Pristjek af Whisky?

  • Laddie
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #1864 by Laddie
Pristjek af Whisky? was created by Laddie
I de år jeg har haft whisky som hobby har jeg altid brugt meget tid på at finde den bedste pris på ens favoritwhisky eller en eller anden flaske man bare må have på hylderne. Jeg ser i forretninger og på nettet, men efterhånden er udbuddet så overvældende, at overblikket falmer.

Ofte kræver det ydermere uhyre meget tid at finde frem til det bedste slagtilbud, selvom det - indrømmet - også er en del af charmen ved interessen.

Kender nogen her på Whiskynet til et site der sammenligner priser på vores alle sammens glødende interesse?

Eller kunne det være i Whiskynyts interesse at oprette en sådan tråd i lighed med jeres karamellister eller på anden måde?

Slàinte!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1875 by Towle
Replied by Towle on topic Pristjek af Whisky?
Laddie X skrev:

Ofte kræver det ydermere uhyre meget tid at finde frem til det bedste slagtilbud, selvom det - indrømmet - også er en del af charmen ved interessen.

Charme og frustration - en heftig cocktail, der nok kræver en dram til at skærpe sanserne.

Nu er det jo i almindelighed ikke velset i dette selskab overhovedet at bekymre sig om hvad tingene koster og derfor blev der oprettet en særlig afdeling for os fattigrøve og jyske kræmmere, nemlig "Markedsplads > Tilbudsforum".

Jeg synes også det er lidt spændende at gå på prisjagt og jeg skal da hilse at sige, at der er gevinst af og til. Til eget brug har jeg forsøgt at lave en prissammenligning i et regneark, men har måttet erkende, at det er et hestearbejde at vedligeholde. Dels fordi man jævnligt skal checke om priserne har ændret sig på hver enkelt vare hos hver enkelt forhandler og dels fordi varebeskrivelserne er så upræcise. Det er ofte svært - til tider umuligt - at identificere helt nøjagtigt hvilken aftapning der er tale om. Det er naturligvis et af de gode argumenter for at gå hen/ind/ned i specialforretningen og få en snak og al den information man savner, men nu taler vi vel primært om nettet, eller hyr?

At der er virkelig mange kroner at spare - især hvis man lige smutter over grænsen - er oplagt. Kalles Vinlager ude i Tyskmandsland har f.eks. en liter Laphroaig 10 års Cask Strength til 329,95, mens den (omregnet fra 70 cl. til 100 cl.) ville koste 707 kr. hos Juuls Vingandel.

Men pas på!!! Tag ikke fejl og tro, at alting er et billigt slaraffenland sydpå. Calle tager f.eks. 899,95 for en 21 års Bowmore. Den sælger Juuls for 835.

Om Whiskynyt vil stille plads til rådighed eller på anden måde har lyst til at medvirke til et prisbarometer må de selv melde ud om, men jeg tvivler, for en liste kan jo ikke bare laves een gang for alle og smides ud som et menupunkt. Men det er oplagt at lave noget sådant, men så bør man/vi nok lægge det ud på en dertil indrettet hjemmeside. Der bør dog være flere om opgaven og der skal være nogen der har forstand på databasebehandling, for der bliver tale om mange varianter, mange forhandlere og rigtig mange priser (som forældes løbende).

Jeg er med på ideen og støtter som udgangspunkt et initiativ. Hvem andre kan og vil?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1876 by stig
Replied by stig on topic Pristjek af Whisky?
og ved I hvad?
På et tidspunkt kommer I videre, så er disse standardaftapninger slet ikke spændende mere og så bliver prissammenligninger endnu mere hestearbejde.

Sæt Jer dog ned og nyd whiskien.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1878 by MacLars
Replied by MacLars on topic Pristjek af Whisky?

Om Whiskynyt vil stille plads til rådighed eller på anden måde har lyst til at medvirke til et prisbarometer må de selv melde ud om, men jeg tvivler, for en liste kan jo ikke bare laves een gang for alle og smides ud som et menupunkt. Men det er oplagt at lave noget sådant, men så bør man/vi nok lægge det ud på en dertil indrettet hjemmeside. Der bør dog være flere om opgaven og der skal være nogen der har forstand på databasebehandling, for der bliver tale om mange varianter, mange forhandlere og rigtig mange priser (som forældes løbende).


Vi stiller altid gerne plads til rådighed hvis nogen har lyst til at lave et projekt, og forstand på databasebehandling har vi også, så det kan vi godt hjælpe med.

