Messen '04

More
19 years 7 months ago #1762 by BigMac
Messen '04 was created by BigMac
Davs allesammen,

Jeg har lige været programmet igennem for whiskymessen igennem på www.whiskymessen.dk .

Er det bare mig? eller er udbudet af whisky tyndt i år (i forhold til sidste år, da det var min første messe)? Synes at de eneste der virkelig disker op med et bredt smagesortiment er MACY... De andre udstillere er vist lidt tyndt besat i år i flg. programmet.

Og har de endelig noget spøndende så koster det extra $$$. Ikke at det betyder noget at skulle have en 20'er op her og der, men det er mere måden, da mange "drams" som sidste år ikke kostede noget pludseligt skal betales for. :(

Dette har faktisk lidt taget min entusiasme fra mig vedr. messen. Jeg er godt klar over at det kan være noget af en udskrivning f.eks. at stå og skænke Highland Park 25 hele dagen, meeen alligevel...Er det ikke det en messe er til for??

Man kan jo så også tilmelde sig masterclasses for at få lov til at smage noget lidt andet (hvilket jeg da også har gjort) - Men alligevel synes jeg det er et tyndt program i år. Jeg HÅBER VIRKELIG at der er flere spændende ting end det som programmet antyder.

Er der andre som har fået det samme indtryk som jeg, efter at have læst programmet ?

/BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1763 by Towle
Replied by Towle on topic Messen '04

Er det bare mig? eller er udbudet af whisky tyndt i år (i forhold til sidste år, da det var min første messe)? Synes at de eneste der virkelig disker op med et bredt smagesortiment er MACY... De andre udstillere er vist lidt tyndt besat i år i flg. programmet./BigMac

Hvor ser du det program? Jeg læser dit indlæg sådan, at der eet eller andet sted på whiskymessens hjemmeside skulle findes en oversigt over udstillere og hvilke snapse de serverer. Det kan jeg ikke finde, men jeg har også helt opgivet den hjemmeside. Mage til roderi skal man lede længe efter :(

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1765 by BigMac
Replied by BigMac on topic Messen '04
Hej Kurt

Enig i rodet...men kigger man godt efter kan man faktisk få klikket sig herind ;-) :
www.whiskymessen.dk/Firmaoversig ... rsigt3.htm

Klik herfter på hver enkelt udtiller for at se hvad de har med på messen

PS: Macy HAR "din" Finlaggan med, så jeg ;-)

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Laddie
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #1773 by Laddie
Replied by Laddie on topic Messen '04
Storartet"¦
"¦at nogle i det her jantelovstyngede land orker at bruge deres energi på, at udbrede kendskabet til whisky i Danmark gennem en messe, og derved gøre livet lidt sjovere for os whiskyentusiaster.

Trist"¦
"¦at så mange mere eller mindre selvbestaltede whiskykendere sidder på deres bare og vælter deres negative galde ud over dette glimrende site.

Med al ære og respekt "“ god messe!

Slàinte

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1775 by jones
Replied by jones on topic Messen '04
Lad mig så lægge ud med det positive: Messen i sin nuværende form er bestemt bedre end ingenting.

Det negative: Den er blevet ringere for hver gang. (Jeg taler kun som deltager i alle Kolding-messer.)

Har man ikke ret til at forholde sig kritisk til et arrangement som man afsætter en hel dag til og bruger en del penge på?

Jeg fortsætter med at møde op og anbefale andre at gøre det samme, men man har vel lov til en velovervejet mening om hvad det er og hvad det kunne være?

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1776 by Duffer
Replied by Duffer on topic Messen '04
jones, skrev

Jeg fortsætter med at møde op og anbefale andre at gøre det samme


Det gør vi vel alle i dette forum, men hvorfor man afkræver ekstra penge for blandt andet 15-års Springbank 46% - (nærmest en standardwhisky) ja det kan jeg ikke forstå, medmindre man udelukkende satser på her og nu indtjening.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1777 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Messen '04
Jeg har lige læst lidt lidt af de ting der kommer på messen.
Når man nu tænker på hvad der er af muligheder af forskellige ting at smage på, så prisen bestemt ikke tosset. Jeg kan nu godt følge jer noget af vejen, men de der skal stå og skænke ud har en udgift jeg ikke tør tænke da det jo hænder at en drukenmås eller to vil prøve at slukke sin tørst i en dyr flaske malt.

