cloc whisky

More
17 years 2 months ago #10735 by JK
cloc whisky was created by JK
Er der nogen der kender denne whisky?
Jeg ved den blev fremstillet i år 1927.
Som er kommet på flaske i 16-01-52..
Freddy blak skriver om den person der var med til at fremstille denne whisky(J.K.Asmund)
Billeder haves,af denne flaske, og Loch-Ness whiskylaug har en på auktion
i maj måned,til deres generalforsamling.."

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10737 by Duffer
Replied by Duffer on topic cloc whisky
Hej

Der står noget om Cloc her www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=2201

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... topic&t=55

Og lidt om dansk whisky...

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... e&sid=1085

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago - 17 years 2 months ago #10740 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej med jer
Jeg har også læst den side i Freddy blak's bog en par gange, forstår ikke det med de 1927, har søgt i øst og vest uden at finde noget, det kunne vel kke være en skrivefejl og der skulle have stået 1947, så passer pengene jo,
hvis nogen finder ud af det eller ved noget ville jeg også meget gerne vide det.
venlig hilsen ( ham med de to flasker CLOC )
Niels
Last edit: 17 years 2 months ago by Niels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10741 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
PS: jeg glemte...
Jeg er forresten også sneet inde
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10743 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic cloc whisky

Jeg har også læst den side i Freddy blak's bog en par gange, forstår ikke det med de 1927, har søgt i øst og vest uden at finde noget, det kunne vel kke være en skrivefejl og der skulle have stået 1947, så passer pengene jo,
hvis nogen fnder ud af det eller ved noget ville jeg også meget gerne vide det

Kan du ikke bare ringe eller skrive til Freddy og spørge:
www.freddyblak.dk/

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10750 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic cloc whisky
Jeg har den omtalte flaske stående, men der er ingen sne her i Nykøbing så den forbliver lukket :lol: . Jeg vedhæfter lige et par billeder.
Ved ikke mere om den end der er skrevet i Freddy's bog

Slainthe
Hans-Henrik
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10751 by Peteys
Replied by Peteys on topic cloc whisky
Pudsigt at der ser ud til at stå GIN på flasken?

Ku folk ikke kende forskel på tingene dengang?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10752 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic cloc whisky
Der står GIN på flasken. Som der står i Freddy's bog, er det nok kun en prøve og man har så brugt hvad man havde for hånden. Skrueproppen er også den samme der var på snapseflaskerne

H-H

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10753 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej
håber meget at der er en der vil løse gåden, med det CLOC / 1927
Alle de steder hvor jeg kan finde noget om CLOC foregår alt efter krigen
men 1927 er jo nogle år før krigen, Håber meget at der en eller anden der
læser det her og vil komme frem og skrive en lille artikkel om det 1927 CLOC
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10754 by cs
Replied by cs on topic cloc whisky
Hej Niels
Jeg har ikke en løsning på det der med 1927, men jeg har hørt fra min farmor, der stadig husker tiden lige efter krigen meget klart, at der også blevet lvet dansk gin lige efter krigen, bl.a. Cloc. Det kunne være derfor der står det med gin..

mvh christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10755 by BenRiach
Replied by BenRiach on topic cloc whisky
Hvis i kigger lidt nærmere på den nederste del af selve flasken, det kan godt være i skal zoome lidt, vil i se at der står lidt mere, der står: DD og så et mærke og så SF.
I må ikke spørge mig on hvad DD og SF står for, men kig nu lige på mærket og lur mig om i ikke har set det før???
Siger malteserkorset fra Aalborg Akvavit flaskerne jer noget?? i kan næsten også skimte det på skrueproppen.

Nu sige jeg jo ikke at det er her whiskyen er blevet fremstillet, men det er da i hvert fald en mulighed:
Aktieselskabet De Danske Spritfabrikker blev grundlagt af C.A. Olesen og C.F. Tietgen i 1881. Begge var driftige handelsmænd, og sammen satte de sig for at skabe en virksomhed, der skulle fremstille og sælge den fineste danske brændevin - dette blev begyndelsen til et omfattende opkøb af de bedste danske brænderier, og endte med at al brændevinsproduktion blev samlet under et tag i Aalborg, og er herefter kendt som Aalborg Akvavit.
Fra starten af 1900 tallet, er det meget populært at eksperimentere med andre former for spiritus, og måske endda whisky!!??

Slàinthe Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10756 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Ja Ok der er måske noget om det du skriver, bare mærkeligt at ingen ved noget om det
for CLOC /whisky blev jo distilleret /fremstillet i Roskilde
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10758 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic cloc whisky

I må ikke spørge mig on hvad DD og SF står for, men kig nu lige på mærket og lur mig om i ikke har set det før???