Jeg ved dog med sikkerhed at vi ikke kan påtage os opgaven at vedligeholde databasen, det er simpelt hen et alt for stort arbejde - Niels og jeg har talt om at det formentlig ville kræve en fuldtidsansat at holde sådan en database nogenlunde up-to-date.

Men har I lyst og energi til at holde sådan en database opdateret, så stiller vi gerne plads til rådighed (hvad enten det er under eget domæne, whiskypriser.dk eller lignende, eller som en del i whiskynyt)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1879 by Towle
Replied by Towle on topic Pristjek af Whisky?
Stig skrev:

og ved I hvad?

Nej, men så er det jo godt at du er vax ved stavepladen. Herligt at få gode råd fra de erfarne :wink:

På et tidspunkt kommer I videre, så er disse standardaftapninger slet ikke spændende mere og så bliver prissammenligninger endnu mere hestearbejde.

Ak ja, disse irriterende nybegyndere, der efter flere måneder endnu ikke har købt den første 12-cylindrede Fnux-aftapning fra 1974. Ka' de ikke få et forum helt for sig selv? Og fri os for alle disse urimelige indlæg hvor ordet "pris" nævnes. Webmaster!!! Ka' vi ikke lige få kaldt til orden i dette plebejercirkus?

Sæt Jer dog ned og nyd whiskien.

Der er en verden udenfor whiskyglasset. Hvis jeg skulle drikke konstant, så der ikke blev tid til lidt udenoms, ville min lever hurtigt tage skade og mine sparsomme midler få meget hurtige ben at gå på.

Nå, jeg er stor i slawet i dag, efter at have været til indvielse af det nye bryghus på Fur. Opstemt af dagens mange indtryk og den gode øl, vælger jeg at tro at du bare vil drille os lidt i al godmodighed :)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1881 by stig
Replied by stig on topic Pristjek af Whisky?
Kurt,

ja jeg driller og dog. Jeg vil tro, at du kan forstå, at Fur Bryghus ikke kan sælge deres øl til kr. 1,50, men hvorfor kan Calle, Netto og de andre så? En øl er vel en øl.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago - 19 years 6 months ago #1886 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pristjek af Whisky?
stig, skrev

På et tidspunkt kommer I videre, så er disse standardaftapninger slet ikke spændende mere og så bliver prissammenligninger endnu mere hestearbejde.


Jeg tvivler på at jeg nogensinde "kommer så meget videre" at jeg ikke vil sammenligne priser.
Det være sig standardaftapninger, specialaftapninger eller andre "forbrugsgoder"...

Men jeg er jo også "kun" vestjyde... :D Men stolt af det :wink:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 19 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1887 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pristjek af Whisky?
stig, skrev

En øl er vel en øl.


Som alle ved, er der selvfølgelig kvalitetsforskelle, men skal man købe en flaske kvalitets maltwhisky - samme destilleri - samme aftapper - samme whisky - er det vel en naturlig ting at undersøge markedet...?
Vi kender alle fænomenet blindsmagning, men det betyder forhåbentlig ikke at man skal tage bind for øjnene når kreditkortet skal frem..!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1889 by stig
Replied by stig on topic Pristjek af Whisky?


Jeg tvivler på at jeg nogensinde "kommer så meget videre" at jeg ikke vil sammenligne priser.
Det være sig standardaftapninger, specialaftapninger eller andre "forbrugsgoder"...

Men jeg er jo også "kun" vestjyde... :D Men stolt af det :wink:


God fornøjelse, så mens du checker priser på whisky, som du ikke kan finde i grænsebutikkerne men måske få steder i Danmark, så jeg nyder en dram her i det Københavnske og ved du hvad....måske finder du også en flaske, men vent ikke til den kommer på udsalg for det gør den ikke.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1893 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pristjek af Whisky?
stig, skrev

God fornøjelse, så mens du checker priser på whisky, som du ikke kan finde i grænsebutikkerne men måske få steder i Danmark


Tak for det. Men jeg tror det bliver svært at finde en dansk forhandler / forretning, der kan hamle op med Weinquelles ca. 950 forskellige flasker.

www.weinquelle.com/index-main.htm

Men jeg hører selvfølgelig gerne hvis du har danske alternativer

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1894 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pristjek af Whisky?
MacAll - du har da ret i, at WQ har et formidabelt udbud, både af billige standardwhisky's, og ikke mindst en del forskellige kvalitetsaftapninger, flere fra de uafhænginge aftappere.