Jeg har endnu ikke været til en messe, hvor jeg ikke har kunnet finde en 10-15 ting som jeg gerne ville smage på. Jeg tager sådan en messe for at udvide min malt / bourbon mm. horisont og for at få en god snak med gæsterne og med de udstillere der er.
Danmark er desuden et meget lille whiskyland forstået på den måde at det er svært at få de store "kanoner" til at komme på to messer hvert år i DK. Desuden er der ikke så mange whisky intersserede i DK, så de er vel i bund og grund nødt til at "skyde med spred hagl", for at ramme så mange whisky nydere som muligt. Det er jo ikke Whisky Live det her.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1778 by Duffer
Replied by Duffer on topic Messen '04
BigMac, skrev

Jeg er godt klar over at det kan være noget af en udskrivning f.eks. at stå og skænke Highland Park 25 hele dagen, meeen alligevel...Er det ikke det en messe er til for??


Ganske enig, men der har de været smart... HP 25 er strøget.... Den er i hvert tilfælde ikke opført på listen. Tilbage er 12 og 18. Men 18-års udgaven er jo også ganske udmærket.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1780 by BigMac
Replied by BigMac on topic Messen '04
Jeg vil denne gang starte med flg.:

Trist at Laddie ikke kommenterer det jeg faktisk skrev...At jeg besøger messen igen på trods af det "mindre" smageprogram. At han så synes det er at svine et arrangementet til?,- oh well det må stå for hans egen regning...

Det jeg var ude efter var svar fra folk som godt kunne følge mig i min observation og der var da nogle stykker - tak til dem! Jeg synes stadig at Whiskymessen er et besøg værd, men alene bare i forhold til Messen 03' synes jeg at kunne se en væsentlig forskel... og man er jo specielt lidt træt af det når man kommer langvejs fra (nordjylland) for at være med.

Synes det tegner lidt henad profitmaksimering, som MacAll skriver - at det nu og her skal skrabes penge ind på "standard" whiskies og at det skal være en dag hvor der skal tjenes penge i stedet for at udbrede kendskabet til denne liflige drik.

Jeg er helt ærligt lidt skuffet og håber at NBO-drengene/udstillerne også læser dette - ellers må de jo have en seperat mail ;-)

Hvornår besøger de forskellige folk fra dette fine fora forøvrigt messen iår?
For- eller Eftermiddag?

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1782 by MortenP
Replied by MortenP on topic Messen '04
Jeg er enig i at udbudet er faldende fra de 2 første whiskymesser, og det selvfølgelig er beklagelig.

Men derudover vil jeg gerne anføre at Whisky Messen er det bedste tilbud til whisky elsker i Danmark, til at komme og smage de gængse whisky mærker. Hvis man ønsker at smage speciale aftapninger bør man deltage i specifikke whisky smagninger.

Jeg syntes det er flot at så mange virksomheder afsætter tid, til at komme til Kolding og udskænke gratis whisky uden nogen form for sikker gevinst. Derudover vil jeg lige rose NBO gruppen for stadig at arrangere whisky messen.

Jeg mener lidt vi glemmer ovenstående når vi sider og nedgøre messen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1784 by Duffer
Replied by Duffer on topic Messen '04
MortenP,

Jeg mener lidt vi glemmer ovenstående når vi sider og nedgøre messen.



Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg forsøger ikke at nedgøre messen.
Fordi man påpeger nogle ting, behøver det ikke være negativt....
Det kunne måske gøre messen bedre i sidste ende.
Alt andet lige er det os - de besøgende - der med vores meninger kan gøre messen bedre...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1785 by jones
Replied by jones on topic Messen '04
Jeg synes at vi forholder os pænt konstruktivt kritisk til et arrangement som vi i bund og grund er dybt taknemmelige over at nogen gider binde an med. Der er ingen der laver uretfærdige sammenligninger med Whisky Live eller Limburg.

Men man har vel lov til en underbygget kritisk holdning uden at få smidt janteloven i hovedet?

Jeg har selv både ris og ros til whiskymessens udvikling.

Det er f.eks. godt at timemalts er afskaffet. De skabte alt for stort stress og pres og skuffelse hos de mange der ikke masede sig frem i tide.

