St Magdalena til investering?

More
13 years 7 months ago #21774 by Skumhest
Jeg har ind imellem tænkt på at invereste i Whisky. Jeg så tilfældigvis et program over DR1 i går, hvor der var en Whisky ekspert, som anbefalede St. Magdalena 26 år. Etikettem ser ud som et T.

Hvad er jeres vurdering af dette?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21775 by MacLars
Den St. Magdalene som Kisser fra "Whisky & Lifestyle" præsenterede i programmet var en Cadenheads-aftapning. Den kan også findes på deres hjemmeside:

www.whiskyandlifestyle.com/shop/ ... 26aar-52.7

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21777 by Skumhest
Men er det en god investering, eller vil I anbefale andre?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21778 by dongregers
Køb ikke whisky som investering. Køb den for at drikke den...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21779 by Skumhest
Jeg drikker jo også nogle af dem. Men nu var det jo ikke det jeg spurgte om :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21780 by BigMac

Jeg drikker jo også nogle af dem. Men nu var det jo ikke det jeg spurgte om :-)


Men det var ikke det du fik svar på.... :wink:
Folk her drikker (hovedsagelig) deres whisky, Skumhest...så tror ikke du får ikke et ordentligt svar her på forum

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21781 by Duffer
Hvis du kikker på det som en investering, hvor du forventer en økonomisk gevinst på et senere tidspunkt, ville jeg holde mig fra det. Netop denne St.Magdalene har fået gode anmeldelser, men de kan være mildest talt være afvigende i kvalitet.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21782 by dmwa
Replied by dmwa on topic St Magdalena til investering?
BigMac - mod forventning får Skumhest hermed et svar....

Som Kisser sagde, skal man fokusere på Destilleriernes aftapninger- og her skal man enten købe nye udgaver, der kommer i meget begrænset udvalg eller som er unikke fra netop dette destilleri.

Det der så er kunsten er at spotte, hvilke flasker der stiger eksplosivt - og hvilke der blot holder prisen eller stiger svagt. Og der kan jeg nok ikke give et standard svar. Men hvis man ønsker at investere i whisky, skal man - efter min mening - have penge og tid nok. Man skal fokusere, så man ikke spreder sig for meget - det vil sige, man skal finde et destilleri, der om nogle år vil blive attraktivt - og hvad er så det for et? Tja - nogle vil sige Springbank, Glenfiddich og f.eks Port Ellen - Kisser foreslog St Magdalene. Den tror jeg personligt så måske ikke så meget på - for det skal jo et godt stykke hen ad vejen være et destilleri, der i sin levetid var eftertragtet. Her falder Port Ellen måske lidt igennem - men det der her er værd at bemærke er, at indtil for få år siden, fandtes der stort set ikke en original aftapning. Da vi startede import fra Signatory, var der en 10 års Port Ellen i en naturserie - hvorfor købte vi da ikke dengang en masse flasker og gemte dem? Den så vi ikke komme i 1998..... Mackmyra fra Sverige er jo steget voldsomt i pris for de første aftapninger herfra, skal man drage en parallel, vil Braunstein, Stauning Whisky og Fary Lochans flasker jo også være et samlerobjekt - men her er så spørgsmålet, om markedet er stort nok - er det kun de op til måske 5.000 whisky entusiaster i Danmark, der synes det er interessant.
De uafhængige aftappere - jeg tror personligt ikke, at hovedparten af disse nogensinde vil være investeringsobjekter - men der er altid en joker ind i mellem. Tag f.eks. Juuls Flying 1 - blev vel oprindeligt solgt for DKK 2.500 - den er set solgt helt op til DKK 25.000. Her skal man nok fokusere på "interessante" destillerier, som samtidig er et unikt fad - og det opdager man jo sjældent for sent - for så har man jo åbnet flaskerne - og så er der ikke mange tilbage.

Men skulle man have købt en flaske som investeringsobjekt, og den alligevel ikke stiger - så kan man jo sælge den til stort set samme pris, som man købte den til - og det er også godt nok - eller også kan man vælge at rykke proppen af den, og mindes den tid, man har kælet for den.

Så - god jagt, men forvent ikke at alle flasker sådan lige får "et ekstra" nul bagefter prisen....

