Mest oversete whisky

More
19 years 5 months ago #2561 by Duffer
Mest oversete whisky was created by Duffer
I et tidligere indlæg skrev Kim om den oversete Mortlach F&F.
Jeg syntes personligt at Old Pulteney er en af de mere oversete.
Hvad med Bowmore - den bliver aldrig omtalt herinde ?
Er det kun Bruichladdich og Port Ellen der rykker ?
Hvilken whisky mener du er overset ?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2563 by arvele
Replied by arvele on topic Mest oversete whisky
Longmorn - som ofte omtales som Speysides skjulte pærle.

Ellers så diskuteres sjelden noen som helst av F&F-serien, men det er jo naturlig side de er så lite tilgjengelige. Mine favoritter der er:

Mortlach 16
Linkwood 12
Blair Athol 12
Daluaine 16
Inchgower 14

Ellers så må jeg jo bare nevne et annet av mine favoritt-destillerier: Lochside.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2564 by stig
Replied by stig on topic Mest oversete whisky
BLADNOCH!

Nok den bedste lowlander og hvis den bliver behandlet rigtig er det en super whisky. Prøv at få fat i destilleriets 15 år 55%.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2565 by Peterap
Replied by Peterap on topic Mest oversete whisky
Jeg må give MacAll ret - Old Pulteney er en utrolig lækker whisky. Salt og elegant...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2566 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mest oversete whisky
Old Pulteney er en blandt mange oversete - Dansk Maltwhisky Akademi ´s aftapning 2004 er en Old Pulteney 13 år - og den er superb! (desværre udsolgt, hvis nogle skulle spørge).

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2570 by caskdk
Replied by caskdk on topic Mest oversete whisky
Stig skriver Bladnoch 15 år - 55% - den er super (iøvrigt tak for den Stig.) Vi har prøvet om vi kunne få noget af den, men nej. Nu er der 2 udgaver i 55% og det er 13 og 16 års. Vi har ikke smagt, men hvis det nærmer sig 15 års udgaven er der virkelig noget at glæde sig til.

Af de andre er jeg enig om der er lavet nogle fantastiske uafhængige aftapninger af Old Pulteney. Blackadders Raw Cask har været et hit ved smagninger hvor vi har brugt den.

Mortlach - Longmorn og Linkwood. Jamen kan de ikke bare engang imellem lave en dårlig whisky. Alt hvad jeg har smagt herfra har været flot, flot whisky.
Jeg tror ikke jeg vil skrive mere men gå nedenunder og tage en Longmorn 1969 sherry Cooper Choice i cask str, min absolutte favorit. :)

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2572 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Mest oversete whisky
Der er mange oversete whiskys. Prøv Caperdonich, Glen Elgin, Glencadam etc, etc.

Det har ikke altid nøde at være Islay eller de "kendte" destillerie. Speyside og højlandet har mange gemte perler som har fantastisk smag.

Jeg vil gerne komme med en applaus til Stig omkring Bladnoch.....forrygende whisky....hvem sagde Lowland var kedelig.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2573 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mest oversete whisky
Jeg er enig med Arve i at både Longmorn og især Daluaine 16 (F&F) er oversete. De holder på nogle helt specielle kvaliteter - dog er de vidt forskellige. Claus har også helt ret i at Cooper's Choice aftapningen af Longmorn fra '69 er ganske unik! I vores whiskyklan nød vi den virkelig. Den er utrolig 'rich' i mangel af bedre dansk. Og Martin, Glen Elgin: Dejlig!

Blandt de lidt mere sjældne malt whiskyer, mener jeg at Rosebank er lavlandets perle. Den er lækker i mange aftapninger. Især den af Cadenheads tappet i 2002 (destilleret i 1989) er vildt lækker.

