er flere ting, der falder på plads i løbet af april/maj. Derefter kommer der mere nyt.

Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17943 by Towle
Jeg formoder ikke at det der afgør det hele er, om der er tale om nye bygninger? For mig er dine ambitioner og bevæggrunde interessante. Er du en lykkeridder som alle de andre? Gør du det fordi det er din hobby, eller satser du på kommerciel succes? Ikke at det rager mig, men det er væsentligt at få belyst, for hobbybryggere og destillatører overlever som regel kun så længe der er overflod og pengerigelighed i samfundet. Er du derimod målrettet og har et seriøst og gennemtænkt projekt, har du måske en chance.

Jeg forstår dog ikke hvorfor det er så helvedes interessant at starte mikrodestillerier i alle andre lande end netop Skotland. Det er plagiat og tilfører næppe branchen noget nyt. Og dog ... underlige røgninger, spektakulære fade og andet gøgl vil helt sikkert afvige fra den traditionelle whisky, men så er det vel ikke whisky længere?

Jeg er ikke noget ondt menneske og ønsker alle, der har fremdrift god vind, men jeg forbeholder mig at være skeptisk. Jeg tror ikke at trenden med mikrowhiskies slår an.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17944 by Duffer
Hvis man udelukkende åbner et destilleri med det formål at tjene penge og leve af ens hobby skulle man nok have været ude noget før.
For ganske få år siden hvor interessen for øl var på sit højeste og hvor ingen havde hørt ordet finanskrise, åbnede der et microbryggeri på hvert treide gadehjørne. Man forlangte rask væk 45 kr. for en halv liter flaskeøl i forretningerne og salget gik godt.
Mange af disse bryggerier er nu lukkede eller på vej mod konkurs.
Lad mig nævne i flæng, Fanø Bryggeri, Baggårdsbryggeriet i Holstebro, Jensens Bryghus i Horsens, Brøckhouse i Hillerød, Bredlunds Bryghus i Slagelse, Mundelstrup Bryghus ved Århus, - salget er styrtdykket.....
Mit gæt er at afsætningen på luksusvarer som malt whisky vil få kæmpe udfordringer de næste par år...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17945 by Laur
Sikken en flok "gnavne gamle mænd" der er her på sitet ;-) Hvorfor ikke bare glæde sig over at der findes nogle eventyrlystne danskere i det jyske der er villige til at løbe en risiko til glæde for vores ganer (og forhåbentlig også for deres egen pengepung).
Kom ud og nyd det gode påskevejr og nyd en dram, det være sig skotsk, irsk, amerikansk, japansk, tysk eller måske endda på et tidspunkt dansk.
Ovenstående er skrevet med et "glimt i øjet" så spar mig for galden ;-)

mange påskehilsner
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17946 by Macdeffe
Held og lykke Jens-Erik

"Hvo intet vover intet vinder" er der jo et gammelt ordsprog der siger..

Og jeg håber da også der endelig kommer et dansk destilleri jeg kan støtte med samme glæde og forventninger som respektive forehavender ovre på den anden side af nordsøen

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17947 by Towle

Hvis man udelukkende åbner et destilleri med det formål at tjene penge og leve af ens hobby skulle man nok have været ude noget før.

Jeg er ikke uddannet økonom, men noget siger mig, at det er etableringsomkostningerne (og den efterfølgende forrentning af den investerede kapital) der er altafgørende.

Selve driften koster jo ikke alverden, med mindre man vælger at sige op i en vellønnet stilling. Korn, vand og nogle aflagte fade bør ikke få nogen til at gå i knæ, men financieringen af den årrække der går, inden der kommer reelle gysser i kassen, kan være lang og træg.

Er man først kommet på den anden side, skulle det være muligt at tjene penge på lagret sprit.

Men jeg fatter stadig ikke ... nå, pyt.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17948 by Macdeffe
Nu behøves man jo ikke vente i mange år med at sælge sit produkt. Ret mange sælger newmake fade, enten hele eller andele.

Andre sælger flasker på forhånd. Nogle til 250,- med 1 års ventetid andre til 1000/1200 eller endnu mere med 3års ventetid

Så man kan nemt få gang i et salg. Hvis det er det man vil

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17949 by Towle
Jamen, jamen ... jeg forstår skam så udmærket, at man er nødt til at sælge newmake for at få nogle penge i kassen, men hvor interessanet er det?

Jeg har smagt newmanke fra mange destillerier og intet af det har bare i rimelig grad mindet mig om hvad der venter mig. For mig smager det meste newmake af slivoviz - blommebrændevin.

Alle kneb gælder. Om man sælger ufærdig whisky (= ren sprit), eller om man aftapper på en forhåndsbestemt dato og sælger 3,0 år gammel whisky, er for mig inderligt ligegyldigt. Det er og bliver nørdobjekter og har ikke det fjerneste med whisky at gøre. Når/hvis man oven i købet tager fantasifulde priser for "produktet", er vi i min optik langt ude over grænsen for det der har med whisky (= scotch whisky) at gøre og disse fakes rangerer, for mig, på lige fod med de "fantastiske" og "sjældne" produkter der faldbydes af "Det Bedste" og "Franklin Mint".

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17951 by Macdeffe
Jeg er sådan set enig Towle, men jeg forsøgte at påpege at man kunne sælge fade som køberen selv var herre over !

MD

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 days ago #17960 by JEJ
Selvom "Towle" blev betegnet som en sur og gnaven mand, så er jeg da egentlig enig med ham i langt det meste. For det først så er "rigtig whisky" Skotsk. For det andet, hvis man kun laver det for at lave en plagiat, er der ingen grund til at ulejlige whiskyverdenen med flaskerne. For det tredie, hvis man gør det for at tjene hurtige penge, så er det nok nemmere at være aktiespekulant, her skal man dog trodsalt have fingrene op af lommen, samtidig med at der hviler mange kritiske øjne på en.

Med Towles sidste indlæg forstod jeg hvad ham mente med "hvorfor". På nuværende tidspunkt mangler jeg stadig nogle elementer i forhold til at "gå ud" med historien, så jeg nøjes med at komme med lidt af mine overvejelser.

Mine planer er ikke at sælge new make eller når spritten er fyldt på fad. Jeg vil sælge når whiskyen er klar til at blive solgt. Jeg har en aftale med nogle mastertastere, som med mellemrum skal følge udviklingen, og først når der bliver sagt "go" bliver det tappen. Hvornår det så er, må tiden vise.

Det er selvfølgelig dyrt at stablere et destilleri, men selve produktionen er nu heller ikke billig - fade nye eller brugte er ret dyre. Men det er indregnet i konceptet.

Min plan er at lave en whisky, som på den ene side er "rigtig" og på den anden side, har et særkende - jeg er selvfølgelig overbevist om at det lykkedes, men det vil tiden jo vise. Mit mål er klar. Jeg er mest interesseret i at sælge flaske nr. 2, for det betyder at flaske nr. 1 var værd at smage. Det kunne lyde naivt, og jeg er meget bevidst om at når skotterne har brugt flere hundrede år på at udvikle deres produkt, så gør en dansker det ikke bare lige.

Men nu var det egentlige tema jo salget af Staunings kommende whisky i 2012. Udviklingen i debatten gik i retning af antallet af (kommende) destillerier, hvorfor jeg gav mit besyv med.

Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.194 seconds