Hvilken whisky a la Redlerich?

More
18 years 5 months ago #7111 by Towle
Når man først har haft Norse Cask Redlerich i næsen og munden, er det sgu svært at mande sig op til at få tømt de flasker med billige standardaftapninger der står i skabet. Jeg har over længere tid kørt en oprydningskampagne og det skal nok lykkes :wink:

Det er selvfølgelig umuligt at finde noget i klasse med Redlerich til 3-400 kr., men jeg vil gerne spores lidt ind. Hvilke prisoverkommelige alternativer er der? For det er vel ikke kun et spørgsmål om alder, eller hyr?

Hvis man trækker det meget sort/hvidt op, søger jeg noget med fylde, masser af krydderi op kompleksitet og som er afrundet - ikke skarp. Alkoholprocenter bør ligge hinsides de 43, men behøver ikke at være Cask Strength omkring de 60.

Jeg er nok lidt utålmodig. Det er først nu jeg er begyndt at gå til smagninger og jeg mangler stadig meget i min opdragelse, men een ting er sikkert: Det er slut med at købe whisky bare fordi der er et godt tilbud :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7114 by jones
Rechlerich blev oprindeligt udbudt til knap 1.300,- før aftapning og står nu i 4.700,- efter aftapning. Så har du kun dig selv at takke. Den nuværende pris er faktisk en meget mere realistisk afspejlning af markedsværdien i betragtning af destilleriet, alderen og udstyret.

Og desværre, Kurt, de kvaliteter som du finder i Rechlerich er i høj grad et spørgsmål om alder.

Held og lykke med at finde noget væsentligt billigere med samme egenskaber. Jeg vil i hvert fald gerne høre om det.

Dels handler det om at spritten er dampet naturligt ind gennem 40 år, så man kan opleve flere af de underliggende nuancer uden at næsen straks lammes af alkohol.

Dels handler det om en ganske massiv påvirkning fra både sherry og træ som det tager mange år at opnå. Et eller andet sted kan man tale om et "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7115 by Towle
Al Jones skrev:

Og desværre, Kurt, de kvaliteter som du finder i Rechlerich er i høj grad et spørgsmål om alder.

Hvad jeg ikke har i munden, må jeg jo ha' ind gennem øjnene, så tak for et lærerigt svar.

Der findes en Teaninich 1982 fra The Bottlers på ”kun” 21 år som netop chokerede mig ved at have tyngde og tæthed som noget på (mindst) den dobbelte alder.

69 pund er da overkommeligt og hvis det er det nærmeste min pengepung rækker til, kunne det da være en interessant mulighed.

Du har fået et lille glimt af whisky-himlen med Rechlerich, Kurt. Det sker desværre ikke så tit og når det sker, så plejer det at koste.

Jeg er taknemmelig for at have fået lov til at smage og jeg vil ikke gå og ærgre mig gul og grøn, men glæde mig over minderne. Desværre tilsiger kursen på Vastas-aktier for tiden ikke ligefrem en rigelighed der sætter mig istand til at hamstre Redlerich, men bare rolig: Vi kommer igen!!! :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7116 by karlejnar
jones\n

For nylig smagte jeg "“ og købte - på Scotch Malt Whisky Society en Longmorn 36 år (aftapning nr. 7.27 i SMWS kodesprog). Den havde det hele: rust, druekoncentrat, mug, savsmuld, så tæt komprimeret at man skulle bruge grovfil for at lokke det ud af glasset. Den koster "


Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7117 by jones
Bare fordi der er tale om et fad fra samme destilleri på samme alder, kan man ikke gå ud fra de ligner hinanden. Det afgørende ved Rechlerich er netop at den er fra en meget lidt brugt sherryfad.

SMWS 1.126 på 40 år med 109 flasker til £150 blev straks udsolgt. Det var en bourbon hogshead, så den havde ikke det "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7118 by BH
Replied by BH on topic Hvilken whisky a la Redlerich?
Jeg har for nyligt købt mig en flaske 1.125 fra SMWS. Den er på 38 år, 44,6% og sikkert udemærket. Knækkede halsen på den forleden, men er desværre forkølet så jeg kan ikke smage så meget.

Det kan dog være den kommer med i tasken når jeg skal til en lowland smagning i februar!

SMWS smagsnoterne på den er: This amber nectar is from a refill hogshead. It noses like a very old whisky, exotic fruit (passion fruit), sugared almonds and a touch of paint.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7120 by Macdeffe
Glenfarclas selv, aftapper selv en hel serie af enkeltfads vintage aftapninger, som jeg stærkt vil anbefale

Jeg har desværre ikke set dem andre steder en på selve destilleriet, men heller gjort specielt for at lede.

Ved en smagning på detilleriet smagte jeg bl.a en 1954, 3 forskellige 1969'er og et par stykker fra 70'erne så der er nok at tage af

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7126 by plesner
Al J. skrev:

Der findes en Teaninich 1982 fra The Bottlers på "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
18 years 5 months ago #7135 by André
Replied by André on topic Hvilken whisky a la Redlerich?

Jeg var også meget glad for Rechlerich, da jeg smagte den, men kun indtil et stykke ind i eftersmagen, hvor den efter mine smagsløg blev FOR bitter. Jeg havde lidt fornemmelsen af at have bidt i æblekerner, hvilket er lige i overkanten for mig - men sådan er smag og behag jo heldigvis forskellig.


