Er det mig der er blind ?

More
13 years 5 months ago #22136 by Macdeffe
Lokket af en facebook annonce med "Vind en flaske whisky" fra Whiskydirect.dk kommer jeg til følgende side når jeg klikker

www.whiskydirect.dk/

Jeg kan umiddelbart ikke se noget der passer med den overskrift der lokkede mig over på siden

Til gengæld har man stavet Braunstein forkert mindst et par gange på siden :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22137 by Spojs
Replied by Spojs on topic Er det mig der er blind ?
Der burde måske stå - vind en flaske spiritus :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22138 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
Haha, jeg kom lige til at surfe rundt på siden....sikke dog en gang amatøragtig makværk

Irisk Whiskey
Irske whisky er lette og frugtagtig, langt de fleste er tredobbelt destilleret, og de er ofte nemme at drikke. De irske er bredt anerkendt som værende de første til at destillere whisky, men dette er strengt bestridt af skotterne. Bushmills destilleriet, for eksempel, er verdens ældste licenserede destilleri, grundlagt i 1608. De irske er unikke i deres pot still whisky.


Irisk Whiskey :-)

Langt de fleste er tredobbelt destilleret. Ja hvis 2 ud af 3 destillerier kan betegnes som langt de fleste så.... (2 ud af 4 hvis Kilbeggan medregnes)

De to flasker Connemara der sælges på siden er så dobbelt destilleret på Cooley's

"De irske er unikke i deres pot still whisky"...nå nå

Jeg tror der forveksles med at de laver whiskey efter en opskrift der beskrives med "pure pot still" der adskiller sig fra malt whisky ved at der bruges både maltet og umaltet byg (i modsætning til 100% maltet byg)

Jeg mangler endnu at møde en skotte der bestrider at whisky blev lavet i Irland før i Skotland

De siger dog ofte med et glimt i øjet at "The irish invented whiskey, we perfected it"

At Bushmill blev grundlagt i 1608 er heller ikke rigtigt, men lad det nu lægge. De skriver det trods alt selv på deres flasker, uanset det ikke passer.


Amerikansk Whiskey

Traditionel amerikansk whisky, Bourbon og Tennessee, er søde, overbærende og toasty. Brugen af ny, stærkt forkullede egetræsfade, krydderet og med mild røg, masser af rom, kaffe konstaterer med smøragtig korn sødme, karamel og karamel. Disse er enkle drinks, men de kan være lige så fornøjeligt som en whisk (e) y. Amerikanske whisky er et bemærkelsesværdigt ensartet kvalitet, som kræver langt mindre aldring end skotsk, de er ofte meget billigere også. Amerikansk whisky er destilleret fra en række af korn. De mest populære er majs, hvede, rug og byg.

Udvælgelsen af kerner, der anvendes til destillation er kendt som en mashbill. Bourbon er destilleret fra et minimum på 51% majs, skønt de fleste af bourbon destillationsvirksomheder udnyttes så meget som 80%. Bourbon er smøragtig og rig på smag. Tennessee whiskey produceres på samme måde som bourbon, men gennemgår en ekstra filtrering selvom sukker ahorn trækul. Jack Daniel's whisky er en bemærkelsesværdig fortaler for dette. Tennessee whisky er let røget og er meget cremet. Rye whisky er destilleret fra mindst 51% rug og den deraf spiritus er langt krydderet tilbud. Der har også været en håndfuld single malt er produceret på det nordamerikanske kontinent.


Afsnittet er totalt ulæseligt og ligner noget der er kørt igennem google-translate...

Engelsk Whisky
Nu har England sin egen plads i whisky historien, det Norfolk-baserede destilleri St George's Well, blev etableret i 2006.

Interessen op til den første udgave af den engelske single malt var enorm. Prereleases var allerede beskrevet som drilske og overstrømmende. "New make'en" fra St. George's Destilleriet har modtaget meget ros; Jim Murray over 90 point.


Det lykkes næsten at gætte destilleri navnet :-) . Det hedder ikke St. George's Well, men St. George's Distillery:-)

Lavlandet er anderledes i denne henseende, hvor produktionsmetoden adskiller sig i en Lowland whisky som er tredobbelt destilleret"


Udover sætningen næsten er ulæselig er det et faktum at ud af de 5 malt whisky destillerier der er i produktion i lavlandet er der kun ét (1) der benytter sig af tredobbelt destillering

Af de lukkede lowlanders var Rosebank triple, Littlemill double (dog triple før 1930) og St. Magdalene/Linlithgow double

Orkney er en mørk, forvitret ø,


Det kan man vist kun skrive hvis man aldrig har været der

Orkney er en ø-GRUPPE.

Og alle der har været ved Maes Howe og Rings of Brodgar, der ligger midt på Mainland (Pomona) ved at stedet er præget af lys himmel, store vidder, stores søer i et fladt landskab limfjordsagtigt landskab. Det kan dog være forfatteren har været der om natten eller har taget fejl af Orkney og Skye eller Mull ....

