Smagning for fadejere i Århus på søndag

More
18 years 5 months ago #7037 by Towle
Søndag den 27/11 afholder WhiskyOwner/Qualityworld en smagning i Håndværkerforeningen i Århus for dem der har fadandele hos dem. Jeg og konen kommer naturligvis og vi skal smage følgende fra Norse Cask-serien:
    Mortlach 1994 58.7%
    Strathmill 1992 på 64% aftappet 2005
    Longmorn 1990 på 54,9% aftappet 2005
    Vatted Islay 1991 på 59,2% aftappet 2004
    Brugerolle, Cognac Grande Champagne 1989 på 58,3% aftappet 2004
    Glen Grant 1967 44.2% aftappet 2005
    Rechlerich 1964 på 53,5% aftappet 2005
Nogen der har smagsnoter til nogle af ovenstående? Er der nogen fra dette forum der skal med?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago - 18 years 5 months ago #7038 by Dragen
Vi kommer mindst en håndfuld fra dette forum her.
Jeg har haft fornøjelsen af at smage på et par stykker af dem før (whiskyerne - ikke dem fra forum) - og skal nu bl.a. smage Rechlerich for 4'de gang .... mums... den skulle man have købt da man havde chancen.

Man kunne jo håbe på at Royal Lochnagar 1977 og Glen Grant 1967, som stadig er i salg, kommer deropad i smagen ... og så skal man jo slå til nu......

vi ses :twisted:
Last edit: 18 years 5 months ago by Dragen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7039 by MacNiels
Kigger også forbi..

Ummmm - Rechlerich.. ja det bliver så min 3.gang og ærger mig også idag over ikke at ha' få den købt da dem havde den "rigtige" pris.

Vi ses

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7040 by karlejnar
Jeg kommer også - er vist med i "håndfuld'en"

Ja det bliver hyggeligt - har kun smagt "Rechlerich" én gang før. Har ikke smagt nogen af de andre, glæder mig især til de andre Speyside're: Mortlach, Strathmill, Longmorn og ikke mindst Glen Grant.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7041 by jones
Ja, Rechlerich til Whiskymiddag på Hilton i Kastrup den 12. og igen til 30+ på Cockney Pub i lørdags og nu igen på søndag.

Whiskyguderne tilsmiler os for tiden.

Jeg krydser fingre for at den kommende Glen Grant er på højde med det fad som de leverede til Salling i forbindelse med genåbningen.

Vi ses på søndag.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago - 18 years 5 months ago #7042 by Sparholt
Kommer også!

Og har ikke smagt en eneste af dem endnu!

Ses.

Frank

Har andele i Laphroaig 1987 og Highland Park 1991.
Last edit: 18 years 5 months ago by Sparholt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7043 by Macdeffe
Kommer desværre ikke :-(

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7044 by JimTaggart
Som repræsentant for os ulykkelige stakler, der (endnu) ikke har fadandele hos Whiskyowner/Qualityworld kan jeg kun ønske jer god smagning. Ser frem til at høre om jeres smagsoplevelser. En enkelt Norse Cask kan jeg dog glæde mig til - Mortlach'en er med mandag i Salling.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7045 by MacChristensen
Tja - jeg ville gerne, men vi har firmajulefrokost lørdag aften, så jeg må vist hellere tilbringe søndagen med at sikre, sofaen ikke løber nogen steder ! :wink:

Men god fornøjelse

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7048 by fao
Jeg og konen (finansielle partner :D ) kommer også, det bliver hyggeligt at møde nogle af dem fra dette forum.

Frank

PS. Hvor mange andele og i hvilke fade har i andel i :?: Selv har jeg i Longmorn 1990, Mortlach 1994, Laphroaig 1987 samt Highland Park 1991

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7049 by Towle
fao skrev:

Jeg og konen (finansielle partner :D ) kommer også, det bliver hyggeligt at møde nogle af dem fra dette forum.

Jeg tager også hy... æhhhh... konen med, så det skal nok blive en hønsegård.

PS. Hvor mange andele og i hvilke fade har i andel i Selv har jeg i Longmorn 1990, Mortlach 1994, Laphroaig 1987 samt Highland Park 1991

Vi har en andel i Laphroaig-fadet, men har skam lyst til flere. Men man skal jo også have drukket skidtet og det er nok den hænger for vort vedkommende. Vi er langt fra færdige med standardaftapninger og der er endnu mange destillerier vi slet ikke kender, så alt for mange gange fire flasker i fadstyrke, ville simpelthen blokere barskabet. Der er trods alt grænser for hvor mange liter to mennesker kan nå at konsumere :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7050 by Dragen
Jeg skal give dig hønsegård "“ så må vi se om du når at opdage hvad der rammer dig"¦.