DDSF står ganske enkelt for De Danske Sprit Fabrikker

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10759 by BenRiach
Replied by BenRiach on topic cloc whisky

Ja Ok der er måske noget om det du skriver, bare mærkeligt at ingen ved noget om det
for CLOC /whisky blev jo distilleret /fremstillet i Roskilde
mvh. Niels


Hej Niels.
Det kan der være noget om, men er det muligt at spritten blev fremstillet inden at al produktion blev flyttet til Aalborg??
Nu må i ikke tro et jeg ved en masse om det her emne, for det er mere eller mindre bare et skud i tågen. Men det kunne da være, men det kunne jo selfølgelig også bare være at det var en tom flaske de lige havde ved hånden, men det slår mig bare som et smule ugennemført stykke arbejde.
Folk som arbejdede med det her stads, måtte have følt en enorm stolthed ved deres produkt, og det er mest det der får mig til at hælde til at de ikke bare ville komme deres væske på en hvilken som helst flaske.

Men jeg håber at vi på et tidspunkt hører fra en som virkelig ved hvad han/hun snakker om :D No offense til jer andre.

Venlige hilsener
Michael.

PS. Og tak for opklaringen Karl Ejnar. Jeg fatter ikke at jeg missede den :oops: :oops: :oops:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10760 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej Michael
jeg kan kun sige ja til alt det du skriver, men så er det omvendt at poduktionen blev flyttet til Roskilde, der findes billeder af produktionen i Roskilde, jeg har en del oplysninger fra en venlig dame på Roskilde museum der har skrevet en del om fremstilingen af CLOC whisky fra start i 1947 til det stoppede, men aldrig en ord om fremstilling før krigen, så jeg håber som dig.
mvh.Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10761 by Hering
Replied by Hering on topic cloc whisky

DDSF står ganske enkelt for De Danske Sprit Fabrikker

Du har ret, Karl Ejnar, men faktisk stod DDSF oprindeligt for De Danske SukkerFabrikker, som blev stiftet af samme personkreds (Tietgen 9 år tidligere. I dag hedder virksomheden som bekendt Danisco. Jeg kan anbefale Jan Cortzens bog "Kemi og Købmandsskab", der er en interessant 'biografi' om en af de største danske industrivirksomheder og fusionerne omkring den. Den er udgivet på Børsens Forlag i 1997 i anledning af DDSFs 125 års jubilæum.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10763 by dmwa
Replied by dmwa on topic cloc whisky
Er man overhovedet sikker på, at det er whisky, der er i flasken??

Det er ikke en "original" aftapning - og hvad "1927" på etiketten henviser til - det kunne jo både være en lille whiskyklub, et batch nummer eller ???

Men det kan naturligvis være en prøve fra en destillation i 1927 - i så fald mangler selv DDSF en oplysning om deres virke før 2. Verdenskrig - for fremstilling af whisky skete først fra 1947 - se www.whiskyhuset.dk/

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10765 by Peteys
Replied by Peteys on topic cloc whisky
Hvis man tænker på hvad der skal til for at det må kaldes whisky, så ku det jo i princippet være en kornsnaps de havde prøve at hælde på en tønde, for at se hvad der ku ske ved det. Det var jo trods alt kun ca. 10 år efter (1915 vist) at skotterne selv ved lov fik fastslået at spritten skulle ligge på tønde i 2-3 år inden det måtte kaldes whisky.

Altså en Dansk Grain whisky.

Men mulighederne er mange, måske du skulle spørge ved Danisco, en virksomhed på den størrelse må have en eller anden ansat der ved noget om firmaets historie, start evt. med vedkommende der skrev den af Hering nævnte jubilæumsbog.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10767 by dmwa
Replied by dmwa on topic cloc whisky
Jens Tholstrup arbejder jo nu ved Danisco - som de jo ikke hedder..... men V&S Distillers som er en del af V&S Danmark A/S.

Om man kan få ham til at checke arkiverne - det kan vi jo høre ham om ved lejlighed....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10768 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej Flemming
har også tænkt det, men turde ikke skrive det, måske Jens læser det her, nu da han er i firmaet og måske kunne finde en der vidste en smule mere, vi gætter jo alle sammen, men det er da meget sjovt nu da de fleste jo er sneet inde. Det er nu tredie dag gaden hvor jeg bor er total lukket af sne.
((ps: skal heldigvis til whiskysmagning i aften.)) i gåafstand.....
mvh.Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10771 by Peteys
Replied by Peteys on topic cloc whisky
I er sku lidt heldige jer "sne-folk" undertegnede skal både høre om jeres sidden derhjemme og smage god whisky, samtidigt med at man skal passe sit arbejde.....

