Kommentar: Eksklusiv gourmet-whisky middag

More
18 years 7 months ago #6457 by MacLars
Jeg læste lige på www.whiskymiddag.dk at: "kun 50 pladser, og over 40 af dem er allerede solgt!"

Så man skal nok til at være hurtig hvis man vil med, jeg tror det bliver en fantastisk aften!

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6459 by jones
Og nu er der een billet mindre!

Er der basis for lidt fællestransport med medbragt opvarmning fra Århus?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6752 by bruhns
Jeg var (hårdt job, men nogle skal jo gøre det) ude og smage menuen forleden og jeg kan godt love at det bliver rigtigt, rigtigt stort. Min deltagelse på dagen er desværre usikker, idet min kone har termin samme dag, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at hun går et par dage over tiden, så jeg kan komme med ;-)

Mange hilsener,

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6753 by Macdeffe
Det bliver spændende at høre hvordan folk syntes det er at drikke whisky til mad

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6754 by jones
Jeg har ikke tidligere prøvet en egentlig whiskymiddag, men kan ikke umiddelbart se hvorfor man ikke skulle kunne lave sammenkobling af mad og whisky så de to forstærker, belyser og klæder hinanden, præcist som man rutinemæssigt gør det med mad og øl eller vin.

Det skal bare ikke gøres som det skete på sidste Whisky Live London, hvor man til en Masterclass havde taget fem småretter, udvalgt eet bestemt smagselement ved hver ret og så fundet en whisky med samme smagselement. En honningkage sammensættes med en whisky med honningsødme, et stykke skinke med en stålagtig proteinsmag med en whisky med metallisk bismag, o.s.v.

Denne slaviske fremgangsmåde fremhævede det ene smagselement ved whiskyen på bekostning af helheden og var bare distraherende i sit smalle fokus.

Jeg satser (billetprisen og en togrejse) på at Qualityworld og Hilton kan gøre det bedre.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6758 by MacNiels
Fik vi ikke lidt whisky til maden til Stigs Rubert Burns?
Det synes jeg egentlig gik ret godt sammen, specielt til ost passede det rigtig godt.
Jeg glæder mig også til at smage hvad David og Hilton har sat sammen.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6760 by jones
Stigs Robbie Burns var en middag med whisky til, men der var intet planlagt samarbejde/samspil mellem whisky og mad. Kokken anede f.eks. slet ikke hvad der skulle serveres af drikkevarer.

Derfor regner jeg den ikke for en egentlig whiskymiddag på samme måde som Hilton/Qualityworld, hvor man har arbejdet målrettet med sammensætninger.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6761 by Macdeffe
Jeg har selv haft problemer med ost og øl, især stærk ost og øl. De "finere" nuamcer forsvandt simpelthen fra den ellers stærke øl.

Men det er nok heller ikke chili con carne der serveres :-)

Har altid godt kunne lide en ung kraftig sherry-sag til min haggis, noget jeg ellers ikke havde forestillet mig på forhånd

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6825 by Allan
Der er ingen tvivl om at der er/bliver gjort meget, for at mad og whisky skal passe sammen og supplerer hinanden, så det ikke "bare" bliver mad med whisky til. :lol:
David og jeg måtte tidligere på året aflyse et arrangement, netop fordi vi ikke kunne få den "røde tråd" ført hele vejen igennem. :x
Til årets messe i KB var der mulighed for at få et par smagsprøver på hvad man kan forventer på Hilton den 12. november.
Jeg glæder mig meget, og håber at få en ekstra dimension på brug af whiksy. (læs: en ekstra chance for at få whisky på bordet :roll: )

Hilsen
Allan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
18 years 6 months ago #6831 by redlich
Replied by redlich on topic Kommentar: Eksklusiv gourmet-whisky middag
Jeg har deltaget i et par whisky middage arrangeret af Matine Nouet, og jo, whisky og mad kan klæde hinanden fremragede :)

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6966 by MacNiels
Lidt kommentare til whiskymiddagen.