I øvrigt synes jeg at der er mange "peat freaks", der burde stifte bedre bekendtskab med "Brora", der efter min smag er en af de absolut lækreste røgede whiskyer, man kan finde, hvis altså man kan finde den, for den bliver mere og mere sjælden og desværre dyrere og dyrere :( . Jeg besøgte Brora sidste år og fik at vide at man overvejer at istandsætte dette gamle destilleri (som ligger klods op af Clynelish) og måske genoptage produktionen. Det sker nok ikke lige forløbig, desværre. Stedet var i en noget trist stand og bar præg af at være due-hjem, som billedet herunder viser.

Den sidste malt jeg vil nævne er en Strathmill (Signatory, d1985/t1997). Faktisk er dette den eneste aftapning jeg har set af denne whisky. Har nogle af jer andre erfaringer med den?

Jeg sidder med et glas nu. Den er "sprød", lidt pebret, med en eftersmag af noget jeg genkender, men ikke kan sætte navn på :? . Et interessant bekendtskab, men ikke nogen "stor" malt efter min smag :)

Der er mange flere whiskyer der er værd at fremhæve, som vi ikke lader fugte ganen særlig ofte, men mere om dem senere ;)

Kim M.

--
Kim M.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2576 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Mest oversete whisky
Jamen der er jo en MASSE skjulte perler... MMc Rosebank 1992 overraskede ihvert fald den grad mig... Pulteney & Brora som allerede er nævnt. Smagte en SUPER Balmenach på messen i Kolding (tak for det Redlich... :wink: ), ellers Oban, Aberfeldy, Mannochmore, Glenmorangie osv osv. Så selv om man er inkaneret PEATHEAD, så er der altså en masse djævelsk god whisky derude - men desværre er man jo ikke millionær.... :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2578 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mest oversete whisky
Hej

Vi kan ligeså godt lave en list med destillerierne, På et eller andet tidspunkt er der jo kommet en god flaske fra dem alle :-)

Tag f.ex GlenMorangie, som jo er en af de store mht til produktion. Egentligt en lidt halvkedelig sag i min verden, måske fordi jeg ikke er til de helt lette typer, men på messen smagte jeg den nye artisan cask. Den glæder jeg mig til kommer på salg. Of Isle of Jura, som jeg heller aldrig har haft den store fidus til. Men den nye(ere) Superstition syntes jeg er en ganske behagelig sag og 1984 kunne jeg også godt lide (Og jeg har haft et par gode SMWS'er som en Skotsk ven købte til mig fordi jeg engang havde sagt at den kunne jeg ikke rigtigt lide, han ville bevise noget)

En af grundene til at en whisky bliver overset er at den ikke bliver markedsført særligt kraftigt. Grunden til at Port Ellen f.ex er meget populær er vel OGSÅ at der kommer så mange uafhængige/officielle aftapninger, udover at den er fra Islay og har været lukket i over 20 år

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago - 19 years 5 months ago #2579 by stig
Replied by stig on topic Mest oversete whisky
Mange gode bud og de mange gode single cask aftapningerne gør vel dette mere spændende.
Men Glenmorangie kan vel ikke tage prisen, som den mest oversete whisky, da det er en af de mest solgte single malts.

Stig
Last edit: 19 years 5 months ago by stig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago - 19 years 5 months ago #2580 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mest oversete whisky
I Skotland er Glenmorangie faktisk den mest solgte single malt whisky. (Ifølge www.glenmorangieplc.com )

--
Kim M.
Last edit: 19 years 5 months ago by Kim_M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2581 by stig
Replied by stig on topic Mest oversete whisky

hvem sagde Lowland var kedelig.
Martin


Jeg tror nok, at det var et eller andet interview efter sidste whiskymesse i KBH. Noget med at lowlands var mindre karakteritisk end eksempelvis Glen.et.eller.andet og Bal.dara.
Jeg har dog opbygget en lille klan af lowlandnydere i København. Jeg har også forsøgt i Jylland, men de havde vist ikke tid til det pjat.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2582 by uldall
Replied by uldall on topic Mest oversete whisky
Jammen vi jyder er da også til Lowland. Rosebank går man da sjældent galt i byen med .
For ca. 2 år siden købte jeg en 9 år's Cooper's Choice hos Kjær og S.
i Kbh. Fremragende malt. MMc's Rosebank aftapninger er også af det bedre.