Jeg synes også at et nærmest symbolsk beløb for mere eksklusive ting er helt i orden som en slags afløser for timemalt, men det er optrækkeri at vi nu pludselig skal betale for ting som var på fri udskænkning tidligere år (de før omtalte Springbank 15 og Highland Park 25).

Det tiltagende omfang af betalingsgenstande kan udlæses af tallene. I 2003 i Kolding var der 20% færre emner til fri udskænkning end året før (233 i 2003 og 195 i 2004, ifølge de trykte programmer).

På minussiden kommer også indskrænkning af åbningstiden sidste år fra 7 til 5 timer.

Masterclass udbuddet var 4 styk i 2002, 5 1/2 i 2003 (Arran var kun om eftermiddagen) og nu 3 styk i 2004. Jeg tillader mig at holde indføring i kunsten at samle på whiskykander udenfor i denne sammenhæng.

På vejen hjem fra Kolding sidste år var jeg helt sikker på at det var sidste gang, men jeg tager turen igen i år.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1791 by dmwa
Replied by dmwa on topic Messen '04
Når man læser denne tråd, så føler man - som det også er nævnt - at hvis man ikke er enig i et af synspunkterne, så kommer Jante-Loven. Dette har vi også fået at føle et par gange, når vi i MALTEN har givet vores konstruktive kritik til de afholdte messer. Jeg har endnu ikke deltaget som betalende gæst - kun som standholder - eller gæst på stand, hvilket jeg også gør i år.

Når man står bag disken, får man jo et andet syn på "tilværelsen" - især når man rydder op i tomme flasker.

Deltagerne på standene betaler jo både for at stå der (og det er billigere at have forretning på Strøget i København end at have en stand på Whiskymessen i Kolding), der skal betales transport og overnatning for medarbejdere, der skal laves standmaterialer og ikke mindst - der skal udskænkes cirka 50 - 200 flasker whisky gratis. Udstillerne får dog et mindre beløb i dag refunderet af tømte flasker - men det modsvarer ikke nødvendigvis omkostningen, da denne tilbagebetaling er afhængig af messens økonomi.....

Tager man f.eks. Kolding - hvor der jo kommer importører / forretningsdrivende fra Københavns området, så udskænker de altså whisky, hvor de næste dag er i konkurrence med butikkerne i Jylland / på Fyn resp. Tyskland. Sådan er det danske marked bygget op - salget af whisky er "begrænset" - og ligger i store træk hos mindre importører, der ser en lille forretning i at drive import af deres lidenskab. Kun ganske få virksomheder er egentlige importhuse, der kan se en fordel i at markedsføre sig på landsplan - hvilket måske også afspejler udskænkningen hos disse???

NBO-Gruppen har tilført whiskymarkedet en messe i Danmark - hatten af for det - MEN siden vi deltog første gang i Kolding med egen stand, har vi forsøgt at få NBO-Gruppen til at forstå, at deres nuværende koncept ikke nødvendigvis er det rigtige. De har dog ikke ændret på dette - og derfor er Dansk Maltwhisky Akademi stadig ikke at finde på udstillerlisten. Andre er heller ikke at finde der, da man savner en udstillingsdag for "professionelle købere" - hoteller, vinhandlere etc.

Så vi kan alle lære - men ved at "boykotte" Whiskymessen opnår man vel kun en ting - at nedlægge ethvert privat initiativ - og det ønsker vi / I vel alligevel ikke??? Så derfor konstruktiv kritik, som NBO-Gruppen kan arbejde videre ud fra.

Er der mon i øvrigt hold i rygterne om, at Whiskymessen i København 2005 "erstattes" med en spiritusmesse i Århus i marts 2005???

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1795 by Peterap
Replied by Peterap on topic Messen '04
Hej Flemming

Nu synes jeg at det må være på tide at jeg blander mig lidt i denne debat.

Der kommer nogle meget iinteressante betragtninger frem i ovenstående indlæg. Jeg kan sagtens forstå at det er meget kostbart for en importør, at have en stand på messen. Du nævner dog ikke med et ord de indtægter , der må være forbundet med salg af whisky på messen. Selv plejer jeg da mindst at købe en flaske på messen.

