Andres vurderinger og smagsnoter

More
13 years 4 months ago #22296 by Duffer
Charles K. Cowdery. Chicago, der har skrevet Bourbon, Straight - har en pointe her:
"Cowdery also includes a chapter that every bourbon should read titled "Why Ratings are Bull". He argues that rating systems are phony because there is no reasonable base line and all spirits (not just bourbon ratings) are judged above average. He also points out that they are also a matter of taste and what one person my like, others may not like and all for the same reason. One person may love barrel tones and woody flavors from extra aged products while another may find them too tanic and bitter. If the person rating the whiskey is part of the first group, then a person of the second group will not like his ratings."

Kilde: Bourbonenthusiast

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22297 by jones
Man kan bruge andres vurderinger, når man har taget sig tid til at lære deres smag lidt at kende, deres branchetilknytninger, o.s.v.

Jeg ved f.eks. at Jim Murray er Ardbeg konsulent, så hans vurderinger af deres produkter ignoreres. Jeg ved at han har en lille aversion mod "for meget" sherryfads indflydelse og en afsky overfor tilstedeværelsen af svovl.

Jeg kan godt lide kraftig sherry indflydelse og moderat svovl, så hans negative noter kan sagtens føre til noget positivt.

Michael Jackson (i sin tid) var ikke meget for træ-et whisky. Jeg elsker det. Når han skrev at der var bare for meget fad, så skulle jeg prøve den whisky.

Serge Valentin på whiskyfun har en tendens til at overvurdere hvad jeg ville betegne som endimensionelle, frugtige, parfumerede whiskies. Det har jeg bemærket og kan så trække lidt fra i karakteren.

Det samme gælder ens omgangskreds. Opdager man at en person bare ikke vil være positiv overfor japansk whisky, ved man hvad hans meninger om den slags er værd.

Kender man et lalleglad individ som ukritisk mener at det er en guds gave til menneskeheden hver gang der står "whisky" på en flaske, så ved man også hvad de smagsnoter kan bruges til.

Så med lidt tilvænning og forbehold, kan man sagtens bruge andres noter til noget konstruktivt.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #22301 by Whiskynyderen
Lige mine ord - Den metodik anvender jeg, uanset om det gælder whisky eller hifi

Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.159 seconds