Nye importregler

More
20 years 3 months ago #797 by MacLars
Nye importregler was created by MacLars
Efter at ha' læst denne artikkel i The Herald synes jeg det lyder som om der her i det nye år ikke er nogen begrænsninger for hvor meget spiritus man må indføre til landet, jeg havde den opfattelse at grænsen nu var 10 liter, istedet for de nuværende 1½ liter (efter 36 timer)...

Nogen der kan opklare?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #798 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Nye importregler
De 10l er en såkaldt formodningsgrænse, som tolderne bruger. I princippet må man tage ubegrænset mængde med hjem, bare det er til eget forbrug. Der var en interessant artikel i Nordjyske for nogen tid siden, hvor de nye regler forklares. Jeg citerer:
"..Til eget og privat forbrug betyder, at man gerne må hjemtage langt mere. Blot man kan sandsynliggøre, at der er til privat forbrug. Familiefester er klassikeren, men der er intet, som forhindrer den økonomiske whisky-entusiast i at tage 40 eller 80 flasker gælisk bygvand med hjem, fordi det er for dyrt at køre flere gange.."

Men det ligger også heri, at hvis man kører mange gange, så vil der blive spurgt meget udførligt til ens forbrug.

Et andet og mindst ligeså interessant spørgsmål. Reglerne gælder for import, gælder de nye regler så også ved forsendelse, eller skal der stadig anmeldes her. Hvis man anmelder, og kan sandsynliggøre, at det er til eget forbrug, så burde det vel også være fri for dansk afgift.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #799 by dmwa
Replied by dmwa on topic Nye importregler
Spændende - så kan vi jo for alvor hente flasker på f.eks. auktionber, uden at have røde ører, når vi skal ind over grænsen....

Læs Told-Skats hjemmeside - så er man 100% oplyst

www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=171248

Denne nye regel omfatter REJSEGODS, dvs gods man selv indfører. Taler vi forsendelse, hvor en fremmed udfører transporten for en, er der tale om import - og her gælder som tidligere fortsat reglen om, at det ikke er tilladt, medmindre der er truffet aftale med ens eget toldkammer inden afsendelse.

Vi må så se, om den nye regel betyder, at de danske butikkers salg igen falder til det "minimale", som før afgiftsnedsættelsen.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #800 by ivar
Replied by ivar on topic Nye importregler
Siden jeg er en stor The Who fan, fant jeg en lenke til følgende nyhetsmelding her om dagen:

www.thisisgloucestershire.co.uk/ ... PK=8126424

Ivar
Oslo, Norway

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #801 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Nye importregler
Tjaa.. og England har endda en formodningsgrænse på 5000 smøger pr. mand iflg. førnævnte artikel i Nordjyske.

Så det kan da godt være Danmark nu endelig følger fælles EU regler på området, men der er bare stadig forskellige formodningsgrænser i EU-landene.

Og så bemærkede jeg lige i retningslinierne (dmwa's link), at DK stadig forsøger at opretholde mængdebegrænsning overfor de nye kommende EU-lande.

Ak ja "Rom" blev jo ikke bygget på én dag :wink:

Og så tror jeg Flemming har ret desværre. Men indkøb af Whisky i udlandet, kommer for de flestes vedkommende nok ikke til at ske til gavn for danske eller skotske butikker, men derimod de tyske grænsebutikker.

Men deres udvalg vil vel stadig fortrinsvis bestå af standard destilleriaftapninger. Så de mere specielle flasker, som vi entusiaster søger, skal vi stadig hente i Skotland, eller købe hos de seriøse forhandlere herhjemme.

Ellers skal man vist et stykke ned i Tyskland eller Holland for at finde dem.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.296 seconds