Reference-whisky

More
19 years 8 months ago #1424 by MacLars
Reference-whisky was created by MacLars
Jeg sad netop og kiggede på Scotspains shop, og faldt over flg. en serie nye "reference-whiskyer"



Referencewhiskyerne jeg fandt:

Macallan 1993 10 år 46%
Bowmore 1990 14 år 46% - meget tørvet
Mortlach 1988 15 år 46% - afsluttet på et sherryfad i 6 år

Det synes jeg er en interessant ide at have en reference-whisky!

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1426 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Reference-whisky
Jeg synes også, det er en interessant ide.

Men hvad betyder "svovl & malt"?

Stig, kan du ikke ved lejlighed fortælle lidt om dette nye tiltag?

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1427 by stig
Replied by stig on topic Reference-whisky
Hej McLars & Karl Ejner,

ideen med denne serie er ganske enkelt at opbygge en referenceserie mht. smag og eksempelvis finishes.
Pt. består serien kun af de tre nævnte, men der skulle gerne med tiden være 20 stykker. Alle vil være single cask uden karamel og koldfiltrering.

Svovl og malt betyder naturligvis, at man vil kunne finde disse smagsnuancer i denne meget maltet Macallan, som har en del svovl i afslutningen.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1429 by MacLars
Replied by MacLars on topic Reference-whisky
Og de bliver alle aftappet ved 46% ?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1430 by dmwa
Replied by dmwa on topic Reference-whisky
Den tør jeg godt svare på.... Hvis det er ufiltreret, bør man ikke aftappe under 46% - enkelte har gjort det - med / uden held. Der sker ganske enkelt det, at de enkelte partikler i whiskyen har en tendens til at gøre whiskyen "tåget" under 46% - det giver i nogle tilfælde detailbutikken en del forklarings"problemer" - whiskyen fejler ingenting - men det "ser ikke altid lige lækkert ud" - så derfor vil de fleste aftappere aftappe ved 46% (eller derover).

Vælger man at aftappe UNDER 46%, må man formode, at det er for at presse et par ekstra flasker ud af aftapningen - men jeg tror efterhånden, at dem der har "forsøgt sig", har forstået ordsproget "learning by doing". Det er dyrekøbte sidste flasker at aftappe ikke koldfiltreret ved under 46%.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1431 by stig
Replied by stig on topic Reference-whisky
Jeg er sådan set ikke fastlåst af alkoholprocenten med denne serie. Jeg vil dog nok foretrække 46% eller mere ikke så meget på grund af udseende men mere smagen. Jeg er efterhånden blevet lidt træt af whiskies, som er vandet for meget ned - de mister simpelhen fylden og mangler tit totalt finishen.
Men nu må vi se hvad tiden bringer, falder jeg over en 43% whisky som rigtig god, så vil jeg da ikke afvise den, men det er et krav, at der ikke er tilsat farve eller brugt koldfiltrering.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1432 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Reference-whisky
Raymond har aftappet sin Bladnoch 10års i to forskellige udgaver ved 40%. Koldfiltreret/ikke koldfiltreret.

Så kan kunderne selv vælge. En del valgte faktisk den ufiltrerede, selvom den er tåget/uklar.

Men Stigs argument er vigtigere, synes jeg. Whisky på 40% er tit kedelige og mangelfulde i smagen. Man sidder der med en fornemmelse af at blive snydt for en smagsoplevelse.

43% er bedre, men det allerbedste er 46% og opad. Og så selvfølgelig uden koldfiltrering.

Farvetilsætning er et andet onde, men det er et spørgsmål, om det betyder så meget for smagen.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.268 seconds