Først så synes jeg lige at I skal se hvad vi var igennem:

Whiskyinspireret Aperitif/Cocktail

Grillet kammusling smagt til med citron og chili - drysset med friturestegte hvidløg og purløg
I glasset: Afkølet Compass Box Asyla 40%, skænket i håndskåret is-glas

Lakse pastrami med indsprøjtet Dun Bheagan Rosebank 13y 46%, serveret med French Toast marineret i Compass Box Hedonism 43%, samt æble/agurke salat.
I glasset: Dun Bheagan Rosebank 13y 46% & et glas Riders Hill Semillon / Chardonnay, New South Wales, Australien

Hvid chokolade sorbet med chili og wasabi - med et stænk af John Milroy Silver Barley 40%

Grillet elgsdyr marineret i den nye hemmelige Compass Box Whisky (verdenspræmiere 12. september) serveret på dobbelt bagte kartofler, med et hint af trøfler, dertil honning/rosmarin ovnbagte rodfrugter. På toppen friturestegt smør rørt med den nye hemmelige Compass Box whisky.
I glasset: Dun Bheagan Springbank 36y 50% & et glas Riders Hill Shiraz, New South Wales, Australien

Lagret gedeost rørt med Compass Box Eleuthera 46%, indpakket i panchetta og lynstegt.
I glasset: Compass Box Eleuthera

Mørk chokolademousse med rosenpeber og karamelliserede nødder tilsmagt med Norse Cask Vatted Islay 1991 59.5%.
Pære bavaroise med center af frossen Norse Cask Selection Mortlach 1994 58.7%, med en bund af smørkage.
I glasset: John Milroys Provenance Port Ellen 23y 51.8%

For at rense ganen til aftenens ekstreme whisky serveres en lille chokoladetrøffel med kaffe og ristet rød chili.

Kaffe og den helt unikke Norse Cask Selection Rechlerich 1964 40y 54.7%.



Aperitiffen tror jeg indeholdt bl.a. Orangerie fra Compass box, hvad resten var kunne jeg ikke helt finde ud af.

Lad os bare slå fast at maden var fremragende, det samme var det vin og whisky vi fik til, intet mindre.

Til kammuslingen skulle vi ha' haft et glas lavet af is med Compass Box Asyla, desværre viste det sig at ikke alle glas kunne holde tæt, så vi fik istedetfor et almindelig glas med whisky og is.

Til næste ret skulle vi have en 13 års Rosebank, den imponerede mig faktisk. Der var væsentlig mere smag i denne end andre lowlands jeg prøvet, rigtig godt!

De tre sidste whisky var forrygende, Dun Bheagan Springbank 36, John Milroys Provenance Port Ellen 23 og Norse Cask Selection Rechlerich 1964 40 var en fornøjelse at nyde.

QualityWorld og køkkenet på Hilton havde virkelig formået at sætte whisky og mad sammen og blande det sammen. Ikke sådan at maden kom til at smage af whisky men mange gange gav en dimension ekstra til maden. Og de whisky vi fik serveret til maden passede helt forrygende ind i oplevelsen, dejligt at sidde med god mad hvor en whisky kunne komme ind og suplere maden.

Så et stort tak til Hilton og QualityWorld her fra og til gæsterne i selskabet!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6991 by Allan
Jeg kan kun give MacNiels ret - det var et rigtigt godt arrangemet .

Ærgeligt at det store arbejde med at fremstille is-glas resulterede i ca. 20% ikke kunne holde whiskyen indenbords - og især ærgeligt med de 2 flasker Asyla der gik til spilde :? .
Akustikken kunne også have været bedre, men både David og Hilton's unge kok holdt deres indlæg 2 gange, så mon ikke alle fik guldkornene med hjem.

Bort set fra de 2 små skønhedspletter overgik aftenen mine forventninger (og de var ellers skruet godt i vejret).
Så herfra skal også lyde en stor tak til Qualityworld, Hilton og gæsterne.

Nu kan man så bare glæde sig til den 17. februar 2006. Hvor John Glaser giver input til "whisky design" :lol:

Hilsen
Allan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.247 seconds