Lowlanders Ball

More
18 years 2 months ago #7765 by MacNiels
Lowlanders Ball was created by MacNiels
Lowlands er ikke kedelig!

Vi var en lille flok whisky nørder der var en smut igennem Lowlands på godt og ondt - mest godt

Først vil jeg dog lige sige tak til Vivi og Steen for igen at ligge hus til og tak til alle jer andre som var med.

Rækkefølgen var lidt atypisk, da vi smagte efter hvilket destilleri det kom fra. Så vi startede med Auchentoshan
Jeg vil prøve at fremhæve en enkelt her, som jeg synes var lidt ud over det sædvanlige: Auchentoshan, 17 y, 51.0 %, Bordeaux finish.CS. 1 of 3600 bottles. 8 years in bourbon barrels 9 years in Saint-Julien Bordeaux wine casks.
En speciel aftapning, men Bordeaux finishen passede perfekt til denne Auchentoshan synes jeg. Komplex, med noter af både destilleriet og en hints fra rødvinsfadet.

Herefter kom turen til Littlemill.
Littlemill, 1990, 15 y, 56.6 %, SMWS Dist. april 1990 Bott.. 2005 1 of 243 Bottles. First Fill Barrel. Denne var i en klasse for sig. En masse søde noter, jeg fandt aldrig rigtig hvad det var, men den tiltalte mig rigtig meget, en rigtig overraskelse.
Jeg er også nødt til at nævne: Littlemill, 1967, 33 y, 49.1 %, Iain Mackillop and Co. Ltd., 28.February 1967/October 2000, Cask No.668, Bottle no.015
En rigtig dejlig gammel sag, smagte ikke af lowlands, men der er bare et eller andet ved sådan en gammel svend som har arbejdet godt med fadet.

Vi skulle igennem 7-8 Bladnochs, det var lige i overkanten for mig. Jeg tabte ganske enkelt tråden på et tidspunkt, men fandt dog et par stykker som bør fremhæves.
Bladnoch, 14 y, 55.8 %, John McDougall's Selection. SC Natural Strength.
Bottle no. 115/250. NCF. No additives. Cask No. 3317 og Bladnoch. 15 y. 57.4 % Jamaican Rum Finish. Hand bottled. Cask #5146. SC.
NCF. Finished for 18 month in a Jamaican Rum Cask

Disse to var måske dem som skildte sig mest ud, det kan tænkes at det er derfor jeg nævner dem her. Den 14års var en rigtig flot sag og på den 15års havde rum fadet givet et lækkert sødt hint af sukkerrør hvilket passede fremragende på denne Bladnoch.

Ved Rosebank som var næste destilleri i rækken kunne man virkelig fornemme forskellen i de forskellige aftapninger. Den første, Rosebank, 13 y, 46.0 % fra Dun Bhegan havde sødme og et strejf af røg eller måske peber?
Rosebank 1990, 14 y, 46%, Coopers Choice var derimod mere anonym, dog med en hvis sødme, men ellers en nermest modsætning til Dun Bhegan'en

St. Magdalene var ikke lige nogen succes hos mig, jeg ved ikke helt hvad det var der gjorde at de bare ikke tiltalte mig, men blot konstatere at jeg endnu ikke har smagt en St. Magdalene der skulle med hjem.

Herfra vil jeg ikke nævne flere, mine smagsløg var ved at være godt brugte, så der kom ikke noget fornuftigt ua f de sidste.
vil dog nævne at der var Linlithgow, Glenkinchie, Inverleven og Tomatin tilbage. Håber nogle af i andre kan lidt om disse.

Stor tak for en dejlig aften (igen)

MacNiels

PS. bemærk at der ikke er kørt stavekontrol på det (igen) :-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7769 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lowlanders Ball
Jeg vil også sige tak for en god lørdag i godt selskab og en speciel tak til værterne...
Det var rigtig hyggeligt :D

Mit kendskab til Lowlands er ret begrænset og jeg har også nedtonet Lowlands gennem årene.
Der var dog kun kvalitetswhisky på menuen, men skal man være ærlig - blev jeg (heldigvis) ikke fanget
Heldigvis - fordi jeg syntes jeg har nok at gøre med de andre distrikter.

