Højdepunkter

More
18 years 4 months ago #7379 by Macdeffe
Højdepunkter was created by Macdeffe
Nu rinder 2005 ud

God Jul og godt nytår til alle. For mig var det et rigtigt godt whiskyår og jeg forventer mig meget af det næste :-) . MacNiels har luftet hans "nytårsforsætter" , nogle betragtninger vi alle vel er enige - det kan vel kun være pengepungen der brokker sig en gang imellem.

Vi bliver vel alle mere søgende i vores smag -se bare på Towle. Det er vel ikke mere end ca. 1 år siden hvor han ikke kunne overse at drikke andet en standardaftapninger til 300-500 kr. (måske der er nogen der kan finde hans indlæg før jeg bliver sagsøgt for injurier :-) )

Nu har manden købt en flaske Rechlerich !. Bare det var mig :-)

For mig var årets højdepunkter følgende (i tilfældig rækkefølge)

Ping 1 smagt på sprutmessen. Helt friske smagsløg kl 9 om morgenen. Det var fantastisk. Jeg var ½ time om at nyde mine 2cl :-)

Rundtur på Glenfarclas med George Grant efterfølgende vertikalsmagning af en del af deres single cask produkter, inkl en 46 år gammel 1954'er der var helt fantastisk

Luksussmagning med Al Jones på Cockney d. 19 November med 6 fantastiske whiskyer og især Rechlerich fra Caskowner (også en Glenfarclas). Beskrevet en del her på siden, forståeligt nok

Vertikalsmagning hos G&M med Linkwood fra 30erne 40erne 50erne osv
(Det var nok ikke så smart at Deffe Dummernakke havde været til 2 smagninger før samt pubbet den hele dagen... :-) )

*************************************************

Nogle gange får man serveret eller køber noget whisky der virkelig overrasker dig. Meget bedre end man umiddelbart forventede . For mig var de store overraskelser i 2005 :

Bruichladdich Baraille : Rigtig god velafbalanceret sherry aftapning

RMW Isle of Jura 5y. Stor overraskelse. Dette destilleri står ikke på min top 10 liste, og hvis jeg endelig får en rimelig aftapning derfra, plejer det at være en ældre en fra SMWS. Stor tak til Vivi for at servere denne :-)

Whiskyshop's special aftapning af Deanston. En sherryaftapning. Helt fantastisk intens og vi havde omtrent drukket hele flasken før jeg fandt ud af at det var 40% og ikke en cask strength


*************************************************

Årets skuffelser :

Ingen. Whisky smager altid godt :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7381 by Duffer
Replied by Duffer on topic Højdepunkter
Årets højdepunkter var for mig WhiskyLive London - specielt Glenrothes Masterclass.

Bedste whisky - Berrys Own Selection - Springbank 1968 - ganske enkelt fremragende

Den whisky der passede dårligst til mine smagsløg var nok Lagavulin Pedro Ximenez :cry:

Dårligste whiskykøb var nok Finlaggan, hvilket har været med til at jeg er ganske meget på vagt overfor "discount" whisky.
Jeg måtte forære den væk...

Til højdepunkterne hører også en del private smagninger her i Esbjerg og Brabrand.

Jeg har i 2005 nu lært at omgås røg - specielt SMWS 114.4 fandt jeg rigtig god... :roll:

Jeg ser frem til flere private smagninger samt Limburg 2006 og hvad der ellers måtte dukke op...

God jul her fra det vestjyske...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7384 by linnet
Replied by linnet on topic Højdepunkter
Årets højdepunkt for mig må ganske givet være at min dejlige kone, havde besluttet sig til at fejre min fødselsdag i Skotland - sammen med mine venner - pragtfuld tur - Tak til Jens Tholstrup for rundvisningen på Glenfiddich og tak til Martim Markvadsen for en pragtfuld aften på Craigellachie hotel

Som I kan se er det ikke noget problem med whisky og kvinder de 2 ting kan sagtens mikses.

Årets bedste whisky har i mit tilfælde nok været www. falster. pragtfuld Whisky som desværre har en meget høj fordampningsprocent når proppen er pillet af. ( den holdt ikke en uge)

Banf 29 år fra Duncan Taylors rarest of the Rare er udnævnt til min julewhisky og har desværre den samme høje fordampningsprocent, men pyt det er pragfuld med en god whisky.