Vedrørende div. smagninger, er der efterhånden så mange, at hvis man deltog i dem allesammen skal man jo afsted hver fredag hele året rundt.

Stig's Lowland smagning i Århus, blev den til noget? jeg havde ikke selv mulighed for at deltage.

Men en Ardbeg/Caol Ila storfan, drikker, samler og nyder, som undertegnede er man nød til at prioriterer smagningerne.

Jeg glæder mig til lørdag d. 20 nov. Port Ellen smagning på Aagaard kro.

Slainte Uldall 7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2583 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mest oversete whisky

I Skotland er Glenmorangie faktisk den mest solgte single malt whisky. (Ifølge www.glenmorangieplc.com )


Jeg ved ikke helt om man kan udlede af teksten, at Glenmorangie er den mest solgte i verden.
Der står ikke direkte "best selling", men der er ingen tvivl om at Glenmorangie ligger meget langt oppe på listen.
Specielt 10-års udgaven - den med den gule etiket - er utrolig populær i Skotland og skulle være den mest solgte derovre

www.siliconglen.com/Scotland/13_4.html

I nedenstående tekster kan det læses at Glenfiddich er nummer 1, med 775.000 kasser whisky om året

www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... alco18.xml

en.wikipedia.org/wiki/Scotch_whisky

www.elegant-lifestyle.com/singlemalts.htm

Om man så kan stole på disse oplysninger er en anden sag

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2584 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Mest oversete whisky
Balmenach, Ardmore, Brora og Glenburgie kan virke oversete på mig. Støder i hvert fald ikke på disse udmærkede dramme så tit. En af de absolut bedste whiskies, jeg har smagt er en Glenburgie 1966 fra Gordon&Macphail. Det var så englene begyndte af synge.

uldall skrev:

Stig's Lowland smagning i Århus, blev den til noget?

Nej, der var desværre ikke tilslutning nok, men nu er Stig begyndt at snige lavlændere med i sine jyske smagninger, så jyder, ny-jyder og andet godtfolk uden at vide det indtager dråber fra det forbudte lavland. Sikke noget snavs :wink: og sikke det smager!! :D

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2585 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mest oversete whisky
Ja hvis jeg skal nævne nogle perler, der var noget ud over det forventede og som man sjældent får vil jeg nævne : Glen Elgin, Bladnoch og St. Magdelene. Også Blair Athol og Bunnahabhain er værd at nævne

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2586 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mest oversete whisky

En af de absolut bedste whiskies, jeg har smagt er en Glenburgie 1966 fra Gordon&Macphail. Det var så englene begyndte af synge.


Du kan jo byde på netop den whisky ved McTears whiskyauktion den 8. december. www.mctears.co.uk/Whisky%208th%20December%202004%202.htm#206 (Lot 206)

Så kan du jo altid byde på en dram ved lejlighed ;)

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2587 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Mest oversete whisky
Kim M skrev:

Du kan jo byde på netop den whisky ved McTears whiskyauktion den 8. december. www.mctears.co.uk/Whisky%208th%2 ... 02.htm#206 (Lot 206)

Så kan du jo altid byde på en dram ved lejlighed


Jamen, der er den jo også, den kære Glenburgie. Jeg er ikke den store netauktionist, men jeg skal love for, det kribler og krabler af gode minder. Dén ville jeg gerne smage igen, og så skulle du da være velkommen! Hm, gad vide om den kan fås ad etablerede kanaler her i landet?
Nu er alt jeg mangler blot en lottogevinst...
Tak for tippet.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2588 by cs
Replied by cs on topic Mest oversete whisky
Scapa, Scapa, Scapa, Scapa, Scapa, Scapa, Scapa, Scapa, og Scapa. Prøv især ældre OMC-versioner. Der er sååå meget malt med perfekt balance af en anelse (PEATFREAK!!) røg. Men generelt skuffer Scapa mig aldrig.