Slainthe


DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21783 by Madens
Spørgsmålet er som sådan heller ikke helt lige til... Det er korrekt at St. Magdalena er et samlerobjekt i og med det er et lukket destilleri med anerkendt kvalitet i deres produkter. Jeg vil dog vove den påstand, at du skal kigge langt efter et afkast hvis du investerer 5.000 kr. i den pågældende flaske fra indslaget :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21786 by dmwa
Replied by dmwa on topic St Magdalena til investering?

Spørgsmålet er som sådan heller ikke helt lige til... Det er korrekt at St. Magdalena er et samlerobjekt i og med det er et lukket destilleri med anerkendt kvalitet i deres produkter. Jeg vil dog vove den påstand, at du skal kigge langt efter et afkast hvis du investerer 5.000 kr. i den pågældende flaske fra indslaget :)


Den koster i Kissers butik DKK 1.595 - men Kisser mente, at den indenfor en kort tidshorisont vil kunne indbringe DKK 5000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21787 by Madens

Spørgsmålet er som sådan heller ikke helt lige til... Det er korrekt at St. Magdalena er et samlerobjekt i og med det er et lukket destilleri med anerkendt kvalitet i deres produkter. Jeg vil dog vove den påstand, at du skal kigge langt efter et afkast hvis du investerer 5.000 kr. i den pågældende flaske fra indslaget :)


Den koster i Kissers butik DKK 1.595 - men Kisser mente, at den indenfor en kort tidshorisont vil kunne indbringe DKK 5000


Ahh det var faktisk hendes vurdering af Springbank flasken jeg forvekslede det med, som jeg synes var sat en anelse højt sat (6000-7000 kr.).

Angående St. Magdalena nævner hun at inde for et par år kan man godt sætte et par 00 bagpå prisen. Det antager jeg også som en anelse sælgeroptimistisk :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21790 by Duffer

Angående St. Magdalena nævner hun at inde for et par år kan man godt sætte et par 00 bagpå prisen. Det antager jeg også som en anelse sælgeroptimistisk :-)

I høj grad - men hvis man skal en tur til Edinburgh, kan man vælge at købe den der - så er flybilletten også betalt :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21791 by Ronnie
Jeg har bemærket, at St. Magdalene i år har taget et spring opad, hvor deres 3 aftapninger i Rare Malts serien tilsyneladende er fordoblet i pris. Et par af den 19 årige fra 1979 er gået på whiskyauction for omkring 500€, hvor de før lå i intervallet 200-300€. Af de uafhængige aftappere, går Cadenhead rimelig godt (200-300€), mens de andre ligger fra 100€ og opefter.

Da jeg selv er mere nyder end samler er det naturligvis rart at have et par 19 årige stående, da denne imo er en af de bedste lowlændere jeg har smagt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24972 by Duffer
Ifølge dette indlæg er der gyldne tider forude hvis man investerer i whisky:
Link: www.thespiritsbusiness.com/2012/ ... en-decade/
Som med så mange andre investeringsforslag skal det nok det nok tages med visse forbehold.

St. Magdalena - Rare Malts til salg på DBA. (nu sat ned fra 5.000 til 4.700)
Link: www.dba.dk/vin-og-spiritus-whisk ... -79310144/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24973 by dmwa
Replied by dmwa on topic St Magdalena til investering?
Duffer\n

Som med så mange andre investeringsforslag skal det nok det nok tages med visse forbehold.
/[/quote

I artiklen udtaler whiskyeksperten bl.a., at Ardbeg Blasda er et samlerobjekt - det må da være i USA. På Whiskyauction sælges de til Euro 45-48 - og det er da ikke noget der kommer i nærheden af GBP 100, som han udtaler. Jeg har også et par stykker stående i vores udsalg, men ikke den store efterspørgsel - så måske man skulle tilbyde dem i USA :-D

Eller måske bare drikke dem - for det er vel i bund og grund derfor de er produceret

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #24975 by Duffer
Blasda kan stadig købes i flere forretninger til 50 € og derunder...
Jeg har ikke selv haft fornøjelsen, men har hørt det er en tynd og meget skuffende Ardbeg.
Et samlerobjekt - næppe!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.163 seconds