Off topic: Fadlagring af brændevin

More
18 years 6 months ago #6843 by Towle
Man kan for tiden købe en stang med 10 forskellige norske snapse à 5 cl. i Super Best (og sikkert også andre steder). Jeg syntes det kunne være morsomt at smage lidt nyt - ikke mindst fordi jeg er begejstret for det store udvalg af svenske snapse - så jeg har selvfølgelig købt et sortiment.

Stor var min overraskelse da jeg kom hjem og begyndte at læse om de enkelte snapse. For mange af dem gælder, at de er lagret på egetræsfade i op til adskillige år, typisk spanske sherryfade og det lød jo bekendt.

Der er naturligvis tale om kartoffelbaseret maskinsprit, men fadlagringen må vel give noget saft og kraft til destillatet? (er ikke påbegyndt smagsrunden endnu).

Jeg har på nettet forsøgt at finde ud af om dansk brændevin også fadlagres - ja, om de lagres overhovedet, men det står mig ikke klart. Er der nogen der ved det?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6844 by IvarA
En av de store forskjellene mellom norsk og dansk akevitt er at de fleste norske akevitter lagres på eikefat (alle som ikke er blanke), men danske ikke lagres. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes danske akevitter som er fatlagret, men alle de mest kjente er ikke lagret på eikefat.

De fleste norske akevitter lagres i 1-2 år på eikefat. Mest kjent er linjeakevitten som ligger på eikefat og fraktes tur/retur Australia. Det finnes to forskjellige: Lysholm og Løiten. Det finnes noen som lagres lenger enn 1-2 år. Bl.a.:

Gilde non plus ultra som lagres på eikefat i 12 år. Dette er en akevitt som ikke passer til maten, men som kan nytes til kaffen.

Gilde Maqavit som lagres i 4 år.

Jeg mener at jeg har skrevet noe om dette tidligere på dette forumet.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6845 by IvarA
For å skryte litt av norsk akevitt så er Lysholm Linie på 14. plass blant alle typer brennevin på denne www.spiritjournal.com/tastenote.htm listen. Vedkommende som har laget denne listen tror riktignok at den er kornbasert, men norsk akevitt er jo som hovedregel basert på potet.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6856 by Peterap
Hej Kurt
Jeg har været nede på Bryggeriet Sct. Clemens i Århus, hvor de (udover et rigtig godt whiskyudvalg) faktisk har noget af deres eget fadlagrede spiritus. Når jeg skriver deres eget mener jeg det - det er brændt på deres eget øl - hvilket vel egentlig gør det til whisky.... Det smagte i øvrigt aldeles glimrende :) Det er dog noget tid siden (sikkert 1 ½ år) og jeg ved ikke om der er mere at gøre me.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6866 by MichaelMadsen
Følgende norske aquaviter kan fåes i udvalgte sprutforretninger i Danmark, udover Lysholmer linie aquavit.
Gilde Taffel - ikke fadlagret
Gammel Opland Aquavit - fadlagret ca 2 år
Gammel Reserve Aquavit - fadlagret op til 3 år.
Jørgen Lysholms Thronjems Aquavit - fadlagret op til 3 år.

læs evt mere her www.juuls-vinhandel.dk/get/3635.html

Hilsen
Michael
Juuls Vin og Spiritus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.289 seconds