Hvor meget i glasset?

More
16 years 3 months ago #14376 by T-Witek
Hej alle.

Da jeg er helt ny inden for denne spændende verden af Whisky vil jeg nok komme til at stille en del "dumme" spørgsmål med tiden, men hvis i vil bære lidt over med mig så vil jeg til gengæld prøve at begrænse mine mange spørgsmål.

I går tog jeg altså hul på min nyindkøbte Glenfoyle og begynde at hælde op i glasset (Glencairn, som nettop var købt til denne lejlighed). Men så slog det mig... Hvor meget skal der i glassset til sådan en "almindelig" tår Whisky?

Tak for et super godt forum med oplysninger af en hver art!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14377 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Hvor meget i glasset?
Svarret der ligger lige for er at der skal "NOK" whisky i glasset

Ja, hvor meget er så nok ?
Tja. Det er jo næsten op til dig selv hvor meget der skal i, men Pär Caldenby, der hhar skrevet Enjoying Malt Whisky, mener at der skal være det i der svarre til en skotsk dram, altså ca. 3cl.

Jeg bruger også selv Glen Cairn glas og jeg synes at omkring de 2cl går fint, så kan man jo altid hælde op igen hvis det er

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14378 by T-Witek
Replied by T-Witek on topic Hvor meget i glasset?
Tak for hurtig svar.
God weekend.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14396 by Chief
Replied by Chief on topic Hvor meget i glasset?
Hej T-Witek og velkommen til Danmarks bedste whisky-side.

Jeg skænker selv et sted mellem 2 til 3 centiliter, og som MacNiels skriver, så kan man jo altid skænke op en gang til.

En sjov, lille historie, som ikke passer med den kendte opfattelse af, at skotterne er nærige:
Sidste år gennemførte inspektører fra toldvæsenet en omfattende inspektion af skotske pubber, barer og hoteller i Højlandet for at se, om der udskænkedes for små dramme. Men tværtiomod fandt de ud af, at der de fleste steder blev serveret for store mål. Alene i Argyll regionen skænkede 80% af pubberne 60% for meget i glasset. :D :D Så tag den, danske barer og restauranter.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14407 by jones
Replied by jones on topic Hvor meget i glasset?
Jeg fylder normalt op til glassets bredeste punkt.

Det giver størst mulig whiskyoverflade og dermed bedst mulig afgivelse/fordampning af duftstoffer.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.142 seconds