Ny forrygende Glenfarclas

More
18 years 1 month ago #8092 by jones
Blackadder Raw Cask smagning i fredags hos Skjold Burne, Århus, sluttede med en enkelt blindsmagning som viste sig at være en ny stor Glenfarclas under dæknavnet Blairfindy.

Alle der sætter pris på f.eks. Rechlerich (nu 4.400,-) og/eller den Scotch Malt Whisky Society 40 års (udsolgt) som jeg havde med på "Whisky som i gamle dage" forrige lørdag kan glæde sig til en ny storslået Glenfarclas til en usandsynligt rimelig pris (1.195,-)

Den er 53,7%, 35 år og ikke forsynet med nærmere info om datoer for destillation og aftapning. 406 flasker fra sherry butt. Den er ikke helt så rødsort som ovennævnte aftapninger.

Efter farven og duft/smag at dømme, har fadet været brugt i kort tid før denne fyldning. Derfor er den uden de beske, syrlige elementer som præger dem.

Den er ikke tynget af alderen, men bærer den med en friskhed som minder en del om Sallings Glen Grant 38 år.

Stor, stor whisky.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #8102 by Towle
Replied by Towle on topic Ny forrygende Glenfarclas
Al, du har lige lokket mig i føre (vel det modsatte af uføre?). Jeg måtte desværre melde afbud til super-luxus-smagningen i Århus for nyligt p.g.a. øjeblikkelig fattigdom og så kommer du bare her og fyrer hæmningsløst om denne Blairfindy. Nu har jeg måttet pantsætte min plæneklipper - som jeg alligevel ikke får brug for før om et par måneder - for at skrabe grunker nok sammen til en flaske.

Sammen med en god kollega på Vestas, som iøvrigt deltog i oldie-smagningen, har vi nu bestilt 2 flasker hos Skjold Burne i Århus, som meget generøst sender portofrit, når det er flasker i den prisklasse.

På trods af at det økonomisk vender den tunge ende nedad, vil jeg alligevel takke dig for anprisningen. Jeg er ikke et sekund i tvivl om din dømmekraft. :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 weeks ago - 18 years 3 weeks ago #8124 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas
Der står lidt om (Blackadder) Blairfindy på denne side;

www.blackadder.nu/newidx.php?pag ... f&site=INT

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 18 years 3 weeks ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #8126 by jones
Replied by jones on topic Ny forrygende Glenfarclas
For nu at holde tingene klart adskilte.

Den Blairfindy 40 års som Duffer viser er selvfølgelig ikke den nye Blairfindy 35 års som jeg omtaler.

Denne 40 års er aftappet december 2004 og jeg kender den ikke personligt.

Jim Murrays Whisky Bible giver den 71 point og kalder den "hugely disappointing."


Al J.[/i]

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 weeks ago #8127 by caskdk
Replied by caskdk on topic Ny forrygende Glenfarclas
Det er nogle år siden at vi har haft Blairfindy 40 år importeret til Danmark, og det i meget lille antal.
Den af Jones omtalte 35 års er det desværre også snart slut med så man skal være hurtig. På de tre smagninger vi havde i sidste uge med Robin Tucek var det (sammen med Port Ellen) den mest populærer whisky, og det har efterfølgende kunne ses på vort lager af Blairfindy. Vi prøver at få fat i noget mere, men jeg er desværre ikke superoptimist her.
Robin Tucek sagde noget meget rammende om enkeltfads aftapninger fra Blackadder. Hvis du finder noget du godt kan lide så køb når du har muligheden. Måske er det forsent om få måneder.
Jeg vil gerne omskrive det til alt hvad der er tilgængligt af enkeltfadsaftapninger. Det er meget begrænsede "oplag" vi snakker om så ligemeget om det er fra det ene eller andet firma så gælder denne "tommelfingerregel"

Claus FC Vin
Importør af blandt andet Blackadder

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8145 by caskdk
Replied by caskdk on topic Ny forrygende Glenfarclas
Ang Blairfindy 35 y.

Her idag er den udsolgt fra vores lager, de sidste flasker røg hertil morgen.
Så vidt vi ved er Skjold Burne Århus den eneste vinhandel der har nogle tilbage på hylderne, så det er nok hos dem hvis man skal sikre sig en flaske. Held og Lykke.

Hvis vi mod forventning kan skaffe flere fra Blackadder giver vi besked.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8180 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas

Den Blairfindy 40 års som Duffer viser er selvfølgelig ikke den nye Blairfindy 35 års som jeg omtaler.


Så skulle billedet være rigtig :?
Men det var egentlig for at vise en Blairfindy Blackadder :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8188 by BigMac
Replied by BigMac on topic Ny forrygende Glenfarclas
Jones skrev:

Efter farven og duft/smag at dømme, har fadet været brugt i kort tid før denne fyldning. Derfor er den uden de beske, syrlige elementer som præger dem.


Har du yderligere smagsnoter på den end ovenstående :?:


Den ser godt nok lækker ud :D
Må hellere få en, mens de stadig findes... :wink:

HAPS :!:

/Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 weeks ago #8191 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas
Den findes... i Tyskland
Jeg er blevet lovet to flasker til afhentning i Limburg

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8205 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas
I følge "pålidelig kilde" fra Limburg WhiskyFair er denne Blairfindy "noget" ældre end de opgivne 35 år. :D

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8206 by caskdk
Replied by caskdk on topic Ny forrygende Glenfarclas
Hej

Den er 35 år som der står på etiketten.
Her lige tjekket det hos Blackadder og 35 år er dens alder.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8207 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas
Ja, men det blev oplyst at den er noget over 35 år (tæt på de 40)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8208 by caskdk
Replied by caskdk on topic Ny forrygende Glenfarclas
Hej

Jeg snakkede med Robin Tucek igår. Han siger den er 35 år.
Hvorfor man lige med et mærke som Blairfindy skulle flaske feks 39 år gammel whisky i og så kalde den en 35 års ved jeg heller ikke. Den 35 års er ligesom alt andet Blairfindy enkeltfads aftappet.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8209 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ny forrygende Glenfarclas
Det var Robin Tucek der fortalte det!

Han blev spurgt om det var det samme som han nævnte under en smagning på messen i Kolding for nogle år siden. Nemlig at han hellere ville sælge en super god 35 årig, end en god 40 årig.
(Derfor krymper han af og til alderen, hvis han føler at prisen kan bære det).

Robin opfattes af nogle som en idealist, der er kommet langt med hans principper.
At sælge god whisky til gode priser.
Han oplevede i begyndelsen, at han havde svært ved at sælge gammel whisky til billige priser.
Folk troede at den måtte komme fra et dårligt fad.
Så hvorfor ikke sætte en alder på flasken der passer til den pris som man kan sælge den til.
Så er det jo bare en ekstraordinær god aftapning!

Og så var der jo tale om nogle flasker der var i overskud, efter at en kunde havde bestilt x antal flasker fra et sherryfad...
Så mon ikke profitten allerede var i hus!

Det kan da godt være at han ikke føler at det er hensigtsmæssigt at dele sådan information med sine importører!

Uanset hvad - jeg glæder mig til at få proppen af.... :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 weeks ago #8210 by caskdk
Replied by caskdk on topic Ny forrygende Glenfarclas
Hej Michael

Har snakket med Robin igen. Han mener du må have misforstået det. Så her er vi så påstand mod påstand uden vi nok kommer videre.
Jeg vil tilslutte mig dine ord lettere omskrevet: uanset hvad så lad os nyde den. ( min prop er nemelig blevet løsnet og indholdet går desværre hurtigt nedad.
God Påske herfra

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.257 seconds