Nye Provenance aftapninger

More
17 years 5 months ago #9706 by jones
Mens jeg sad på Cockney Pub, Århus idag for at checke billetsalget til Julestuen, dukkede Keld Bitsch, souschef hos Mac Y, op for at præsentere lidt nyt.

Jeg fik lov til at smage med på diverse nyheder fra Douglas Laing, alle vist nok fra bourbonfad.

Indledningen var en Old Malt Cask Longmorn 18 år 1987. Næsen er simpel med mørk sukker som hovedindtryk, men smagen er meget mere varieret og kompleks med syltede frugter, afsluttende en anelse træ. Pris ca. 795,-

Old Malt Cask Millburn 36 år 1969/2005 byder på banan på næsen. Efter smagen at dømme er der tale om 1st fill bourbonfad, uendelig lang og afvekslende på tungen. Hvis man elsker gammel whisky fra friskt bourbonfad (f.eks. Sallings Glen Grant 38 år fra Qualityworld), så skal man eje den her. Pris ca. 1.400,-

De sidste 4 smagsprøver er fra Provenance serien på 46%.

Ardmore 12 år Som sædvanligt noget af det mest røgede Speyside der findes. Lidt lettere end forrige udgave fra nabofad. Frugtkonserves, elegant røg, bittert træ til sidst. Pris ca. 450,-

Bowmore 9 år Alderen er ingen hindring, friskt, ungdommeligt, med marginalt fadbidrag, lidt tyggegummi og markant røg til sidst. Pris ca. 400,-

Caol Ila 10 år Rigeligt Power til at overleve nedvanding. Typisk Caol Ila, dog med lidt mindre røg end ellers. Pris ca. 455,-

Port Ellen 21 Landlige dufte (en mødding et sted i det fjerne). Smag af rapsmark i efterårsregn, masser af frisk citrus, mest lime. En diskret røg lader vente på sig, men markerer sig til sidst. Pris ca. 1.100,-


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9708 by Duffer
Replied by Duffer on topic Nye Provenance aftapninger

Old Malt Cask Millburn 36 år 1969/2005 byder på banan på næsen. Efter smagen at dømme er der tale om 1st fill bourbonfad, uendelig lang og afvekslende på tungen. Hvis man elsker gammel whisky fra friskt bourbonfad (f.eks. Sallings Glen Grant 38 år fra Qualityworld), så skal man eje den her. Pris ca. 1.400,-


Jeg tror det er den Millburn der var med på Mac Y's stand på Whiskymessen i år.
Hvis det er den - kan jeg give dig 100% ret.
Men jeg har også en Salling Glen Grant :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.188 seconds