Desuden virker det en smule dobbeltmoralsk, at du ikke mener, at vi forbrugere skal boykotte messen fordi den ikke passer os, men at DMWA godt må hvis den ikke passer jer. Er det fordi messen - og dermed de udstillere, der deltager - er med til at give jeres eget forretningsområde en masse omtale samt opdyrke nye kundegrupper, men at I ikke selv vil betale for dette?

Endelig skriver du, at NBO-gruppens koncept ikke nødvendigvis er det rigtige, og efterlyser samtidig konstruktiv kritik: Hvad er dit/jeres forslag til en ny messe?

Tag endelig ikke fejl. Jeg er helt klar over, at DMWA gør en stor og vigtig indsats for at fremme kendskabet til whisky i Danmark, og bliv endelig ved med det!!!

Nu til den "konstruktive" del: Jeg er blevet mindre negativ overfor "polet-ideen": en polet en whisky. Risikoen er dog, som jeg har skrevet i et tidlige indlæg, at man ikke giver de mere "obskure" whiskyer en chance. Hvis alternativet dog er, at entreen sættes mere op, og at alle bare marginalt interessante whiskyes skal til at koste penge alligevel, er polet-ideen vel at foretrække!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1796 by dmwa
Replied by dmwa on topic Messen '04
Nu er der jo forskel på, om man skal betale DKK 20.000 for at stå på en stand - og DKK 250 i indgangsbillet......

Dansk Maltwhisky Akademi deltog i den første messe i Kolding - og det kostede os (og dermed medlemmerne af Dansk Maltwhisky Akademi) DKK 20.000 - vi fik 3 nye medlemmer - og solgte 10 flasker whisky - så det forum er bare ikke det rette for Dansk Maltwhisky Akademi under de betingelser - det har ikke noget at gøre med at boykotte - det er sund forretningslogik....

De store stande, der skal betale væsentligt mere for deres stand, medarbejdere etc - de har en omkostning formentlig på DKK 50. - 100.000 - jeg ved ikke, om du kan regne ud, hvad gennemsnits fortjenesten pr flaske skal være for at bære den omkostning????

Ingen tvivl om, at der også langes en del flasker over disken ved en Whiskymesse - men hvis nogen forventer, at det giver overskud at have standen - så tror jeg godt vi kan mane den i jorden - messens omkostninger bliver først betalt efterfølgende, når der købes ind igen - forhåbentlig ved den samme, der deltog på messen - eller i det mindste en af dens samarbejdsforretninger

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1802 by stig
Replied by stig on topic Messen '04

Er der mon i øvrigt hold i rygterne om, at Whiskymessen i København 2005 "erstattes" med en spiritusmesse i Århus i marts 2005???

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen


På vinbladet kalender er messen ellers optaget under den 12 . februar 2005
se evt www.vinbladet.dk/kalender.html

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1882 by stig
Replied by stig on topic Messen '04
Så er det endelige program vist klart.
De Svenske Spritfabrikker har faktisk timemalt på to spændende Bowmore og Auchentoshan.

Desværre så kan jeg ikke selv være der denne gang. Faktisk er det første whiskymesse jeg misser, men god messe til alle.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1900 by Wallace
Replied by Wallace on topic Messen '04
Hej,

jeg kan se, at der er kommet endnu en masterclass på programmet, nemlig Macallan Fine Oak. Dette ser ud til at blive en rigtig spændende masterclass.

Om formiddagen foregår denne masterclass kl. 11.00.
Kate Wright afholder en anden masterclass kl. 10.30 om Springbank.

Som jeg ser det, overlapper de 2 masterclasses hinanden tidsmæssigt (de foregår i hvert sit lokale) - jeg er altså nødt til at fravælge den ene, da jeg kun er på messen om formiddagen.

Det synes jeg egentlig er ærgerligt for arrangørerne, da de så mister et billetsalg, men det er da mest ærgerligt for mig, som meget gerne ville have deltaget i dem begge :(

Hvis man gerne vil have folk til at deltage i masterclasses, skal man da sørge for, at de ikke tidsmæssigt overlapper hinanden. Det burde nok kunne lade sig gøre, med det forholdsvis lille antal masterclasses.