Littlemill, 1990, 15 y, 56.6 %, SMWS Dist. april 1990 Bott.. 2005 1 of 243 Bottles. First Fill Barrel. Denne var i en klasse for sig. En masse søde noter, jeg fandt aldrig rigtig hvad det var, men den tiltalte mig rigtig meget, en rigtig overraskelse.


Ja, det giver jeg 100% ret i. Det var, efter min mening, dagens bedste...
Endnu en SMWS kvalitetsaftapning...

Rosebank 1977 23-y, 53.6% Rare Malts var også rigtig god.
Og endelig Rosebank 1990, 14-y, 61.4% SMWS 25.35 var på top 3 hos mig.

Dermed ikke sagt de andre var kedelige / dårlige, men bare ikke noget der fangede.

Rosebank 13-y på 46% var atypisk Lowland. Ved en blindsmagning ville den garanteret ikke blive karateriseret som værende en Lowlander.

Efter det normale program, blev der udskænket Macallan / Bladnoch Forum - en Tomatin Bladnoch Forum og en anden variant - af Tomatin Bladnoch Forum.

Og efter det;
Talisker Limited Edition CS 59.2% Limited - only at destillery
Caoil Ila Signatory 1979 - 56.4%
Spirits of Scotland - Ardbeg 1996 - Refill Bourbon
G&M Rare Old Highland Park 1970 - 40%
G&M Bladnoch 1991 - 54.8% - Refill Bourbon
Cambeltown Loch - 21-y - (Springbank)
Norse Cask Selection - Mortlach 1994 - 58.7% Qualityworld
Bunna 1978 - 27-y
Peerless Bunna 1967 - 40.2%
The Bottlers Mortlach - 18-y
Bowmore Vintage Signatory 1976 - 20-y - 52.6%

Der kan godt være smuttet et par stykker... :oops:

Og ikke at forglemme - Vivis Islay æblekage - var det 60 cl. whisky der var i...? (vi var 11 personer...)
Men den smagte rigtig godt...

Ja, jeg måtte have to Panodiler i morgen...

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7770 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lowlanders Ball
Jeg vil også sige tak for en god lørdag i godt selskab og en speciel tak til værterne...
Det var rigtig hyggeligt :D

Mit kendskab til Lowlands er ret begrænset og jeg har også nedtonet Lowlands gennem årene.
Der var dog kun kvalitetswhisky på menuen, men skal man være ærlig - blev jeg (heldigvis) ikke fanget
Heldigvis - fordi jeg syntes jeg har nok at gøre med de andre distrikter.

Littlemill, 1990, 15 y, 56.6 %, SMWS Dist. april 1990 Bott.. 2005 1 of 243 Bottles. First Fill Barrel. Denne var i en klasse for sig. En masse søde noter, jeg fandt aldrig rigtig hvad det var, men den tiltalte mig rigtig meget, en rigtig overraskelse.


Ja, det giver jeg 100% ret i. Det var, efter min mening, dagens bedste...
Endnu en SMWS kvalitetsaftapning...

Rosebank 1977 23-y, 53.6% Rare Malts var også rigtig god.
Og endelig Rosebank 1990, 14-y, 61.4% SMWS 25.35 var på top 3 hos mig.

Dermed ikke sagt de andre var kedelige / dårlige, men bare ikke noget der fangede.

Rosebank 13-y på 46% var atypisk Lowland. Ved en blindsmagning ville den garanteret ikke blive karateriseret som værende en Lowlander.

Efter det normale program, blev der udskænket Macallan / Bladnoch Forum - en Tomatin Bladnoch Forum og en anden variant - af Tomatin Bladnoch Forum.