Har selv andele i alle de nuværende og et par af de 'gamle' fade og vælger i øvrigt IKKE at købe alle standardaftapninger. Rigtig mange ting smager man jo på smagninger og i venskabeligt samvær "“ og meget af det er der så ingen grund til at købe efterfølgende"¦ der er spændende flasker nok derude som venter.
Desuden kan man jo vælge at gå sammen med nogle andre om andele, så man kan sprede sine interesser lidt.

Vi ses søndag"¦

Mvh
Dragen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7052 by Macdeffe
Jeg har andel i Laphroaig (4 flasker) Lochnagar (2 flasker) og Glen Grant (2 flasker)

Har desuden købt en andel i min mors navn af glen grant. Jeg håber IKKE hun har fået en mail som andelsindehaver, da hun først får certifikatet i julegave :-) . Det tror jeg nu ikke, da jeg ikke har opgivet hendes mailadresse :-)

Desuden har jeg flaske stående derhjemme af Tomatin, som jo var en fantastisk aftapning

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7054 by Towle
Dragen skrev:

Jeg skal give dig hønsegård – så må vi se om du når at opdage hvad der rammer dig…

Av, av, av... jeg havde - med skam at melde - ganske fortrængt, at vi jo har en spion fra spindesiden iblandt os. Tø-hø, det skal sgu nok blive festligt :D

Munter hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7056 by Towle
Æhhh, den der 40 års Rechlerich - hvad er det for en fætter? Jeg glæder mig som et bagerbarn i et spil kegler til at smage den, men jeg kunne da godt tænke mig at vide lidt om hvilket destilleri den kommer fra.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7057 by MacNiels
Udrag fra: www.qualityworld.dk/whiskyowner/ ... e_fade.asp

Kommentarer:Destilleriet er kendt for at slæbe alle der nævner deres navn på en flaske i retten. Der er tale om et prisvindende destilleri, der er kendt for deres uafhængighed. Destilleriet er etableret i 1836, og siden 1865 ejet af den familie, der den dag i dag "“ 6 generationer efter "“ stadig ejer destilleriet. Navnet må desværre forblive ukendt, men tilknytningen til Blairfindy farm og Ballindalloch Estate kan måske hjælpe en med at spore sig i rigtig retning. Idyllisk placeret i Banffshire med det 840 meter høje Ben Rinnes i baggrunden er destilleri i sandhed placeret i dalen med det grønne græs. Vi har set uafhængige aftapninger fra dette destilleri under navne som "

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7058 by karlejnar
Hej Kurt

Den kommer fra "The distillery that cannot be named" og som ligger i "Valley of the green grass". Også sommetider solgt under navnet "Ballindalloch", som ligger i området.

OK spøg til side - det er vist sluppet ud, at det er en Glenfarclas. Den var med på Cockney-smagningen i lørdags.

Du kan roligt glæde dig - "flydende jule-kager" :wink: :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
18 years 5 months ago #7059 by André
Replied by André on topic Smagning for fadejere i Århus på søndag

OK spøg til side - det er vist sluppet ud, at det er en Glenfarclas


Folk har selvfølgelig lov at gætte, men vi kan selvfølgelig ikke bekræfte de konklussioner, der kommer ud af disse gætterier - men ja, det er vist en offentlig hemmelighed :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7062 by JimTaggart
Som en af de "nysgerrige udenfor ejerkredsen" ses vi så alligevel. :D
Er sikker på det bliver en dejlig begivenhed!
Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7103 by karlejnar
Og jeg gentager mig selv igen igen - Endnu en kanonsmagning :D

En stor ros til David for en fremragende smagning :D

Her er så mine noter:

Norse Cask - Mortlach 1994 10år 58,7%
Gylden farve. Duft af malt, blomster, sød frugt (blommer). Kraftig smag af frugt og syltede bær. Henkogte æbler og pærer. Lidt ung men med en frisk smag - mere en sommerwhisky end én til denne årstid. Fra et bourbonfad. [4]

Norse Cask - Longmorn 1990/05 54,9%
Gylden farve. Duft af sød frugt, vanille, syltede ferskner, chokolade. Smag af frugt (syltede frugter), senere antydning af fyldt chokolade. Fra en bourbon barrel. [4 ½]

Norse Cask - Strathmill 1992/05 64%
Gylden farve. Duft af malt, frugt og vanillesødme. Smag af malt, sød flødekaramel, søde bolsjer, antydning af coctailbær og vanilleis. Fra en bourbon barrel. [4 ½]