Og så snakkes der meget lidt om blend... Prøv Ben Nevis 12 års luksus blend.... til ca. 250 kr..

Til et tidligere indlæg - Kim - Strahmill i standard 12 år er rigtig god malt.

Generelt synes jeg der snakkes meget om uafhængige aftapninger - det forstår jeg godt, det er rart med flest mulig "skarpe hjørner" i whisky - men måske er de oversete standardafapninger?

cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2589 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mest oversete whisky

Jamen, der er den jo også, den kære Glenburgie. Jeg er ikke den store netauktionist, men jeg skal love for, det kribler og krabler af gode minder.


Der er jo reelt ikke tale om en netauktion. Der er 3 måder at byde på: Ved at møde op i auktionshuset i Glasgow, via telefon på dagen eller via e-mail i forvejen (Se www.mctears.co.uk/bidding.htm ). Jeg besøgte autionshuset for ½ år siden, og alle muligheder blev flittigt brugt.

Dén ville jeg gerne smage igen, og så skulle du da være velkommen! Hm, gad vide om den kan fås ad etablerede kanaler her i landet?
Nu er alt jeg mangler blot en lottogevinst...


Tak for invitationen. Dog ville det overraske mig om du fandt flasken her i Danmark. I givet fald ville den sandsynligvis være væsentlig dyrere end på auktionen.

LOT 206 består af:

Glenburgie-1966
Bottled at Natural High Strength by Gordon & MacPhail, Elgin. 75
cl. Single malt, 57.7% volume

Hillside-25 year-old
Glen Esk Distillery. Distilled 1970. Limited Edition Rare Malts
Selection bottle number 5033. Single malt, 60.10% volume
2 bottles

Vurderingen på £100 - 140 er efter min opfattelse rimelig, men ved den auktion jeg var til i midten af april, solgte de to flasker Glenburgie fra '66 til lavere priser (Det samme gjorde Hillside). Det samme gjorde sig gældende ved auktionen den 22. september i år. Jeg tror heller ikke at dette lot når op på estimatet - måske omkring de £100.

I hvert fald vil godt 1000 kroner plus salær og fragt sandsynligvis stadig være væsentlig billigere, end hvad du vil kunne finde disse to perler til, hjemme i Danmark, hvis du kan finde dem!

Du kan jo bare maile nogle beskedne bud til dem. Det kan jo være at du er heldig!

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2590 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mest oversete whisky
Kataloget for kommende McTears auktions kan downloades i PDF format på følgende adresse:

www.whiskybids.com/8th%20Decembe ... alogue.pdf

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2595 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Mest oversete whisky
Tak til Kim M for forklaring og information. Ja, det er nok bare at kaste sig ud i det, og du har ret i, at prisen ikke lyder urimelig. Hmmm, tænke tænke... Tja, man har jo lov at prøve sit held.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2597 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Mest oversete whisky

(. Jeg besøgte Brora sidste år og fik at vide at man overvejer at istandsætte dette gamle destilleri (som ligger klods op af Clynelish) og måske genoptage produktionen.


Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Det sker nok ikke lige forløbig, desværre. Stedet var i en noget trist stand og bar præg af at være due-hjem, som billedet herunder viser.

Neeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjj!!!!!!!!!! :cry: :cry: :cry:

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2600 by Lading
Replied by Lading on topic Mest oversete whisky

Der er jo reelt ikke tale om en netauktion. Der er 3 måder at byde på: Ved at møde op i auktionshuset i Glasgow, via telefon på dagen eller via e-mail i forvejen (Se www.mctears.co.uk/bidding.htm ). Jeg besøgte autionshuset for ½ år siden, og alle muligheder blev flittigt brugt.