Åh ja ikke at forglemme www på Falster med DMWA 10 år jubilæum og gode smagninger.

Alt i alt et godt år for whisky.

God JUl og må der ligge gode flasker under træet til jer alle


Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7385 by Towle
Replied by Towle on topic Højdepunkter
Macdeffe skrev:

Vi bliver vel alle mere søgende i vores smag -se bare på Towle. Det er vel ikke mere end ca. 1 år siden hvor han ikke kunne overse at drikke andet en standardaftapninger til 300-500 kr. (måske der er nogen der kan finde hans indlæg før jeg bliver sagsøgt for injurier :)


Jamen jeg står skam ved mine handlinger og udtalelser og der er stadig standardaftapninger der har en permanent plads i mit skab: Laphroaigh (CS) 10 år, Talisker 10 år, Macallan 12 år, Ardbeg Ten og sikkert flere. Jeg må dog medgive alle de gode og velmemende mennesker, der allerede den gang forudså, at jeg nok skulle falde til patten, jo selvfølgelig har fået ret: I dag går jeg efter det specielle og har på det seneste fået smag for gamle aftapninger. Jo, jeg har en 25 års Talisker, men efter at have smagt bl.a. Rechlerich og den gamle Glen Grant fra Norse Cask-serien, er jeg blevet lækkertørstig. Nu vil jeg se blod! :D

Heldigvis ser de nu ud til, at der kommer et whiskylaug op at stå i Viborg. Første sæsons program er sendt ud og det giver jo netop mulighed for at smage, hvilket vel er vigtigt, så man ikke har for mange fejlkøb i 1000 kr.'s klassen ;-)

Nu har manden købt en flaske Rechlerich !. Bare det var mig :)


Hvis vejen skulle falde forbi Viborg.... :twisted:

Venlig hilsen (og glædelig jul til alle)
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7387 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Højdepunkter
Af begivenheder vil jeg nævne WWW Falster. Det var min debut på Falster og sikke en weekend. Især om lørdagen faldt drammene i en lind strøm, der sprængte min tidsfornemmelse og gav mig masser af indtryk. Måske var det den lettere befippelse over det hele, der gjorde, at jeg desværre ikke nåede at lægge smagsløg til den efter sigende formidable Strathisla, som akademiet har fået aftappet. Der var dog andre lækkerbidskener både fredag og lørdag...

Det har været en glæde at møde nogle af jer til et par private smagninger, som også står højt på whiskybarometret 2005.

Af konkrete whiskies iler jeg med at fremhæve den fantastiske 21 års Teaninich fra The Bottlers, hvis intense og dybe smag fik smilet frem og sendte strømme af velvære gennem min krop. Wauuw!! Jeg mener, den kan fås i Salling til 995 kr.

Springbank's 12 års Bourbon Wood (Wood Expressions), som til en smagning hos en vinhandler spontant fik mig til at udbryde til de omkringsiddende: "Jeg får lyst til at holde jer allesammen i hånden".

Brora 1982 i en 20årig Rare malts-udgave, Caol Ila, 10års G&M's reserve, Bruichladdich Infinity, Clynelish 1976 28års i Murray McDavid Mission IV, Ardbeg Kildalton... Og så er lavlandets whiskyer ved at glide godt ind i min whiskyhorisont.

Og hvad er det Jesper Fårekylling siger: - Intet år uden en overraskelse og dem fik jeg da også nogle stykkker af i løbet af året. Fx. en flot Bruichladdich på 15 år fra Whisky Galore-serien. Det var som at spise en af min barndoms flødekarameller (altså karamel på den gode måde) Desuden trængte rosiner frem i smagsindtrykket. Den bedste Laddie og den bedste Galore, jeg endnu har fået!

En 28 års Coleburn fra Old Malt Cask-linjen fik også øjenbrynene til at hæve sig. Coleburn får generelt ikke særligt høje karakterer hos diverse whiskyguruer, men det behøver man heldigvis ikke være enig i. Fine nuancer og efterårsblade.

Jeg er taknemmelig for at have krydset veje med flere glimrende whiskies end her nævnt, og jeg ser trygt frem mod et super whiskyår 2006. Vi ses derude...

