Våd prop - hjælp!

More
13 years 2 months ago #22713 by Larsenal
Våd prop - hjælp! was created by Larsenal
Kære brevkasse... :lol:

Jeg har til min gru erfaret, at en af mine dyrbare flasker har en våd prop - dvs. proppen er våd indvendigt i flasken, men den virker ikke til at være våd hele vejen igennem.
Whiskyen er på over 60% og godt 30 år gammel, hvis det skulle gøre en forskel. Den blev dog aftappet for et år eller to siden.
Hvad skal jeg gøre? Drikke skidtet med det samme for at undgå yderligere skader? (Den hælder jeg nok lidt til :) )
Eller afblæse panikken?

MVH

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22714 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Våd prop - hjælp!
Har flasken stået op længe eller er det en du lige har købt??
Hvis flasken alligevel skal åbens kan du jo enten skifte proppen ud eller hælde whiskien over i en/flere sampleflasker.

//EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22715 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Våd prop - hjælp!
Jeg vil hælde den på nye flasker (evt. mindre samples), man ved aldrig om den våde prop kunne få en negativ indflydelse over en længere periode

Filtrer evt. whiskyen igennem et tilstrækkeligt grovfilter for at få alle proprester ud

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22719 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Våd prop - hjælp!
EV: Den har stået op et godt stykke tid - derfor min bekymring...
Det drejer sig om en Karuizawa Noh fra 1976, så jeg kan jo ikke lige købe en ny i stedet...
Det ender nok med jeg åbner den - så må jeg se, om den har taget skade.
Hvis ikke, må jeg skifte prop eller flaske som nævnt.
Tak for svarene

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22720 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Våd prop - hjælp!
Jeg kender ikke så meget til Japansk whisky og deres propper, men de to jeg har prøvet havde begge en plastikskal omkring korken hvilket jeg synes var en smart løsning der lader til, at slutte tættere til og hvor man også undgår prop i whiskyen.

@Kenneth, jeg kan godt se grund til bekymring når nu den har stået op længe - alternativt kan du jo forsøge at sælge den hvis du ikke ønsker/tør drikke den ;-)

//EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22729 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Våd prop - hjælp!
Der var INTET galt med den :-)
Men tak for undskyldningen for at festliggøre mandagen lidt.

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22734 by KasperValentin
Replied by KasperValentin on topic Våd prop - hjælp!
For bare at sammenligne med vin, det er bla. en af grunden til at man opbevarer vin på siden, sådan korken kan suge lidt vin - udvide sig og slutte tæt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22735 by Duffer
Replied by Duffer on topic Våd prop - hjælp!

For bare at sammenligne med vin

Du kan ikke sammenligne vin med whisky - det gavner vin at lægge ned mens whisky med korkprop SKAL stå op, så væsken IKKE har kontakt er korkproppen.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22736 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Våd prop - hjælp!
Jeg har nu hørt det ikke skulle være en god idé med whisky. De høje procenter ætser simpelthen korken

Jeg har også hørt at de skulle være smart at vende sine flasker på hovedet en gang om året, bare et par sekunder

Problemet med flasker er tit at man ikke ved hvordan de har været opbevaret før man selv kommer i besiddelse af dem. Jeg oplever jævnligt propper der knækker

Er selv tilhænger af screwcaps, jeg kan især godt lide dem mange japanere har

Steffen


Ellers har dette vist været diskuteret for nylig :-) her på siden

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22737 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Våd prop - hjælp!
Black Bull tråden

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 2724#22724

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22738 by Duffer
Replied by Duffer on topic Våd prop - hjælp!
Der er nok 5-6 tråde om samme emne:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... opic&p=587
whiskynyt.dk/index.php?name=PNph ... 21&start=0
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&p=7689
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 81&start=0

www.whiskymag.com/forum/viewtopi ... =12&t=7463
www.whiskymag.com/forum/viewtopi ... =5&t=11510
www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=12506

The Whisky Store's anbefaling:
"Whisky is stored upright (standing). Whisky in unopened bottles however does not, in contrast to wine, become better with storing (or worse). The bottles must be stored upright, since the cork does not close as closely as with wine. The cork on a whisky bottle is a usage cork in contrast to the a on-time-cork of a wine bottle. Therefore it does not stick as tightly."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22739 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Våd prop - hjælp!
Ja, jeg håber branchen en dag indser at kork faktisk er uegnet til whisky.... :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22740 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Våd prop - hjælp!

..... The cork on a whisky bottle is a usage cork in contrast to the a on-time-cork of a wine bottle. Therefore it does not stick as tightly."


Sagen er vel også, at propen udvider sig, når den opsuger vinen, og derfor holder tæt. Det samme gælder vel også whisky, men med den kedelige følge er, at propen taget skade af alkoholen?

Jeg har oplevet både våde proper, og proper, der er så tørre, at de brækker over. Jeg er derfor helt enig i, at skruelåg er at foretrække - Og at der er gode eksempler at tage af i Japan.

P.S. Jeg vender selv flasken ca. en gang om året så den lige suger lidt væske, i den tro, at den derved slutter bedre.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22748 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Våd prop - hjælp!

