Forslag til flasker??

More
18 years 4 months ago #7303 by MacL
Forslag til flasker?? was created by MacL
Hej Alle
Jeg skal lave en lille smagning for nogle whisky-begyndere og jeg skal derfor finde nogle repræsentanter for de forskellige smagsnuancer man kan finde i gode whiskys.
Altså, jeg skal finde en whisky der smager udpræget meget af malt, en der smager meget af fad, sherry, krydderi/frugt og røg/peat.
Er der nogen der kan komme med nogle gode forslag til værdige repræsentanter for disse fem kategorier? Og evt. hvor jeg skaffer dem?!
Er der andre kategorier jeg skal ha' med i stedet? -det skal jo heller ikke være for kompliceret for disse nybegyndere.
Jeg vil med vilje ikke lave smagningen med "de 6 klassiske" - da jeg ønsker at lære folk at sætte smag på en eks. meget krydret eller meget maltet whisky.
Jeg ser frem til nogle spændende forslag.
På forhånd tak
MacL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7304 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Forslag til flasker??
HVor bor du henne af i verden ?

Jeg syntes først og fremmest gå efter noget meget almindeligt og billigt. Dine nybegyndere kan så selv eksperimentere selv med "mere spændende" aftapninger senere :-)

Glenfiddich 12y (let speysider)
Laphroaig 10y (klassisk røget whisky)
Highland Park 12y (God allrounder, let røget, let sherry)
Highland Park 18y (Samme i ældre udgave)
Glenfarclas 105 (Kraftig sherry)

ALt sammen whisky der er meget billigt og kan fås de fleste steder

Dette giver i hvert fald 5 forskellige whiskyer i stil og alder, hvor man bl. andet kan prøve nogenlunde det samme i 2 aldre

Man kan sagtens finde lignede ting fra andre steder, det er ikke så vigtigt i en begyndersmagning.

Det kommer selvfølgeli an på dit budget, men hvis du gerne vil have en der smager meget af fad syntes jeg Springbank 100 proof er et godt bud. Den er sikkert bare svær at finde og dyrere - og så kan dine begyndere måske ikke engang smage det - Og cask strength skal man helst være lidt påpasselig med at servere for begyndere -det er simpelthen for meget - men min erfaring siger mig at Glenfarclas 105 lige går, da den er SÅ sherry præget (Og en fremragende whisky)



MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7314 by MacL
Replied by MacL on topic Forslag til flasker??
Tak, MacDeffe!
Jeg vil tage dine forslag med i overvejelserne. Jeg havde i forvejen tænkt på Laphroaig 10yo og en Springbank af en slags. Jeg tror 105'eren både vil være for kraftig og for dyr, men jeg skal overveje det.
Andre forslag er selvfølgelig velkommen, men da det er begyndere synes jeg også at prisen skal holdes nede.

MacL, Viborg

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7315 by Duffer
Replied by Duffer on topic Forslag til flasker??
Hvis du ikke vil stå "slatterne" bagefter, findes de fleste af de ovennævnte også i 33 cl. flasker i en sampak af tre flasker.
Jeg har også set disse samples hos Macallan, Balvenie, Bowmore og flere andre kendte producenter.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7324 by WhiskyMadsen
Replied by WhiskyMadsen on topic Forslag til flasker??
Hej
En mulighed for at få noget forskelligt til få penge er
www.coop.dk/nettorvet/show_produ ... id=6063736
Dalmore black-isle er ret sherry præget
Tamnavulin har jeg ikke smagt,
og jura har jeg ikke smagt længe, men skulle dog ikke være specielt vellykket.
pakken kan også findes i udlandet set til 40 euro, så der er ikke sparet noget ved det.

En billig singelmalt med maltpræg er Glen Moray 12 år 40 % kan med lidt held findes i fakta til under 150kr. De har lige haft 8års udgaven på bud til 125, men den kender jeg ikke.

Har du begrænset dig til skotsk singelmalt? hvis du vil have noget frugtagtigt så var "Jameson" irsk blended en spændende mulighed (tilbud Bilka 120kr normat ca 150kr)

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.210 seconds