Jeg var lige ved at skulle skrive, at du tager fejl, men jeg hylder også princippet om, at enhver er sine egen smagsans nærmest, og individets oplevelse af en whisky derfor er unik.

Jeg vil dog sige at det er den første kommentar jeg har fået på Rechlerich, der på nogen måde indeholder et strejf af, at den skulle have nogen former for fejl.

Men hvis vi kan opretholde den ratio, at der for hver 500 der smager den kun er 1 der kan finde en lille fejl ved den, må vi jo nok være yderst tilfredse - jeg syntes personligt den havde fortjent, at det havde været 0 ud af 500 der havde fundet en fejl.

Malt Maniac'en Serge fra Whiskyfun.com har placeret Rechlerich'en på 8 pladsen over de 10 bedste aftapninger overhovedet i nyere tid - med 95 points....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7148 by plesner

Jeg vil dog sige at det er den første kommentar jeg har fået på Rechlerich, der på nogen måde indeholder et strejf af, at den skulle have nogen former for fejl.


Jamen jeg mener bestemt ikke, at der nødvendigvis er nogen fejl ved Rehlerich - fejlen kan bestemt lige så godt ligge hos mig, hvis man overhovedet skal tale om fejl. Jeg skrev blot, at den bitre del i eftersmagen var lige i overkanten i forhold til mine smagsløg og at man føler sådan, er ikke så nemt at lave om på.

Alt andet lige så tror jeg heller ikke, at det er muligt at finde en anden whisky, hvor kun 1 ud af 500 har en lille dråbe malurt at bidrage med. At den er blevet så fantastisk modtaget, fortæller jo med al tydelighed, at det er en helt fantastisk aftapning.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
18 years 5 months ago #7150 by André
Replied by André on topic Hvilken whisky a la Redlerich?

fejlen kan bestemt lige så godt ligge hos mig, hvis man overhovedet skal tale om fejl.


Ens egen smagsans tager aldrig fejl m.h.t. hvad man kan lide - så ingen fejl hos dig. Ordet fejl blev mere brugt som at du havde fundet en "off-note" i.f.t. hvad du kan lide...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7151 by Towle
André skrev:

Malt Maniac'en Serge fra Whiskyfun.com har placeret Rechlerich'en på 8 pladsen over de 10 bedste aftapninger overhovedet i nyere tid - med 95 points....

Jeg kan ikke finde den liste du omtaler på Whiskyfun. Har du et link? Og har du links til andre smagsnoter og anmeldelser out there?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7152 by MacNiels
Kig på forsiden ude i højre side.. Der kommer en top10

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #7163 by bruhns
[indlæg flyttet til det rigtige sted (en anden tråd)]

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7202 by Veigt
Hvordan finder man lige ud af at flasken skal koste 4700 kr..?? Og hvor ser man det prissat..?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7203 by jones
Prisen på 4700,- findes ganske rigtigt (endnu) ikke på Qualityworlds hjemmeside, men jeg så den første gang på tryk til Qualityworld/Hilton whiskymiddag den 12. november.

Prisen blev bekræftet på Whiskyowners-træf i Århus den 27. november.


'M.v.h.,

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7316 by MacChristensen
Her er lige Serge ´s/whiskyfun ´s tastingnotes på den !

Glenfarclas 40yo 1964/2005 (53,5%, DL for QualityWorld Denmark, Norse Cask Selection, Sherry Butt DL 1578, 515 b.) Colour: cognac/tobacco. Nose: starts on some heavy, but refined and elegant oloroso, with whiffs of something unusually phenolic (sea water?). Develops on all ‘classical' sherried notes such as dried oranges, butter caramel. Hints of balsamic vinegar. Extremely complex, yet immediately enjoyable. Also some whiffs of the forest after the rain (fresh mushrooms, fern, pine needles)...
Notes of very old Sauternes wine. A fantastic nose, with a more than perfect balance "“ probably one of the most balanced and complex sherry monsters I've nosed until today. Ah, yes, also some bitter chocolate, of course. Mouth: big and powerful, much more nervous than expected. A funny and very enjoyable note of concentrated lemon juice right at the start. Bold toffee and lots of crystallised fruits, sultanas. Quite some tannins but they are easily bearable. Notes of very strong coffee (a bit acid like Costa Rican or Mexican coffee) Then lots of liquorice and quite some salt - more and more salt in fact. Funny again! The finish is long, a bit drying (but I guess it"šs very old), on heavily reduced wine sauce and just traces of rubber (rubber band). In short: stunning nose, excellent mouth and finish, no ‘lumpiness' at all: 95 points.

Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7318 by Towle
MacChristensen skrev:

Her er lige Serge ´s/whiskyfun ´s tastingnotes på den !


Det er jo som at blive slikket i øret af en spædekalv :D

Towle skrev:

Jeg er taknemmelig for at have fået lov til at smage og jeg vil ikke gå og ærgre mig gul og grøn, men glæde mig over minderne. Desværre tilsiger kursen på Vastas-aktier for tiden ikke ligefrem en rigelighed der sætter mig istand til at hamstre Redlerich, men bare rolig: Vi kommer igen!!! :wink:


I klar forventning om en fed profit på Vestas-aktier over de nærmeste par år, har jeg nu investeret nogle af mine feriepenge i en flaske Rechlerich :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.234 seconds