Dansk Whisky ...måske.

More
13 years 11 months ago #20996 by Golfarne
Hej til alle.
Nu kommer ham Golfarne igen med en påstand som ikke kan holde vand.
Dansk Whisky måske.
Jeg var store Bededag på familiebesøg i Holbæk, min svoger havde gemt et indlæg fra
Holbæk Amts Venstreblad.
Indlæget var fra den 26 februar 2010.
Indlæget/artiklen handlede om Martin Markvardsen der holdt en smagning på Break-point
i Holbæk.
Den anden artikel handlede om Braunstein der skulle påfylde Danmarks første whisky på flaske.
Den tredie artikel handlede om en tidligere dansk folketingsmedlem der havde en Whisky som hedder : Glen Mari Whisky. med underteksten : tilsat dansk spiritus.
Og endvidere Special Quality den er på 43 % og kommer fra Kgl. Hofvinhandler
Waage Petersen Eftf. A/S København Prisen var dengang 27,25 inklusiv flaskepant.

Ejeren af denne flaske mener at den er fra ca. 1930-1940.

Er denne flaske/Whisky kendt, og hvis, hvad betyder tilsat dansk spiritus.
Ejeren har ikke smagt på destilatet, men mener ikke at han er gået glip af en smagsoplevelse.

Venlig hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #20998 by dmwa
Replied by dmwa on topic Dansk Whisky ...måske.
Der kom du mig lige i forkøbet.... Vi fik for kort tid siden et billede af flasken af ejeren, og jeg kom så vidt, at Kastrup Glasværk har lavet en whiskyflaske til Waage Petersen i 1920 ´erne, så jeg bad om et nærbillede af toldetiketten, da den måske kan give en aldersbestemmelse.
Jeg forsker lidt i denne flaske - nogen der ved den videre historie for Waage Petersens Vinhandel - for den findes vel ikke længere?
Men - Braunstein får nok svært ved at håndhæve, at de er de første, der aftapper whisky i Danmark - CLOC lavede jo "whisky" fra midten af 1950 ´erne til op i 70 ´erne - og Lille Gadegård på Bornholm aftappede primo 2010 deres første whisky - om det så opfylder betingelserne for at blive kaldt whisky i h t SWA regler, vil jeg ikke gøre mig dommer over . men så må Braunstein i det mindste komme på banen, hvis de mener, at de er de første og at Lille Gadegårds ikke tæller med....
Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 11 months ago #21003 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Dansk Whisky ...måske.
Hofvinhandler Waage Petersen boede i Store Strandstræde 18.

Familien har solgt et billede hos Bruun Rasmussen i 1997.

Billedet er et familieportræt malet i 1832 mener jeg, billedet hænger på statens museum for kunst.

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.216 seconds