Men man kan vel næppe regne QW ind under kategorien grænsebutikker, som Stig's kommentar vist var knyttet til.

Selv med billig "vestjysk" diesel, koster det da noget, at køre helt til Hamburg og retur. Men hvis du, eller en anden en dag skulle få lyst til at stable en bus/togtur på benene til billig penge, så vil jeg gerne med. Man er vel nordjyde;-)
Men det bliver ikke for at købe tilbudswhisky, næh - jeg går efter de specielle flasker, hvor mange af dem slet ikke findes her i DK, og ikke kan fås mere i 'mit andet hjemland'.

For jeg går ud fra, at vi ikke snakker om, at få whiskyen pr. postordre uden toldskat's medvirken. Ej heller at nogen af os har venner/bekendte dernede, som vi kan sende en indkøbsseddel til.

Som det jo har været debateret før, så har de danske butikker svært ved at konkurere på priserne alene, især da hvis konkurencen kommer fra ulovlig import.

Slàinte
Karl Ejnar
PS: Jeg sælger ikke whisky - jeg køber kun;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1896 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pristjek af Whisky?
karlejnar, skrev

Men man kan vel næppe regne WQ ind under kategorien grænsebutikker


Nej, WQ er ikke en "grænsebutik".
Jeg mente ikke nødvendigvis grænsebutikker - der får Stig 90 % ret, idet man i Flensborg (som ligger ganske få km fra grænsen) også kan købe specialaftapninger, blandt andet hos en forhandler i Gågaden.

karlejnar, skrev

Selv med billig "vestjysk" diesel, koster det da noget, at køre helt til Hamburg og retur


Ja, men mine omkostninger er meget begrænsede, da jeg af og til er i Tyskland af andre årsager

karlejnar, skrev

Men hvis du, eller en anden en dag skulle få lyst til at stable en bus/togtur på benene til billig penge, så vil jeg gerne med.


Det er ikke utænkeligt, men ellers vil jeg gerne tage 1-2 flasker med til Esbjerg - selvfølgelig uden ekstra beregning, hvis det er tilladt.

karlejnar, skrev

For jeg går ud fra, at vi ikke snakker om, at få whiskyen pr. postordre uden toldskat's medvirken


Nej, det foregår på lovlig vestjysk vis... :oops:



PS: Jeg sælger ikke whisky - jeg drikker kun ;-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2005 by vad
Replied by vad on topic Pristjek af Whisky?
Jeg vil gerne give Stig lidt ret. Der kommer vel for pokker et tidspunkt (vel omkring de 170 flasker :-P ) hvor slagtilbudene taber sin glans. Jeg har selv skullet opbygge et vist "basislager" fordi jeg er ny i whiskyens verden, så det har da præget lidt undervejs.

Men: jeg kan mærke, at jeg personligt er ved at nå et brydningspunkt (ved indrømmeligt kun 10 flasker), hvor der er en grænse for, hvor mange Ileach og Bowmore Surf, som jeg gider have stående. Når jeg så kombinerer det med kone og børn, så er der en forbydende faktor ved at køre helt til Tyskland i den desperate jagt på lidt billige dråber.

Nu er jeg vist også efterhånden noget specielt indrettet, men jeg har det klare princip, at jeg (næsten) aldrig gider købe noget, som jeg ikke har smagt. Det er et koncept, der holder totalt ved vin (hvor jeg lænsede kontoen efter Philipson Wines 17 års smagning), og det holder også ved whisky. Jeg er sandsynligvis også specielt indrettet, eftersom jeg overhovedet ikke tænder på "whiskyhistorier" og alt mulig andet bla bla bla - det er 100% smagen jeg går efter. Så en "Islay von den HuHej 70 års Single Peated double barrel from Wooden Steel Vats" siger mig ikke en disse, også selv om den er på 40.000 kr. tilbud. Det er ikke fordi jeg er "hellig", men for et par år siden erfarede jeg at en Chateau FancyPants fra St. Emillion 1976 virkelig ikke var pengene værd...

Derfor ender jeg jo også med at gå til whiskymessen, smage noget godt og så købe netop de flasker, som jeg så ved giver det meste valuta for pengene. Godt nok må man så trækkes med de urimelige danske afgifter, som straffer 20 års lagret alkohol værre end billigst blended sprøjt på 3-4 år. Danske afgifter er trælse - og så længe de holder niveauet har jeg ikke noget skidt at sige om de erhvervsdrivende whiskypushere her i landet :)

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.306 seconds