Nå, jeg gider ikke mere, kunne få en dag til at gå med at kommentere hvor amatøragtigt den side er, men ganske underholdende da

Hvis man vil tages seriøst skal man altså have styr på fakta...

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22139 by Duffer
Replied by Duffer on topic Er det mig der er blind ?
Jeg besøger sjældent danske websites udover Juuls og Cadenheads, som plejer at have rimeligt styr på tingene...
Men check denne: www.whiskydirect.dk/highland-par ... -1623.html

Edition 2?
*Den første der kom på markedet var Earl Magnus 15-år - på 52.6% og 5.976 flasker (ikke 5.900 flasker)
* Der findes kun én udgave af Earl Magnus og ikke som beskrevet en Edition 2
* Den anden flaske der blev sendt på markedet fra trilogien var Saint Magnus på 12-år (Måske edition 2?)
* Der står den er 52.6% og i linien ved siden af 55% (Som Saint Magnus)
* Ifølge Brand Ambassador MM kom der 120 - ikke 400 flasker Earl Magnus til Danmark

Hvis man så kikker under Highland Park - findes der så en Earl Magnus Edition 1 med den rigtige ABV - men så er Edition 2 måske Saint Magnus men den kom jo i 11994 flasker?
Priserne - tja - døm selv... ;-)

Plads til forbedringer :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22140 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
Fra deres Amrut sektion :

Den maltede byg bliver transporteret sydpå til Bangalore hvor den maltes omhyggelig og destilleres i små produktioner (small batches).


Amrut byg er altså maltet to gange ? :-)

Anden halvdel af sætningen er det rene vrøvl. Small batch hentyder ikke til selve produktionen, men antallet af fade der vattes sammen. Jeg tror ikke den hjemmeside er skrevet af en der drikker whisky....

----

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22141 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
www.whiskydirect.dk/stil-art/sin ... pirit.html

Nydestillat : Cask type Sherry

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22142 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?

Der er ni destillerier på Isle.

Mod nord ligger Bunnahabhain og Caol Ila, vest for Loch Indaal ligger Bruichladdich og længere mod vest, det nyoprettede Kilchoman - Skotlands mest vestlig destilleri. På midten af øen ligger mægtige Bowmore, men det er fra den sydlige kyst, ikke langt fra Port Ellen og det nyåbnede destilleri af samme navn, at den mest gennemtrængende whisky stammer, fremstillet af en trio bestående af Leviathan Ileach destillerier; Ardbeg, Lagavulin og naturligvis Laphroaig.


Er der andre end mig der læser dette som at Port Ellen er et nyåbnet destilleri ? og Kilchoman er altså heller ikke Skotlands vestligste destilleri, selvom de har holdt titlen i et par år....

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22143 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
Mysteriet er løst : Man skal tilmelde sig deres facebook gruppe, så har man chancen for at vinde en flaske, der trækkes lod en gang om måneden

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22146 by LochLading
Jeg tror gutterne på braunstein har set denne hjemmeside før de lavede deres egen......
www.masterofmalt.com/

Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22148 by Peteys
Replied by Peteys on topic Er det mig der er blind ?

Udover sætningen næsten er ulæselig er det et faktum at ud af de 5 malt whisky destillerier der er i produktion i lavlandet er der kun ét (1) der benytter sig af tredobbelt destillering

Af de lukkede lowlanders var Rosebank triple, Littlemill double (dog triple før 1930) og St. Magdalene/Linlithgow double


Det kan godt være Rosebank havde tre stills, men det er altså kun destilleret 2 ½ gang (ligesom eks Springbank) men lokaliteten har vel gjort at de fleste antager det er triple destilleret når det nu har tre stills.

At Littlemill stoppede med at triple destillerei i slutningen af trediverne passer meget godt, det va nogenlunde samtidigt med at Tallisker stoppede med det.

Man kan undre sig over hvor ideen med at lowland whiskyer traditionelt er tripple destilleret kommer fra.


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22149 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
OK, jeg havde det indtryk den var triple destilleret, det står der også på malt madness hjemmesiden

Men nu plejer du jo at have ret godt styr på fakta Peter, og du er jo også Rosebank eksperten her på siden!

