Whisky & holdbarhed...

More
19 years 6 months ago #2172 by Duffer
Efter at det har været oppe og vende herinde, har jeg støvet Internettet for oplysninger omkring holdbarhed af åbnede flasker.
De fleste siger at man bør tømme flasken efter 6-8 måneder - da der sker en oxidering og der dermed opstår en forandring af aroma, smag mm.
Værst skulle det stå til med whisky, som er lagret på sherryfade og flasker som er under halvt fyldte.
Det er ikke nødvendigvis negative smagsforandringer - f.eks kan en flaske med "overdøvende" smagsaromaer blive mindre fremhævede.
Nogen råder og andre fraråder at hælde whiskyen på mindre flasker for at sænke oxideringsprocessen.

Jeg har ikke fundet nogle relevante oplysninger på om uåbnede flasker forandres.
Men de fordamper vel lidt - det kan man specielt se på miniflasker.
Og hvis de fordamper - så må de vel også oxidere ?.

I princippet kan man højst have 5 flasker åbent af gangen i sin private samling, og det er lidt svært når man er købelysten og gerne vil have et rimeligt udvalg.

Jeg har set flere barer have en tæller / doseringstud på deres flasker.
I princippet er de åbne 24 timer i døgnet og samtidig modtagelig for støv, cigaretrøg mm.
Selvom flaskerne formodenligt bliver tømt i et rimeligt tempo, må man antage at disse nærmest er udrikkelige når man når bunden.

Er der nogen der kan bekræfte / afkræfte, eller har uddybende kommentarer ?

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #2174 by redlich
Replied by redlich on topic Whisky & holdbarhed...

-- snip --
I princippet kan man højst have 5 flasker åbent af gangen i sin private samling
-- snip --


Det afhænger jo en hel del af hvor hurtig man er til at tømme dem ;)

Mine godt 90 flaker jeg har stående åbne er ALT for mange, medmindre man drikker en flaske om dagen :oops:

Slainthe
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2178 by jones
Replied by jones on topic Whisky & holdbarhed...
Den gængse holdning ved uåbnede flasker er vist at tingene er i orden så længe der er whisky bare lidt oppe i halsen på flasken.

Falder niveauet ned til skuldrene, så har man straks større overflade og mere luft i flasken og det er en skidt kombination.

Tingene sker hurtigere med miniaturer, fordi skruelåg ikke slutter nær så tæt.

Det tætteste jeg har været på problemet med en almindelig uåbnet flaske er en Gordon & MacPhail Cask Port Ellen dest. 1980 aft 1996 som jeg købte for et par måneder siden.

Der er lige akkurat 1/2 cm whisky i halsen. Hvis det havde været til samling eller investering, så havde jeg ikke købt den, men flasken skal drikkes indenfor en overskuelig fremtid, så jeg ser ikke noget problem.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2179 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky & holdbarhed...
jones, skrev

men flasken skal drikkes indenfor en overskuelig fremtid, så jeg ser ikke noget problem.


Men det kan jo blive et problem hvis man har 15-20 flasker som er halvtømte ?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2180 by jones
Replied by jones on topic Whisky & holdbarhed...
Jeg svarede kun omkring uåbnede flasker, fordi emnet kvalitetstab i åbne flasker har lige været luftet i tråden "Fancy a whisky" der startede med at handle om et sted i Manchester med 230 flasker.

Her er lidt fra mine bidrag der:

Jeg har haft lignende, dog mindre ekstreme, oplevelser netop på værtshuse med stort udvalg, hvor jeg har smagt whisky der er "feset af" i større eller mindre grad efter for lang tid med for meget luft i flasken.

Jeg har prøvet det både på messens Eksklusivbar, Cockney Pub i Århus og Danmarks bedste whiskybar, Klosands i Odense.

Der er varierende opfattelser af det kritiske tidspunkt. En enkelt skriver at whisky mister meget af sin kraft og karakter efter kun 2 "“ 3 uger. Men der er en vis erfaring med at 6 måneder i en halvtom flaske er skadelig.

Min erfaring er at det er værst med gammel whisky (over 25 år) fra 1. gangs sherryfad. Jeg har en enkelt gang oplevet en whisky der gennemgik en rødvinsagtig udvikling i glasset: lukket, utilnærmelig i starten, folder sig langsomt ud, topper efter 15-20 minutter og falder hurtigt af på den igen..

Og hivis der kan ske så meget så hurtigt, hvad kan der så ikke ske på et halvt år i en halvtom flaske?

Det er bestemt fristende at have gang i hele galleriet, men jeg prøver at holde det nede på 5-6 flasker ad gangen.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2182 by fao
Replied by fao on topic Whisky & holdbarhed...
Som ny whisky "samler" er det med stor bekymring, at læse ovenstående.
Jeg har nogle og tyve flasker åben iøjeblikket, nogle har været åben i ca. 1 ½ år. Og jeg som ikke trode at whisky ikke udviklede sig i flasken.

Nå.. det er vel ikke andet for inden at sætte en masse kaffe over og se at komme i Føtex efter 10-15 liter fløde :cry:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2205 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whisky & holdbarhed...
Jeg har det på nøjagtig samme måde som du, men som jeg har kunnet forstå Al, er det især gamle first fill sherry der er meget følsomme. De mere almindelige aftapninger er efter min opfattelse mere hårdføre (med undtagelser selvfølgelig). Selv fandt jeg en gammel Springbank 10 års Blackadder aftapning frem i går. Den har stået åben i snart tre år, og den smagte efter min bedste overbevisning næsten som da jeg købte den. Måske en smule mindre citrus og pære og med de tungere noter af eg og vanillie i en mere fremtrædende rolle...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14687 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky & holdbarhed...
På The Scotch Blog, er det stillet ligende spørgsmål hvor 'Chris Morris, Master Distiller, Brown Forman', 'Dave Pickerell, Master Distiller, Maker's Mark', 'Mark Reynier, Bruichladdich' og Ian Millar fra Glenfiddich svarre på spøgsmål omkring om en åben flaske taber i alc. stærke hen over tid

www.thescotchblog.com/2008/03/ww ... eaken.html

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.270 seconds