Pause med god hyggesnak om vores favoritemne, samt nosing af de to fadprover fra vor Octobarrel (Port Charlotte Fresh Bourbon Barrel) :D

Norse Cask - Glen Grant 1967/05 44,2%
Gylden farve. Duft af frugt, vanille, "cognac". Smag af syltede pærer, rosiner, (ingen sherry). Fra et hogshead. David mente det var sherry, men efter beskrivelsen (lav kant om låget som på en barrel) og smagen passer det bedre med et bourbon hogshead. [4 ½]

Norse Cask - Brugerolle, Cognac Grande Champagne 1989/04 58,3%
Mørk gylden og lidt rødlig farve. Duft af chokolade, "café au lait", "cognac", rosiner, menthol! . Smag af blomster, mørk farin, nødder. Single Cask Cognac, som har været lagret i England fra ung alder. [4]

Norse Cask - Rechlerich 1964/05 40år 53,5%
Mørk farve. Duft af tørrede frugter, rosiner, lidt dadler/figner. Tyk smag af frugter. Lang let bitter eftersmag. En klassiker. [4 ½]

Norse Cask - Vatted Islay 1991/04 59,2%
Lys gylden farve. Duft af sød tørv, malt, røg. Smag af sød tørv, røg, malt, vanille. En ung Islay, som den skal være. Lidt endimensionel men med den der "lige i fjæset" søde tørv, jeg godt kan li'. [4]

:P :P :P :P :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7106 by Towle
Jeg kan kun tilslutte mig Karl Ejnars udsagn: Kanonsmagning og et rigtig godt arrangement. David er en levende og engageret fortæller :D

Jeg øvede mig i at gøre mig nogle notater, men det er nok begrænset hvad folk får ud af dem p.g.a. min ringe erfaring i sligt, så jeg vil kun komme med et par kommentarer.

Mortlach'en var meget lys i farven og særdeles frisk og ungdommelig. Lidt skarp, men et par dråber vand gjorde den rundere og åbnede op for noget sødme. Davis anbefalede at smage på den sålænge den endnu var kold efter turen i bagagerummet fra København, og det var ikke ilde. At den skulle gå godt til fisk, kunne vel komme an på en prøve, men det lyder ikke usandsynligt. Så vidt jeg fik fat i, overvejer man at hælde halvdelen af fadet over og give den finish i et romfad og det synes jeg da lyder spændende.

Longmorn var betydeligt fyldigere og mere krydret. Tydelige noter af vanille og slik. Underligt nok fornemmede jeg efter et par dråber vand, at den føltes mere tør. I hvertfald brændte den lidt mere i kindbakkerne, men den var stadig dejlig olieret.

Strathmill var på 64% trods sine 13 år på fad. Jeg havde nok forventet at den var ret sprittet, men det var den nu ikke. Den var - trods koncentrationen - behagelig at drikke. Jeg fandt at den blev lidt mere syrlig med vand, men samtidig lidt federe. Ikke dårligt.

David beskrev Glen Grant som et af de mest oversete Cognac-destillerier uden for Frankrig. Det er ikke helt ved siden af. Masser af svedsker og mørke, krydrede nuancer. En meget dejlig whisky.

Cognac'en levede helt op til WhiskyOwners smagsnoter. Den havde alt det en rigtig god Cognac skal have + en hel del mere. Særpræget for en Cognac at være, men det var jo netop det der var så spændende.

Også Rechlerich var jeg jo meget opsat på - dels ud fra beksrivelsen og dels ud fra de mange roser den har fået i dette forum. Og jeg blev ikke skuffet. Det er uden sammenligning det ypperligste jeg har smagt. En virkelig himmerigsmundfuld. Desværre vil prisen på 4.700 for en flaske jo æde en hel måneds whiskybudget, så jeg tøver lidt med at slå til :wink:

Og så skal jeg hilse at sige, at vi fik Islay. En vatted, som i mistænkelig grad smagte hen ad de Caol Ila's jeg har smagt i tilsvarende alkoholprocent. Hvor meget Laphroaig der var i, får vi nok aldrig at vide. Superrepræsentant for øen :D

Det var mine to cents.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7130 by plesner

Og jeg gentager mig selv igen igen - Endnu en kanonsmagning


Det lyder som om der virkelig er noget at se frem til, når Qualityworld holder den samme smagning i Københavnsområdet i starten af det nye år - også selv om jeg har smagt flere af dem i forvejen. :)

Med de karakterer, der bliver givet, lader det til, at Qualityworld er rigtig gode til at finde de helt rigtige fade.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.265 seconds