Venlig hilsen og glædelig jul
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7388 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Højdepunkter
Fin tråd - Gode minder skal vel deles med andre ....

Mine største whiskyoplevelser i 2005 er nok følgende:

1. En god tur til den jyske vestkyst med 3 venner (Uldall imellem - En rigtig god whiskyven !! - Ja bedre end det , en rigtig god ven), hvor halvdårlig golf og god whisky var hovedemnet. Højdepunkterne var uden tvivl Uldalls Caol Ila Platinium - Douglas Laing - 25 years CS og en 30 års Glenfiddich som jeg havde medbragt. God weekend ....

2. WWW Falster - Især smagningen med Jens og Ian fra Glenfiddich/Balvenie fredag aften var stor. Hvor laver de dog god whisky, hvis man giver det lidt tid på fadet ..
Smagningen med Lago og Duncan Taylor var også en kæmpe oplevelse - Deres gamle whiskyer (Peerless) er bare så gode .. Kunne godt blive husets whisky hos mig, men de koster ligesom kassen ...

3. Lidt private smagninger- En 30 Glenfarclas, der blev nydt til golfherrernes afslutning i Fredericia Golf Club - super god dram ..
En 1969 G&M Mortlach 27 years - Sådan skal sherry matured whisky smage ... En 26 år gammel Ben Nevis 1970 53,2 % - Western highland helt på toppen ... Og ikke at forglemme en 25 Balvenie Single Cask, som er som kompleks som noget kan blive ... Og så til sidst mine egne fadprøver af Springbank 1999 - Sherry Butt og Bourbon Barrel, der lover rigtig godt for min 3. alder ....

4. Den Bookers True Barrel Kentucky Very much Straight bourbon 63,2 % som jeg nyder very straight lige nu som dette skrives ..

God jul og et rigtigt godt whiskyår 2006 - Der er meget at se frem til ...

Slainte - Jørn G. - Fredericia

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7389 by WhiskyMadsen
Replied by WhiskyMadsen on topic Højdepunkter
2005 står for mig som det år hvor min whisky interresse virkelig tog fat.

Sidste år blev jeg far til et par tvillinger, og så fik jeg brug for en hobby, der kunne dyrkes i stilhed mellem kl 21.00 og 22.00. - Det har vist sig at man også kan på andre andre tidspunkter.

Mit nytårs-forsæt var derfor "At drikke mere og bedre whisky", og det har jeg holdt!

Årets whiskymæssige højdepunkt er der ikke tvivl om:

Caol Ila smagningen hos Vivi og Steen i Brabrand. - Jeg sidder nu og drikker det sidste af en OMC 18yo 1984.

Årets helbredsmæssige lavpunkt kom så iøvrigt dagen efter!

Det har været spændende at følge med på forumet, og det bliver det sikkert og så i 2006.

God jul og godt nytår

Jakob, Skørping.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7390 by plesner
Replied by plesner on topic Højdepunkter
Interessant tråd. Jeg kan se, at jeg ikke har deltaget i nær så mange whisky-orienterede ting, som så mange andre herinde.

Min største whiskyoplevelse var helt sikkert Qualityworlds minimesse, hvor jeg fik lejlighed til at smage en række fremragende aftapninger, som jeg ellers kun havde hørt om.

Smagsmæssigt har de mest positive oplevelser været: The Bottlers 21 års Clynelish, Teaninichs 21 års også fra The Bottlers, Norse Cask Glen Grant 38 års og en 20 års Brora fra 1982 fra Rare Malts serien. De tre sidstnævnte står i skabet og Clynelish'en skulle være lige på trapperne.

Som relativt ny indenfor denne spændende hobby har det været både interessant og lærerigt at følge med herinde.

Rigtig god jul.
plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7391 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Højdepunkter
Jeg syntes også der har været mange højdepunkter i 2005..... Skal nogen fremhæves må det blive Whiskylive i London, hvor det blev til en del master classes - og som Michael skriver, så var Glenrothes en fremragende Masterclass, kun overgået af Diageo ´s Special Releases - hvor vel også året bedste whisky blev indtaget - en 30yo ob Brora - hold da op....!!
Ellers har der jo været mange gode stunder hos Vivi & Steen, hvor specielt 20+ smagningen, var intet mindre end for vildt.....!! Her kørte hele seancen i et niveau, man kun finder som afslutning på en normal smagning!