Godt det er weekend nu.

Slainthe
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10772 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej Peter
du kan få min,
jeg stopper om 28 dage.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10774 by Peteys
Replied by Peteys on topic cloc whisky
Øhh din hvad??

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10838 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej
Nu er CLOC kommet nederst på listen, uden at vi har fået løst mysteriet, og det er jeg ikke glad for.
så jeg venter spændt på de vise sten.
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10850 by dmwa
Replied by dmwa on topic cloc whisky
Så har Jens været på "museumsbesøg".....

Jeg har allieret mig med min alvidende kollega udi dansk spiritusproduktion Charlotte Sørensen. Jeg er selv i den heldige situation at have smagt den famøse '1927', som jeg mente stammede fra Skotland"¦ men se her hvad Charlotte fortalte:

For at gøre en meget lang historie kort: Der er masser af fejl og forviklinger i den korrespondance i det vedhæftede link, MEN det er en prøveflaske med skotsk whisky fra 1927 og prøven er udtaget i 1957. I de Danske Spritfabrikker har man talt om at producere CLOC whisky siden 1924 (ALLE CLOC produkter blev i øvrigt produceret i Roskilde og kun Roskilde) dog kun som et forsøg (tilladelse til forsøgsfabrik givet af Handelsministeriet i 1941), men det var først i 1947 man for alvor gik i gang med whiskyproduktionen. Da det jo er en længere proces at producere whisky lanceredes CLOC Whisky først i 1952.



Hvad prøveflasken har at gøre i privat regi kan man jo undre sig over. Det er dog vigtigt at pointere, at det altså ikke er en CLOC Whisky der er i flasken.



Til orientering kan man i ROMU (Årsskrift fra Roskilde Museum) fra 1992 læse en fremragende beretning om spritfabrikken i Roskilde.



Hilsner fra Aalborg Destilleriet

Jens Tholstrup

Håber dette kaster lys over den "famøse flaske" - så enten er der whisky fra Skotland anno 1927 i den - eller også er den efterfyldt med anden spiritus...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 months ago #10852 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej Flemming
Ja se det kaster jo en del lys over over vores problem, for jeg kunne ikke tro at der havde været distilleret whisky i 1927, så en hel masse brikker falder jo nu på plads, det materiale fra Roskilde
kender /har jeg, jeg vil gerne takke både Jens og Flemming for oplysningerne, så er vi klar til nye opgaver.
Til Flemming læs lige din telefonsvarer.
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11354 by plesner
Replied by plesner on topic cloc whisky
Så en flaske cloc på whiskymessen i går. På vejen hjem var der andre, der skulle med samme tog som os. Mens vi ventede på toget faldt vi i snak om hvad vi havde smagt og hvad vi havde købt. Her var det så, at en af dem hev flasken med cloc op af posen.

Han havde efter eget udsagn budt ejeren 15K for den og havde fået den til den pris. Han forventede i øvrigt at sælge den videre til nogle japanske forbindelser.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11355 by Peteys
Replied by Peteys on topic cloc whisky
Samme gamle ejer fortalte mig at han havde tilbudt at lave en smagning med flasken, hvor det ville koste 300dkr. pr næse at smage. Så din tog kammerat har altså betale 15000 for hvad manden selv ville have 9-10000 kr. for..... Så der Cloc'ede han vist i det :lol:

Han havde for øvrigt haft flasken med på messe nogen gange nu, og havde bare ikke haft held med at finde nok forl der ville betale de 300kr for at smage den, igår snakkede han om at der havde været 8 mand på et tidspunkt.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11356 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic cloc whisky
Jeg snakkede også med ham igår, da han ved jeg har nogle CLOC hjemme. Han spurgte hvad jeg mente var rimelig pris.....og da jeg ikke har givet mere end 800.- pr flaske for mine, syntes jeg at 15 K var lidt hampert.....men hvis en Japansk køber vil give mere, så værsgo.....vi snakker jo om at det er extremt dårlig whisky og ikke en efterspurgt whisky/flaske.....andet lige i Danmark og hos Herrr Krrrrüüüügggeeeerrrr i Tyskland, men han vil selv have den og ikke sætte den på auction.

Jeg siger ikke det er et dårligt køb......bare lidt i overkanten..... :wink:

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 weeks ago #11379 by Niels
Replied by Niels on topic cloc whisky
Hej med jer allesammen
Vil bare sige at jeg bliver mere og mere glad for mine to flasker CLOC, Har dog aldrig smagt på det, der står flere og venter når jeg får tid til at åbne en af dem.
PS: Martin har du fået spist din maltede byg.
venlig hilsen Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.435 seconds