Men i øvrigt ser jeg da frem til en spændende dag i Kolding. :)

Slainte
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1918 by jones
Replied by jones on topic Messen '04
Hej Wallace/Bjarne (og tak for sidst i Holstebro)

Hvis man ser på at der nu er 4 Masterclasses (Springbank, Mackmyra, Gordon & MacPhail, Macallan) som skal afvikles indenfor fem timer og folk lige skal have tid til at komme indenfor, købe billet og finde lokalet, så er det næppe muligt at afvikle dem uden en vis overlapning.

Da Macallan blev lagt til programmet var min situation vist værre end din - Jeg var i forvejen tilmelt alle tre formiddags Masterclasses.

Men muligheden for at smage på Macallan Fine Oak 12 - 18 -25 - 30 skal man ikke sådan bare lade gå sin næse forbi.

Så nu skal jeg pludselig være i Kolding både formiddag og eftermiddag!

Det er netop Masterclasses på dette niveau (både kvalitet og aktualitet) som jeg har efterlyst.

Det kan godt være at Springbank og Gordon & MacPhail også får klokkerne til at ringe, men de har stadig ikke offentliggjort en "menu", så det er ikke godt at vide.

Under alle omstændigheder en fremragende tilføjelse til messen i sidste øjeblik.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1925 by Wallace
Replied by Wallace on topic Messen '04
Hej Al,

selv tak for sidst, det var en hyggelig aften.

Jeg har efter henvendelse til arrangørerne nu fået det svar, at de har rykket Macallan Fine Oak til kl. 11.30, så jeg burde kunne nå dem begge.

Godt gået NBO !!

Slainte
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2010 by vad
Replied by vad on topic Messen '04
Jeg var på den københavnske messe, og nu da tiden nærmer sig, virker det som om Kolding messen mangler en lille smule i forhold til den i Kbh. Til gengæld er det en blandet landhandel. Nogle af de fremmødte er har nogen helt vilde, overdrevne programmer (Quality World, MACY, Juul's - hvad jeg lige husker) mens andre fremfarer med færre ambitioner. Der er stadig - trods måske lidt faldende niveau - mere whisky end noget levende menneske kan klare sig igennem på så urimelig kort tid. Der er rigeligt til at hverve nye til whiskyens verden (os andre er jo allerede på krogen).

Det kan være _lidt_ træls at høre folk whine over, hvor dyrt det er og hvor mange flasker whisky der er blevet "tabt" på dem på den anden side af udskænkningsbordet. Hvis man ikke kan give af et rent hjerte, så bør man holde sig væk eller kun give de gaver, som ikke gør ondt at skilles med. Ikke at jeg misforstår de erhvervsdrivendes situation - det ER pissedyrt at skulle kaste penge efter den slags, og sikkert også hammerskuffende at sælge meget lidt på messen. Man skal jo holde pengene hjemme på en måde, og adskillige dyre flasker kan være mere end marketingbudgettet kan holde til.

Til sidst dog en anekdote fra mit eget liv. Under min studietid omkring 1995 gik jeg til en vinsmagning med et firma jeg dårlig nok kendte, Flipper Sons Wine eller noget ... Jeg nåede også at optræde som totalt idiot overfor ejeren mens jeg møflede hans Ch. Talbot og dyre sauterner (hey man var vel studerende og skulle i Klubben bagefter?!). Jeg blev naturligvis stinkende beruset og irriterende. Sidste år var jeg til endnu en smagning, denne gang hos Philipson Wine (*hint*). Det bedste jeg smagte og gad investere i, var olivenolien fra A Mano. Men skide jydenærig som jeg var, fik jeg naturligvis samlet nogen folk omkring mig, så vi kunne bestille 18 flasker af den gyldne olie og spare på fragten og stk-prisene. Og om der så ikke gik et år mere før jeg kom til PW's 17 års fødselsdag igen 2004, denne gang med en klar hensigt om at smage og bagefter købe. Den endelige ordre, som jeg og mine venner i fællesskab stod for, løb pludselig op i næsten 13500 kr. Se den slags batter jo noget - men det er naturligvis et langt, sejt træk, der gik forud for at jeg og andre (jeg kan være meget hvervende) greb til pengepungen - og sikkert gør det igen.

En ting jeg var glad for, var at PW aldrig nogensinde havde så meget som én sur mine eller bare noget, der kunne tolkes som en ufrivillig "tick" ved mundvigen. De gav gladeligt - også vine til 12-1300 kr. flasken.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.294 seconds