Og efter det;
Talisker Limited Edition CS 59.2% Limited - only at destillery
Caoil Ila Signatory 1979 - 56.4%
Spirits of Scotland - Ardbeg 1996 - Refill Bourbon
G&M Rare Old Highland Park 1970 - 40%
G&M Bladnoch 1991 - 54.8% - Refill Bourbon
Cambeltown Loch - 21-y - (Springbank)
Norse Cask Selection - Mortlach 1994 - 58.7% Qualityworld
Bunna 1978 - 27-y
Peerless Bunna 1967 - 40.2%
The Bottlers Mortlach - 18-y
Bowmore Vintage Signatory 1976 - 20-y - 52.6%

Der kan godt være smuttet et par stykker... :oops:

Og ikke at forglemme - Vivis Islay æblekage - var det 60 cl. whisky der var i...? (vi var 11 personer...)
Men den smagte rigtig godt...

Ja, jeg måtte have to Panodiler i morgen...

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7771 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Lowlanders Ball
Tusind tak for en herlig whiskydag. At være sammen med jer gode mennesker er en sand fornøjelse. En særlig tak til vores værter Vivi og Steen. Min mave har i dag fortalt mig, at jeg ikke skulle have spist så meget af det velsmagende æble-banan-øl-brød og den forrygende æblekage, men hvem kunne lade være, når det kulinariske udbud var i så høj en klasse.

Lavlandet er ikke dét område af whiskyverdenen, der er mest berømt, ej heller dét område, som jeg smagsmæssigt kender mest til. I de seneste par år har jeg dog til diverse smagninger fået nogle glimrende whiskies, der er yderst værdige repræsentanter for denne region. Jeg så derfor frem til at stifte yderligere bekendtskab med lavlandets ædle dråber. Jeg blev ikke skuffet.

De bedste dramme på dagen var for mig:

- Auchentoshan, 1978 25 år fra Old Malt Cask-serien. 1 af 174 fl. og naturligvis på 50%. Duften er et kompositorisk pragtstykke af stor balance - en balance, som går igen i smagen, der er brusende og med en tør snert i afslutningen.

- Bladnoch, 14 år John McDougall's Selection, Cask 3317, fl. 115/250, 55.8%.
Denne whisky dufter som at gå ud i en blomstermark. Luftig og perlende, flot og fyldig.

- Littlemill 1990/2005 15 år, SMWS. En af 243 fl. 56.6%.
En sødlig duft af risengrød med kanel og sukker. Fin, komplex smag af kogt frugt. En julewhisky i februar!

Af overraskelser vil jeg nævne den omtalte Rosebank 13 års fra Dun Bheagan, der forbløffede mig noget med sin røgsmag. Nogen stor whisky var den dog ikke. En Inverleven på 16 år fra Old Malt Cask var gansk skøn og frisk og en Linlithgow 1975 30 år fra Signatory duftede som forunderlig slik.
Udenfor det officielle program brillierede en Mortlach fra The Bottlers, 18 år Cask 2378, 57%. Dette er en nærmest fuldendt whisky!

Dagen derpå har den østjyske luft haft godt af mig, kroppen har været lidt usikker og vandhanen er blevet flittigt frekventeret.
De kære lavlændere vender jeg gerne tilbage til også fremover.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7773 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Lowlanders Ball
Tjaaa jeg mistede sansen for at smage på whisky omtrent halvvejs, så det var ikke så sjovt

Jeg nåedde dog at få bekræftet at rum-finish ikke er mig. Men det er finish nu oftest ikke. Rødvinsfinishen syntes jeg også var halvunderli, men den kunne da drikkes

Jeg nåede kun til og med Bladnoch, derefter smagte alt ens for mig

Jeg vil dog fremhæve OMC Auchentoshan og RM Bladnoch

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7776 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Lowlanders Ball
Var det bare mig, eller var der lige i overkandten af tilmeldte flasker denne gang?

Bør vi skære lidt ned på mængden? 8 Bladnoch var oven ud rigeligt, halvdelen kunne ha' gjort det for mit vedkommende.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7777 by jones
Replied by jones on topic Lowlanders Ball
Antallet af flasker var vist ikke "værre" end det plejer at være, men jeg følte at det gik rigeligt stærkt for sig især under første halvlege.

Jeg tror vi skal dvæle lidt mere ved tingene.

