Egen Whisky

More
19 years 4 months ago #3148 by Mejborn
Egen Whisky was created by Mejborn
Faldt lige over denne ide, da jeg er meget stor tilhænger af whisky.
Søgte lidt på nettet, og dette var siden med mest information, så jeg prøver her :D

Har gået lidt med ideen, om at brygge sin egen whisky, ligesom man kan med øl, ved godt at det er en sværre proces og længer varig, men alligevel, det kunne være meget spændende at prøve.

Også var det jeg ville høre jer kloge hoveder, om at overhovedet er muligt, og hvor man kan komme igang?


Canadian Club & Jack Daniels forever :P

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3149 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Egen Whisky
Prøv

www.whiskeynyt.dk

MacDeffe

Spøg tilside

Jeg tror ikke det er tilladt selv at destillere her i Danmark uden en eller anden form for licens...

ellers er jeg mest til det skotske og det jeg ved er at det kræver

Malt
Godt Vand
Den rigtige form for gær
Destillation i kobber pot stills, helst med en egnet form
Lagring på særligt udvalgte brugte egefade i de rigtige omgivelser

Rigtig mange hjemmebryggere har været i stand til at brygge noget fantastisk øl og har inden for de seneste år forstørrt deres produktion med salg for øje
De fleste af disse har dog en mangeårig erfaring fra hjemme i kælderen
Det er nok endnu sværere at lave whisky da
1. Der er flere trin i processen
2. Resultatet lader vente på sig så trial and error metoden tager lang tid

Jeg vil foreslå at du tager på en whiskyschool som der er beskrevet i andre tråde her på siden

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ght=school

Ellers har de også en "School" på Bruichladdich

www.bruichladdich.com

MVH

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3150 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Egen Whisky
Jeg tror vi før har diskuteret dette emne, men...
Jeg vil give Mejborn ret, hvorfor er der ikke noget det producere whisky i Danmark.
Ja der er sikkert en masse love og licenser man skal igennem, men det er nok mere økonomien der spiller ind. Jeg kan heller ikke forestille mig nogen der er villig til at smide kapital i sådan et foretagne. Om end en masse smider penge i skrantne fodbold klubber, så de penge stærke mænd findes.

I Finland har de en restaurent der ligner www.bryggeriet.dk/ Her laver de faktisk whisky. www.teerenpeli.com/english_panimo.html

Som det kan ses af billederne, har de egne stills og produktions udstyr. Bare dette er nok ikke til at betale sig fra.

Så vidt jeg ved er det de De danske spritfabrikker der engang forsøgte sig med dansk whisky, uden større succes med salget. Det kunne selvfølgelig være sjovt at høre hvad "master destiller" dengang har af erfaring.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3154 by dmwa
Replied by dmwa on topic Egen Whisky
Vi har da efterhånden et par stykker i Danmark, der har en del erfaring i selve produktionen, så hvis nogen garanterer dem en årsløn, så kunne man sikkert godt opbygge et destilleri. Dertil kommer produktionsudstyr - så inden den første liter er løbet igennem destillationsapparatet, snakker vi nok en investering på mellem DKK 3 og 5 mio.

Dertil kommer jo så selve lagringen - forventningernes glæder kan jo være store - men mon de modsvarer en investors forventning om hurtig forrentning af kapital - næppe, og mon ikke et sådant projekt er så risikofyldt, at renten ikke holder sig på 2,5%, men snarere 10% - hvilket betyder, at prisen for det første destillat bliver uhyggelig høj. (Det første destillat som kan bruges - der skal sikkert køres en del test destillationer, inden man rammer en fornuftig smag!)

"Problemet" med told er det mindste - det er jo blot et spørgsmål om at blive registreret, og så følge de krav, der følger med - som enhver anden arbejdsplads.

Hvis man skulle lave "sin egen whisky" inden for nogle overskuelige rammer" - så skulle man måske snarere arbejde hen imod en aftale med et destilleri, hvor man kan arbejde på destilleriet - og selv være med til at forme "opskriften" - så er det bare med at finde et destilleri, der er på vej til at lægge sig selv i "mølpose", for at finde et destilleri, der vil være åben for en sådan idé, og som i forvejen producerer 100% til sikre aftagere, det er nok en illussion.

Idéen er naturligvis meget sjov - men er den også det om 12 år - i dette forum??? og med de samme deltagere?? Disse spørgsmål skal jo også med ind i billedet. Og når der kommer penge mellem folk - er det så de "rigtige"folk man har valgt?? Whiskynyt skulle jo nødig sidde tilbage med en uoverskuelig gæld om 12 år - og 200 fade whisky?

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.204 seconds