2006 - tja jeg ser frem til en tur til Limburg i april, og ellers lader jeg mig overraske !!

Kan alle have en rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår !!

Slainte
Jesper
(der åbnede hans Norse Cask 38 yo Glen Grant i forgårs, for der skal jo en ordentlig dram til i aften !! :wink: )

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Müller
  • Visitor
  • Visitor
18 years 4 months ago #7392 by Müller
Replied by Müller on topic Højdepunkter
Det er svært at vælge blandt alle de fine oplevelser 2005 har budt på.
Men mit bud på de nye jeg har nydt i 2005 kunne være følgende.

Årets topsmagninger:
Springbank 25y Millennium
Highland Park Ping - Juul's
Highland Park 18y
Springbank Rum Wood
Springbank 32y
Macallan 10y Cask Strength

Årets Hype:
Springbank Hazelburn

Årets skuffelser:
Macallan 18y Fine Oak
Longrow Tokaji

Årets overraskelse:
Glenrothes 1984

Husk at whisky skal drikkes mens du kan.

Müller

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7395 by Towle
Replied by Towle on topic Højdepunkter
Müller skrev:

Husk at whisky skal drikkes mens du kan.

Ja, for når flasken er tom, kan man ikke drikke mere :shock:
Godt nytår og velkommen på whiskynyt.dk

Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7397 by jones
Replied by jones on topic Højdepunkter
Årets højdepunkter for mig omfatter den nævnte Whisky Live London med blandt meget andet Diageo Special Releases Brora 30, Berry Bros Springbank 35 og en række Signatory Vintage, ikke mindst Brora 22.

Brora var faktisk min tema-whisky i år, hvor jeg havde sat mig for ikke at være nærig, men købe tingene som de kom inden de bliver for gamle til at nyde, men kun gør sig som samlerobjekter. Temaet for 2004 var Port Ellen af samme årsag.

Årets Brora-kup: en 13 års Blackadder 1982/1995. Det bliver spændende at opleve en ung Brora i en tid hvor de yngste nye aftapninger er mindst 23 år.

Qualityworld/Hilton whiskymiddagen hører også med til årets gyldne whisky-øjeblikke. Det må gerne gøres til en årlig tradition.

Værtskabet ved den første Whiskynyt smagning i august var også et personligt højdepunkt. Begivenheden blev så venligt modtaget at det gav mulighed for at dele whisky-oplevelser med ligesindede indtil videre i Esbjerg og Ålborg og førte til et fast whiskyværtskab på Cockney Pub, Århus.

Årets privatsmagninger med diverse temaer under værtskab af Vivi og Steen i Brabrand fortsætter i det kommende år. Jeg må kraftigt opfordre folk i andre byer til at tage ideen op. Ved at samle kræfterne fra vores barskabe, kan vi lave oplevelser som slår enhver forhandler/importør smagning.

Årets absolutte nedtur: lukning af Scotspain. Stig var suverænt den person i branchen som gennem det seneste par år gjorde mest på et helt personligt plan for at udbrede interessen. Synd at der ikke kunne blive en god forretning ud af det for ham.

Forventninger til 2006

Året starter godt med Cragellachie Hotel Speyside udflugten midt i januar.

Whisky Live London og den danske whiskymesse droppes til fordel for den meget roste Limburg Whisky Fair i april. Her er der store, store forventninger.

Jeg har ikke valgt en tema-whisky for 2006. Jeg tror snarere det bliver noget med fokus på gamle aftapninger, 30 år og ældre.

Det er noget som jeg for alvor fik smag for i 2005 og den linie fortsætter fremover.

Og hvem ved, måske tager jeg mig endelig sammen og kommer til Wild Whisky Weekend.


Godt whisky nytår til alle,

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7401 by solarex
Replied by solarex on topic Højdepunkter
Højdepunkt: At smage en whisky i KB Hallen, der nåede nye højder for nydelse og fuldkommenhed.

Lavpunkt: At skaffe flasken, og blive i tvivl om det var den whisky jeg smagte.

Lavpunkt 2: ScotSpain. Plus min dårlige samvittighed over ikke at have købt de flasker, jeg havde udset mig hos Stig. De flasker var sikkert ikke nok til butikkens overlevelse, men alligevel.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.269 seconds