Brora dag vel overstået

More
17 years 8 months ago #9032 by jones
Så blev Brora-thon afviklet.

Sådan ser 23 Brora aftapninger ud når de samles i en have i Åbyhøj. Første række er 70'erne. Anden række er 80'erne.

De to små prøveflasker foran, vil jeg overlade til Carsten at forklare.

Tak til alle deltagere for den gode whisky og det gode humør, som vist blev bedre og bedre undervejs.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9033 by jones
Replied by jones on topic Brora dag vel overstået
Lidt tættere på.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9037 by MacNoller
Replied by MacNoller on topic Brora dag vel overstået
Stor tak til Jones & Frue.

For en helt og adeledes veloverstået brora + diverse andre,
og et dejligt måltid i pausen.

Min første smagning uden for aalborg-city kan kun betegnes
som 99,9% vellykket den sidste 0,1% skyldes 30min forsinkelse
hos DSB på hjemturen.

Før lørdag 26/08 havde jeg kun smagt 1 brora aftapning, tog hjem
en hel del erfaring rigere.
(også ang. ting man kunne stikke i glasset, hmmmm Wallace).

Mellem de 4 OB'er og SMWS aftapningen der alle lå helt i top,
var det svært at kåre en vinder,
men det blev Brora 3'rd edition der fik 1st pladsen på min list.

Duncan Taylor 22yo Og Douglas Laing 22yo cask 1836, lå i top
blandt de resterende Brora's.

En Port Ellen 20yo Rare Malt at ta hjem på, det var nu heller ikk'
så ringgg endda..

Udover de gyldne dråber i glasset, var det også spændende at møde
folkene bag artikler & foto's lagt her på whiskynyt.dk.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9038 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Brora dag vel overstået
Også en stor tak til Al fra min side - det var et fænomenalt arrangement.

Det var en imponerende samling Brora vi havde fået skrabet sammen. Ligesom flere andre deltagere ville jeg nok hælde til 3rd edition, hvis en absolut nr. 1 skal udpeges. Alle flaskerne kunne dog uden problem få plads i min reol :-)
Med OMC svovl/gummi flasken som mulig undtagelse ;-)

Det blev også til en del ikke-Brora flasker, som bestemt heller ikke var at foragte. Hvis nogen har nedskrevet data på dem uden for programmet, må de meget gerne postes her.

30 min forsinkelse med DSB er ikke for noget at regne, når man skal rejse så "langt" som til Odense. Men det kan nu ikke tage noget fra smagningen. Det var en fantastisk oplevelse, tak til alle deltagere.

Mvh
(den anden) Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9039 by Wallace
Replied by Wallace on topic Brora dag vel overstået
Stor tak til Al for at tage initiativet til at afvikle denne Brora-smagning og for at lægge lokaler til.

Også en stor tak til Al og frue for dejlig mad - det var rigtig lækkert.

Det var en rigtig hyggelig dag i godt selskab med ligesindede Brora-fans.

Det store udvalg af Brora'er gav rig mulighed for at smage, hvor vidt Brora spænder. Netop denne alsidighed synes jeg er spændende og lærerig.

For mig var de største oplevelser de 4 30 års OB'ere. Jeg var også imponeret over de 4 Rare Malts samt over SMWS og Duncan Taylor aftapningerne.

MacNoller pas nu lidt på med, hvad du stikker i glasset :D

Mange gode hilsner
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9040 by MacChristensen
...også fra Esbjerg skal der lyde en stor tak - først og fremmest til Al & Marianne for at ligge matrikkel til endnu en fremragende smagning, og for at stå med en god gang mad !! Men også til jer 9 deltagere, der var med til at gøre dagen uforglemmelig. Mht whisky, så syntes jeg de 4 annual releases lå en klasse over de andre - og med 3rd som den absolut bedste - der udover skal den 27yo Fiskavaig (Talisker), som Al valgte at servere som extra nummer, også lige nævnes - nok noget af det bedste jeg har smagt fra det destilleri !!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9041 by Dragen
Replied by Dragen on topic Brora dag vel overstået
Tak for sidst alle sammen. Det var da en forrygende omgang whiskies vi fik tygget os igennem... både i og uden for program. Det var første gang at jeg på en vertikalsmagning kun har fundet én eller to som ikke burde komme med hjem og bo hos mig. Mums.
Super med en god gang mad i pausen - det var lækkert og bestemt også en fordel for den videre indtagelse af våde varer - tror da ikke at vi har machet det antal smagte whiskies før!?. Det var også sjovt at møde en del af de hoveder herindefra forum som man kun har 'læst' før - en sjov aften og dag :P

...og jeg er meget, meget imponeret over at 'nogen' for første? gang både kom til tiden og holdte hele dagen og aftenen... godt gået, he he :twisted:

Hilsen
Dragen
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9042 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Brora dag vel overstået
Også stor tak herfra til Marianne og Al for maden og for at ville ligge lokaler til.