Sagen er vel også, at propen udvider sig, når den opsuger vinen, og derfor holder tæt. Det samme gælder vel også whisky, men med den kedelige følge er, at propen taget skade af alkoholen?


Jeg tror du har ret

Jeg har lavet en facebook gruppe for at kæmpe for skruelåg imod korkpropper

"I wish screwcaps were more posh than corks"

www.facebook.com/group.php?gid=101684892845

Efter 1 ½ års eksistens er vi nu 15 medlemmer, så det er nok lidt op ad bakke :-)

Ved tidligere diskussioner er der jo ret mange der tilkendegiver at de anser kork for at det mest rigtige og især lyden når man åbner og lukker flasken er en dejlig ting. Jeg kender ingen producenter der har stået frem og været fortaler for skruelåg

Der er også stor forskel på kvaliteten af skrulåg

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22750 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Våd prop - hjælp!
Jeg tror at korkpropper langt hen ad vejen er uproblematiske. Og våd prop er ikke noget, der normalt giver anledning til panderynker, når ellers flasken har stået op hele tiden. Fx har jeg lige åbnet to flasker til vores kommende North Highland smagning. De er begge købt for tre år siden og har stået i skabet uberørt siden (pånær et par gange, hvor jeg har rokeret rundt med dem). De havde begge en lettere fugtig prop, noget jeg mener skyldes en let fordampning af alkohol inde i flasken. Der er så vidt jeg kan bedømme ingen afsmag af kork.

Men det er da givet, at der en gang i mellem opleves knækkede propper. Om det er mere udtalt ved lavere abv, ved jeg ikke, eller om det simpelthen er et kvalitetsproblem. Men selvfølgelig meget irriterende, når det sker.

Men ligefrem at vende flaskerne på hovedet en gang i mellem, tror jeg er at gå for vidt. Og det kan måske i tilfælde af dårlig kvalitet i korken, ligefrem være medvirkende til hurtigere "nedbrydning"

Hvordan flaskerne opbevares hos forhandlere og grossister er en helt anden sag, og svært at vide, når du køber en flaske. Fx har jeg set flasker ligge i vinduet hos Chas E i Århus - oven i købet i udstillingsvindue i solskin. Og her den anden dag så jeg Glenfiddich 12 ligge ned bag disken i Fakta.

Ellers er jeg da langt hen ad vejen enig i, at skruelåg er en bedre løsning. Vel og mærke gode skruelåg som dem der bruges på sampleflasker. De almindelige er som Deffe er inde på svingende i kvalitet. Jeg oplever det især med minier, at hvis man kommer til at skrue for hårdt, så skruer man "gevindene" over, og så er det slut med at holde tæt. Synes også jeg har læst om forøget fordampning fra flasker med skruelåg, der har været gemt i mange år. Om det så er posh eller ej ved jeg ikke. Har da set skruelåg på et par af de gamle fra G&MP, fx Strathisla 40år, og den første 1956 Glen Grant, jeg købte.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22759 by Doc
Replied by Doc on topic Våd prop - hjælp!
Jeg har for nylig oplevet en korkprop på både en SMWS 58.12 (Strathisla) og på en Laphroaig 10 smuldre en smule.
Karl Ejner har ret i at det er irriterende, men jeg har ikke oplevet at whiskyen har taget skade duft og smagsmæssigt. Selvfølgelig svært at vurderer på SMWS 58 da jeg ikke havde smagt den før men Laphroaig smagte som den plejede.

Jeg omhældte begge flasker på 10 cl. smapleflasker igennem et lille dørslag, sådan et man bruger til at drysse kakaopulver på en tiramisu, og fjernede herved de fleste småstumper af kork.

-Pragmatisk tilgang til whisky-
www.whitato.dk
//Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22765 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Våd prop - hjælp!

Ved tidligere diskussioner er der jo ret mange der tilkendegiver at de anser kork for at det mest rigtige og især lyden når man åbner og lukker flasken er en dejlig ting.

Steffen


Ha, ha den er go', men ja det er en dejlig lyd - Ralfy gør også lidt ud af det i sine reviews.

Jeg har for nylig åbnet en Karuizawa med en meget våd prop - Den ser faktisk lidt ulækker ud. Jeg har haft den stående uåbnet i ca. 1/2 år, men kender ikke forhistorien. Dog er den købt hos det tidligere QualityWorld, som formentlig også har haft den stående.
Om det er whiskydampene (60.7%) tvivler jeg nok på - Men hvem ved, man kan jo også høre forskel på powerkabler på hifi grej 8)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22766 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Våd prop - hjælp!

Om det er whiskydampene (60.7%) tvivler jeg nok på

Hvis det ikke er, må det jo være de 39% vand, der fordamper!! :wink:
Hvordan vil du ellers forklare, at proppen bliver fugtig/våd inde i flasken? Vel at mærke, når den står op.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22781 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Våd prop - hjælp!

Hvis det ikke er, må det jo være de 39% vand, der fordamper!! :wink:
Hvordan vil du ellers forklare, at proppen bliver fugtig/våd inde i flasken? Vel at mærke, når den står op.


Jeg har ingen forklaring? Men hvis det nu er vandet, vil fænomenet så ikke være mere almindeligt i flasker, der er nedvandet til 40-43%? :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.286 seconds