I hvert fald vil godt 1000 kroner plus salær og fragt sandsynligvis stadig være væsentlig billigere, end hvad du vil kunne finde disse to perler til, hjemme i Danmark, hvis du kan finde dem!


Men Mctears sørger ikke for forsendelse så man skal have en fragtmand, som skal betale kontant, ud og hente dem, eller hvad?

Slainthe
Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2602 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Mest oversete whisky

Men Mctears sørger ikke for forsendelse så man skal have en fragtmand, som skal betale kontant, ud og hente dem, eller hvad?

Detaljerne fremgår af hjemmesiden (Se nederst på siden www.mctears.co.uk/catalogues.htm ). I korte træk kan det dog siges at McTears har en fast fragtman de foreslår til forsendelserne, som jeg tror de kan ordne detaljerne med, så du kan blive fri for det.

Jeg tror dog sagtens at du kan bestemme at du vil bruge en anden pakkeservice, hvis du vil; sålænge flaskerne bliver afhentet senest dagen efter auktionen.

For at føre debatten, som jeg selv fik afsporet :oops: , tilbage på sporet (:arrow: Oversete Whiskyer), så vil jeg da foreslå, at I prøver en flaske Glengoyne 17 års, i distilleriaftapningen. Det er et enestående eksempel på rigtig god modning på bourbon fade. Den smager virkelig dejligt, så jeg er ked af at der oprindeligt kun var 35cl i min nu halvfulde flaske.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2603 by stig
Replied by stig on topic Mest oversete whisky

For at føre debatten, som jeg selv fik afsporet :oops: , tilbage på sporet (:arrow: Oversete Whiskyer), så vil jeg da foreslå, at I prøver en flaske Glengoyne 17 års, i distilleriaftapningen. Det er et enestående eksempel på rigtig god modning på bourbon fade. Den smager virkelig dejligt, så jeg er ked af at der oprindeligt kun var 35cl i min nu halvfulde flaske.


God ide Kim, ellers ender vi i den sædvanlige diskussion om privat import.

Glengoyne ser man vel egentlig lidt sjældent i Danmark, men mon ikke det nye ejerskab vil lave om på det.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2604 by BH
Replied by BH on topic Mest oversete whisky
En whisky jeg finder er overset er Glen Ord. Jeg har ikke smagt så mange, men husker bla. en Cadenhead aftapning der var fænomenal.

Jeg synes der er en dejlig højlands whisky som man ikke ser så mange steder.

Bjarne H

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2605 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mest oversete whisky
Glengoyne 10-års er efter min mening en dejlig afslutning på en god middag, også selvom både MJ ikke vurderer den særlig højt.

Jeg har også en uåbnet Glengoyne 17-års i skabet - så den glæder jeg mig til... :D (Den har JM og MJ valgt at vurdere noget lavere)

Scapa 12-års og den nye 14-års er også gode apeteriffer.
"Always a Joy" som JM skriver, og der kunne jeg ikke være mere enig.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2895 by Duffer
Replied by Duffer on topic Mest oversete whisky
Macdeffe, skrev

Tag f.ex GlenMorangie, som jo er en af de store mht til produktion. Egentligt en lidt halvkedelig sag i min verden, måske fordi jeg ikke er til de helt lette typer, men på messen smagte jeg den nye artisan cask. Den glæder jeg mig til kommer på salg.


Glenmorangie "Artisan casks" er nu på hylderne i Tyskland.
Glenmorangie har købt en egeskov i Missouri USA, specielt til denne aftapning.
Klimaet skulle angiveligt forårsage at træerne vokser ekstremt langsomt.
Træet skulle afgive specielle "intensive" aromaer.
"Artisan casks" bliver efter 4 år på disse amerikanske egefade derefter fyldt på bourbonfade, hvor de efter ca. 9 år er klar til at komme på flasker.
Indpakningen må også siges at være lidt speciel.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.499 seconds