Og Vivi, hvad mener du lige med det... Jeg er der altid til tiden, det er bare jer der kommer alt for tidligt. Og være der hele programmet igennem? Hvorfor sidde og nippe til en malt man ikke kan li'? Så kan man lige så godt tage lige fra hylderne derhjemme :-)

Inden vi gik i gang med den egentlige smagning, blev der serveret en Invergordon grain fra Duncan Taylor fra 1969. Det er en grain der slår mange single malts!

Så fik vi smagt på to samples som Serge fra Whiskyfun havde fundet til os. Carsten Hering kan sikkert fortælle mere om de to.

Jeg er ret enige med jer andre om at de fire annual releases er de bedste og med 3'ern som topscoren.
De fire Rare malts som kom lige efter imponerede mig også. Rigtig rigtig god whisky.

De to Clynelish vi fik i starten sammen med Oban synes jeg også skal nævnes, de var ret gode på hver deres måde.
Aftapningerne fra Signatory fra 1981 der kom efter pausen havde også høj kvalitet. Jeg mener dog at det var ærgeligt at den ene var på 46%. De to andre var ganske fremragende.

På nær en enkelt eller to OMC'er var resten også en sand fornøjelse. Jeg vil kunne til hver en tid finde plads til alle de flasker på hylden hvis det skulle være.

Der fløj jo hurtigt et par lækre bonus malts ind efter smagningen.
2 x Caol Ila, det første jeg tænkte var, er der ikke mere røg i? Dette skyldes nok at der var forholdsvis meget røg i nogle af de Brora vi fik.
Så fik vi Rare Malt Port Ellen på 20 år, Macallan fra Scotts' Selection fra 1979 og den sidste jeg fik var en Balvenie 25 års?? Alderen på den sidste kan jeg ikke huske, men trods de andre med røg og særdeles kraftige whiskies, så holdt den fantastisk!

Til sidst en stor tak til jer andre der var med til smagningen. Det var rigtig hyggeligt og ikke mindst sjovt at diskutere om en whisky lugtede af økologisk ko stald eller bare en almindelig ko stald :-)

Her er Brora menuen som den endte med at se ud:
www.whiskeynyt.dk/andet/privsmag ... n_menu.pdf

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9051 by jones
Replied by jones on topic Brora dag vel overstået
Her er "ekstranumrene" i vilkårlig rækkefølge med forbehold for hukommelsessvigt:


Jesper bød på:
Longrow, Scotch Malt Whisky Society 114.4, 14 år, 57,8%, 3.90

og jeg bød på følgende:

Balvenie, Single Barrel, 25 år, 46,9%, 7.11.74/ 16.10.00

Caol Ila, Douglas Drumlanrig, 15 år, 58,6%, vinter 87, sommer 03

Caol Ila, Juuls, 10 år, 56,2%, 94/12.10.04

Glen Grant, Salling, 38 år, 44,2%, 1967/9.05

Highland Park, Peerless, 34 år, 40,3%, 11.67/8.02

Invergordon, Peerless grain, 36 år, 51,8%, 12.65, 11.02

Macallan, Scotts, 22 år, 53,5%, 79/01

Port Ellen, Rare Malts, 20 år, 60,9%, 78/98

Talisker, ( Fiskavaig) The Whisky Shop, 27 år, 51,3%, 10.77/4.05

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #9053 by MacChristensen

Her er "ekstranumrene" i vilkårlig rækkefølge med forbehold for hukommelsessvigt:
Jesper bød på:
Longrow, Scotch Malt Whisky Society 114.4, 14 år, 57,8%, 3.90
og jeg bød på følgende:
Balvenie, Single Barrel, 25 år, 46,9%, 7.11.74/ 16.10.00
Caol Ila, Douglas Drumlanrig, 15 år, 58,6%, vinter 87, sommer 03
Caol Ila, Juuls, 10 år, 56,2%, 94/12.10.04
Glen Grant, Salling, 38 år, 44,2%, 1967/9.05
Highland Park, Peerless, 34 år, 40,3%, 11.67/8.02
Invergordon, Peerless grain, 36 år, 51,8%, 12.65, 11.02
Macallan, Scotts, 22 år, 53,5%, 79/01
Port Ellen, Rare Malts, 20 år, 60,9%, 78/98
Talisker, ( Fiskavaig) The Whisky Shop, 27 år, 51,3%, 10.77/4.05
Al J.


...og Deffe ´s "blinde" Croftengea fra SMWS

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.265 seconds