Flydende guld - om Skotland og Whisky

More
19 years 4 months ago #3204 by Duffer
Lørdag den 1. januar 2005 kl. 21.55 - 22.40 sender ARD
(Tysk 1 - Das Erste) et program om skotterne og deres whisky.

Link (på tysk)

www.ard-digital.de/ipg/detail.ph ... ation&neg=

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3205 by Towle
Tillad mig en lille off-topic historie her omkring årsskiftet. "Flydende guld" fik mig til at tænke på flydende bly. Jeg tilbringer mange timer på landsarkivet i Viborg, hvor jeg graver i gamle kirkebøger og andet spændende. En dag var der en der fortalte, at hun havde fundet følgende historie i en tingbog fra syttenhundrede-og-rødkål:

En gammel enkemand havde giftet sig med en ung kone (hvilket var almindeligt). Efter nogen tid fandt konen en jævnaldrende elsker og sammen planlagde de at skaffe den gamle af vejen. En dag hvor han lå og sov middagssøvn, hældte de en grydefuld kogende bly ned i gabet på ham. Det brændte et stort hul i halsen og han var frygtelig vansiret, men overlevede[1]. Og ved I hvad: han tilgav de unge mennesker for Guds åsyn i kirken nogen tid efter.

Wabbehar? Er det ikke en god og opbyggelig historie at gå ind i 2005 med? :-)

[1] Aberlour A'bundah Cask Strength ville sikkert have haft samme virkning.

Godt nytår
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3218 by bruhns
Fantastisk historie, Towle. Heh.

Kan man konkludere at Abelouren ikke er din ynglingsdram, eller er det med at brænde hul i halsen ment positivt :-) ??

Godt nytår i lige måde.

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3219 by kenneth
grusom historien.

men det var en almindelig måde at straffe falskmønter på tidliger. den gang da mønterne var lavet af sølv og guld.

måske også en passende straf at lade dem der forfalsker Whisky, at lade drikke deres møg selv :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3220 by Towle
Jakob skrev:

Kan man konkludere at Abelouren ikke er din ynglingsdram, eller er det med at brænde hul i halsen ment positivt :) ??

Jeg har skam en Aberlour 100 (CC) stående og den nyder jeg ved passende lejligheder, men A'bunda'en bruger jeg fortrinsvist til at afsyre gamle møbler med :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3221 by Macdeffe
Hej Towle.

Har du prøvet at tilsætte (mere) vand ?. Det syntes jeg gør Abunadh lidt mere drikkevenlig. Hvad syntes du om Glenfarclas 105 eller Edradour Cask? (Hvis du da har smagt dem...)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3222 by Towle
MacDeffe skrev:

Har du prøvet at tilsætte (mere) vand ?. Det syntes jeg gør Abunadh lidt mere drikkevenlig. Hvad syntes du om Glenfarclas 105 eller Edradour Cask? (Hvis du da har smagt dem...)

Mine erfaringer med at tilsætte vand til CS (fejlagtigt skrevet som CC i mit forrige indlæg) er ikke gode. Selv om jeg kun tilsætter en dråbe eller to ad gangen, har jeg næsten altid oplevet, at pludselig er det for meget og så dør whiskyen.

Den eneste CS jeg virkelig sætter pris på, er Laphroaig 10 yo, som jeg til gengæld gerne nyder ufortyndet. Hvis jeg har muligheden for at vælge mellem 40 og 43% af samme whisky, vælger jeg naturligvis 43, men jeg så gerne standardaftapninger ved omkring de 45-46% (Talisker f.eks.).

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3223 by Macdeffe
Hej Towle

Jeg er enig i det er svært at drikke Cask Strength. Det har taget mig mange år at vænne mig til alkoholstyrken og jeg tilsætter da vand en gang ind imellem - og det hænder at det går galt for mig . Heldigvis kan man ofte hælde mere whisky i hvis ens dram bliver for vandet. Jeg er enig i at 46% burde være minimum for hvad der var tilladt aftapperne at fortynde sin whisky ned til. 40% whisky syntes jeg ofte er for vandet, men ikke altid.

Folk der ikke er vant til at drikke whisky syntes ofte spritten brænder meget, så dem skal man ikke give en Cask. Hellere en Balvenie Double Wood og så lidt vand til at fortynde med...

Jeg har selv nogen tips jeg syntes der kan hjælpe, når man drikker cask strength

Start med nogle meget meget små slurke for at vænne ganen til at den får noget der faktisk er et organisk opløsningsmiddel.

Lad glasset stå lidt

(De to tips kombineres nemt)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.269 seconds