Kilchoman, Islay

More
8 years 3 weeks ago #33831 by Flying-E
Kilchoman, Islay was created by Flying-E
Hej Malt-Mates,

Er der nogen der har erfaring med Kilchoman på Islay?

De er det nyeste destilleri på øen, men de har jo nærmest lavet 500 forskellige aftapninger!!! ;)

Jeg søger en "Benchmark" hvad destilleriets whisky angår, alá Ardbeg, der har deres 10 årige.

Nogen der har sludder/sladder/ erfaringer? :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 weeks ago #33832 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Kilchoman, Islay
Tjaaa

Deres bourbonfadaftapninger minder en del om hinanden. Ung Islay whisky, med en snert af newmake. Kradsbøstig, men egentlig ok whisky når man ser på alderen. Selvom de nørmer sig de 10år er det meste de after vel nok 5-7år gammel. Nærmere 5 end 7

Deres ikke-bourbonfads aftappede whisky bærer meget præg af de fade de kommer fra. Personligt syntes jeg disse (i 95% af tilfældende) smager alt for meget af svovlkomponenter og er nærmest udrikkelige. Da de fleste mennesker er knapt så senstive overfor svovl som mig har de ikke de samme problemer med Kilchoman

Indtil videre har jeg ikke smagt en Kilchoman jeg fandt var god nok til at komme på min hylde. Men det kommer nok. Jeg køber heller ikke de andres Islay destilleries tilsvarende aftapninger (Perpetuum, Laphroaig QC osv) der heller ikke bærer præg af at være whisky af stor klasse

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
The following user(s) said Thank You: Flying-E

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 2 weeks ago - 8 years 2 weeks ago #33836 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Kilchoman, Islay
Jeg har et positivt indtryk af Kilchoman og finder den rå styrke charmerende i de fleste udgaver, jeg har smagt fra dette destilleri. Nogle af de første Denmark Casks var glimrende og værd at gå efter, hvis man søger rå, uforfalsket Islay-whisky i fadstyrke.

Men entry level, tjah...
Mit bud bliver Loch Gorm 3rd Edition /2015, 46%, hvor mine personlige smagsnoter lyder:

duft: tørv, sødlig tjære, ristet pølse, noget råd eller måske fårepels og våd hund. Kippers, saltvand - ekstrem maritim. Blæk. Tandlægeklinik

smag: sødlig røg og fisk, tang og strand. Ikke så fremtrædende som duften. Finishen byder dog dejligt ind med havvand og et tørt tørvebid.

Ganske interessant og finurlig dram, som i min bog får 86 point på 100-skalaen.

Venlig hilsen
Lars

ps: R.I.P. John MacLellan, en ypperlig repræsentant for skotsk whisky.
Last edit: 8 years 2 weeks ago by JimTaggart. Reason: tilføjelse
The following user(s) said Thank You: Flying-E

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 2 weeks ago #33839 by Flying-E
Replied by Flying-E on topic Kilchoman, Islay
Jeg siger tusind tak for kommentarer/erfaringer.

Jeg har det lidt på samme måde som dig, Macdeffe, mht. Kilchoman.

-Og Taggart,- dine smagsnoter hvad Loch Gorm 3rd angår, virker så interessante at mit næste køb nok må være sådan en flaske!

Endnu en gang tak for jeres tid! :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.149 seconds