Der er jo tid nok til det.

M.v.h.,

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7784 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowlanders Ball
Først vil jeg også lige rette en stor tak til Vivi og Steen for rammerne og I/os andre for de mange fremragende flasker, vi fik lov at smage. Og tusind tak for den formidable menu af "fast" føde - ja den æblekage var himmelsk :P :D

Med hensyn til antallet, så checkede jeg lige 4 af "menukortene".
Springbangers Ball: 21 Springer'e + 5 "outsidere" = 26.
Caol Ila: 19 (+én ekstra) + 6 "outsidere" = 25 (+1)
Bunna/Laddie: 9 Bunna'er + 10 Laddie'r + 5 "outsidere" = 24
Lowland: 23 (+2 ekstra) + 3 "outsidere" = 26 (+2)

Så antallet har jo været ca. det samme hver gang. Problemet er nok at styre de ekstra, der kommer på hen ad vejen. Men jeg tror også Al har ret i, at vi nok går for hurtigt frem i starten. (Hvad ved jeg om det, jeg er jo altid bagefter :wink: )
Og så kunne man jo også hver især springe nogen over, hvis man synes, der er for mange. Men på den anden side er man jo også nysgerrig efter at smage på det, der tilbydes. Der må jeg jo nok indrømme, at jeg er mere nysgerrig end mådeholden, i al fald i starten. Og så må jeg jo også tage min del af skylden for at der kommer en ekstra flaske på hist og her.

Måske er løsningen at holde strikt på et "officielt" program med 2 malt pr. deltager. Evt. ekstra må så komme uden for programmet, hvor hver især så selv kan vurdere, om der er "plads" til flere, eller om det er synd og skam at byde de "opbrugte" smagsløg på flere gode malts, som jo ville komme bedre til deres ret om de var kommet i den officielle del. Ups - blev det for knudret formuleret :oops:

Og jo Niels - 8 Bladnoch's er nok for mange - det var hér vi gik lidt "amok" og smed 2 ekstra ind. Det kunne vi jo have ladet være med :oops: Ja der var jo egentlig nok Bladnoch til en selvstændig smagning.

Kiggede lige igen på kortene - var der ikke markant flere cask strength denne gang?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7785 by Duffer
Replied by Duffer on topic Lowlanders Ball
Jeg hører til dem der syntes det gik lidt for stærkt - så Karl Ejnar - du er ikke den eneste :wink:
Måske kunne man gøre det sådan, at alle medbringer en tema flaske, som vi så får 1.5 cl. af
Jeg hørte at Al var kommet i besiddelse af 1.5 cl. proppe...
Så kunne man medbringe hvad man lyst til - til fri afbenyttelse bagefter :?:
Jeg har det lidt svært ved at lave en "blend" af så fine whiskies og derefter hælde det i vasken.
Og har i samme åndedræt, også lidt svært ved at sige nej til så gode aftapninger. :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7786 by MacLars
Replied by MacLars on topic Lowlanders Ball
Jeg vil godt starte med et stort tak til Vivi/Steen for at skabe de perfekte rammer omkring en dag i whiskyens tegn. Det var jo en herlig dag med mangen dejlig dram! Udtrykket "Karakterløse/kedelige lowlands " blev i den grad skudt til skamme - ikke at jeg har nogen forestilling om at nogen realistisk forventede at vi ville nå igennem udvalget og sige "Kedeligt! ingen smag, ingen karakter, ingen ingenting..." ;-)

Jeg blev virkelig positivt overrasket over Bladnoch'erne, af en eller anden grund har de ikke stået særligt højt på min liste, men det gør de nu. Generelt set synes jeg det var fremragende whisky det meste, så jeg har lidt svært ved at finde en favorit, men SMWS Littlemill'en tror jeg vinder med en hårsbredde foran Bladnoch 14 og Auchentoshan 17 med Bordeaux-finish.

