Bedre aftapninger

More
14 years 7 months ago #18734 by Macdeffe
Bedre aftapninger was created by Macdeffe
I løbet af de sidste 3-4 år har jeg set en række destillerier der er kommet med et betydeligt bedre produkt

Dette skyldes både ændrede produktionsmetoder (Se Lars Knudsens tråd om cuts) men også at de ansvarlige har ændret deres vatting og alkoholprocent. Det skulle ikke undre mig om det faktum at standard versionen er un-chillfiltered har en stor del af æren

Balblair
Havde en forholdsvis anonym standardaftapning. Relanceres ca. 2007 som vintage med en 10års 1997 som "standard". Forhøjet alkoholprocent til 46. Bedre vatting/uncf ?

Ledaig/Tobermory
Deres nye standard 10års produkter er klare forbedringer. Da jeg bemærkede på destilleriet at produktet var klart bedre end jeg huskede var deres egen kommentar "It used to be feinty"

Deanston
Samme ejer som Tobermory (Burn Stewart). Ny bottling strength 46.3%. Anonym halvdårlig aftapning tidligere, nu en klart forbedret version. B-S har også Bunnahabhain, jeg har ikke bemærket samme løft her, men den var selvfølgelig meget god før i tiden også !

Glenkinchie
Da Diageo havde de 6 Classic malts var dette en 10års. Jeg husker den som lidt kedelig og lidt sprittet. Nu er det en 12års og et klart forbedret produkt. Kompleks og det man måske forventer fra en lowlander. Let krop og blomster/kage mix i næsen

Tomatin
Igen en whisky der før i tiden var extraordinær kedelig, efter min mening. Jeg Havde fornøjelsen at smage det meste af deres nye serie på whisky fringe og hvilket comeback. Jeg var ikke den eneste der havde deres nye 18års som absolut favoritdram på hele messen!. Også deres 15års imponerede mig (ny)

BenRiach
Ja, de nye ejere har virkelig sat dette destilleri på landkortet

Ingen regler uden undtagelser. Jeg syntes ikke specielt Tomintoul, Glencadam, Scapa og Longmorn er kommet ud af anonymiteten

Er der andre der har bemærket lignede fra andre destillerier ?

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18739 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Bedre aftapninger
Det er en fin observation, Deffe og dejligt, hvis det går i dén retning. Jeg kommer umiddelbart til at tænke på GlenDronach, hvor vi sikkert, ligesom fra BenRiach, kan forvente en del nye aftapninger. Den nye 15 års Revival er en markant og gammeldags sherrywhisky, der efter mine begreber er en forbedring fra den gamle 15 års OB'er. Nu er sherrybalancen nærmest perfekt.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #18740 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bedre aftapninger
Jeg fik et meget godt indtryk af Glendronach på fringe. Deres tidligere aftapninger havde dog et godt rygte i forvejen, i hvert fald hos mig. Jeg syntes dog også de nye her var ret gode. Alkoholprocenten er steget fra 40 til 46 og mon ikke de nye er ufiltrerede. jeg har en af de gamle 15års stående og planen er at smage den op imdo en af deres nye en dag

De serverede en 16års single cask som half time orange (se tråden om fringe) og den kom på min to-buy liste !

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.139 seconds