Ved du hvordan de lavede deres 2 ½ gange destillering ?. Det er jo tit ret komplekst, som f- eks Benrinnes og Mortlach

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22150 by Duffer
Replied by Duffer on topic Er det mig der er blind ?
Der er flere der mener at Rosebank brugte triple destillering:
"Rosebank was a Lowland distillery and, as such, practised triple distillation with one wash still and a pair of spirit stills."
(Fra MoMs hjemmeside)

"Triple distillation was a characteristic of the process traditional to the Rosebank Distillery. It had one wash still and two spirit stills."
(Fra Whisky.com)

"In the traditional Lowland style, Rosebank was triple-distilled, and its smooth floral whisky was much in demand"
(TWE's hjemmeside)

"It is one of those rare malts which goes through a triple distillation process." (Rarewhiskysite.com)

"The traditional Lowland method of triple-distillation was used at Rosebank" (Whiskymerchants.co.uk)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22151 by Duffer
Replied by Duffer on topic Er det mig der er blind ?
Check hvad Fiona Stewart siger på dette videoklip (ved cirka 49 sek.)
video.stv.tv/bc/news-whisky-stoday-060309/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22152 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
Jeg har set mine bøger igennem. Både Misako Udo (The Scottish Whisky Distilleries) og Michael Jackson (5th) skriver Rosebank er triple distilled- Flora Fauna Etiketten siger også "triple distilled"

Men

Jim Murray skriver i "The complete book of whisky" fra 1997 : "...(Rosebank)...where a partial-triple distillation system similar to Springbank once operated..."

Men hvad partial-truple distilled så egentlig er , er en anden ting. Så vidt jeg ved er det ikke lige den samme måde der destilleres på på hhv. Benrinnes, Springbank og Mortlach

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22153 by Duffer
Replied by Duffer on topic Er det mig der er blind ?
Whiskyguild skriver:
"Rosebank employed the triple distillation method and this luxurious malt will surely be missed."

Ulf Buxrud skriver:
"Hazelburn is triple distilled, unlike regular Springbank's odd "2 ½ times", exactly in the same manner as is Auchentoshan, Rosebank & Benrinnes."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22155 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Er det mig der er blind ?
Ja, men Benrinnes er nu ikke triple distilled....det ved jeg med sikkerhed for jeg har selv været der

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22156 by Peteys
Replied by Peteys on topic Er det mig der er blind ?
Mine kilder er nok nogen af de samme som jeres, men jeg tænker at der tit er valgt den nemme konklusion når man skulle bedømme hvor mange gange Rosebank var destilleret. Det har tre stills, så triple destilleret. Jim Murray var tilstede på destilleriet da den sidste destillation blev gennemført, så han er nok en af dem der bør vide bedst. Det kan dog kun få mig i tvivl at Misako Udo ikke er enig, det må jeg lige tjekke op på.
Malt maniacs etc. har sikkert brugt Misakos bog som reference.?

Når man læser Pär Caldenby's bog, så skriver han direkte at Rosebank havde tre stills, så derfor udførte de triple destillation.

Jeg tænker jeg lige vil kigge lidt mere på det

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22157 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Er det mig der er blind ?

Ja, men Benrinnes er nu ikke triple distilled....det ved jeg med sikkerhed for jeg har selv været der

Steffen

De har indtil for nylig kørt med en speciel destilleringsproces, tilsvarende, men ikke mage til Mortlach, men bestemt ikke triple destillering. I følge folkene på Mortlach, er de dog nu ophørt med det, og kører med "normal" to gange destillering. Det skulle være et led i Diageos "rationalisering" af processen. De har også forsøgt at få det indført på Mortlach, men det er indtil videre - heldigvis - ikke lykkedes.

En helt anden ting. Blot fordi et destilleri har tre - eller et multiplum af tre - kedler, er det jo ikke ensbetydende med, at de destillerer tre gange. F. eks. har Glenfiddich to spritkedler for hver wash-kedel. Derfor er Glenfiddich da ikke triple destilleret. Det betyder blot, at en portion low wines fordeles i to mindre spritkedler, der for øvrigt er af forskellig udformning. Laphroaig har også flere spritkedler end washkedler, ja faktisk skulle de jo have haft én mere, men man valgte at bygge én i dobbelt størrelse.

Med hensyn til eksemplerne fra hjemmesiden, der refereres til, er jeg helt enig - makværk!
Det minder om en del af de danske whiskybøger, der er dårligt oversat fra engelsk, bare mange mange gange værre.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22230 by Peteys
Replied by Peteys on topic Er det mig der er blind ?
Jeg spurgte lige Misako Udo om det, hun lpejer jo at have styr på detaljerne. jeg nævnte at Ulf B og Jim Murray havde opfattelsen at det var 2 ½ gange destilleret, her er Miaskos svr

Hi Peter,

I am so sorry for the delay of my reply. I went to the Isle of Arran when you sent me this message and couldn't reply until today.

Regarding your question of the distillation method of Rosebank distillery. It is one of most deepest my regrets in my life, I couldn't visit there when they were still producing the whisky, so don't know how they distilled their spirit before it was closed, but had found the record that Rosebank did the triple distillation. However, it also more likely they did the double distillation too. Unfortunately, I am still looking for this information when they did and how long, so if Ulf and Mr.Murray believe other theory, I think they have found the record or evidence of it.

I am sorry for can't give you any new information about this...

Yours aye!
Misako

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.260 seconds