Jeg vil nok mene at med den mængde CS-aftapninger/bonus-whisky der var på dagen, så var det (for mig) nødvendigt at holde liv i et "living-glass" for ikke at gå helt omkuld. Det kan selvfølgelig være træls at skulle "kassere" resten af en forøvrigt fremragende whisky, men det kan jo være nødvendigt.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7788 by jones
Replied by jones on topic Lowlanders Ball
Jeg tror ikke der var flere cask strength aftapninger end f.eks. til Port Ellen.

En skrappere begrænsning af flaskernes antal er næppe en god løsning. Vi mødes netop af nysgerrighed omkring hvad hinanden har at byde på og vi har kunnet håndtere mængden mange gange før.

Men det at to deltagere valgte at gå tidligt, mens en af værterne gik i seng ved ni-tiden tyder på at noget var anderledes denne gang og jeg er sikker på at det var et meget højt udgangstempo der gjorde udslaget.

Vi kom sent i gang med det egentlige program efter 1 -2 velkomstgenstande. Måske skulle vi gå straks i gang kl. 14 lige så snart alle er samlet og nøjes med en halv times spisepause/frisk luft.

Hvis vi satser på kl. 14 - 21 til et "program" på 24 whiskies, giver det godt 6 timer eller 4 gange 1 cl i timen.

Det klarer vi vist alle uden videre. Og så kan diverse ekstranumre og overraskelser komme bagefter. Vi vil sikkert værdsætte dem mere når vi har pacet os bedre under forløbet.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7789 by BH
Replied by BH on topic Lowlanders Ball
Det lyder til at i havde en rigtig hyggelig dag med at smage på lowland.

Og jeg er overhovedet ikke misundelig, eller træt af at jeg måtte melde afbud :cry:

Vi ses jo nok en anden gang omkring nogle spændende whiskies.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7805 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Lowlanders Ball
Med hensyn til Auchentoshan, 17 y, 51.0 %, Bordeaux finish.CS. 1 of 3600 bottles. 8 years in bourbon barrels 9 years in Saint-Julien Bordeaux wine casks. Så kom vi til at diskutere lidt hvordan sådanne rødvins fade er.
Jeg har ikke den store kendskab til rødvin, men mener at rødvins fade normalt er ret store, dvs. tusinliters klassen. Jeg skal ikke afvise at der findes andre fadtyper.
Hvad gør destillerierne ved disse fade, det samme som ved at andre, laver dem slet og ret om til den størrele de kan bruge?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7806 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Lowlanders Ball
Mit gæt er at de bruger fade af ca. hogshead størrelse (250l). Jeg så et italiensk ét af slagsen i Bruichladdich's nye bødkeri i 2004, og det havde den størrelse. Det så ret nyt ud, og så ikke ud til at være lavet af stave fra en større tønde.

I parantes bemærkes, at jeg har hørt/læst, at de mange sherry hogshead's der bruges, vistnok er lavet af stave fra Butt's. Egentlig synes jeg ikke helt, det lyder fornuftigt, da stavene jo så også skal forkortes. Se billedet - et sherry hogshead er kortere end en sherry butt. Derimod er refill bourbon hogshead samme højde/længde som en barrel, da stavene kommer derfra (og jo ikke kan forlænges) :wink:

Et andet argument mod at bruge store vinfade, er at der ikke sker nogen modning, når fadet er over en vis størrelse. Derfor bruger bl.a. Glenfiddich nogle kæmpefade til at opbevare Solera-malten før den hældes på flaske. Eller var det for at vie de tre forskellige typer malt, før de kommer i Solera-vat'en. Nu bliver jeg lidt i tvivl - æv - så skulle jeg have hørt bedre efter, da vi var der :oops:

Og endelig så jeg på "BBC Food" i går en udsendelse om fransk vin. De har jo i mange år industrialiseret driften, og derfor brugt ståltanke. Men nu er der ved at ske en forandring tilbage til gammeldags drift. (Lidt ligesom med de mange små mikrobryggerier indenfor øl). Her presser man nu igen druerne ved at trampe rundt i dem. Og vinen bliver lagret på tønder af ca. hogshead størrelse, der bliver stablet ligesom i et skotsk whiskylager.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.191 seconds